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1. Eschenröder, C. T. (2005). "Eye movement desensitization and reprocessing". In M. Linden & M. Hautzinger, Verhaltenstherapiemanual (5th ed.), (pp 163-167). Springer: Berlin Heidelberg. doi:10.1007/978-3-540-75740-5_31.

Language: German

Format: Book Section

Abstract:
"Eye Movement Desensitization and Reprocessing“ (EMDR) ist die Bezeichnung für eine psychotherapeutische Methode, die von der amerikanischen Psychologin Francine Shapiro entwickelt wurde (Shapiro 1998). Das Grundprinzip von EMDR besteht darin, dass die Person sich auf eine traumatische Erinnerung und die damit verbundenen Gedanken und Körperempfindungen konzentriert, während gleichzeitig die Aufmerksamkeit auf einen äußeren Reiz gelenkt wird. Ursprünglich glaubte Shapiro, dass die Induktion von schnellen rhythmischen Augenbewegungen entscheidend für die Wirkung des Verfahrens sei; es zeigte sich aber, dass auch akustische oder taktile Stimulierungen eine ähnliche Wirkung haben. Dennoch wurde die Bezeichnung EMDR als "Markenname“ beibehalten.

"Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is the name of the psychotherapeutic method that was developed by American psychologist Francine Shapiro (Shapiro 1998). The basic principle of EMDR is that the person to a traumatic memory and the related thoughts and body sensations concentrated while the attention is directed to an external stimulus. Shapiro originally thought that the induction of rapid rhythmic eye movements essential for the effect of the procedure was, it turned out, however, that even acoustic or tactile stimuli have a similar effect have. Nevertheless, the term EMDR has been retained as a "brand name".

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


2. Madoun, S., & Dumonteil, D. (2005). ABC de l'EMDR: La thérapie des émotions [ABC of EMDR: Therapy emotions]. Paris: Grancher.

Language: French

Format: Book

Abstract:
Tout au longe de notre vie, nous subissons des événements traumatisants : maladie, deuil, accident... S'en suivent stress, angoisse, dépression. Une nouvelle thérapie d'origine américaine vient de voir le jour : l'EMDR (Eyes Movement Desensitization and Reprocessing), ce qui signifie : mouvement oculaires de désenbilisation et de retraitement des informations négatives. Validée par un bon nombre d'études dont celle de l'Inserm, l'EMDR nous permet d'éliminer les effets néfastes des chocs émotionnels en favorisant l'apparition des émotions ainsi que leur évacuation. Au travers de récits étonnants, ce livre de référence nous fait comprendre les mécanismes de nos traumatismes, le dérèglement de notre cerveau émotionnel et les moyens de retrouver une vie sereine.

Throughout our lives, we experience traumatic events: illness, bereavement, accident ... Ensuing stress, anxiety, depression. A new therapy from the U.S. just to see the day: EMDR (Eyes Movement Desensitizer and Reprocessing), which means eye movement désenbilisation and reprocessing of negative information. Validated by many studies including that of Inserm, EMDR allows us to eliminate the adverse effects of emotional distress by encouraging the emergence of emotions and their evacuation. Through amazing stories, this reference book helps us understand the workings of our trauma, disruption of our emotional brain and the means to find a peaceful life.

Keywords: Anxiety  Depression  Stress  

Accuracy Verified: Yes


3. Sack, M. (2006). Aktuelle befunde zu wirkfaktoren der EMDR-behandlung [Recent findings on effective factors of EMDR treatment]. Sack Website.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Das EMDR-Behandlungsverfahren (EMDR= eye movement desensitization and reprocessing) wurde von der amerikanischen Psychologin Francine Shapiro entwickelt und seit 1989 als manualisiertes Therapieverfahren zur Behandlung von Patienten mit Posttraumatischen Belastungsstörungen (PTSD) und anderen traumabezogenen Symptomen eingesetzt. Die Grundvorgehensweise besteht darin, dass der Patient in der Sicherheit einer haltgebenden therapeutischen Beziehung eine Konfrontation mit seinen traumatischen Erinnerungen erlebt. Ziel der Traumabearbeitung ist die Integration von kognitiven, emotionalen und körperlichen Reaktionen auf das Trauma indem die Erinnerungen wiederbelebt, wahrgenommen und verarbeitet werden. Anders formuliert, wird die durch das Trauma induzierte Dissoziation wieder aufgehoben. Die in der traumatischen Situation unterbrochene Verbindung zwischen Wahrnehmungen, Gedanken, Emotionen und Körperreaktionen wird wieder hergestellt. Danach erfolgt eine Bearbeitung von dysfunktionalen Kognitionen, wie z.B. von Schuldgefühlen, die auf unrealistischen Einschätzungen der traumatischen Situation beruhen (Shapiro 1998). Abweichend von der klassischen verhaltenstherapeutischen Traumaexposition werden im EMDR die Traumaexpositionsphasen nur relativ kurz (30 – 90 sec) durchgeführt und durch bilaterale Stimulierung in Form von Augenbewegungen (der Hand des Therapeuten mit den Augen folgen) oder durch alternative Berührungsreize auf die linke und rechte Hand (sog. Tapping) oder durch alternativ dargebotene Töne ausgelöst.

The EMDR treatment process (EMDR = eye movement desensitization and Reprocessing) was developed by psychologist Francine Shapiro of the American developed and since 1989 as a manualized therapies for the treatment of Patients with post-traumatic stress disorder (PTSD) and other traumabezogenen symptoms used. The basic approach is that the patient in the safety of a therapeutic relationship haltgebenden a confrontation with traumatic memories experienced. The aim of the Trauma treatment is the integration of cognitive, emotional and physical Reactions to the trauma memories revived by the perceived and processed. In other words, is induced by the trauma Dissociation rescinded. The interrupted in the traumatic situation Link between perceptions, thoughts, emotions and Reaction of the body is restored. This is followed by a treatment of dysfunctional cognitions, e.g. feelings of guilt, based on unrealistic Assessments of the traumatic situation are based (Shapiro 1998). Notwithstanding are from the classical behavioral trauma exposure in EMDR the phases of trauma exposure is relatively short (30-90 sec) and conducted by bilateral stimulation in the form of eye movements (the hand of the therapist follow with the eyes) or by alternative tactile stimuli on the left and right hand (so-called tapping) or alternatively Helping sounds triggered.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


4. Seidler, G. H. (2002). Aktuelle therapieansätze in der psychotraumatologie [Psychotraumatology:  Recent therapy approaches]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin, 48(1), 6-27.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Psychologische Behandlung von traumatischen Belastungsstörungen mit EMDR
Heutige Therapieansätze in der Psychotraumatologie Zentrum rund um das Problem der effektiven Zugang zu spezifischen Trauma-Symptome: Einbrüche; affektive Abstumpfung und Vermeidungsverhalten, Übererregung. Unter seinem Lager aus dem deutschen und amerikanischen Leitlinien PTSD-Therapie, skizziert der Artikel die wichtigsten Therapiemethoden und bewertet sie im Hinblick auf die relevanten Qualitätskriterien. EMDR, kognitiv-behavioralen Ansätzen, modifizierte psychodynamische Methoden und Trauma-adaptierten stationären Psychotherapie können so lange empfohlen werden, da sie in Verbindung mit stabilisierenden Elemente-Therapie eingesetzt werden. Normalerweise sind weitere therapeutische Interventionen auch notwendig, Zeichnung auf traditionelle Methoden für die Integration des Traumas in den Patienten-Biographie. [Abstract Autor]

Present-day therapy approaches in psychotraumatology center around the problem of effective access to specific trauma symptoms: intrusions; affective blunting and avoidance behaviors; hyperarousal. Taking its bearings from the German and American PTSD therapy guidelines, the article outlines the most important therapy methods and assesses them in terms of relevant quality criteria. EMDR, cognitive/behavioral approaches, modified psychodynamic methods, and trauma-adapted inpatient psychotherapy can be recommended as long as they are used in conjunction with stabilizing therapy elements. Normally, further therapeutic interventions are also necessary, drawing on traditional methods for integrating the trauma into the patient's biography. [Author Abstract]

Keywords: Posttraumatic Stress Disorder  Psychotherapy  PTSD  Review  Stressors  Survivors  

Accuracy Verified: Yes


5. Tarquinio, C., Houbre, B., Fayard, A., & Tarquinio, P. (2009, October-December). Application de l’EMDR au deuil traumatique après une collision de train [EMDR applied for traumatic bereavement after train collision]. L’Evolution Psychiatrique, 74(4), 567-580. doi:10.1016/j.evopsy.2009.09.004.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cette étude exploratoire a pour objectif de tester l’application de la thérapie Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) dans le cadre de la prise en charge du deuil traumatique. Le deuil traumatique, qui correspond à la perte brutale d’un autre significatif, répond à un tableau clinique précis dont les principales caractéristiques sont les pensées intrusives concernant le défunt et des difficultés d’ajustement face à la perte (sentiment de vide, difficultés à reconnaître le décès, irritabilité, absence de réactivité, etc.). Les huit participants de l’étude sont tous des membres de la famille des victimes de la collision de train qui a eu lieu le 12 octobre 2006 à Zoufftgen. Les sujets, âgés en moyenne de 35,2 ans (S.D. = 11,1) et comprenant 75%de femmes, ont suivi entre huit à 15 séances (m = 10,75 ; S.D. = 2,21) répondant au protocole EMDR. L’efficacité de la thérapie a été évaluée à partir de plusieurs critères comprenant la mesure du deuil traumatique, de l’anxiété, de la dépression et de la détresse psychologique. Cinq évaluations ont été réalisées : avant la prise en charge (T0), après six séances (T1), à la fin de la prise en charge (T2), puis à trois mois (T3) et 12 mois (T4) après la fin de la thérapie. Les principaux résultats semblent indiquer une efficacité de la prise en charge EMDR. En effet, on note une diminution de tous les indicateurs entre le début (T0) et la fin de la prise en charge (T2). En outre, lorsque cette diminution ne se poursuit pas à trois et à 12 mois, elle reste, au minimum, stable à un an. Ces premières observations sont d’autant plus encourageantes que 10 à 15% des patients endeuillés peuvent développer une dépression chronique.

The aim of this exploratory study is to test the application of therapy EMDR in case of traumatic bereavement. The traumatic bereavement, which corresponds to the brutal loss of “significant other”, answers a precise clinical picture whose principal characteristics are the intrusive thoughts concerning the late one and of the difficulties of adjustment to the loss (feeling of vacuum, difficulties of recognizing the death, irritability, lack of reactivity, etc). The eight participants all of this study are of the members of the family of the victims of the train collision, which took place on October 12, 2006 in Zoufftgen. The subjects, old on average 35.2 years (S.D. = 11.1) and including 75% women, followed between eight to 15 meetings (m = 10.75, S.D. = 2.21) answering protocol EMDR. The effectiveness of the therapy was evaluated starting from several criteria including traumatic bereavement, anxiety, depression and psychological distress. Five evaluations were carried out: before the therapy (T0), after six meetings (T1), at the end of the therapy (T2), then in three months (T3) and 12 months (T4) after the end of the therapy. The principal results seem to indicate an effectiveness of the therapy EMDR. Indeed, we observe a reduction in all the indicators between the beginning (T0) and the end of the therapy (T2). Moreover, when this reduction does not continue to three and 12 months, it remains, at least, stable at one year. These observations are very encouraging especially when it is known that 10 to 15% of the patient develops a chronic depression.

Keywords: Affective Disorder  Anxiety  Depression  Traumatic Bereavement  

Accuracy Verified: Yes


6. Negadi, F., Pelissolo, A., Jouvent, R., & Allilaire, J. F. (2007, Septembre). Application de l’EMDR en sexotraumatologie: Évolution de la comorbidité psychopathologique à propos d'un cas d'agression sexuelle [EMDR applied to sexual traumatology: Evolution of psychopathological comorbidity in the case of sexual aggression]. Annales Médico-Psychologiques, Revue Psychiatrique, 165(7), 523-528. doi:10.1016/j.amp.2007.06.002.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L'accès thérapeutique des patients victimes d'agression sexuelle est souvent à travers une double perspective: celle du traitement de stress post-traumatique (SSPT) et d'évitement sexuel. En légère ou modérée cas de SSPT, il ya des formes complexes où la comorbidité est plus évident et le taux d'échec thérapeutique est plus important. À l'heure actuelle des méthodes de traitement actif, basé sur l'exposition, plus particulièrement EMDR (désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement) considérée comme une thérapie brève et active, donnent de bons résultats dans le traitement de la symptomatologie traumatique. Peu d'études ont été menées sur l'évolution psychopathologique de patients ayant souffert d'agressions sexuelles et qui sont pris en charge par l'EMDR. Dans le cadre d'une étude de cas, les auteurs discutent des éléments indiquant une évolution rapide de la symptomatologie traumatique, l'évitement sexuel et de la régression de l'expression des signes de co-morbidité. [Auteur] Résumé

The therapeutic access of patients victims of sexual aggression is often through a double perspective: That of treating Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) and of sexual avoidance. In light or moderate PTSD cases, there are complex forms in which co-morbidity is more evident and the rate of therapeutic failure is more important. At present active treatment methods based on exposure, more particularly EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) considered as a brief and active therapy, give good results in the treatment of traumatic symptomatology. Few studies have been undertaken on the psychopathological evolution of patients having suffered from sexual attacks and who are being taken care of by EMDR. Within the framework of a case study, the authors discuss elements indicating a rapid evolution of traumatic symptomatology, of sexual avoidance and of regression of the expression of the co-morbidity signs. [Author Abstract]

Keywords: Brief Therapy  Clinical Case Study  Sexotherapy  Sexual Trauma  

Accuracy Verified: Yes


7. Sukirna, S., Sadatun, T. I., & Direzkia, Y. (2008, June). Applying EMDR for tsunami survivors with severe PTSD in a disaster region with minimum mental health facilities. Poster presented at the annual meeting of the EMDR Europe Association, London, England UK.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Tsunami that hit Aceh on the 26th of December 2004 taken approximately 150,000 lives has changed the region into a devastated area. Although health services and facilities had been re-established and some NGOs started delivering psychosocial and mental health services, only a few of them focussed on effective trauma therapy while the number of survivors who need the treatment are enormous. Tsunami survivors in this region are more likely to suffer from complex PTSD because of years of armed-conflict had been going on in this region. A survey conducted by Crisis Centre of the Faculty of Psychology University of Indonesia in collaboration with Terre des Hommes Germany showed high incidents of various psychological disorders amongst child survivors.. The program of trauma therapy and EMDR organized by Indonesian Psychological Association and TdH Germany funded by BMZ Germany since 2006 has treated a good number of tsunami survivors with severe PTSD. Hyperarousal, flashbacks and bad dreams, avoidance, and somatisation are common. There has been no indication whether there has been a natural process of recovery among those who were not treated. Starting in February 2008 a controlled study on the effectiveness of EMDR is conducted with 30 tsunami survivors with PTSD that will be randomized into two groups of 15. The treatment group will be given EMDR therapy until April 2008 and waitlist group will be given EMDR in May 2008. The effectiveness of EMDR will be measured using IES, HTQ, DES pre and post treatment with EMDR. First follow up will be collected until June 2008.

Keywords: Disasters  Poster  Tsumani  

Accuracy Verified: Yes


8. Piffaut, A. M. (2007, Juin). Apport de l'EMDR dans le traitement de l'hyperacousie, des vertiges et des acouphenes, ORL psychosomatique [EMDR in the treatment of hypercousy, vertigo, and acouphens. Psychosomatic ORL]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Je voudrais partager avec vous mon bonheur de pratiquer l'EMDR et de la communication des résultats dans ma spécialité (ORL Ear Nose Throat) associée à une compétence dans phoniatrique. Je n'ai jamais réussi à guérir des patients présentant une hyperacousie douloureuse à l'aide de l'analyse transactionnelle et de la thérapie comportementale et cognitive. Ces personnes ont tendance à s'isoler, cesser de travailler, devenir ou sont socialement phobique. J'ai reçu des patients dans l'incapacité de travail. Ils sont obligés de porter un casque pour se protéger des bruits extérieurs. Leur situation est aggravée par l'acouphène, car si elles s'isoler pour se protéger contre le bruit qu'ils perçoivent encore plus leurs acouphènes.
Depuis que j'utilise l'EMDR, ces personnes ne guérir. L'autre jour, une personne qui avait souffert de l'hyperacousie pendant douze ans et même dû arrêter de travailler à cause d'elle, m'a fait écrire un document dans lequel je l'ai noté sous sa dictée qu'elle se trouva guérie. Ce certificat a été destiné à son médecin de l'entreprise afin d'éviter l'incapacité, un processus qui était en cours. Depuis, elle a pu circuler dans un train dans la zone entre deux voitures (pas loin de 100 dB) et n'a pas souffert. Un enfant, même crié à côté d'elle et elle n'a pas non plus se sentir quelque chose de désagréable. Elle est étonnée et je le suis aussi
L'objectif était de supporter le bruit intense d'une formation en passant sur un pont alors qu'elle était sous le pont. Il a été la pire situation pour elle parce que la plus intense en termes de décibels. Elle étudie plusieurs canaux dans sa mémoire jusqu'à ce qu'elle se souvenait d'un avortement horrible. Les bruits, les mots de l'équipe médicale, tous les souvenirs audience ont été poignées. C'est seulement avec l'EMDR que j'ai réussi à traiter les hyperacousie jusqu'à disparition. J'ai reçu cette personne 7 fois ¾ d'heure. Avant l'EMDR, j'ai parfois reçu jusqu'à deux ans, ces patients à la vitesse d'une session tous les deux pue et il a eu, au mieux, une amélioration de leur confort. Le bonheur de ce dernier patient était telle que j'ai eu à le partager. Depuis, elle va sur les forums de discussion pour encourager les personnes qui souffrent de ce trouble.

I would like to share with you my happiness to practice EMDR and to notice it results in my specialty ENT (Ear Nose Throat) associated to a competence in Phoniatric. I never managed to cure patients presenting a painful hyperacusis by using the transactional analysis and the behavioral and cognitive therapy. These persons tend to isolate themselves, stop working, become or are socially phobic. I received some patients in incapacity to work. They are obliged to wear a helmet to protect themselves from outside noises. Their situation is aggravated by tinnitus because if they isolate themselves to protect themselves from the noise they perceive even more their tinnitus.
Since I use EMDR, these persons do cure. The other day, one person that had been suffering of hyperacusis for twelve years and even had to stop working because of it, made me write a document where I noted under her dictation that she found herself cured. This certificate was intended for her company doctor to avoid the incapacity, a process that was in progress. Since then, she was able to circulate in a train in the zone between two cars (not far from 100 DB) and did not suffer. A child even screamed next to her and she also didn’t feel anything unpleasant. She is astonished and so am I.
The target was to bear the intense noise of a training passing on a bridge while she was under the bridge. It was the worst situation for her because the most intense in terms of decibels. She investigates several canals in her memory until she remembered a horrible abortion. The noises, the words of the medical team, all the hearing recollections were handles. It is only with EMDR that I managed to treat the hyperacusis until it disappearance. I received this person 7 times ¾ of an hour. Before the EMDR, I sometimes received up to two years these patients at the rate of a session every two reeks and it led to at best an improvement of their comfort. The happiness of this last patient was such that I had to share it. Ever since, she goes on forums of discussion to encourage the persons who suffer from this disorder.

Keywords: Hyperacusis  Vertigo  

Accuracy Verified: Yes


9. Tardy, J., & El Farricha, M. (2007, Juin). Approache Ericksonienne du traumatisme psychique et thérapie EMDR [Ericksonian approach of trauma]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Les techniques d’hypnose éricksonienne sont des outils très utiles au cours d’une psychothérapie, spécialement avec les personnes ayant connu des traumatismes répétés dans l’enfance. En effect, par le biais d’une dissociation thérapeutique, patient et thérapeute on accès à la mémoire traumatique neurobiologique et psychologique et le patient pourra (ré)experimenter la confiance dans ses propres forces naturelles.
Cependant, manié avec peu de précaution l’hypnose risqué d’aggraver la dissociation pathologique. L’association des techniques éricksoniennes et du protocole de la thérapie EMDR augmente les capacitiés de l’espirt et du corps et offre au paitent un meilleur contrôle émotionnel et un amélioration del la (ré)orientation à la réalité.
Le travail des auteurs est a situé dans le cadre de la psychothérapie brève des victimes et s’appuie sur une approche éricksonienne du traumatisme psychique et la thérapie EMDR en tant que novelle méthode thérapeutique efficace pour l’ESPT.
Mohammed El Farricha et Josette Tardy psychologues cliniciens, présenteront un apercu d’un programme de traitement psychothérapique expérimenté avec des patients en ambulatoire ces dix dernières années.
Dans cet atelier l’accent sera plus particulièrement mis sur l’apport des techniques d’hypnose éricksonienne qui semblent cliniquement efficaces et peuvent venir renforcer le protocole EMDR au cours des phases: evaluation et terminaison.
Il s’agira par exemple de démontrer comment, lors de l’évaluation, guider la personne vers la concentration interne nécessaire à une desensitisation complete? Ou encore comment mieux projeter le patient dans un future <> des limitations du traumatisme?

Ericksonian hypnosis techniques are useful tools in the course of psychotherapy, especially with people who have experienced repeated trauma in childhood. In effect, through a separation treatment, patient and therapist is memory access neurobiological and psychological trauma for the patient to (re) experiment confidence in its own natural forces. However, handled with some caution hypnosis risked aggravating the pathological dissociation. The combination of Ericksonian techniques and EMDR protocol extends the capabilities of espirt and body and offers better paitent emotional control and improvement del (re) orientation to reality. The authors' work is situated in brief psychotherapy of victims and an approach based on Ericksonian of psychic trauma and EMDR as an effective therapeutic method novella for PTSD. Mohammed El Farricha and Josette Tardy clinical psychologists, will present an overview of a program of psychotherapy experimented with outpatients in the last ten years. In this workshop the emphasis will be placed on the contribution of Ericksonian hypnosis techniques that seem clinically effective and can reinforce the EMDR protocol in phases: evaluation and termination. Some examples demonstrate how, during the evaluation, guide the person towards the internal concentration required for a complete desensitisation? Or how to better plan the patient in a future <> limitations of trauma?

Keywords: Erickson  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


10. de Jongh, A., ten Broeke, E., & Meijer, S. (2011). Approche des deux méthodes: Un modèle de conceptualisation de cas dans le contexte de l’EMDR. Journal of EMDR Practice and Research, 4(1), 12–21. doi:10.1891/1933-3196.5.1.E12.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet article décrit un modèle complet qui permet d’identifier des souvenirs cibles essentiels pour le traitement EMDR. L’“Approche des deux méthodes” peut s’appliquer à la conceptualisation et à la réalisation du traitement pour une large gamme de symptômes et de problèmes autres que ceux qui sont directement en lien avec l’ESPT. Le modèle se compose de deux types de conceptualisation de cas. La Première méthode s’applique aux symptômes permettant de préciser de manière significative les événements étiologiques ou aggravants sur une ligne du temps. Elle est principalement destinée à la conceptualisation et au traitement de troubles de l’Axe I du DSM-IV-TR. La Seconde méthode est utilisée pour identifier les souvenirs qui sous-tendent les croyances fondamentales dysfonctionnelles. Cette méthode est principalement destinée à traiter les formes plus graves de psychopathologie, comme la phobie sociale sévère, l’ESPT complexe ou les troubles de la personnalité. Les deux méthodes de conceptualisation de cas sont expliquées point par point, en détail, et sont illustrées par des exemples de cas.

This article describes a comprehensive model that identifies key target of memories for the treatment EMDR. The "approach of the two methods " can be applied to the conceptualization and implementation treatment for a wide range of symptoms and problems other than those directly related PTSD. The model consists of two types of case conceptualization. First method applies to specific symptoms for significantly Events causative or aggravating on a timeline. It is mainly intended for the conceptualization and treatment of disorders of Axis I DSM-IV-TR. The second method is used to identify memories that underlie dysfunctional core beliefs. This method is primarily intended to address the more serious forms of psychopathology such as social phobia severe complex PTSD or personality disorders. Both methods of conceptualizing cases are explained point by point in detail and are illustrated by case examples.

Keywords: Case Conceptualization  Model  

Accuracy Verified: Yes


11. Sautai, G. (2007, Juin). Approche des patient poly-traumatisés par immersion EMDR [Approach of poly traumatised patients with EMDR immersion]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Certains patients présentent "traumatisme poly» ou «empoisonnement psychique» tel que décrit par Jacques Roques dans «Guérir Avec l" EMDR. "Souvent, il s'agit d'un environnement socio culturel a commencé pendant l'enfance. Sur la base de l'hypothèse formulée par Francine Shapiro que le traumatisme peut engendrer des «bloqué les réseaux neuronaux," nous supposons une mise en forme "pourrait se produire au cours de la petite période d'apprentissage.
Exposés à un traumatisme insidieux et répétitifs, un jeune cerveau Virgin Stores réseaux neuronaux liés à la vulnérabilité des enfants en tant que mécanisme de défense. Cela pourrait être obstrué par des perturbations répétitives créer une souffrance psychologique. En tant qu'adulte, ce réseau neuronal inhibiteur, stimulée par déclenchement d'exprimer des comportements excessifs et une forte émotion que nous avons appelé le «non adapté en forme» (NAF).
Nous savons combien il est difficile de prendre ce type d'intoxication »en charge des séances de thérapie EMDR traditionnels en raison de l'interférence des composants multimodal. Habituellement, ils participent émotions mixtes liés à la sécurité, l'estime de soi et le libre choix. Par conséquent, nous avons développé une modalité particulière: EMDR immersion qui est un cours intensif de 10 jours consécutifs de traitement par le patient. «L'objectif clinique est de traiter les dimensions de la croissance personnelle et le développement ainsi que l'élimination de plus de la souffrance» (Francine Shapiro).
Notre expérience comprend 24 patients avec un niveau élevé de troubles psychologiques liés à la NAF. Seuls les patients avec expérience dissociative échelle score inférieur à 25 ont été considérés.
Nous utilisons l'approche thérapie EMDR suivant les 8 étapes du protocole standard.
Nous recevons toute l'histoire chronologique du patient, «de la naissance à aujourd'hui», permet nous permet d'identifier une moyenne de sept objectifs principaux.
Pour être capable de transmuer la NAF à une résolution d'adaptation, nous introduisons un des noms de ressources notamment l '«archaïsme», définie comme «la partie de l'être humain en charge de Live principe de préservation."
Nous l'accès au réseau d'information dysfunctionally stockée par le biais des objectifs.
Nous stimulons le système de traitement de l'information et de la maintenir en forme dynamique avec tactiles et autres additifs stimulations bilatérales. Nous passons l'information par le suivi du processus de libre-association et de lancement des procédures pour s'assurer que la cible transmue à une résolution adaptative.
Comme mesure psychométrique et méthode d'évaluation, nous utilisons l'échelle PCL-S sur les traumatismes exprimé par le patient au début de MED immersion. Le score moyen est de 70 degrés avant l'immersion elle à 28 deux mois plus tard et à 26 six mois plus tard.
En ce qui concerne les résultats encourageants, nous décidons de partager l'expérience afin de mettre à jour.

Some patients present with “poly traumatism” or “psychic poisoning” as described by Jacques Roques in “guérir avec l”EMDR.” Often it is a socio cultural environment started during childhood. Based on the hypothesis formulated by Francine Shapiro that trauma could engender “blocked neuronal networks,” we assume a “formatting” could occur during the childhood learning period.
Exposed to insidious and repetitive trauma, a virgin young brain stores neuronal networks related to the child vulnerability as defense mechanism. That could get blocked by repetitive disturbances creating psychological pain. As an adult, this blocker neuronal network, stimulated by trigger express excessive behaviors and strong emotion we called the “Non Adapted Formatting” (NAF).
We know how difficult it is to take this “poisoning” in charge with traditional EMDR sessions because of the multimodal components interfering. Usually, they involved mixed emotions related to security, self esteem and free choice. Therefore, we developed a particular modality: EMDR Immersion that is an intensive, 10 consecutive days of therapy with the patient. “The clinical goal is to address the dimensions of personal growth and development along with the elimination of over suffering” (Francine Shapiro).
Our experience includes 24 patients with a high level of psychological disturbance related to the NAF. Only patients with Dissociative Experience Scale score less than 25 were considered.
We use EMDR therapy approach following the 8 phases of the standard protocol.
We receive the complete chronological story of the patient, “from birth to now,” allows allows us to identify an average of seven main targets.
To be able to transmute the NAF to an adaptive resolution, we introduce a particular resource names “Archaism” defined as “Part of the human being in charge of Live Principle Preservation.”
We access the dysfunctionally stored information network through the targets.
We stimulate the information-processing system and maintain it in dynamic form with tactile and additive alternative bilateral stimulations. We move the information by monitoring the free-association process and initiating procedures to make sure that the target transmutes to an adaptive resolution.
As psychometric measurement and method evaluation, we use PCL-S Scale on the traumatisms expressed by the patient at the beginning of MED Immersion. The average score is at 70 before Immersion it degrees to 28 two months later and to 26 six months later.
Regarding the encouraging results, we decide to share the experiment in order to upgrade it.

Keywords: EMDR Immersion  

Accuracy Verified: Yes


12. O’Rawe, B. (2005, June). Assessing dissociation in the visually impaired. Poster presented at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Brussels, Belgium.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
This case discussion focuses on a traumatically blinded man. Treatment involved stabilisation using ego-state work with bilateral stimulation, followed by trauma processing work using EMDR. The aim of this paper is to assess his response to this approach, and to review the suitability of standard diagnostic tools used in screening: in porticular the applicability of Dissociation Scales -The Dissociative Experience Scale (DES) and The Dissociative Disorders Interview Schedule (DDIS], in people suffering from blindness

Keywords: Dissociation  Poster  Visual Impairment  

Accuracy Verified: Yes


13. O'Rawe, B. (2005, June). Assessing dissociation in the visually impaired. Presentation at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Brussels, Belgium.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
This case discussion focuses on a traumatically blinded man. Treatment involved stabilisation using ego-state work with bilateral stimulation, followed by trauma precessing using EMDR. The aim of this paper is to assess his response to this approach, and to review the stability of standard diagnostic tools used in screening; in particluar the applicability of Dissociation Scales - The Dissociative Experience Scale (DES) and the Dissociative Disorders Interview Schedule (DDIS), in people suffering from blindness.

Keywords: Dissociation  Visually Impaired  

Accuracy Verified: Yes


14. Saint Paul, N. V. (2008). Aus der fülle ... Ressourcen- und körperorientierung in der traumatherapeutischen arbeit [Out of the abundance ... Resource and body orientation in trauma therapy]. Interdisziplinär, 16(3), 166-175 .

Language: German

Format: Magazine

Abstract:
In diesem Beitrag wird beschrieben, wie Traumatherapie unter Einbeziehung der Körperwahrnehmung schonend gestaltet und so einer Retraumatisierungsgefahr wirksam begegnet wird. Ziel ist das Erlangen der Fähigkeit, den Aktivierungszustand des autonomen Nervensystems zu regulieren und auf diese Weise Zugang zu ressourcenvollen Ich-Zuständen zu erlangen. Das Vorgehen wird durch neurobiologische Erkenntnisse begründet und anhand von Fallbeispielen veranschaulicht. Der Ansatz wird als Ergänzung zu anderen traumatherapeutischen Verfahren, gleich welcher Schule, verstanden und lässt sich gut mit speziellen Methoden, wie beispielsweise EMDR, verbinden.

Summary: This paper describes how trauma therapy including bodyawareness can reduce the impact of the traumatic memory and can efficiently prevent retraumatization. The goal is to achive the ability to self-regulate activation of the atuonomic nervous system and hence, to attain access in states in which patients can maximize their resources. This proceedure is based on neurobiological findings and exemplified with case studies. The approach compliments other trauma therapeutic interventions, regardless of the theoretical orentation, and can be combined with techniques like, for instance, EMDR.

Keywords: Neurobiology  Psychotherapy  Psycho Trauma  Resource Orientation  Selective Mutism  

Accuracy Verified: Yes


15. Kirsch, A., & Seidler, G. H. (2004). Ausdruck und erleben von emotionen bei der posttraumatischen belastungsstörung: Erste ergebnisse einer studie mit gewaltopfern [Expression and experience of emotion in patients with posttraumatic stress disorder: First result of a study with victims]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin, ZPPM 2(1), 45-60.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Emotionale Betäubung (EN) in PTSD ist ein Cluster von schwächenden Symptomen mit Problemen in der Erfahrung und dem Ausdruck von Emotionen. EN ist in drei separate diagnostischen Kriterien dargestellt: deutlich vermindertes Interesse an wichtigen Aktivitäten, Gefühle der Ablösung oder Entfremdung von anderen, und eingeschränkte Bandbreite des Affekts. Die funktionale Beziehung zwischen anderen Klassen von PTSD Symptome und EN ist nicht gut verstanden. In diesem Artikel werden verschiedene Studien diskutiert werden. Es wird davon ausgegangen, dass Patienten mit psychischen Erkrankungen eine spezifische Wechselwirkung Muster implementieren, die in der Gesichts-affektiven Ausdruck und äußerte sich vor allem in Gesichts-affektiven Mikro-Verhalten. Das Ziel der vorliegenden Pilot-Studie war die Analyse von Gesichts-affektive Verhalten von Patienten mit PTSD im Vergleich zu gesunden Personen. Erste Ergebnisse der ersten EMDR-Sitzungen auf Video aufgezeichnet von Patienten und psychodynamischen Interviews von gesunden Personen (keine psychische / psychiatrische Störungen nach ICD-10) wurden mit dem codierten Emotional Facial Coding System Acting, ein Instrument zur Erfassung von mimischen mit emotionaler Bedeutung. Danach wurden diese Analysen mit Blickverhalten verbunden. PTSD Patienten zeigten eine Verringerung der gesamten Mimik und eine verminderte Häufigkeit von Gesichts wirkt im Vergleich zu gesunden Personen. Unter dem Blickverhalten in Betracht, wurde es offensichtlich, dass PTSD Patienten zeigten Anteil sank gegenseitigen Blick im Vergleich zu gesunden Personen. Außerdem war der Gesichtsausdruck affektiven Ausdruck von vier Patienten (Eltern, die durch den gewaltsamen Tod ihrer Kinder beraubt) erste und letzte EMDR-Sitzung verglichen. Eine leichte Erhöhung des Gesichts affektiven Ausdruck gefunden wurde. [Autor Summary)

Emotional numbing (EN) in PTSD is a cluster of debilitating symptoms involving problems in the experience and expression of emotion. EN is represented in three separate diagnostic criteria: markedly diminished interest in significant activities, feelings of detachment or estrangement from others, and restricted range of affect. The functional relationship between other classes of PTSD symptoms and EN is not well understood. In this article different studies will be discussed. It is assumed that patients with mental diseases implement a specific interaction pattern, that is expressed in the facial affective expression and particularly in facial-affective micro-behaviours. The aim of the presented pilot-study was the analysis of facial-affective behaviour of patients with PTSD in comparison to healthy persons. First results of videotaped first EMDR sessions of patients and psychodynamic interviews of healthy persons (absence of mental/psychiatric disorder according to ICD-10) were coded using the Emotional Facial Acting Coding System, an instrument for the registration of facial movements with emotional relevance. Afterwards these analyses were connected with gazing behaviour. PTSD patients showed a reduction of overall facial expressions and a reduced frequency of facial affects in comparison to healthy persons. Taking the gazing behaviour into consideration, it became obvious that PTSD patients showed decreased portion of mutual gaze compared to healthy persons. Furthermore, the facial affective expression of four patients' (parents bereaved by the violent deaths of their children) first and last EMDR session was compared. A slight increasing of facial affective expression was found. [Author Summary]

Keywords: Crime  Emotional Numbing  Interpersonal Interaction  Posttraumatic Stress Disorder  Psychotherapeutic Processes  PTSD  Survivors  

Accuracy Verified: Yes


16. Sachsse, U., & Tumani, V. (1999, November). Be borderline! A successful inpatients’ treatment program for (type II) traumatized female patients with PTSD/DES/BPD and the symptom of self-mutilation. Presentation at the annual meeting of the International Society for Traumatic Stress Studies, Miami, FL.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Using therapeutic experiences from the USA (Herman, Putnam, Ross) and the Netherlands (Olthuis, van der Hart) Luise Reddemann (Bielefeld) and Ulrich Sachsse(Goettingen) developed an inpatients’ program for female and some male patients with symptoms, that result from type II traumata, fulfill the phenomenological criteria of BPD and are understood as chron. PTSD/DES. The program utilizes the coping strategies of the patients for stabilisation: splitting (building up an only good world of safety, support and shelter against the only bad, demonized world of trauma); derealisation, dissociation(imagery); depersonalisation (Qi Gong, Feldenkrais). We tell and teach our patients: Be Borderlines- but inside, not in your outer social life or your therapeutic relationship! Trauma-synthesis is done after stabilisation by trauma-exposition every two weeks (EMDR, screen-technique). The patients stay for 3-5 month, sometimes twice, with very good results.

Keywords: BPD  Borderline Personality Disorder  DES  Females  Inpatient Treatment  Posttraumatic Stress Disorder  PSTD  Self-Mutiliation  

Accuracy Verified: Yes


17. Kraft, S., Schepker, R., Goldbeck, L., & Fegert, J. M. (2006). Behandlung der posttraumatischen belastungsstörung bei kindern und jugendlichen. Eine übersicht empirischer wirksamkeitsstudien [Treatment of posttraumatic stress disorder in children and adolescents -- A review of treatment outcome studies]. Nervenheilkunde: Zeitschrift für interdisziplinaere Fortbildung, 25(9), 709-716.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Basierend auf einer systematischen Literaturrecherche wird der aktuelle Stand des Wissens über die Wirksamkeit von pharmakologischen und psychotherapeutischen Behandlung der Posttraumatischen Belastungsstörung bei Kindern und Jugendlichen zusammengefasst und bewertet. Neunzehn kontrollierten randomisierten klinischen Studien wurden für die Psychotherapie gefunden, und keiner für die Pharmakotherapie. Die Wirksamkeit von kognitiver Verhaltenstherapie Programme erhärtet worden ist, mit der Teilnahme der Eltern oder Betreuer in die Behandlung zu sein scheint vorteilhaft. Es gibt vielversprechende Studien für Eye Movement Desensitizafion und die Wiederaufbereitung (EMDR) und für Multisystemische Familientherapie. Aufgrund der kleinen Fallzahlen und fehlenden Replikation, haben ihre Ergebnisse als vorläufig zu betrachten. Bis jetzt gibt es keine kontrollierten klinischen Studien zu pharmakologischen Therapien für traumatisierte Kinder und Jugendliche. Weitere Studien zu diesem zahlenmäßig relevant und zum Teil erheblich beeinträchtigt Gruppe sind, geltend gemacht werden. Untersuchungen zur differentiellen Indikation von verschiedenen Behandlungsansätze und über die Wirksamkeit von Kombinationstherapien, die Psychotherapie plus Pharmakotherapie, fehlen. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, alle Rechte vorbehalten)

Based on a systematic literature search, the current state of knowledge on the efficacy of psychotherapeutic and pharmacologic treatment of posttraumatic stress disorders in children and adolescents is summarized and reviewed. Nineteen randomized controlled clinical trials were found for psychotherapy, and none for pharmacotherapy. The efficacy of cognitive behavioral treatment programs has been substantiated, with the participation of a parent or caretaker in the treatment seeming to be beneficial. There are promising studies for Eye Movement Desensitizafion and Reprocessing (EMDR) and for Multisystemic Family Therapy. However, because of small sample sizes and lacking replication, their results have to be regarded as provisional. Up to now, there are no controlled clinical trials on pharmacological treatments for traumatized children and adolescents. More studies on this numerically relevant and partly severely impaired group are to be claimed. Studies on differential indication of different treatment approaches and on the efficacy of combination treatments, as psychotherapy plus pharmacotherapy, are lacking. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, all rights reserved)

Keywords: Adolescent Psychiatry  Child Psychiatry  Drug Therapy  Literature Review  Posttraumatic Stress Disorder  Psychotherapy  Treatment Outcomes  

Accuracy Verified: Yes


18. Jordan, J., Titscher, G., & Kirsch, H. (2011, September). Behandlungsmanual zur psychotherapie von akuten und posttraumatischen belastungsstörungen nach ICD-mehrfachschocks [Treatment manual for psychotherapy of acute and posttraumatic stress disorders after multiple ICD shocks]. Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie, 22(3), 189-201.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Angesichts der steigenden Zahl implantierter Defibrillatoren in allen Industrienationen wächst auch die Zahl derjenigen Menschen, die sog. Mehrfachschocks („electrical storm“, ES) erleiden. Häufige Beschwerden sind starke und ständig wiederkehrende massive Ängste, Panikattacken, Todesangst, Hilf- und Hoffnungslosigkeit, Depressionen, Nervosität und Gereiztheit, sowie Rückzugs- und ausuferndes Vermeidungsverhalten, Intrusionen, Albträume, Flashbacks, Schlaflosigkeit und die Unfähigkeit der Gefühlsempfindung sowie eine eingeschränkte Zukunftsperspektive. Da Menschen mit einem ICD häufig körperlich (sehr) krank und nach den ICD-Mehrfachschocks zusätzlich massiv verunsichert sind, scheint es wesentlich, dass die stationäre Behandlung in einer Einrichtung durchgeführt wird, die über eine enge Anbindung an und räumliche Nähe zu einer kardiologischen Abteilung verfügt. Basis der Diagnostik ist die klinische Anamnese und die systematische Exploration der traumatischen Situation und der resultierenden Beschwerden. Als zusätzliche diagnostische Elemente sollten testpsychologische Verfahren zur Erfassung der Kernsymptomatik zum Einsatz kommen (Angst, Depression, Traumasymptome). Zur Diagnostik sollte eine testpsychologische Untersuchung gehören, damit am Ende der Behandlung auch für den Patienten sichtbar wird, welche Veränderungen eingetreten sind. Im Mittelpunkt der stationären Behandlung steht die tägliche intensive Psychotherapie. In ihrem Rahmen finden Elemente tiefenpsychologisch fundierter Psychotherapie und verhaltenstherapeutisch orientierte Angsttherapie sowie kognitive Umstrukturierung und Elemente des EMDR ihren Platz. Eine Nachuntersuchung innerhalb von 4 Monaten nach den Mehrfachschocks ist angeraten, weil PTSD Symptome zuweilen erst mit großer Latenz auftreten.

In view of the inceasing number of implanted defibrillators in all industrial nations, the number of people who have suffered so-called multiple shocks (electrical storm, ES) also increases. Common complaints are severe and continuously recurrent massive anxiety, panic attacks, fear of death, helplessness and hopelessness, depression, nervosity and irritability as well as reclusive and uncontrollable avoidance behaviour, intrusions, nightmares, flashbacks, sleeplessness and the inability to show feelings and limitation of future perspectives. Because people with an ICD are often physically (very) ill and after multiple ICD shocks are additionally very insecure, it would seem logical if the inpatient treatment would be carried out in an institution which has close connections and is also spatially close to a cardiology department. The basis of the diagnostics is the clinical anamnesis and a systematic exploration of the trauma situation and the resulting complaints. As an additional diagnostic element psychological test procedures should be implemented to determine the core symptomatic (anxiety, depression, trauma symptoms). Psychological test procedures should be included in the diagnostics so that at the end of treatment it is obvious even to the patient which alterations have occurred. The core element of inpatient treatment is daily intensive psychotherapy and includes deep psychologically well-founded psychotherapy and behavioral therapeutic-oriented anxiety therapy as well as cognitive restructuring and elements of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR). A follow-up examination within 4 months of the multiple shocks episode is recommended because symptoms of posttraumatic stress disorder often occur after a long latent time period.

Keywords: Acute Stress Disorder  Anxiety  ASD  Cardiology  Depression  ICD Shocks  Internal Medicine  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Treatment Manual  

Accuracy Verified: Yes


19. Gauvreau, P. (2012, April). Ça bloque! Ça boucle! (looping)! Que faire? [It freezes! This loop! (looping)! What to do?]. Presentation at the annual meeting of EMDR Canada, Montreal, Quebec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
S’inspirant à la fois du modèle de traitement adaptatif de l’information/protocole EMDR et de notions en dissociation structurelle, des stratégies pour gérer les blocages au retraitement et les boucles seront présentées. Nous aborderons les stratégies avec ou sans tissage cognitif à l’aide d’exemples cliniques. Également, des stratégies faisant appel aux états du moi seront abordées dans des cas plus complexes de blocages au retraitement.
Objectifs d’apprentissage: 1. Identifier les clients qui sous ou sur-accèdent au matériel et les stratégies à mettre en place 2. Reconnaître quand le retraitement est bloqué ou quand il y a présence de boucles et choisir des stratégies à mettre en place 3.Connaître des stratégies sans tissage 4.Connaître des stratégies avec tissage 5.Connaître quelques stratégies faisant appel aux états du moi – dissociation structurelle.

Inspired by both the model adaptive processing of information / EMDR protocol and concepts in structural dissociation, strategies to handle deadlocks reprocessing and loops will be presented. We will discuss strategies with or without cognitive weaving using clinical examples. Also, strategies involving the ego states will be addressed in more complex cases of blockages reprocessing.
Learning Objectives: 1. Identify customers who underexposed or access the materials and strategies to implement 2. Recognize when the restatement is blocked or when there is presence of loops and choose strategies to implement strategies without 3.Connaître 4.Connaître weaving weaving 5.Connaître strategies with some strategies to use ego states - structural dissociation.

Keywords: Interweaves  Looping  

Accuracy Verified: Yes


20. Brunet, J. (2009, Octobre). Complications thérapeutiques suite au traitement EMDR chez un vétéran traumatisé [Therapeutic complications following treatment in a veteran trauma EMDR]. Journal International de Victimologie [International Journal of Victimology], 1(1), 1-5.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Il s'agit d'une étude de cas concernant une personne ayant vécu un épisode dissociatif sévère suite à une séance EMDR. Un seul article bref a, à ce jour, documenté les réactions adverses susceptibles d'être induites par EMDR... Sans parti pris, il semble essentiel à l'auteur de réfléchir sur les contre-indications que peuvent susciter la psychothérapie EMDR, tout comme sont étudiées les contre-indications des autres psychothérapies.

Keywords: Contraindications  Brief Psychotherapy  Trauma  Veterans  

Accuracy Verified: Yes


21. Schmitt, A. (2011). Conséquences des violences conjugales sur la santé psychologique des victimes, prise en charge par la thérapie EMDR [Consequences of domestic violence on the psychological health of victims, taking care by EMDR therapy]. Université de Metz, Metz, France.

Language: French

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Les violences conjugales représentent un problème de santé public majeur. En 2011, en France, tous les 2.5 jours, une femme meurt sous les coups de son compagnon. Les violences conjugales résultent de la conjonction de facteurs individuels, conjugaux, sociaux mais également culturels, qui seront détaillés dans cette recherche qui présentera également l'état de l'art concernant les conséquences de ces violences, leurs possibilités de prise en charge et la thérapie EMDR. Quatre études ont été menées dans cette recherche. La première porte sur les conséquences des violences conjugales auprès d'un public de femmes bénéficiant d'un accompagnement social. Il s'agissait d'apporter une contribution aux résultats déjà observés dans la littérature. La seconde étude porte sur la prise en charge de 5 femmes ayant vécu un évènement traumatique en couple et s'étant séparées de leur agresseur. La thérapie EMDR donne des résultats véritablement encourageants, ce qui nous amène à la tester auprès d'un public plus lourdement traumatisé, ayant vécu des violences conjugales d'intensité et de nature variable, durant de nombreuses années (étude 3). Les résultats de l'étude 3 mettent en évidence l'importance de l'adaptation de l'outil thérapeutique à la problématique de la victime et les limites de l'utilisation de l'EMDR auprès de certains types de publics, dont les victimes de violences conjugales. Une analyse de contenu des séances EMDR nous a permis d'affiner nos analyses grâce à une vignette clinique présentée dans l'étude 4. De plus, des personnes n'ayant pas pu être intégrées dans le protocole expérimental ont malgré tout été suivies, ce qui permet une réflexion autour de l'adéquation de la méthode thérapeutique et du cadre expérimental à la victime grâce à une étude de cas, également présentée dans l'étude 4. Toutes ces observations permettront l'émergence de suggestions concernant la prise en charge des victimes de violences conjugales.

Domestic violence represents a major problem for public health. In France, every 2,5 days, a woman dies by the hands of her partner. Domestic violence is the result of the conjunction of individual, domestic, social and also cultural factors to be detailed in this research that will also present the state of art, regarding the consequences of this violence, its means of management and EMDR therapy. Four studies were led in this research. The first one is about the consequences of domestic violence for a group of women benefiting from social support. The idea was to bring a contribution to the results already observed in literature. The second study is about the caretaking of five women who experienced a traumatic event during their couple life, and then split up with their molester. EMDR therapy gives really encouraging results, and it led us to test it with a public more heavily traumatized, who lived intensity and variable violence during many years (study 3). The results of the third study highlight the importance of the adaptation of the therapeutic tools to the problematic of the victim, and the limits of the use of EMDR with some public, included the victims of domestic violence. An analysis of the EMDR sessions content allowed us to refine our analyses thanks to a clinical "vignette" showed in study 4. Moreover, people that could not be included in the experimental protocol were all the same followed up, allowing a reflection around the appropriateness of the therapeutic method and of the experimental frame to the victim thanks to a case study, also presented in study 4. All these observations will allow the emergence of suggestions concerning the caretaking of the domestic violence victims.

Keywords: Domestic Violence  

Accuracy Verified: Yes


22. Hase, M. H. (2009). CravEx - Reprozessierung des suchtgedächtnisses mit der EMDR-methode [Reprocessing of the addiction EMDR method]. In R. Plassmann (Hg.), Im eigenen rhythmus, die EMDR-behandlung von essstörungen, bindungsstörungen, allergien, schmerz, angststörungen, tinnitus und süchten (pp. 165-172). Giessen, Germany: Psychosozial-Verlag.

Language: German

Format: Book Section

Keywords: Addiction  

Accuracy Verified: Yes


23. Egli-Bernd, H. (2012, Januar). Das neue EMDR dialog‐protokoll, die kognitionen und ihre zentrale bedeutung bei der EMDR arbeit mit komplexen problemstellungen [The new dialogue EMDR protocol: The cognitions and their central role in the EMDR work with complex problems]. Präsentation am Institut für Traumazentrierte Therapie und Beratung, Zürich.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Die Erfahrung zeigt, dass die erfolgreiche Arbeit mit EMDR häufig wesentlich von der treffenden und emotional bedeutungsvollen Wahl der Kognitionen abhängt. Die Erfahrung zeigt aber ebenfalls, dass diese richtige Auswahl oft zur schwierigen Hürde werden kann beim Einstieg in komplexe EMDR‐Arbeit in Phase 3, und zwar nicht nur für AnfängerInnen, sondern auch für erfahrene EMDR TherapeutInnen. Dies vor allem dann, wenn der Fokus der Arbeit nicht auf klar definierten klassischen traumatischen Einzelereignissen, sondern auf komplexen, frühen Lebensthemen liegt. Das Herausarbeiten tiefgreifender, emotional bedeutsamer Kognitionen fällt bei solchen Themen den Betroffenen oft besonders schwer. Diese Situation erzeugt häufig Verunsicherung bei den Klienten und Therapeuten und stellt eine Herausforderung für die erfolgreiche  und effiziente Anwendung von EMDR dar. Mittlerweile ist in der Bindungs‐ und Traumaforschung herausgearbeitet worden, dass frühe Störungen sehr häufig eine dissoziative Struktur bei den Betroffenen zur Folge haben.  Wir müssen also davon ausgehen, dass es in diesen Fällen auch um eine „subtile“ Dissoziation geht, die sich bei der EMDR Arbeit in Phase 3 u.a. durch Probleme mit der Erarbeitung der Kognitionen manifestieren kann.    In den letzten Jahren habe ich das EMDR Dialog‐Protokoll entwickelt, das den Umgang mit solch komplexen EMDR Situationen in der Phase 3 wesentlich erleichtert.  Im Oktober 2009 wurde eine Kurzversion meiner Arbeit zu diesem speziellen EMDR Protokoll im deutschen EMDR Rundbrief veröffentlicht und im August 2011 wird eine englische Übersetzung im EMDR Journal for Research & Practice veröffentlicht.   Der Workshop soll einerseits die Bedeutung der Kognitionen für die erfolgreiche EMDR Arbeit nochmals klären sowie die dazugehörigen theoretischen Grundlagen aus der Neurobiologie, der Bindungstheorie und den Theorien der Strukturellen Dissoziation und Ego‐State Theorie zusammenfassen.  Sodann wird das Dialog‐Protokoll im Detail erläutert und mittels Fallbeispielen in der praktischen Anwendung dargestellt. Ein praktischer Teil des Workshops ist dem Üben von Phase 3 mit dem Dialogprotokoll vorbehalten. Die TeilnehmerInnen sollen anhand von konkreten eigenen Beispielen die Phase 3 mit Anwendung des Dialog‐ Protokolls üben, um für die Praxis eine auf Selbsterfahrung basierende praktische Erfahrung mitzunehmen. Es geht dabei um das Erfassen von Phase 3 bis zum VOC, nicht um eine komplette Selbsterfahrung mit EMDR. Dabei soll die emotionale Relevanz der stimmigen und tiefgreifenden Kognition erfahrbar werden.    Wenn es der zeitliche Rahmen erlaubt, können eigene Fälle zur Diskussion gestellt werden. Der Workshop soll eine kollegiale Diskussion von Problemen in der EMDR Anwendung ermöglichen und neue Perspektiven eröffnen helfen.

Experience shows that successful work often with EMDR significantly taken from and emotionally meaningful choice of cognition depends. But experience shows also that these Proper selection can often be difficult to hurdle in entering complex EMDR work in phase 3, and not only for beginners but also for experienced EMDR therapists. This especially when the focus of the work of non-traumatic on clearly defined classical Individual events, but on complex, early-life subjects. Working out of profound, emotionally meaningful cognition falls on such topics stakeholders often particularly difficult. This Situation often creates uncertainty among clients and therapists and offers a challenge represents for the successful and efficient use of EMDR Meanwhile, it has been worked into the binding and trauma research that very early interference often have a dissociative structure among those affected the result. We must therefore assume that in these cases, a "subtle" dissociation is, among other things, at the EMDR work in phase 3 may be manifested by problems with the development of cognition. In recent years I have developed the dialogue EMDR protocol, how to deal with such complex EMDR situations in phase 3 easier. In October 2009, a short version of my Work on this specific EMDR protocol in German newsletter published EMDR and in August 2011 an English translation of the EMDR Journal for Research & Practice is published. The workshop on the one hand the importance of cognition in the successful EMDR should work again and clarify the related theoretical principles from neurobiology, attachment theory and summarize the theories of Structural Dissociation and ego state theory. Then, the Dialog protocol described in detail and illustrated using case studies in practical applications. A practical part of the workshop is reserved for the practice of dialogue with the Phase 3 protocol. The By means of concrete examples to own participants, phase 3 of the dialogue with application- Exercise protocol in order for the practice to bring a hands-on experience based on personal experience. This involves having to capturing phase 3 to the VOC, not a complete self-awareness EMDR. It is the emotional relevance of coherent and profound cognition can be experienced. If it is the time frame allowed to own cases are presented for discussion. The workshop should enable a collegial discussion of issues in application of EMDR and new perspectives help open up.

Keywords: Cognitions  Dialogue Protocol  

Accuracy Verified: Yes


24. Black, J., & Gauvreau, P. (2010, Avril/Mai). De la problématique, à la cible, à la désensibilisation [Of the problem, the target, the desensitization]. Atelier présenté à la réunion annuelle de l'EMDR Canada, Toronto, Ontario.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Il peut être parfois un défi pour les thérapeutes EMDR à aider les clients à identifier les cibles de travail EMDR lorsque la personne se présente avec un problématique généralisée ou des enjeux « non-traumatiques » par exemple, certains associés à l’estime personnel, l’affirmation de soi, les habiletés relationnelles pour lesquelles des événements traumatiques « petits-t » où les liens ou expériences à cibler ne sont pas facilement identifiables. Cet atelier à pour objectif de permettre aux cliniciens à mieux aider leur clients à préciser d’avantage les enjeux et les cibles de travail potentielles avec l’EMDR; ainsi que de faciliter à ce que le client puisse, à partir de la problématique, de la cible et de l’image, mieux trouver les cognitions/croyances négatives activées. Dans ce processus, on vise aussi à accentuer l’importance de la phase 1 (l’histoire de la personne). Également, l’atelier se penchera sur l’importance de bien identifier/cerner la croyance négative sous-jacente au moment d’amorcer le travail avec les cibles identifiées, afin de maximiser les effets du retraitement et de favoriser la généralisation. À travers des présentations didactiques, des vignettes cliniques et des exercices de groupes, les participant(e)s pourront développer des stratégies pour mieux conceptualiser les plans de traitement EMDR avec ces types de problématiques. Également, les cliniciens seront amenés à réfléchir sur les thèmes des enjeux travaillés et leurs liens avec les cognitions négatives identifiées, sous les thèmes de responsabilité, sécurité et choix personnel. (Tous les niveaux)

It can sometimes be a challenge for EMDR therapists to help clients identify targets EMDR work when the person presents with a widespread issue or issues "non-traumatic" for example, some associated with the estimated personnel, assertiveness, interpersonal skills for which the traumatic events "small-t" which links or targeting experiments are not easily identifiable. This workshop aims to enable clinicians to better help their clients to clarify issues and benefit the target potential working with EMDR, as well as to facilitate the client can, using the issue of and the target image, find the best cognitions / beliefs turned negative. In this process, it also aims to highlight the importance of phase one (the story of the person). Also, the workshop will focus on the importance of identifying / understanding the underlying negative belief at the time to begin work with the targets identified in order to maximize the effects of reprocessing and to promote generalization. Through didactic presentations, clinical vignettes and group exercises, the participant (s) will develop strategies to better conceptualize the EMDR treatment plans with these types of issues. Also, clinicians will need to reflect on themes and issues worked their links with negative cognitions

Keywords: Target  

Accuracy Verified: Yes


25. Besson, J., Eap, C., Khazaal, Y., Montagrin, Y., Rihs-Middel, M., Simon, O., Tissot, H., Tomei, A., Zumwald, C., Zullino, D. (2008, Janvier). Dépendances [Addictions]. Revue Medicale Suisse, 4(139).

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cette année, les commentaires de la toxicomanie met en évidence cinq aspects, dans une perspective bio-psycho-sociale: (1) La relation entre la méthadone et de cardiotoxicité. (2) L'introduction de la désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement (EMDR). (3) L'apparition d'une pharmacothérapie possible spécifique pour le jeu excessif. (4) Une meilleure connaissance de la relation entre le cannabis et les psychoses. (5) La résistance au traitement dans la relation médecin-patient.

This year reviews on the addictions emphasizes five aspects, on a bio-psycho-social perspective: (1) The relationship between methadone and cardiotoxicity. (2) The introduction of Eye Movement Desensibilization and Reprocessing (EMDR). (3) The apparition of a possible specific pharmacotherapy for excessive gambling. (4) A better knowledge of the relationship between cannabis and psychoses. (5) Resistance to treatment in the doctor-patient relationship.

Keywords: Addiction  Cadiotoxicity  Cannabis  Gambling  Methadone  Psychoses  

Accuracy Verified: Yes


26. Lambin, M. (2013, May). Des images sur des maux [Images on pain]. Presentation at the annual EMDR Canada Conference, Banff, Alberta CAN.

Language: English

Format: Conference

Keywords: Pain  

Accuracy Verified: Yes


27. Shapiro, F., & Mousnier-Lompré, F. (2005). Des yeux pour guérir: EMDR: La thérapie pour surmonter l’angoisse, le stress et les traumatisms [Eye to heal: EMDR: Therapy for overcoming anxiety, stress and trauma]. Paris: Seuil.

Language: French

Format: Book

Abstract:
Tout le monde connaît désormais la thérapie introduite en France par David Servan-Schreiber dans son livre Guérir. Cette nouvelle thérapie appelée EMDR (Eye Movement Desensitization & Reprocessing) consiste pour l'essentiel à refaire vivre au patient victime d'un événement traumatique la scène terrible qui est à l'origine de sa souffrance, en lui faisant faire des mouvements oculaires provoquant une diminution progressive du stress. Les résultats sont incontestables, mais la raison des progrès enregistrés reste énigmatique. Peut-être s'agit-il d'une reconstruction ce la mémoire profonde du même ordre que celle qui se produit dans le sommeil paradoxal (où le dormeur connaît des mouvements oculaires analogues). Cette thérapie a été fondée par Francine Shapiro, du célèbre institut de Palo Alto. Ce livre fondateur raconte l'origine de sa découverte, donne des interprétations scientifiques possibles et surtout décrit de nombreux cas exemplaires où cette thérapie s'est révélée efficace. Il est de ce fait très poignant. On y rencontre une femme ayant perdu son fils de huit ans dans un accident de train et accablée par l'image terrifiante du corps disloqué de l'enfant, des anciens combattants du Vietnam hantés par les images terribles de la guerre, des victimes de viol... Et surtout on y voit comment ces personnes, emprisonnées dans leur souffrance, ont pu s'en affranchir et retrouver un équilibre psychologique.

Everyone now knows the therapy introduced in France by David Servan-Schreiber in his book Healing. This new therapy called EMDR (Eye Movement Desensitizer & Reprocessing) is essentially to re live the patient suffered a traumatic event the terrible scene which is at the origin In his pain, making him make eye movements causing a gradual decrease of stress. The results are undeniable, but the reason of progress remains enigmatic. Perhaps it is a reconstruction of the deep memory similar to that which occurs in sleep REM (where the sleeper knows movements eye like). The therapy was founded by Francine Shapiro, the renowned institute Palo Alto. This seminal book describes the origin of his discovery, provides interpretations possible scientific and especially describes many exemplary cases where this therapy has proven effective. It is therefore very poignant. We meet a woman who lost her eight year old son in a train accident and overwhelmed by the terrifying image of the broken body of the child, the Vietnam veterans haunted by the terrible images of war, victims of rape ... And especially we see how these people trapped in their suffering, have overcome them and regain a psychological equilibrium.

Keywords: Anxiety, General  Overview  Stress  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


28. Hase, M. [2003]. Die "wenig belastende beispielerinnerung“: Ein beitrag zur EMDR-behandlungsplanung [The "little stress as memory": A contribution to EMDR treatment planning]. Biespielerinnerung, Michael Hase.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) ist eine sehr wirksame Therapiemethode in der Behandlung der Posttraumatischen Belastungsstörung, assozierter Störungen und anderer psychischer Störungen. Das Modell der adaptiven Informationsverarbeitung stellt einen theoretischen Rahmen bereit, um die Wirkung des EMDR zu erklären und bietet im Sinne eines Krankheitsmodells Anleitung zur Diagnostik und Behandlungsplanung. EMDR ist ein manualisiertes Verfahren und die Berücksichtung der vorgeschlagenen Protokolle und Prozeduren ist für einen Behandlungserfolg essentiell. Die phasenorientierte Behandlungsplanung nimmt in der Therapie traumatisierter Menschen generell einen hohen Stellenwert ein und ist auch für eine EMDR-Therapie sehr wichtig. Die Bearbeitung einer „wenig belastenden Beispielerinnerung“ in der Frühphase einer EMDR-Therapie bietet einen guten Einstieg in die sich anschließende Traumabearbeitung und ist besonders in der Arbeit mit akut Traumatisierten und komplexen Störungsbildern hilfreich.
Summary: Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is a very effective Method of therapy in the treatment of post-traumatic stress disorder, an associate Disorders and other mental disorders. The model of adaptive Information processing provides a theoretical framework to evaluate the effect of EMDR explain and offer guidance in terms of a disease model for the diagnosis and Treatment planning. EMDR is a manualized procedures and the consideration of the proposed protocols and procedures is essential for a successful treatment. The phase-oriented treatment planning in general it will in the treatment of traumatized people of great value and is also responsible for EMDR therapy is very important. The processing a "little strain as memory" in the early stages of an EMDR therapy offers a good introduction to the subsequent trauma and is particularly in the work helpful with acute and complex trauma disorders.

Keywords: Treatment Planning  

Accuracy Verified: Yes


29. de Jongh, A., ten Broeke, E. & van der Meer, K. (1997). Die bedeutung der kognitiven faktoren im rahmen des 'eye movement desensitization and reprocessing' (EMDR): Ein fallbeispiel einer klientin mit angst vor erbrechen [The significance of cognitive factors in the 'eye movement desensitization and reprocessing "(EMDR): A case example of a client framework vomiting with fear before]. In C.T. Eschenröder (Ed.), EMDR: Eine neue Methode zur Verarbeitung traumatischer Erinnerungen (pp. 123-133). Tübingen: DGTV-Verlag.

Language: German

Format: Book Section

Abstract:
No abstract available.

Keywords: Vomiting  

Accuracy Verified: Yes


30. Erdmann, C. (2005). Die beeinflussung chronischer schmerzen durch psychologische, schmerztherapisverfahren und EMDR [The influence of psychological chronic pain, chronic pain procedures and EMDR]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Das in den 80er Jahren von der amerikanischen Psychologin Francine Shapiro veröffentlichte Verfahren EMDR (Eye Movement and Desensitization and Reprocessing) beinhaltet als zentrale Komponente, dass die Aufmerksamkeit des Patienten sich auf eine traumatische Erinnerung und die damit verbundenen Gedanken und Gefühle richtet, während gleichzeitig rhythmische Augenbewegungen induziert werden. (Shapiro 1998) EMDR eignet sich signifikant gut zur Behandlung der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS). Hierbei handelt es sich um ein Störungssyndrom, meistens bestehend aus vegetativer Übererregtheit, Erstarrung, Schlaflosigkeit, Angst und Depression, das häufig auftritt nach sehr belastenden Ereignissen oder starken Bedrohungen, wie z.B. schweren Unfällen, Naturkatastrophen, Folter, sexuellem Missbrauch, Vergewaltigungen, usw. Das Störungsbild der PTBS zeigt große Ähnlichkeiten mit dem Chronischen Schmerzsyndrom. Chronischer Schmerz kann als eigenständiges Trauma gelten mit dem eigenen Körper als Opfer und Täter. Oft finden sich auch Traumata im Vorfeld oder begleitend. Chronischer Schmerz ist signifikant assoziiert mit Posttraumatischer Belastungsstörung, mit Angsterkrankungen, Depressionen und weiteren psychischen Störungen. EMDR wird inzwischen auch mit guten Erfolgen eingesetzt bei anderen Erkrankungen, z.B. Suchterkrankungen, Depressionen, Angst- und Zwangsstörungen. Überzeugende Erfolge stellen sich ein bei der Behandlung auch sehr kleiner Kinder mit unterschiedlichen psychischen Erkrankungen. (Tinker, Wilson 1999) Bislang gibt es aber noch relativ wenig Forschungen über die Wirksamkeit von EMDR bei Akutschmerz, bei Chronischem Schmerz und im Bereich der Psychosomatik. Es ist allerdings bekannt, dass EMDR sich bei Akutschmerz eignet zum Abbau der den Schmerz häufig begleitenden Angst und darüber hinaus bei Chronischem Schmerz zur Erhöhung der Schmerztoleranz, zu mehr Entspannung, zu positiven kognitiven Strategien, zu Desensibilisierung und zur Ablenkung. (Groth, Rogers 1994). EMDR führt zu nachweislichen neurologischen Veränderungen und damit einhergehenden vom Patienten berichteten positiven Veränderungen im Beschwerdebild. (van der Kolk 2000) EMDR lässt sich nach ersten Untersuchungen ebenfalls erfolgreich einsetzen zur Behandlung von Phantomschmerzen. (Wilson nach Tinker, Wilson 2000).

That in the 80s by the American psychologist Francine Shapiro published procedures EMDR (Eye Movement and Desensitization and Reprocessing) includes as a central component that the patient's attention on a traumatic memory and associated thoughts and feelings directed, while rhythmic eye movements be induced. (Shapiro 1998) EMDR is significantly well to the treatment of post traumatic stress disorder (PTSD). This is a disorder syndrome, consisting mostly of vegetative over-arousal, numbness, insomnia, anxiety and depression that occurs very often after stressful events or severe threats, such as serious accidents, natural disasters, torture, sexual abuse, rape, etc. The disorder of PTSD shows great similarities with the chronic pain syndrome. Chronic pain can be considered as a separate trauma of his own body as victims and perpetrators. Often also found in the run or incidental trauma. Chronic pain is significantly associated with post traumatic stress disorder, with anxiety disorders, depression and other mental disorders. EMDR is now used with good results in other diseases, such as Addiction, depression, anxiety and compulsive disorders. Convincing results are adapting to treat even very young children with different mental disorders. (Tinker, Wilson 1999) So far there is relatively little research on the effectiveness of EMDR in acute pain, Chronic pain and in the field of psychosomatic medicine. However, it is known that EMDR is suitable for acute pain to reduce the pain often associated with anxiety and also to increase the pain Chronic pain tolerance, more relaxation, positive cognitive strategies to desensitization and distraction. (Groth, Rogers 1994). EMDR leads to demonstrable neurological changes resulting from the patient and reported positive changes in symptoms. (Van der Kolk 2000), after initial investigations EMDR can also be used successfully to treat phantom pain. (Wilson to Tinker, Wilson 2000).

Keywords: Chronic Pain  Chronic Pain Protocol  Protocol  

Accuracy Verified: Yes


31. Plassmann, R. (2007). Die kunst des lassens: Psychotherapie mit EMDR fur erwachsene und kinder [The art of giving. EMDR for adults and children]. Reihe: edition psychosozial, Giessen: Psychosozial-Verlag.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Das Buch beschreibt auf sehr lebendige Weise, mit vielen Fallbeispielen, wie das EMDR und die moderne Hirnforschung die Psychotherapie auf eine völlig neue Grundlage gestellt haben und uns Möglichkeiten an die Hand gegeben haben, die vorher nicht bestanden. Es erläutert dem Fachmann die Arbeitsweise und deren wissenschaftliche Grundlagen und potenziellen Patienten, wie ihr Weg durch den Heilungsprozess aussieht.Wie fördert man seelische Heilungs- und Wachstumsprozesse? Vor dieser Herausforderung steht die wissenschaftliche Psychotherapie seit nunmehr 100 Jahren. Entscheidende Fortschritte sind in den letzten Jahren durch die neuen Methoden der modernen Traumatherapie möglich geworden. Gleichzeitig hat uns die moderne Hirnforschung Einblick gegeben, wie das Gehirn emotionale Belastungen verarbeitet. Die EMDR-Technik (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) konzentriert sich der Patient auf ein belastendes Erlebnis während seine Augen gleichzeitig den Handbewegungen des Therapeuten folgen, wodurch eine entlastende Wirkung eintritt. Das Buch beschreibt mit vielen Fallbeispielen auf sehr lebendige Weise, wie das EMDR und die moderne Hirnforschung die Psychotherapie auf eine völlig neue Grundlage gestellt und uns neue Möglichkeiten an die Hand gegeben haben. Es erläutert dem Fachmann die Arbeitsweise und deren wissenschaftliche Grundlagen und potenziellen Patienten, wie ihr Weg durch den Heilungsprozess aussieht, bei Essstörungen, Borderlinestörungen, Traumafolgestörungen und bei allen durch emotionale Überlastung entstandenen Erkrankungen.

The book describes in lively fashion, with many case studies provided as EMDR and modern brain research and therapy in a completely new basis have and have given us opportunities to the hand that were not there before. It explains the workings of the expert and the scientific basis and potential patients, as its way through the healing process aussieht.Wie promotes spiritual healing and growth it processes? That is the challenge the scientific psychotherapy is now 100 years since. Decisive progress in recent years made possible by new methods of modern trauma therapy. At the same time our modern brain research has given insight into how the brain processes emotional stress. The EMDR technique (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) focuses the patient on a stressful experience at the same time as his eyes follow the hand movements of the therapist, making an exculpatory effect occurs. The book describes many case studies have a very vivid way, as the modern brain research and the EMDR psychotherapy on an entirely new basis, and given us new opportunities to the hand. It explains the workings of the expert and the scientific basis and potential patients, as you look way through the healing process by eating disorders, borderline personality disorders, trauma disorders, and in all subsequent congestion caused by emotional disorders.

Keywords: Adults  Children  

Accuracy Verified: Yes


32. Rost, C. & Novy, M. (2008). Die rolle des korpers in der traumaterapie - Der korper als ressource in EMDR [The role of the body in the traumaterapie - The body as a resource in EMDR]. In C. Rost (Hsrg.) Ressourcenarbeit mit EMDR, bewährte techniken im uberblick [Resources working with EMDR. Proven techniques at a glance: From survival to life] (pp. 39-51) Paderborn: Junfermann.

Language: German

Format: Book Section

Keywords: Body  

Accuracy Verified: Yes


33. Wagner, F. (2004). Die wirksamkeit von eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) bei der posttraumatischen belastungsstorung im vergleich zu kontrollbedingungen und kognitiv-behavioralen therapien: Eine metaanalytische untersuchung [Efficacy of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) for post-traumatic stress disorder compared with control conditions, and cognitive-behavioral therapies]. Zugl: Heidelberg. doi:volltextserver/volltexte/2005/5803 . --.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Das Ziel der vorliegenden Metaanalyse war es, die Wirksamkeit von EMDR und kognitiv-behavioralen Therapieverfahren bei der posttraumatischen Belastungsstörung mit dem aktuellen Stand an Publikationen metaanalytisch zu untersuchen. In einer umfassenden Literaturrecherche wurden hierfür sowohl publizierte Originalarbeiten als auch unpublizierte Manuskripte recherchiert. Insgesamt gingen 32 Originalstudien in die Metaanalyse ein. 13 der Studien waren reine EMDR-Studien; 7 untersuchten sowohl eine Gruppe mit EMDR als auch eine Gruppe mit kognitiv-behavioraler Therapie. 12 Studien waren reine kognitiv-behaviorale Therapiestudien. Darüber hinaus sollte die Wirksamkeit unter dem Gesichtspunkt der verschiedenen PTSD- und komorbiden Symptomatiken betrachtet werden. In einem weiteren Schritt wurde EMDR direkt mit kognitiv-verhaltenstherapeutischen Behandlungsmethoden verglichen. Effektstärken wurden sowohl für die PTSD-Symptomkategorien Intrusionen, Vermeidung und erhöhtes Arousal als auch für die komorbiden Symptome Angst und Depression berechnet. Die Berechnung der Effektstärken erfolgte anhand von standardisierten Mittelwertsvergleichen. Neben dem direkten Vergleich von EMDR mit kognitiv-behavioralen Therapieansätzen bzw. von EMDR und kognitiv-behavioraler Therapie mit Kontrollgruppen (Post-/Post-Vergleich) wurden auch die Veränderungen innerhalb der Behandlungsgruppen berechnet (Prä-/Post-Vergleich). In den Post-/Post-Vergleich gingen nur kontrollierte und randomisierte Originalstudien ein. In den Prä-/Post-Vergleich hingegen wurden auch Ein-Gruppen-Studien aufgenommen. Als Effektmaß wurde Hedges´d verwendet. Die Ergebnisse legen nahe, dass sowohl EMDR als auch die kognitiv-behaviorale Therapie wirksam in der Behandlung der posttraumatischen Belastungsstörung sind. Beide Verfahren reduzieren in klinisch bedeutsamem Umfang, sowohl unmittelbar als auch lang anhaltend, die PTSD-Symptomatiken Intrusionen, Vermeidung und erhöhtes Arousal. Darüber hinaus führen beide Behandlungsmethoden auch zu einer Reduktion der komorbiden Symptomatiken Angst und Depression. Die Effektivität beider Verfahren zeigt sich hierbei sowohl im Prä-/Post-Vergleich als auch im direkten Post-/Post-Vergleich mit einer Kontrollbedingung. Darüber hinaus ergibt sich eine ähnlich hohe Wirksamkeit von EMDR und kognitiv-behavioraler Therapie, sowohl im Vergleich der Prä-/Post-Effektstärken als auch im direkten Post-/Post-Vergleich. Dennoch scheint es unterschiedliche Einflussfaktoren zu geben, welche die Therapieeffektivität sowohl bei EMDR als auch bei kognitiv-behavioraler Therapie beeinflussen. Aufgrund der geringen Studienzahl lassen sich diese Faktoren jedoch nicht näher untersuchen. Des Weitern zeichnen sich Unterschiede hinsichtlich der Effizienz der beiden Therapieformen ab: So beträgt die durchschnittliche Behandlungsdauer bei EMDR 5 Sitzungen, bei der kognitiv-behavioralen Therapie hingegen 8 Sitzungen. Darüber hinaus ist die Expositionsdosis bei den kognitiv-behavioralen Therapien höher als bei EMDR.
Die Befunde zur Wirksamkeit der bilateralen Stimulation sind hingegen weniger eindeutig. Allerdings sind Studien, welche den Versuch unternehmen, die Augenbewegungen bei Personen mit PTSD isoliert zu betrachten, oftmals von erheblichen methodischen Mängeln gekennzeichnet. Einzelne Befunde und Modellvorstellungen zur Rolle der bilateralen Stimulation beim EMDR werden im Diskussionsteil erörtert.

The aim of this meta-analysis is to examine the efficacy of EMDR and Cognitive Behavioral Therapy approaches in the treatment of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) on the basis of the publications relating to this issue up to the present. A large-scale search for pertinent literature came up with a total of 32 original studies. The results of these studies suggest that both the EMDR approach and Cognitive Behavioral Therapy methods are effective in the treatment of Posttraumatic Stress Disorder. Both approaches bring about immediate and sustained reduction of the PTSD symptoms intrusions, avoidance, and hyperarousal to a clinically significant degree. In addition, both treatments lead to a reduction of the comorbid symptomatologies anxiety and depression. The comparison of pre/post effect sizes and direct post/post comparison indicate that EMDR and cognitive behavioral therapy are similar in their efficacy. In terms of efficiency the EMDR method appears to have a slight advantage. However, the present meta-analytic study makes no attempt to address the issue of whether this efficiency advantage should be interpreted as having a bearing on clinical practice.

Keywords: Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


34. [Yoshinori Fukui]. (2009, May). Discussion on the use of the dissociative experiences scale (DES): Frequency of dissociative experinces among adolescents. EMDR研究1(1)、12月23日 [Japanese Journal of EMDR Research and Practice, 1(1), 12-23].

Language: Japanese

Format: Journal

Abstract:
This research aims to look at the frequency of dissociative experiences among adolescent population, and collect basic data. Dissociative Experiences Scale (DES) was administered to 816 university students. The results on each item were analyzed and they were very similar to those of previous studies. I-T correlation and G-P analyses results indicate that discriminate power for each item is at best when cut-off of 25 or less is applied. Since the data was not distributed normally, test for median was performed and the same result was obtained. On top of that, to secure the normal distribution of the data, square root transformation was undertaken before the two analyses were performed. The results suggest that on G-P analysis, in order to increase discriminate power, the cut-off needs to be less than 16. However, when false negative and positive were taken into consideration, it was off from practical use. And when compared with other researches, it became apparent that depending on the context of measurers used with DES, there is a possibility of subjecrs being biased. Also it was suggested that items on DES are useful in screening DID but they are not measuring the overall spectrum of dissociative disorder.

Keywords: Adolescence  DES  Dissociative Experience  Dissociative Experiences Scale  

Accuracy Verified: Yes


35. Charbit, J. (2007, September). Discussion: Quel est l’effet spécifique des mouvements oculaires? [What is the specific effect of eye movements?]. Annales Médico-Psychologiques, Revue Psychiatrique, 165(7), 527-528 .

Language: French

Format: Journal

Abstract: Réponse du Rapporteur – Depuis son élaboration, l’EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), en tant que technique psychothérapique brève, a suscité des études aussi nombreuses que diverses. S’inscrivant dans différentes perspectives, les auteurs de ces recherches ont axé leurs travaux soit pour démontrer l’efficacité de cette technique par rapport à d’autres traitements aussi bien pharmacologiques que psychothérapiques, soit pour souligner l’importance de certaines composantes spécifiques à l’EMDR comme la bilatéralisation des mouvements oculaires (MO) [ou d’autres stimuli], soit, enfin, pour jeter les bases d’un modèle neuropsychologique pouvant constituer un cadre théorique explicatif.

Rapporteur's answer - Since its development, EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), as Technical brief psychotherapy, has also prompted studies numerous and diverse. As part of different perspectives, the authors of these studies have focused either to demonstrate the effectiveness of this technique over to other treatments as well as pharmacological psychotherapy, either to emphasize the importance of certain components specific to EMDR as bilateralization eye movement (MO) [or other stimuli] or, finally, to lay the groundwork for a neuropsychological model may constitute a theoretical explanation.

Keywords: Eye Movements  

Accuracy Verified: Yes


36. Zucker, M., Spinazzola, J., Blaustein, M., & van der Kolk, B. A. (2006). Dissociative symptomatology in posttraumatic stress disorder and disorders of extreme stress. Journal of Trauma and Dissociation, 7(1), 19-32. doi:10.1300/J229v07n01_03.

Language: English

Format: Journal

Abstract:
The present study was designed to assess differences in dissociative symptoms in adults with Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) vs. PTSD plus Disorders of Extreme Stress Not Otherwise Specified (DESNOS). This study was done for two reasons: (1) to better understand the clinical profile of DESNOS clients in order to inform more effective treatment, and (2) to further empirical research on the validity of the DESNOS construct. To assess severity of dissociative symptoms, the authors administered the Dissociative Experiences Scale (DES) to 155 participants with PTSD. Using the Structured Interview for Disorders of Extreme Stress (SIDES), participants were divided into two groups: those who also met criteria for DESNOS and those who did not. DES means are provided for the two groups. Participants with PTSD plus DESNOS scored higher than participants with only PTSD on the measure of dissociative symptomatology, particularly on the DES scales that tap absorption/fantasy and depersonalization/derealization. The two groups did not differ on the amnesia subscale of the DES. Findings support the construct validity of the DESNOS concept and further delineate the clinical profiles of community-based PTSD with and without DESNOS, thus contributing to the knowledge base on the assessment of complex adaptations to trauma. [Article copies available for a fee from The Haworth Document Delivery Service: 1-800-HAWORTH. E-mail address: Website: © 2006 by The Haworth Press, Inc. All rights reserved.]

Keywords: DES  DESNOS  Dissociation  Dissociative Experiences Scale  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


37. Manfield, P. (2013, May). Dyadic resourcing: Creating a foundation for treating early trauma [La dyade comme ressource: Créer une base solide pour traiter les traumas de la petite enfance]. Presentation at the annual EMDR Canada Conference, Banff, Alberta CAN.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
This workshop introduces “dyadic resourcing,” a resourcing approach designed to facilitate EMDR processing of very early trauma with severely deprived clients, including those with attachment disorders. The goal of this process is to help clients connect affectively to an internal experience of being in a nurturing parent-child relationship. This workshop will address the basic principles and processes central to this form of resourcing, including each of the five steps involved in establishing this resource. The process will be illustrated using clinical videos, resourcing transcripts, and a live demonstration. Links to free additional training resources will be provided.
Learning Objectives: • Explain why cognitive interweaves are often not helpful to clients with attachment disorders • List 15 possible sources of resource figures a client might have that the client can feel a present affective connection to. • List 8 techniques that can be used to help a client feel more intensely connected to a resource. • Describe 4 indications that clients are NOT assuming an outside observer role and are instead overly identifying with their child selves. • Describe how the “morphing” process minimizes a client’s resistance to feeling nurtured.

Cet atelier présente la dyade comme ressource, une approche conçue pour faciliter le retraitement en EMDR pour les traumas de la petite enfance chez des clients qui ont été sévèrement négligés dont ceux avec un trouble de l’attachement. L’objectif de ce processus est d’aider le client à se connecter au niveau affectif à une expérience intérieure d’être dans une relation nourrissante parent-enfant. Cet atelier portera sur les principes de base et les processus centraux de cette forme de ressourcement incluant les 5 étapes pour établir cette ressource. Le processus sera illustré à l’aide de vidéos de transcription sur les ressources et une démonstration en direct. Il fournira aussi des ‘’liens’’ afin d’avoir accès gratuitement à des formations sur les ressources.
Objectifs d’apprentissage: • Expliquer pourquoi les tissages cognitifs ne sont pas aidant pour les clients ayant un trouble de l’attachement • Une liste de 15 figures ressourçantes pour le client et pour lesquelles il peut ressentir une connexion sur le plan affectif. • Une liste de 8 techniques qui peut être utiliser afin d’aider le client à se sentir de plus en plus connecter à une ressource. • Décrire 4 indications que le client n’adopte pas une position d’observateur mais plutôt qu’il soit vraiment identifié avec leurs ‘’soi’’ d’enfant. • Décrire comment le processus de ‘’morphing’’ peut diminuer la résistance au sentiment d’être nourrit affectivement

Keywords: Dyadic Resourcing  Morphing  Resource Figures  

Accuracy Verified: Yes


38. Malz, S. (2003). Effektivitaet von eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) bei posttraumatische belastungsstorung (PTBS) eine theoretische untersuchung des aktuellen forschungsstandes [Effectiveness of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) for post-traumatic stress disorder (PTSD), a theoretical investigation of the current state of research]. Marburg University, Germany.

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Keywords: Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Research  

Accuracy Verified: Yes


39. Oppermann-Schmid, F. (2010, Oktober). Effektivität der behandlung mit EMDR bei traumafolgestörungen in der allgemeinarztpraxis [Effectiveness of treatment with EMDR for trauma related disorders in the general practice]. EMDRIA Deutschland e.V.Rundbrief, 21, 24-25.

Language: German

Format: Newsletter

Abstract:
Patienten mit Traumafolgestörungen suchen meistens frühzeitig ihren Hausarzt auf. Das liegt einerseits daran, dass der Hausarzt in unserem Gesundheitssystem für den Erstkontakt kurzfristig zur Verfügung steht und gegebenenfalls zum Facharzt weiterleitet. Zum anderen besteht meist eine langjährige und tragfähige Beziehung: Vertrauen zum Hausarzt seitens des Patienten und ein guter Einblick in die persönliche und gesundheitliche Situation des Patienten seitens des Hausarztes.

Patients with traumatic stress disorders often look to their GP early. This is One reason that the doctor in our health care system for the first contact available at short notice and, where appropriate, will forward to the specialist. On the other there is usually a long and lasting relationship: trust on the part of the family doctor Patients and a good insight into the personal and health situation of the patient by the family doctor.

Keywords: General Practice  Practice  Theory  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


40. Fleming, J. (2013). Efficacité de l’EMDR dans le traitement d’enfants et d’adolescents traumatisés [Effectiveness of EMDR in the treatment of traumatized children and adolescents]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(1), 16–26. doi:10.1891/1933-3196.7.1.E12.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
On trouvera ici un résumé de tous les articles qui ont étudié le traitement par l’EMDR d’enfants et d’adolescents traumatisés. L’efficacité du traitement est établie par plus de quinze études. Le présent article examine les effets de l’EMDR sur le stress traumatique d’enfants et d’adolescents après des traumas de type I et II. Si un nombre considérable d’études évaluent le traitement des traumas de type I par l’EMDR, apportant des preuves solides de son efficacité, rares sont celles qui ont investigué spécifiquement le traitement EMDR des traumas de type II. L’auteur examine aussi l’effet de l’EMDR sur divers symptômes et difficultés. Elle donne enfin des recommandations pour l’application clinique de l’EMDR, et pour des recherches futures.

This paper provides a summary of all items that have studied the EMDR treatment of children and adolescents traumatized. The effectiveness of treatment is determined by more than fifteen studies. this article examines the effects of EMDR on traumatic stress in children and adolescents after trauma Type I and II. If a considerable number of studies evaluating the treatment of type I trauma EMDR, providing strong evidence of its effectiveness, few have specifically investigated EMDR trauma treatment of type II. The author also examines the effect of EMDR on various symptoms and difficulties. She finally gives recommendations for the clinical application of EMDR and for future research.

Keywords: Adolescents  Children  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Trauma  Treatment Review  

Accuracy Verified: Yes


41. Sack, M., Lempa, W., & Lamprecht, F. (1999). Eine neue psychotherapeutische behandlungsmethode für patienten mit posttraumatischer belastungsstörung: EMDR. Behandlungsdurchführung und ergebnisse einer pilotstudie [A new psychotherapy treatment for patients with Post-Traumatic Stress Disorder: EMDR. Treatment implementation and results of a pilot study]. Psychomed, 11, 164-169 .

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Nicht erst seit dem Zugunglück von Eschede und den damit im Zusammenhang stehenden Medienberichten wird zunehmend auch in der Öffentlichkeit bekannt, daß psychische Traumatisierungen zu einer tiefen und anhaltenden Verletzung des Gefühls der persönlichen Sicherheit und Unverletzbarkeit führen können. Dies wird oft wie ein Riß im Selbstverständnis oder wie ein Zusammenbruch des persönlichen Weltbildes beschrieben. Plötzlich wird die Welt als bedrohlich erlebt. Der Betroffene fühlt sich schutzlos und ausgeliefert. Typische Symptome, die in der Folge von belastenden Ereignissen auftreten, sind Schlafstörungen und Alpträume, quälende Wiedererinnerungen, Ängste und situationsbezogenes Vermeidungsverhalten sowie erhöhte Schreckhaftigkeit und Konzentrationsstörungen. Normalerweise bilden sich diese Symptome innerhalb einiger Tage bis einiger Wochen zurück. Bleiben diese psychischen und psychosomatischen Beeinträchtigungen jedoch bestehen, so ist bei einem Vorliegen von länger als 3 Monaten eine Posttraumatische Belastungsstörung zu diagnostizieren. In den letzten Jahren wurde die Forschung über Traumafolgen erheblich intensiviert. Es wurden neue Erkenntnisse gewonnen, die dazu beigetragen haben, daß die psychotherapeutischen Verfahren zur Behandlung traumatisierter Menschen erheblich verbessert werden konnten. Seit vier Jahren behandelt die Abteilung Psychosomatik und Psychotherapie der MHH Menschen mit Posttraumatischen Belastungsstörungen im Rahmen einer Traumasprechstunde und erforscht die psychischen und biologischen Auswirkungen von Traumatisierungen. Epidemiologie Nach Ergebnissen einer Vielzahl von epidemiologischen Studien, ist die Posttraumatische Belastungsstörung (Posttraumatic stress disorder, kurz PTSD) infolge von Traumatisierungen in der Kindheit oder im späterem Leben, eine in ihrer Häufigkeit und sozioökonomischen Bedeutung lange unterschätzte Erkrankung. Unter Zugrundelegen der Diagnosekriterien der Posttraumatischen Belastungsstörung nach DSM-III-R liegt die Lebenszeitprävalenz in den USA für beide Geschlechter bei 7,8 Prozent bis 12,3 Prozent, wobei etwa doppelt so viele Frauen betroffen sind wie Männer (5). Für die deutsche Bevölkerung gib es noch keine epidemiologisch gesicherten Prävalenzzahlen, aber die Bedeutung von "Traumatisierungen" für die Entstehung oder für die erhebliche Verschlechterung psychischer Störungen wird immer deutlicher. Ein Beispiel hierfür ist die lebhafte Diskussion in den Medien über die psychischen Folgen von Traumatisierungen für Unfallopfer und Rettungskräfte in der letzten Zeit. Die empirischen und klinischen Befunde zu Traumatisierungen in der Kindheit haben Egle, Hoffmann & Joraschky jüngst in einer Monographie zusammengestellt (1). Danach ist die Rolle von Vernachlässigung, Mißbrauch und Mißhandlung für eine Reihe von psychischen Störungen wie Selbstverletzendem Verhalten, Borderline-Störungen und Dissoziativen Störungen mittlerweile unstrittig und scheint auch für Subgruppen von Patienten mit Eßstörungen, Angststörungen, Persönlichkeitsstörungen und Somatisierungsstörungen von erheblicher Relevanz zu sein. Weit unterschätzt ist zudem die Häufigkeit von Posttraumatischen Belastungsstörungen infolge von Unfällen oder Einsätzen in Krisengebieten. 20 Jahre nach dem Vietnamkrieg leiden noch immer ca. 15 Prozent aller Vietnamkriegsveteranen an einer PTSD. Opfer von Gewaltverbrechen und Überfällen sowie auch Zeugen von Gewalttaten, wie z.B. Rettungspersonal und Feuerwehrangehörige, stellen eine weitere Risikogruppe für die Entwicklung einer PTSD dar.

Not since the train wreck of Eschede and the related media reports, is increasingly known to the public that psychological trauma can lead to a deep and persistent breach of the feeling of personal safety and invulnerability. This is often described as a crack in the self or as a breakdown of the personal worldview. Suddenly the world is experienced as threatening. The person concerned feels defenseless and delivered. Typical symptoms that occur as a result of stressful events are insomnia and nightmares, distressing recollections, fears and situational avoidance behavior and increased nervousness and difficulty concentrating. Usually these symptoms are back within a few days to a few weeks. But they remain psychological and psychosomatic disturbances exist, so with a presence of more than 3 months is a post-traumatic stress disorder to diagnose. In recent years, research on consequences of trauma was significantly intensified. It gained new insights that have contributed to the psychotherapeutic method for the treatment of traumatized people could be greatly improved. For four years, the Department of Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, MHH treats people with post-traumatic stress disorder in a trauma clinic and explores the psychological and biological effects of trauma. Epidemiology According to results of a large number of epidemiological studies, post-traumatic stress disorder (Post Traumatic Stress Disorder, PTSD short) as a result of trauma in childhood or in later life, a decrease in frequency and socio-economic importance of long underestimated disease. Inter alia with the diagnostic criteria of posttraumatic stress disorder according to DSM-III-R lifetime prevalence in the U.S. is for both sexes at 7.8 percent to 12.3 percent, with about twice as many women are affected as men (5). For the German people give it no epidemiological prevalence data secure, but the meaning of "trauma" in the development or for the serious deterioration of mental disorders is increasingly clear. An example is the lively discussion in the media about the psychological consequences of trauma for victims and rescue workers in recent times. The empirical and clinical findings concerning traumatic experiences in childhood have Egle, Hoffmann & Joraschky recently compiled in a monograph (1). Then disorders the role of neglect, abuse and mistreatment for a number of mental disorders such as self-injurious behavior, borderline disorders and dissociative now undisputed, and appears to be for subgroups of patients with eating disorders, anxiety disorders, personality disorders and somatization disorders is of considerable relevance. Also greatly underestimated the incidence of post-traumatic stress disorder as a result of accidents or operations in critical areas. 20 years after the Vietnam War still suffer about 15 percent of Vietnam War veterans in a PTSD. Victims of violent crimes and robberies, as well as witnesses of violence, such as Rescue workers and firefighters, are another risk group for the development of PTSD dar.

Keywords: Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


42. Marx, C. (2007, Janvier). Éjaculation rapide: Une nouvelle piste thérapeutique avec l’eye-movement desensitization and reprocessing (EMDR) [Premature ejaculation: A new therapeutic with eye-movement and reprocessing Ddsensitizer (EMDR)]. Médecine Sexuelle, 1(1), 52-55.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet article est le fruit d’une étude personnelle basée sur une technique psychothérapique nouvelle, l’Eye- Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), appliquée à la prise en charge de l’éjaculation précoce. Le protocole thérapeutique a comporté trois consultations d’une heure, à trois semaines d’intervalle environ, précédées d’une première consultation visant à expliquer la méthode et recevoir l’accord des patients. Parmi 11 cas traités, 8 ont vu s’améliorer leur sexualité (le critère d’amélioration était le passage à une durée de rapport intravaginal « acceptable » pour les deux partenaires, avec disparition de l’anticipation négative). Deux patients n’ont remarqué aucun changement. Le dernier a dû interrompre son traitement pour une raison non liée à celui-ci. Cette expérience pilote est encourageante, et encourage à poursuivre cette recherche sur un échantillon plus large de patients.

This is the report of a pilot study of Eye-Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), a new psychotherapeutic method initially proposed as treatment of Post-Traumatic Stress Disorder, in 11 men with Premature Ejaculation. After an initial visit aiming to explain the principles and modalities of this therapy, and to collect the patients’ consent, each man attended 3 therapeutic sessions of one hour duration at 3 weeks interval. Eight of the 11 patients reported an increase in the duration of vaginal penetration till a length acceptable for both partners, and a disappearance of their negative anticipation. These results are encouraging, and justify to continue this research on a larger sample of patients.

Keywords: Premature Ejaculation  Sexotherapy  

Accuracy Verified: Yes


43. Schubbe, O. (2006). EMDR. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Eine Ärztin gewinnt einen verlorenen Teil ihrer Biografie zurück; ein Mann kann nach einer Geiselnahme wieder Sicherheit erleben; eine Bäckersfrau drückt den stummen Schrecken über den KZ-Tod ihrer Großeltern zum ersten Mal mit Pinsel und Farbe aus. Solche Momente geben mir das Gefühl, von meinen Klienten ganz viel zurückzubekommen. Sie rücken die Perspektive zurecht und geben den Blick auf das Wesentliche frei. Seit ich EMDR einsetze, sind sie viel häufiger. Unter Fachleuten steht EMDR für "Eye-Movement Desensitization and Reprocessing", unter Klienten auch für "einmal musst du ran", in jedem Fall aber für eine psychotherapeutische Zusatzmethode zur geschützten Verarbeitung traumatischer Erfahrungen. EMDR besteht aus den acht Phasen nach Francine Shapiro. Die beiden ersten und letzten entsprechen dem in der Traumatherapie üblichen Vorgehen, während die Schritte drei bis sechs eine typische EMDR-Sitzung ausmachen. Am Anfang stehen wie üblich Anamnese und Behandlungsplanung (erste Phase). Nach den Leitlinien zur Behandlung posttraumatischer Störungen (Flatten u.a. 2001) gehört an den Anfang außerdem eine Phase der inneren und äußeren Stabilisierung (zweite Phase). Erst danach folgen die EMDR-Sitzungen im engeren Sinne, bestehend aus der Anfangseinschätzung der Symptomatik (dritte Phase), der zentralen (vierten) Phase der Neuverarbeitung, der Verankerung des erreichten Zustandes (fünfte Phase) und der Prüfung der Restbelastung auf Körperebene - kurz: Körpertest (sechste Phase). Wie in jeder traumatherapeutischen Arbeit wird bei EMDR besonderer Wert auf einen guten Abschluss der Sitzung gelegt (siebte Phase). Und ob die mit EMDR erreichte Veränderung stabil geblieben ist, wird zu Beginn der Folgesitzung überprüft (achte Phase). Es wird nun die Arbeit mit drei Klienten beschrieben, einer Augenärztin, einem Top-Manager und einer Bäckereiangestellten. Die unterschiedlichen Fälle illustrieren in verschiedenen Facetten, wie ich die Phasen von EMDR in therapeutisches Handeln umsetze. Namen und Details habe ich zum Schutz der Klienten geändert.

A doctor will recover a lost part of her biography, a man can experience after a hostage-taking back security, a baker's wife pressed the silent alarm at the concentration camp deaths of their grandparents for the first time with a brush and color. Such moments make me feel to get back from my clients very much. You adjust the perspective and give a view of the essentials. Since I use EMDR, they are much more common. Among experts EMDR stands for Eye Movement Desensitization and Reprocessing, "among clients for" once you have ran, and in any case for a psychotherapeutic method for secure additional processing of traumatic experiences. EMDR consists of eight phases by Francine Shapiro. The two first and last correspond to the normal practice in trauma therapy, while accounting for three to six steps a typical EMDR session. In the beginning, as usual, are medical history and treatment plan (first phase). According to the guidelines for the treatment of post traumatic disorders (Flatten et al 2001) belongs also to the beginning of a phase of internal and external stability (second phase). Only after the EMDR sessions follow in the strict sense, consisting of the initial assessment of symptoms (third phase), the central (fourth) phase of the reprocessing, anchoring the achieved state (fifth phase) and the testing of residual stress on the body level - in short: Body Test (sixth phase). As in any trauma therapy work is placed in EMDR special importance to a successful conclusion of the meeting (seventh phase). And whether the change reached EMDR has remained stable, is checked at the beginning of the next meeting (sixth phase). It is now working with three clients described, an eye doctor, a top manager and a bakery employee. The different cases illustrate different facets of how I transpose the phases of EMDR in therapeutic action. I have changed names and details to protect the client.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


44. Parnell, L. (2001). EMDR - Der weg aus dem trauma: Über die heilung von traumata und emotionalen verletzungen [Transforming trauma: EMDR]. Paderborn: Junfermann Verlag GmbH & Co.

Language: German

Format: Book

Abstract:
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) hat Tausenden von Menschen geholfen, die von schrecklichen Mißbrauchserlebnissen oder von Traumata verfolgt wurden. Die neue Methode vermag auch Patienten zu helfen, bei denen andere Therapieformen versagt haben, darunter Menschen, die an chronischen Problemen wie Eßstörungen, Angstzuständen, einem schwachen Selbstwertgefühl, Depressionen und Störungen ihrer Leistungsfähigkeit leiden. EMDR bringt Millionen von Menschen neue Hoffnung, denen gesagt wurde, ihre Genesung werde sich wohl über ihr ganzes weiteres Leben hinziehen. Die EMDR-Therapie bettet die Technik der Augenbewegung in einen umfassenden Ansatz ein, durch den Informationen verarbeitet werden, die sich in unverarbeiteter Form in Körper und Geist des Patienten verkapselt haben. Dadurch werden die Betroffenen von belastenden Bildern und Körperempfindungen, bedrückenden Emotionen und Einschränkenden Überzeugungen befreit. Bei Anwendung dieser Methode tritt die Heilung nicht nur wesentlich schneller ein als in der traditionellen Therapie, sondern die Klienten erleben auch ein Gefühl der Freude, Offenheit und tiefen Verbundenheit mit anderen. Laurel Parnell veranschaulicht uns auf fesselnde Weise die Wirkung von EMDR. In ihren mutmachenden Heilungsberichten versetzt sie die Leser in die Psyche ihrer Klienten, wo die Traumata, die jene in der Vergangenheit erlebt haben, erstarrt sind. Die Autorin veranschaulicht auf sorgsame, persönliche und verständliche Weise, wie EMDR es Menschen ermöglicht, über das bloße Überleben eines traumatischen Erlebnisse hinaus zu einer Erfahrung des Wohlbefindens und der Ganzheit zu gelangen. Ein allgemeinverständlich geschriebenes Buch, das allen, die sich erstmals mit dieser neuen revolutionären Therapieform beschäftigen wollen, einen umfassenden Einblick über die Methodik, den Ablauf, die vielfältigen Einsatzmöglichkeiten und die ungezählten erfolgreich durchgeführten Therapien vermittelt: Informativ. Fesselnd geschrieben. Hoffnung auf Heilung vermittelnd. Ein idealer Einstieg in EMDR.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) has helped thousands of people who were haunted by terrible abuse experiences or trauma. The new method can also help patients who have not responded to other therapies, including people who suffer from chronic problems such as eating disorders, anxiety, a low self-esteem, depression and disturbances of their capabilities. EMDR brings new hope to millions of people who have been told, their recovery will probably drag on through its entire life. The EMDR therapy embeds the technique of eye movement in a comprehensive approach that will be processed by the information, which have encapsulated in the natural state of body and mind of the patient. Thus the person concerned of incriminating images and body sensations, emotions and limiting beliefs are oppressive, free. In applying this method, the healing occurs not only much faster than in a traditional therapy, but the clients also experience a feeling of joy, openness and deep connection with others. Laurel Parnell are illustrated with fascinating way, the effect of EMDR. In its encouragement healing reports, they leave readers into the psyche of their clients, where the traumas, the former have experienced in the past freezes are. The author demonstrates in careful, personal and understandable way, such as EMDR allows people to reach beyond the mere survival of a traumatic experience also an experience of wellness and wholeness. A book, written in generally understandable to all, who would first deal with this revolutionary new form of therapy, provides a comprehensive insight into the methodology, process, the various applications and successfully executed countless therapies: Informative. written captivating. Hope for healing mediator. An ideal introduction to EMDR.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


45. Gagnon, A. (2006). EMDR - L’introduction d’une nouvelle approche [EMDR - The introduction of a new approach]. Santé Mentale au Québec, 31(2), 257-261.

Language: French

Format: Magazine

Abstract:
L’amélioration continue de nos expertises pose un défi immense en sciences cliniques. Si l’Art clinique s’affine avec l’expérience, la Science avance aussi de son côté. À titre d’éducateur et de concepteur de projets éducatifs, on demeure perplexe devant l’écart entre les intérêts et les besoins réels de formation. Sans parler de la difficulté d’introduire de nouvelles connaissances, face aux chapelles de gens « qui savent mieux » ; ni, ce qui compte le plus, du défi de modifier les pratiques au bénéfice des patients, enjeu éthique immense et souvent mal perçu.

Continuous improvement of our expertise poses a huge challenge in Clinical Sciences. If Art is refined with clinical experience, Scientific progress is also on his side. As an educator and designer educational projects, we remain puzzled by the discrepancy between the interests and the actual training needs. Not to mention the difficulty of introducing new knowledge, meet the chapels of people "who know better "or, what matters most, the challenge of changing practices in benefit of patients, ethical issue, and largely unwelcome.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


46. Schubbe, O. (2001). EMDR - Supervision. Institut für Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Angeregt durch meine eigene Supervisionserfahrung und meine Rolle als Ausbilder für EMDR möchte ich meine Form der Supervision der therapeutischen Arbeit mit EMDR vorstellen. Ich wünsche mir, durch einen kollegialen Austausch zu neuen, und weiter verbesserten Konzepten zu gelangen. Die Grundhaltung der Psychotherapie mit EMDR spiegelt sich auch in der Supervision dieser Tätigkeit: •im transparenten professionellen Rahmen, •im ressourcengeleiteten Ansatz und, •im strukturierten Vorgehen. Der Inhalt der EMDR-Supervision unterscheidet sich von üblicher Fallsupervision durch den hohen Stellenwert: •von traumaspezifischer Gegenübertragung, •der Notwendigkeit von Burnoutprävention, und •der Wiederholung von Ausbildungsinhalten. Nach einer Darstellung des äußeren Rahmens und des ressourcenorientierten Vorgehens schildere ich in der EMDR-Supervision besonders häufig angesprochene Themen.

Inspired by my own supervision experience and my role as trainers of EMDR, I would like to introduce my form of supervision of therapeutic work with EMDR. I want to go through a collegial exchange of new concepts and further improved. The stance of the psychotherapy with EMDR is also reflected in the supervision of this activity: • in transparent professional framework, • ressourcengeleiteten approach and, • the structured approach. The content of the EMDR supervision differs from the usual case supervision by the high priority: • from specific traumatic countertransference, burnout • the need for prevention, and • the repetition of course content. After a description of the outer framework and the resource-oriented approach I describe in the EMDR Supervision particularly common issues raised

Keywords: Supervision  

Accuracy Verified: Yes


47. Parnell, L. A. (2003). EMDR - Therapie mit erwachsenen: Kindheitstrauma überwinden [EMDR in the treatment of adults abused as children]. Stuttgart: Pfeiffer bei Klett-Cotta.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Das in der Psychotraumatologie erfolgreich angewandte Verfahren des EMDR wird hier speziell für Erwachsene weiterentwickelt und modifiziert, die als Kinder Traumatisierungen - etwa durch Mißbrauch oder Gewalt - ausgesetzt waren. Die Technik des EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) ist als eine hervorragende Behandlungsmethode für traumatisierte Menschen inzwischen allgemein anerkannt. Macht sich - etwa nach einem Unfall oder einer Gewalteinwirkung - eine »Posttraumatische Belastungsstörung « bemerkbar, ist bei den Betroffenen eine dysfunktionale Informationsspeicherung im Gehirn festzustellen, die zu einer ständigen Wiederholung des Traumas ohne Verarbeitungsmöglichkeiten führt. Dieser Kreislauf kann mit den Übungen des EMDR unterbrochen werden, besser angepaßte Muster können sich wieder herausbilden. Das Buch von Laurel Parnell bietet eine höchst sinnvolle Ergänzung zum EMDR-Standardvorgehen nach Francine Shapiro: Die Übungen des EMDR werden so abgewandelt und weiterentwickelt, daß sie speziell bei der Gruppe erwachsener PatientInnen, die als Kinder traumatisiert wurden, greifen. Zentrale Themen sind hier: Zugang zur - oft völlig verdrängten oder abgespaltenen - Vergangenheit finden, aus der Opfer-Rolle heraustreten können, entwicklungsorientierte Ressourcen entdecken. In Amerika ist das Buch ein Standardwerk der Psychotraumatologie, und auch im deutschsprachigen Raum, wo die Autorin regelmäßig Kurse und Fortbildungen veranstaltet, wird die Effizienz des Verfahrens immer mehr gewürdigt.

Das in der Psychotraumatologie erfolgreich angewandte Verfahren des EMDR wird hier speziell für Erwachsene weiterentwickelt und modifiziert, die als Kinder Traumatisierungen - etwa durch Mißbrauch oder Gewalt - ausgesetzt waren. Die Technik des EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) ist als eine hervorragende Behandlungsmethode für traumatisierte Menschen inzwischen allgemein anerkannt. Macht sich - etwa nach einem Unfall oder einer Gewalteinwirkung - eine »Posttraumatische Belastungsstörung « bemerkbar, ist bei den Betroffenen eine dysfunktionale Informationsspeicherung im Gehirn festzustellen, die zu einer ständigen Wiederholung des Traumas ohne Verarbeitungsmöglichkeiten führt. Dieser Kreislauf kann mit den Übungen des EMDR unterbrochen werden, besser angepaßte Muster können sich wieder herausbilden. Das Buch von Laurel Parnell bietet eine höchst sinnvolle Ergänzung zum EMDR-Standardvorgehen nach Francine Shapiro: Die Übungen des EMDR werden so abgewandelt und weiterentwickelt, daß sie speziell bei der Gruppe erwachsener PatientInnen, die als Kinder traumatisiert wurden, greifen. Zentrale Themen sind hier: Zugang zur - oft völlig verdrängten oder abgespaltenen - Vergangenheit finden, aus der Opfer-Rolle heraustreten können, entwicklungsorientierte Ressourcen entdecken. In Amerika ist das Buch ein Standardwerk der Psychotraumatologie, und auch im deutschsprachigen Raum, wo die Autorin regelmäßig Kurse und Fortbildungen veranstaltet, wird die Effizienz des Verfahrens immer mehr gewürdigt.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


48. Roques, J. (2008, Mai). EMDR - Une révolution et un changement de paradigme thérapeutiques [EMDR – A therapeutic revolution and paradigm shift]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
La présentation comporte trois volets. Le premier volet présente le fondement neurologique de l’EMDR qui est centré sur les réseaux neuronaux de la mémoire - ce qui permet une compréhension nouvelle des phénomènes dissociatifs et qui fait ressortir le potentiel du traitement en EMDR. Le deuxième volet aborde les applications de ce cadre théorique à l’ensemble des manifestations pathologiques : traumatismes simples et complexes, intoxications psychiques, épisodes psychotiques brefs et même certains cas de début de schizophrénie. Le troisième volet démontre à quel point l’EMDR bouleverse notre compréhension de la pathologie et de son traitement et de ce fait, constitue un véritable changement de paradigme thérapeutique. Cette compréhension nouvelle des phénomènes neuropsychologiques sous-jacents, telle que soulevée par l’EMDR, permet de distinguer ce qui est utile de ce qui ne l’est pas dans la plupart des psychothérapies.

This opening workshop will focus on three axes : 1) The neurological basis of EMDR that focuses on the memory’s neural networks – which in turn allow a fresh understanding of dissociative phenomena and shows the potential of EMDR treatment. 2) The application of this theoretical understanding to the various expressions of psychopathology: simple versus complex PTSD – psychic poisoning – brief psychotic episodes- even certain cases of early schizophrenia. 3) As a conclusion, how EMDR shook up our understanding of pathology and its treatment, and how it provided the impetus toward a genuine paradigm shift. This new understanding of the underlying psychoneurologic phenomena brought on by EMDR helps us to determine what may be useful or not in the various psychotherapies.

Keywords: Complex Posttraumatic Stress Disorder  Complex PTSD  C-PTSD  Dissociation  

Accuracy Verified: Yes


49. Titze, M. (1997). EMDR - Unterstützte thematisierung bei psychodynamisch fundierten fokaltherapien [EMDR - Supported theming in-depth psychodynamic focal therapy]. In C. T. Eschenröder: EMDR. Eine neue Methode zur Verarbeitung traumatischer Erinnerungen (pp. 179-188). Tübingen: DGVT-Verlag.

Language: German

Format: Book Section

Abstract:
Lange Zeit galt eine im Sinne der psychoanalytischen Standardmethode durchgeführte Langzeittherapie als qualitativ besonders hochstehend. Dabei ließ sich argumentieren, dass die entscheidenden Eckpfeiler des analytischen Prozesses (Erinnern, Wiederholen, Durcharbeiten) einer zeitaufwendigen Methodik (freie Assoziation, "gleichschwebende Aufmerksamkeit" und regressionsfördernde Zurückhaltung / Schweigen des Analytikers, Übertragungs- und Widerstandsdeutungen usw.) bedürfen (vgl. Thomä & Kächele, 1989). Eine unbestreitbare methodische Schwäche dieser Vorgehensweise resultiert allerdings aus dem Verzicht auf eine aktive Strukturierung durch den Analytiker. Dies kann dazu führen, dass sich manche Klienten in der realen therapeutischen Beziehung allein gelassen bzw. nicht ernst genommen fühlen. Eine nicht selten mehrjährige Behandlungsdauer kann zudem eine Unzufriedenheit hervorrufen, die dann zu realen Widerstandstendenzen auf Seiten des Klienten führen wird, wenn ein spürbarer Behandlungserfolg ausblieb (vgl. dazu Eschenröder, 1986, Kap. 11). Doch es sind nicht allein solche Einwände, die zu einer Relativierung der Bedeutung von analytischen Langzeittherapien geführt haben. Es waren auch reale ökonomische Gegebenheiten, die diese Bedeutung in den letzten Jahren zunehmend in Frage gestellt haben. Nachdem nämlich, zunächst in den Vereinigten Staaten, die Versicherungen dazu übergegangen sind, nur eine stark begrenzte Anzahl psychothe-rapeutischer Leistungen zu erstatten, kam es auch im Bereich der Tiefenpsychologie zu einer verstärkten Hinwendung gegenüber kurzzeittherapeutischen Verfahren (vgl. Goleman, 1981).

Long considered a standard in the sense of the psychoanalytic method carried out as long-term therapy of particularly high standing. It could be argued that the crucial cornerstone of the analytical process (remembering, repeating, working through) a time-consuming method require (free association, evenly suspended attention "and regression-promoting restraint / silence of the analyst, transference and resistance interpretations, etc.) (see Thoma & Kächele, 1989). One undoubted methodological weakness of this approach, however, results from the absence of an active structure by the analyst. This can cause that some clients feel in the real therapeutic relationship alone and not taken seriously. An often multi-year duration of treatment may also cause discontent that will lead to real resistance tendencies on the part of the client when a substantial treatment effect failed to (cf. Eschenröder, 1986, Chapter 11). But it is not only an objection that led to a relativization of the importance of long-term analytic therapies. There were also real economic conditions that have made this meaning in recent years increasingly in question. After that is to report first in the United States, the insurance companies have started, only a very limited number of psychotherapy therapeutic services were also provided in the field of depth psychology (1981 cf. Goleman,) to an increased turn over short-therapeutic procedures.

Keywords: Focal Therapy  

Accuracy Verified: Yes


50. Shapiro, F. (2003). EMDR als integrativer psychotherapeutischer ansatz: Experten verschiedenster psychotherapeutischer orientierung erforschen das paradigmenprisma [EMDR as an integrative psychotherapy approach: Experts of diverse orientations explore the paradigm prism]. Paderborn: Junfermannsche.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Im vorliegenden Buch beschäftigen sich führende Vertreter der wichtigsten aktuellen psychotherapeutischen Schulen damit, wie EMDR, eine ursprünglich zur Behandlung von PTBS entwickelten Methode, sich mit ihren jeweiligen eigenen Ansätzen verbinden läßt. Die Autoren der einzelnen Beiträge geben Anwendungshinweise und beschreiben anschaulich Techniken für die Behandlung zahlreicher Probleme und Störungen, darunter Depression, Bindungsstörung, soziale Phobie, generalisierte Angststörung, Störung des Körperbildes, Eheprobleme und Existenzangst. Aus der Vielfalt der Sichtweisen schält sich ein Bild der Ähnlichkeiten zwischen den verschiedenen Disziplinen heraus: Es werden Möglichkeiten einer wirksameren Behandlung aufgezeigt, und die durch EMDR eröffneten Möglichkeiten einer integrativen Behandlungsweise werden erkennbar. Mit Beiträgen von: Francine Shapiro, Bessel A. van der Kolk, Paul L. Wachtel, Arnold A. Lazarus, Stephen Gilligan, John Norcross, u.a. Ein ausführlicheres Bild von diesem Buch können sich die Leser durch die Leseproben auf der Verlags-Website machen.

In this book, leading representatives of the main current schools of psychotherapy deals with how EMDR, one originally for the treatment of PTSD developed method to connect with their own approaches can. The authors of individual contributions provide application notes and vividly describe techniques for the treatment of many problems and disorders, including depression, attachment disorder, social phobia, generalized anxiety disorder, body image disturbance, marital problems and existential angst. From the variety of perspectives emerges a picture of the similarities between the different disciplines: There are opportunities for more effective treatment identified, and the possibilities offered by EMDR treatment of an inclusive manner to be determined. With contributions by: Francine Shapiro, Bessel A. van der Kolk, Paul L. Wachtel, Arnold A. Lazarus, Stephen Gilligan, John Norcross, and Others A more complete picture of this book can make the reader through the excerpts on the publisher's website.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


51. Standart, S., & Wood, C. (2011, October). EMDR and mindfullness. Presentation at the 3rd annual EMDR Autumn Workshop Conference, Durham, England.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
A presentation of on a case series of complex Type II PTSD for early childhood and adult trauma with scores of 50+ on the Dissociative Experiences Scale (DES) and using a phased approach to EMDR with mindfulness practice prior to EMDR. Descriptions of mindfulness practice and EMDR protocol use with outcome measure on the DES, Impact of Events Scale score (IES-R) and a depression Inventory will be presented Global outcomes such as occupational and social functioning will also be described for these clients. Working with clients with complex trauma and marked dissociation and how to develop a timely phased protocol for these difficult to engage clients. (Author abstract)

Keywords: Mindfulness  

Accuracy Verified: Yes


52. Lindsay, J. (1995, June). EMDR and the treatment of rape survivors. Presentation at the EMDR Network Conference, Santa Monica, CA.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
The study employed single case experimental design to test the efficacy of EMDR in the treatment of rape survivors. EMDR was introduced sequentially to five subjects by five licensed psychotherapists with Level II EMDR training. Each subject received from 4 to 6 sessions depending upon her position in the sequence. Each met criteria for PTSD prior to treatment. The study emphasized clinical significance, and with minor exceptions, all scores meet criteria for both clinical and statistical significance. Independent variables were the Beck Depression Inventory (BDI), the Brief Symptom Inventory (BSI), the Dissociative Experience Scale (DES), the State-Traft Anxiety Inventory (STAI) and the PTSD Symptom Scale, Self-Report (PSC-SR). Pre- post- and followup scores demonstrated dramatic changes (<.O1,DES<.05). Subjects monitored PTSD symptomotology throughout the baseline, treatment and follow-up phases. The visual analog scales which display these graphed data provide some interesting information regarding individual response to treatment and inter- and intra- subject variability. These quantitative data were also analyzed with respect to qualitative data from pre- and post and followup interviews and from clinical reports.

Keywords: Rape  

Accuracy Verified: Yes


53. Rougemont-Bucking, A. (2010, June). EMDR based treatment of psychotraumatic antecedents in illicit drug abusers: A report of two cases. Poster presented at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Hamburg, Germany .

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Background: EMDR has been recognized to be an efficacious treatment of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD). Other, more recent indications comprise anxiety disorders and substance use disorders (SUD). With regard to SUD, the application of EMDR iS very challenging as patients frequently suffer from many comorbidities. Another concern is the fact that the dissociative experiencing during EMDR-sessions can potentially weaken the patients' coping strategies and provoke relapse through activation of intense drug craving. General procedure. Sessions were proposed once a week. Specific techniques like 'Safe Place', the technique of absorption, heart coherence training and ClPOS were applied prior to proposition of the standard EMDR-protocol. Drug consumption and craving was regularly monitored by means of the patents' self-reports and drug craving scores. The therapist was regularly supervised on the basis of video recordings. Patient 1: A 49 year old man being diagnosed for PTSD and dependency of opiates and benzodiazepines asked to benefit form EMDR with regard to his PTSD symptoms. Patient was abstinent from heroine consumption but consumed midazolam 3 times per week when entering the therapy. Initial evaluation showed an Impact of Event Scale (IES) score of 60, a Dissociative Experiences Scale (DES) score of 39.6 and a midazolam craving score of 14. Patient 2 :A 37 old man was diagnosed for borderline personality disorder and for dependency of opiates. Heroine consumption occurred 1 to 3 times per month when starting the therapy EMDR based therapy was proposed as he complained about pertinacious insomnia due to trauma-like events during his childhood. Initial evaluation showed a DES score of 7.8 and a heroine craving score of 17. Global impression: EMDR based treatment of severely affected SUD patients appears to be a difficult and challenging endeavor However, some beneficial effects on general comfort and on drug consumption can be observed. A long stabilisation phase seems to be mandatory and the standard EMDR protocol needs to be conducted with much flexibility as patients were not able to handle intensive emotional stress for a long time period. There was no provocation of a prolonged psychological crisis or of relapse. Experiencing of emotional stress could be limited to the sessions and dissociation could be absorbed with specific techniques without increasing permanently drug craving. Learning objectives: 1. EMDR-based treatment is feasible in severely affected drug abusers 2. Extensive stabilisation of the patient using flexible adaptation of EMDR-related techniques is mandatory 3. Dissociation occurring during treatment has to be addressed carefully as it can easily bridge into drug craving and relapse What is unique: EMDR-based treatment may be a suitable way to treat patients who are still abusing drugs as these interventions focus on maladaptive associations that arise from both trauma and substance related cues.

Keywords: Drug Abusers  Heroine  Psychotraumatic Antecedents  

Accuracy Verified: Yes


54. St. André, É. (2010, Avril/Mai). EMDR dans le traitement d’un trouble obsessif compulsif: Une étude de cas [EMDR in the treatment of obsessive compulsive disorder: A case study]. Atelier présenté à la réunion annuelle de l'EMDR Canada, Toronto, Ontario.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Le trouble obsessif compulsif (TOC) est un trouble anxieux généralement chronique se présentant avec des obsessions récurrentes tel des idées persistantes, des images mentales et des compulsions (suivant les obsessions) tel des actes physiques ou mentaux répétitifs. Dans cet atelier, le médecin fournira des indications cliniques sur son utilisation de l’EMDR dans le traitement d’un patient souffrant de TOC, et donnera quelques exemples tirés de la pratique d’autres cliniciens, en sus d’une révision des notions de base utiles à la compréhension du TOC (théorie neurobiologiques, épidémiologie, etc.). La présentatrice tentera de souligner ce qu’il y a d’unique dans l’utilisation de l’EMDR dans le traitement de l’OCD, les difficultés rencontrées et les solutions utilisées dans ce cas précis. Elle décrira l’utilisation de la méthode de traitement standard en 8 étapes dans un cas spécifique, et dans les modalités de temps (passé, présent, futur), Nous verrons l’identification des cibles de traitement, et la gestion des symptômes de TOC qui entravent le fonctionnement quotidien des patients affectés. Nous verrons aussi les défis proposés par cette population, en clinique. Les participants pourront utiliser certaines stratégies dans un exercice pratique. (Tous les niveaux)

Obsessive Compulsive Disorder (OCD) is an anxiety disorder typically presenting with chronic recurrent obsessions such persistent ideas, images and mental compulsions (as obsessions) as acts of physical or mental patterns. In this workshop, the doctor will provide information on clinical use of EMDR in treating a patient suffering from OCD, and provide some examples from the practice of other clinicians, in addition to a review of concepts useful background for understanding the TOC (theory neurobiology, epidemiology, etc..). The presenter will attempt to highlight what is unique in the use of EMDR in the treatment of OCD, the difficulties encountered and solutions used in this case. She will describe the use of the method of standard treatment in 8 steps in a specific case and in terms of time (past, present, future), we see the identification of treatment targets, and management of symptoms of OCD which hinder the daily operation of affected patients. We will also see the challenges offered by this population in clinical practice. Participants may use certain strategies in a practical exercise.

Keywords: Case Study  Obsessive Compulsive Disorder  OCD  

Accuracy Verified: Yes


55. Grégoire, P. A. (2010, Avril/Mai). EMDR dans les cas de deuil et de dépression [EMDR in bereavement and depression]. Atelier présenté à la réunion annuelle de l'EMDR Canada, Toronto, Ontario.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Le deuil et la dépression sont des expériences de vie qui présentent un défi pour les mécanismes d’adaptation et remettent en question les états d’équilibre déjà établis. Les liens qui deviennent de plus en plus évidents entre ces états expérientiels et la présence de mécanismes défectueux de traitement de l’information soulignent l’importance d’offrir des services psychothérapeutiques, telle l’approche EMDR qui tient compte de ces besoins et de ces processus spécifiques. Notre présentation veut souligner : 1) l’importance des protocoles et des principes de base de l’approche EMDR comme modèle d’intégration des processus de psychothérapie 2) les recherches qui explorent les mécanismes dysfonctionnels des réseaux de mémoire impliqués lors du travail du deuil et 3) les applications de protocoles spécifiques EMDR pour les diverses étapes du deuil. La partie expérientielle de cette présentation explorera certains des facteurs adaptatifs permettant le renouvellement de cet équilibre perdu et la consolidation de mécanismes reliés à la résilience. (Tous les niveaux)

Grief and depression are life experiences that are challenging for coping and challenge the already established equilibrium states. The links are becoming increasingly evident between these experiential states and the presence of defective mechanisms of information processing emphasize the importance of providing psychotherapeutic services, such as the EMDR approach that addresses these needs and these specific processes. Our presentation will highlight: 1) the importance of protocols and basic principles of the EMDR approach as a model for the integration of psychotherapy process 2) research that explores the dysfunctional mechanisms of memory networks involved in the work of mourning and 3) applications of EMDR protocols specific for the various stages of grief. The experiential part of this presentation will explore some of the factors adaptive to the renewal of this lost balance and strengthening mechanisms associated with resilience. (All levels)

Keywords: Bereavement  Depression: Grief  

Accuracy Verified: Yes


56. Schlattmann, N. (2006). EMDR en de allerkleinsten: Een gevalsbeschrijving [EMDR and the very young: A case study]. Kinder en Jeugdpsychotherapie, 33(3), 25-38.

Language: German

Format: Magazine

Abstract:
Voor de behandeling van de posttraumatische stress stoornis (PTSS) bestaan er twee behandelmethoden waarvan de werkzaamheid voldoende is aangetoond: gedragstherapie (imaginaire exposure) en Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) (de Jongh en ten Broeke, 2003). EMDR is in Amerika door Shapiro ontdekt en ontwikkeld. In de 90’er jaren is deze behandelmethode in Nederland geïntroduceerd. Oorspronkelijk is het een vorm van psychotherapie voor volwassenen. In Amerika zijn onder anderen Lovett, Tinker en Wilson begonnen om EMDR ook bij kinderen toe te passen. Het eerste onderzoek naar de behandeling van kinderen met EMDR is in 1996 gepubliceerd door Chemtob (Lovett, 1999). Inmiddels zijn er in Nederland verschillende artikelen geschreven over de toepassing van EMDR bij kinderen (de Roos en Beer, 2003; Beer en de Roos, 2004). EMDR kan goed bij schoolgaande kinderen gebruikt worden. Er wordt dan gewerkt met het kinderprotocol. Adolescenten, pubers en lagere schoolkinderen worden nu vaak met EMDR behandeld als er sprake is van PTSS. De toepassing bij peuters is minder bekend. Hoe jonger het kind des te sneller therapeuten geneigd zijn om niet met het kind zelf te werken. Dikwijls wordt dan volstaan met ouderbegeleiding. Ouders krijgen adviezen hoe zij hun kind kunnen helpen bij de verwerking van het trauma. Naast de ouderbegeleiding krijgt het kind zelf vaak helemaal geen behandeling, terwijl behandeling van het kind wel datgene is waar ouders om vragen. Het kind behandelen werkt directer en waarschijnlijk ook efficiënter en effectiever. Bij kinderen onder de vier jaar zijn een heleboel elementen uit het EMDR protocol niet uitvoerbaar. Toch is het heel goed mogelijk om EMDR ook bij de allerkleinsten te gebruiken, namelijk door middel van de “storytelling” techniek van Lovett (1999). De hulp en inzet van ouders is daarbij een vereiste. In dit artikel wordt deze techniek beschreven aan de hand van een gevalsbeschrijving van een jongetje van drie jaar, Tommy. Het artikel begint met een uiteenzetting van de voorgeschiedenis van de casus. Daarna wordt aangegeven welke elementen van het EMDR protocol aangepast moeten worden bij peuters en wordt de “storytelling” techniek, oftewel de verhalenmethode, beschreven. Dan volgt een weergave van het verhaal dat de ouders van Tommy met behulp van de therapeut voor hem schreven. Vervolgens wordt de behandeling van Tommy beschreven. Het artikel eindigt met een conclusie.

For the treatment of post traumatic stress disorder (PTSD), there two treatments for which efficacy has been adequately demonstrated: behavioral therapy (imaginal exposure) and Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) (de Jongh and Ten Broeke, 2003). EMDR in America discovered and developed by Shapiro. In the 90's, this treatment method introduced in the Netherlands. It was originally a form of psychotherapy for adults. In America, among others Lovett, Tinker and Wilson began to EMDR in children applying. The first research on the treatment of children with EMDR in 1996 published by Chemtob (Lovett, 1999). There are now several articles on the Netherlands use of EMDR in children (de Roos and Beer, 2003, Bear and Rose, 2004). EMDR may well be used in school children. It is then worked with the children's protocol. Adolescents, adolescents and lower school children are now often treated with EMDR when there is PTSD. The application in toddlers is less known. The younger the child the faster therapists tend not to child to work. Often parent guidance are sufficient. Parents get advice on how they can help their child in the processing of the trauma. Besides the parent guidance, the child itself is often no treatment, while treatment of the child does what is true for parents questions. The child works deal more directly and probably more efficient and effective. In children under four years are a lot of elements from the EMDR protocol is not feasible. Yet it is quite possible to EMDR also in toddlers to use, namely through the storytelling technique of Lovett (1999). The help and commitment of parents is a prerequisite. This article describes the technique using a case report of a boy of three years, Tommy. The article begins with an account of the history of the case. Then identifying the elements of the EMDR protocol adapted to are young children and the storytelling technique, or the stories method described. Then follows a representation of the story that Tommy's parents by the therapist wrote for him. Then the treatment of Tommy described. The article ends with a conclusion.

Keywords: Case Study  Children  

Accuracy Verified: Yes


57. Tarquinio, C. (2007). EMDR et prise en charge du psychotraumatisme [EMDR and management of psychological trauma]. En L. Crocq, (Ed.), Traumatismes psychiques: Prise en charge psychologique des victimes (pp. 157-167). Issy-les-Moulineaux: Elsevier-Masson. doi:10.1016/B978-2-294-07144-7.50016-6.

Language: French

Format: Book Section

Abstract:
L’eye movement desensitization reprocessing (EMDR) est une méthode thérapeutique inaugurée par Francine Shapiro en 1989 et qui consiste à utiliser les mouvements oculaires contrôlés pour décharger la conscience de ses affects pathologiques. En une dizaine d’années, l’EMDR a trouvé son indication privilégiée dans le traitement de l’état de stress posttraumatique (ESPT), donnant lieu à un grand nombre d’études. Aux États-Unis, il y a en effet aujourd’hui plus de publications d’études contrôlées sur le traitement de l’ESPT par la thérapie EMDR que par tout autre type d’interventions cliniques, y compris les traitements médicamenteux. Les recommandations pour l’usage de cette approche thérapeutique ne manquent pas, provenant des plus éminentes sociétés savantes reconnues sur le plan international pour leurs compétences en ce qui concerne la question du syndrome de stress posttraumatique. L’objectif de ce chapitre sera de permettre une meilleure connaissance de la thérapie EMDR, en exposant d’abord l’historique de la méthode, puis son cadrage théorique, et ensuite le protocole de base de cette thérapie.

The eye movement Desensitization Reprocessing (EMDR) is a therapeutic method inaugurated by Francine Shapiro in 1989 and of using eye movements controlled to discharge the consciousness of his pathological condition. In ten years, EMDR has found its ideal indication for the treatment of the state of post-traumatic stress disorder (PTSD), resulting in a large number of studies. In the U.S., there is indeed now more publications of controlled studies on the treatment of PTSD by EMDR than any other type of clinical interventions, including medication. Recommendations for the use of this therapeutic approach does abound, from the most eminent scientific societies recognized internationally for their expertise regarding the issue of Post Traumatic Stress Disorder. The purpose of this chapter will enable a better understanding of EMDR, exposing First, the history of the method and its theoretical framework, and then the basic protocol of this therapy.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


58. Koempel, G. (2012, April). EMDR et psycho-dynamique: Une belle entente! Deux langages pour un traitement intégré et efficace [EMDR and psychodynamic: A great deal! Two languages ​​for an integrated and efficient treatment]. Presentation at the annual meeting of EMDR Canada, Montreal, Quebec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Par la présentation détaillée d’un cas de burn-out, nous découvrirons ensemble comment une approche intégrée en psycho-dynamique et en EMDR enrichit la compréhension et le traitement du client et le travail du thérapeute. Nous insisterons sur l’alliance thérapeutique, la compréhension du client de sa propre psycho-dynamique comme une ressource et sur l’importance de la liste des évènements perturbateurs. Nous préciserons certains concepts psychanalytiques et rappellerons les concepts fondamentaux de l’EMDR afin d’identifier facilement leur utilisation lors de la présentation de cas. Attention! Il s’agit bien d’un cas de thérapie EMDR, infiltrée par une pensée psycho-dynamique.
Objectifs d’apprentissage: 1. Intégrer l’approche psycho-dynamique au traitement en EMDR (particulièrement lors de la phase 1 à 4) 2. Redécouvrir l’importance de dresser la liste des évènements perturbateurs avec tous les clients. 3. Établir comme nouvelle ressource la compréhension par le client de son propre enjeu psycho-dynamique. 4. Envisager l’alliance thérapeutique comme ressource principale pour le bon déroulement de la thérapie EMDR. 5. À travers l’exposé détaillé de séances de thérapie, suivre les 8 phases du traitement EMDR illustrant l’efficacité du modèle TAI.

For a detailed presentation of a case of burnout, we will discover together how an integrated psychodynamic and EMDR enhances the understanding and treatment of the client and the therapist's work. We will emphasize the therapeutic alliance, understanding the customer's own psycho-dynamics as a resource and the importance of disrupting the event list. We will specify certain psychoanalytic concepts and recall the basic concepts of EMDR to easily identify their use during the presentation of cases. Caution! It is indeed a case of EMDR, infiltrated by a psycho-dynamic thinking. Learning Objectives: 1. Integrate the psychodynamic approach to treatment in EMDR (particularly in Phase 1 to 4) 2. Rediscover the importance of listing the disruptive events with all clients. 3. Establish as a new resource for understanding the customer's own stake psychodynamic. 4. Consider the therapeutic alliance as a key resource for the success of EMDR therapy. 5. Through the detailed presentation of therapy sessions, follow the eight phases of EMDR treatment model illustrating the effectiveness of TAI.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


59. Meignant, M. (2012, April). EMDR for a child (EMDR training on the River Kwai). Presentation at the annual meeting of the EMDR Canada, Montreal, Quebec, Canada.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
During the EMDR training session, organized in Thailand by Trauma-Aid, HAP Germany and «Terre des Hommes» Germany , psychologist, Dagmar Eckers treated a young Indonesian boy called Ooz, who suffered from the Tsunami. His symptoms showed nightmares and a lack of concentration. This documentary film presents two sessions of EMDR on the 10 year-old child. It also shows the efforts of the EMDR trainers who, with the help of charitable organizations, trained the Burmese, Chinese, Indian, Indonesian and Thai therapists to become autonomous in practicing and teaching EMDR.
Learning objectives: 1. How to use EMDR to relieve the traumatic consequences of a disaster 2.The use of EMDR with a child in a different social and cultural setting. (the 8 phases of EMDR in this context)

Keywords: Children  River Kwai  Training  

Accuracy Verified: Yes


60. Tripolt, R. (2010, Oktober). EMDR in bewegung [EMDR in motion]. EMDRIA Deutschland e.V. Rundbrief, 21, 16-23.

Language: German

Format: Newsletter

Abstract:
Im Folgenden geht es um die Möglichkeit der Erweiterung des EMDR Protokolls um die Dimension der Bewegung: Die Ebene der Kognitionen (PK/NK, VoC), der Emotion (SUD) und der Körperwahrnehmung (Körpertest) wird um die Reflexionsebene der Bewegung und der Bewegungswahrnehmung ergänzt. Dieses kann die Wirkweise von EMDR verstärken und bei dissoziativen TraumapatientInnen die unmittelbare Anwendung von EMDR oft erst ermöglichen. Dazu wird der Einsatz von Elementen aus 5 Rhythmen Bewegungstherapie, Tanz und körperorientierten therapeutischen Techniken vorgestellt und anhand eines Fallbeispieles illustriert.

I now turn to the possibility of extending the EMDR protocol to the Dimension of the movemen: the level of cognition (PC/NC,VoC ), emotion (SUD )and of body awareness (body test) is the reflection plane of movement and Motion perception complements. This may enhance the mode of action of EMDR and dissociative trauma patients, the direct application of EMDR often only allow. For this purpose, the use of elements from 5 Rhythms movement therapy, dance and body-oriented therapeutic techniques and presented a case study illustrated.

Keywords: Motion  Movement  

Accuracy Verified: Yes


61. Gambuzza, C. A. (2010, June). EMDR in complex trauma of perinatal disorder and abuse. Poster presented at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Hamburg, Germany .

Language: English

Format: Conference

Abstract:
This paper reports a case of PN-PTSD (Perinatal Disorder), this being a disorder that is not frequently diagnoses and not classified in DSM-IV, where a technical variation of floatback, i. e., floatback-floatforward on timeline successfully overcame the posttraumatic amnesia, optimized access to the dissociated parts of the Self, and integrated the Internal Family System with EMDR and Ego State Therapy. The sixteen year old patient, S, sniffed heron and practised self mutilation. After two years' therapy the family secret was revealed in a dream and led us towards the abuse. I adopted the theoretical reference models on dissociation reported by M. Steinberg, B. A. van der Kolk, 0. van der Hart, and C. McFarlane's operative EMDR model and Ego State Therapy. The aim of the therapy was to rebuild integrity of the Self and to foster individualization- separation processes. The main goal was create a sense of loyalty during therapy that would allow S to be able to control in transitions in her dissociated mental states. Negotiation between the ego states were created so that S could face the states of terror and anxiety and gradually become integrated. Alter had different names and distinctively different preferences and personality traits, at times those alter took complete executive control of the body and of the self. Initially the alter has names outside the Self, then during the course of therapy their names began with '5'. The dissociated alters have become targets far EMDR. The story of S, revolves round two traumas: PN-PTSD and abuse. Perinatal trauma and uterine perception of her mother's depressive emotional states triggered difficulties in the child latching on to the mother's breast, and the lack of mirroring and affective syntonization caused the failure of internalization processes that lead to identity. 5 was aware of the trauma of abandonment, but not of the trauma of abuse that she defined as 'a deep impenetrable hole'. In order to address the life-threatening trauma. S used an invasive ego-dystonic coping mechanism: dissociation of the object and the Self. By placing the abuse in an alter, S could still feel attached to her family members that abused her, actively or passively using silence. While the DES scale did not provide significant dissociation results, the SCID-LIST furnished high values. The self-mutilation practised by S may represent her hate of her body that did not rebel to the abuse it was subjected to, or, as she said it may represent "a way to punish herself for the guilt of existing or to inflict upon herself physical pain to conceal the anxiety of death". EMDR was a challenge; it reached the preverbal states of the arena of the primary process, it bound with emotions and led her to symbolization, t resolved the traumatic matter that was frozen In the neural networks and determined Self- integration. The Ego States Therapy was a useful tool.

Keywords: Perinatal Disorder  

Accuracy Verified: Yes


62. Hofmann, A., & Solomon, R. (2009). EMDR in der behandlung akut traumatisierter [EMDR in the treatment of acutely traumatized]. In A. Hofmann, N. Galley, & R. A. Solomon, EMDR – Therapie psychotraumatischer Belastungssyndrome, 2 Tabellen, (4., unveränd. Aufl.) (pp 107-114 ) Stuttgart: Georg Thieme Verlag KG.

Language: German

Format: Book Section

Abstract:
Mit den zunehmenden Erfahrungen und Forschungsergebnissen im Bereich psychotraumatischer Reaktionen gelangte in den Jahren nach der Entwicklung der Konzepte über die chronischen traumatischen Störungen auch der Bereich der akuten Traumatisierungen in das Blickfeld systematischer Studien und Interventionsversuche. So wurden zunehmend diagnostische und therapeutische Konzepte entwickelt, in denen versucht wird, Opfern von z. B. krimineller Gewalt, schweren Unfällen oder kritischen Zwischenfällen im polizeilich/militärischen Bereich bereits kurz nach den traumatischen Ereignissen hilfreich zur Seite zu stehen und – wenn möglich – sogar die Entwicklung schwerer Störungen zu verhindern. Als günstig erwies sich dabei, dass sich die Mehrzahl der Opfer akuter Traumatisierungen innerhalb einer Zeit von mehreren Wochen bis Monaten ohne äußeres therapeutisches Eingreifen spontan erholen und das Ereignis seelisch bewältigen können (Rothbaum u. Foa 1993). Als problematisch zeigte sich aber einerseits die Vielfalt möglicher Symptome direkt nach einem traumatischen Ereignis, andererseits der zunehmende Übergang in eine posttraumatische Symptomatik (aber auch andere) bei einer meist kleineren Gruppe der Traumatisierten (Orner u. Schnyder 2003). Forscherische und therapeutische Bemühungen versuchen derzeit, die Gruppe der Traumaopfer, die ein erhöhtes Risiko haben könnten, später eine posttraumatische Störung zu entwickeln, zu identifizieren und ihnen – wenn möglich – schon frühzeitig gezielt Hilfe zukommen zu lassen. Auf der anderen Seite wird so versucht, die Traumaopfer, bei denen eine Bewältigung des traumatischen Ereignisses ohne spezifische therapeutische Hilfe erwartet werden kann, nicht unnötig zu pathologisieren, ihnen aber ausreichend Unterstützung und Hilfe zu gewähren, sodass sie den Verarbeitungsvorgang ohne äußere Irritationen abschließen können (Fischer et al. 1998). Diese diagnostischen und therapeutischen Forschungen sind derzeit noch in vollem Gange, gesicherte Forschungsergebnisse liegen bisher nur in wenigen Bereichen der Behandlung akuter Traumatisierungen vor (Barre u. Biesold 2002, Orner u. Schnyder 2003, Yehuda 1998). Dennoch liegen bereits Modellrechnungen der Kostenträger vor, die belegen, dass frühe, fundierte Interventionsansätze bei akut Traumatisierten (z. B. Überfallopfern) erhebliche Kosteneinsparungen der Kostenträger bewirken (Wiessmann 2002). Angesichts der großen Zahl der täglich bei schweren Unfällen oder Verbrechen akut traumatisierten Menschen, die derzeit mit einer Vielzahl empirisch wenig validierter Konzepte behandelt werden müssen, wird der hohe Handlungsdruck einerseits, die Einschränkung vieler der folgenden Anhaltspunkte für therapeutische Intervention andererseits, deutlich. Auch Hinweise und Empfehlungen bezüglich eines Einsatzes der EMDR-Methode bei diesen Patienten sollten mit diesen Einschränkungen verstanden werden. Auch wenn es einige erste Hinweise auf einen erfolgversprechenden Einsatz der EMDR-Methode bei akut Traumatisierten gibt, so sollte eine Therapie mittels EMDR in einen umfassenden, z. B. dynamisch-behavioralen, Behandlungsplan dieser Patienten eingebettet werden (Bisson 2003, McNally u. Solomon 1999). Weiterhin sollte der systematische Einsatz der EMDR-Methode derzeit – wenn irgend möglich – an hohen Qualitätsstandards orientiert und forschungsmäßig evaluiert werden, um die Nutzen-Risiko-Abwägung bezüglich bestimmter Patientengruppen sowie den optimalen Einsatzzeitpunkt konfrontierender Verfahren systematisch verbessern zu können.

With increasing experience and research results in the field of psycho-traumatic Responses came in the years after the development of concepts about the chronic traumatic disorders, the area of acute trauma in the field of view systematic studies and intervention trials. Thus, more diagnostic and therapeutic concepts developed in which attempts are is, for example, victims of criminal violence, serious accidents or critical incidents the police / military shortly after the traumatic events to help Page is available and - if possible - even the to prevent development of severe disorders. Proved to be favorable, that the Most of the victims of acute trauma in a period of several weeks to months without an external therapeutic intervention spontaneously recover and cope with the emotional event can (Rothbaum and Foa 1993). One problem was but one part of the Variety of possible symptoms immediately after a traumatic event, on the other hand, the increasing Transition to a post-traumatic symptoms (And others) usually at a smaller group of traumatized (and Orner Schnyder 2003). Research and therapeutic efforts currently trying the group of trauma victims, an increased risk could later to develop post-traumatic disorder to identify them and - if possible - early to be targeted to come help. On the other hand, will attempt to Trauma victims, where a managing traumatic event without specific therapeutic Assistance can be expected not unnecessarily pathologization them but enough to provide support and assistance so that they the processing operation without external irritation can conclude (Fischer et al. 1998). These diagnostic and therapeutic research are still in full swing, secured Research results are presently available in few areas of acute trauma and before (Barre and Biesold 2002, Orner Schnyder 2003, Yehuda 1998). Nevertheless, there are already Model calculations of the cost modes, in the Demonstrating that early, in-depth intervention approaches in acute trauma (such as assault victims) significant cost savings for payers cause (Wiesmann 2002). Given the high volume of daily at serious accidents or crimes acutely traumatized People currently with a variety empirically validated concepts treated less must be the high pressure to act one hand, the restriction of many of the following Indications for therapeutic intervention on the other, significantly. Also advice and recommendations regarding of using the EMDR method in these patients should understand these limitations be. Although there are some initial indications a promising application of EMDR method in acutely traumatized people are so should be a therapy using EMDR in a comprehensive, such as dynamically-behavioral, treatment plan these patients are embedded (Bisson 2003, McNally and Solomon 1999). Furthermore, should be the systematic use of the EMDR method now - if possible - to high Quality standards and research-oriented terms is assessed to the benefit / risk ratio with respect to specific patient groups and the optimal use time of confrontational Method to improve systematically.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


63. Bohm, K. (2011, June). EMDR in der behandlung der zwangsstörung [EMDR in the treatment of obsessive compulsive disorder]. Presentation at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Vienna, Austria.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
In diesem praxisorientierten Workshop wird der Einsatz von EMDR bei Zwangsstörungen vorgestellt und eingeübt. Dabei wird auf Besonderheiten beim Einsatz von EMDR ebenso eingegangen wie auf die Kombination mit Reizkonfrontationen (Expositionsübungen). Ein verändertes Standartprotokoll wird eingeführt, das "Therapietiming“ von EMDR aufgezeigt und auf typische Probleme in der Emotionsregulation eingegangen. Learning objectives: Ein wichtiges Augenmerk richtet sich in der Therapie immer auf die Persönlichkeit und Lebensgeschichte des Patienten. Sie lernen EMDR auf die jeweilige Persönlichkeit zuzuschneiden und auch die Art des Zwanges zu berücksichtigen. Waschzwänge bedürfen zum Beispiel oft anderer Strategien als reine Zwangsgedanken. Im Workshop werden Therapievideos gezeigt, das praktische Vorgehen eingeübt und die Theorie hierzu anschaulich vermittelt. Er richtet sich sowohl an verhaltenstherapeutisch als auch an tiefenpsychologisch arbeitende Kollegen.

In this hands-on workshop, the use of EMDR is presented with OCD and practiced. It is specific to the use of EMDR as well as to respond to stimulus combination confrontation (exposure exercises). A modified standard protocol is introduced, demonstrated the "treatment timing" of EMDR and discussed common problems in emotion regulation. Learning objectives: An important focus is always in the therapy on the personality and life history of the patient. You will learn to tailor to the particular personality and EMDR to consider the kind of coercion. Washing compulsions for example, often require different strategies than pure obsessions. The workshop therapy videos are shown, and rehearsed the practical approach and teaches the theory on this vividly. He addresses both behavioral therapy and psychodynamic to working colleagues.

Keywords: Obsessive Compulsive Disorder  OCD  

Accuracy Verified: Yes


64. Bohm, K. (2012, September). EMDR in der behandlung der zwangsstörung [EMDR in the treatment of obsessive compulsive disorder]. Vortrag auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft Zwangserkrankungen Münster, Deutschland.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
In diesem praxisorientierten Workshop wird der Einsatz von EMDR bei Zwangsstörungen vorgestellt und eingeübt. Dabei wird auf Besonderheiten beim Einsatz von EMDR ebenso eingegangen wie auf die Kombination mit Reizkonfrontationen (Expositionsübungen). Ein verändertes Standartprotokoll wird eingeführt, das "Therapietiming“ von EMDR aufgezeigt und auf typische Probleme in der Emotionsregulation eingegangen. Learning objectives: Ein wichtiges Augenmerk richtet sich in der Therapie immer auf die Persönlichkeit und Lebensgeschichte des Patienten. Sie lernen EMDR auf die jeweilige Persönlichkeit zuzuschneiden und auch die Art des Zwanges zu berücksichtigen. Waschzwänge bedürfen zum Beispiel oft anderer Strategien als reine Zwangsgedanken. Im Workshop werden Therapievideos gezeigt, das praktische Vorgehen eingeübt und die Theorie hierzu anschaulich vermittelt. Er richtet sich sowohl an verhaltenstherapeutisch als auch an tiefenpsychologisch arbeitende Kollegen.

In this hands-on workshop, the use of EMDR is presented with OCD and practiced. It is specific to the use of EMDR as well as to respond to stimulus combination confrontation (exposure exercises). A modified standard protocol is introduced, demonstrated the "treatment timing" of EMDR and discussed common problems in emotion regulation. Learning objectives: An important focus is always in the therapy on the personality and life history of the patient. You will learn to tailor to the particular personality and EMDR to consider the kind of coercion. Washing compulsions for example, often require different strategies than pure obsessions. The workshop therapy videos are shown, and rehearsed the practical approach and teaches the theory on this vividly. He addresses both behavioral therapy and psychodynamic to working colleagues.

Keywords: Obsessive Compulsive Disorder  OCD  

Accuracy Verified: Yes


65. Sack, M., Lempa, W., & Lamprecht, F. (2003). EMDR in der behandlung dissoziativer störungen [EMDR in the treatment of dissociative disorders]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin, 1 (3), 25-33.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Psychologische Behandlung von traumatischen Belastungsstörungen mit EMDR. Die EMDR-Behandlung ist nach unserer Erfahrung eine sehr effektive Technik zur Behandlung von traumatischen Erinnerungen bei Patienten mit dissoziativen Störungen. Das Ziel der Traumabehandlung bei dissoziativen Patienten zusätzlich zu der Verringerung der Belastung von posttraumatischen Symptomen, Aussetzen der zuvor abgespaltenen Erinnerungen im Sinne einer Integration von dissoziierten Erfahrung liegt. Die EMDR-Behandlung dissoziativer Patienten brauchen, wenn nötig. durch Ändern der Standard-Protokoll auf den einzelnen Elastizität eingestellt werden. Da dissoziative Speicher Barrieren durch eine EMDRBehandlung sehr schnell untergraben werden kann, kombiniert mit dem Risiko der Übererflutung durch aversive Reize, sollte dies nur von entsprechend erfahrenen Therapeuten und mit Sorgfalt im Rahmen einer umfassenden Traumatherapie eingesetzt werden.

Psychological treatment of traumatic stress disorders with EMDR. The EMDR treatment is, in our experience a very effective technique for the treatment of traumatic memories in patients with dissociative disorders. The aim of trauma treatment in dissociative patients in addition to reducing the burden of post-traumatic symptoms, exposing the previously split-off memories in the sense of an integration of dissociated experience content. The EMDR treatment of dissociative patients need, if necessary. be adjusted by modifying the standard protocol on the individual resilience. Since dissociative memory barriers through a EMDRBehandlung may be undermined very quickly, combined with the risk of Übererflutung by aversive stimuli, this should only be used by suitably experienced therapists and with care in the context of a comprehensive trauma therapy.

Keywords: Dissociative Disorders, Psychotherapeutic Processes  

Accuracy Verified: Yes


66. Seidler, G. H., Wagner, F. E., Feurer, D. C., Micka, R., Kirsch, A., & Hofmann, A. (2004). EMDR in der behandlung von akut traumatisierten mit "akuter PTSD" [EMDR in the treatment of acute traumatized patients with "acute PTSD"]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin (ZPPM), 2(1), 61-72.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Nach begrifflichen Präzisierungen zum Verständnis von „akut“ wird eine Studie skizziert, in der akut traumatisierte Gewaltopfer mit unterschiedlichen treatments (nur EMDR, EMDR und Stabilisierungsgruppe, nur Stabilisierungsgruppe) behandelt werden. Zu den Untersuchungen gehören auch Mimikanalysen. Erste Ergebnisse belegen die Wirksamkeit der EMDR-Therapie und demonstrieren unterschiedliche mimische Aktivitätsmuster in Abhängigkeit von der Schwere des jeweiligen Traumas.

We are conducting a study according to conceptual specifications of our understanding of 'acute', in which acutely traumatized victims of violence are treated with various treatments (either solely EMDR, EMDR and stabilization exercises in group setting, or solely stabilization exercises in group setting). Analyses of facial expressions are included in the research. The initial findings prove the efficacy of EMDR therapy and demonstrate the different mimic or facial patterns as dependent on the severity of the trauma experienced. [Author Summary]

Keywords: Acute Stress Disorder  ASD  Clinical Trial  Crime  Germans  Interpersonal  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Survivors  Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


67. Rost, C. (2003). EMDR in der behandlung von chronischen schmerzen [EMDR in the treatment of chronic pain]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin, 1 (3), 7-15.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Psychologische Behandlung von traumatischen Belastungsstörungen mit EMDR
Chronische Schmerzen sind in unserer Gesellschaft weit verbreitet und machen das medizinische System immer noch große Probleme. Auffallend ist das häufige gemeinsame Auftreten von psychischen Störungen. Die Bedeutung von Emotionen in Schmerzwahrnehmung und-verarbeitung hat nur in den letzten Jahren untersucht worden. Bisher gibt es nur wenige Studien über die Rolle des Traumas in die Geschichte und das gleichzeitige Auftreten von chronischen Schmerzen und posttraumatischen Belastungsstörungen. Diese Kombination hat Versuche Behandlung von chronischen Schmerzen mit EMDR geführt. Die ersten Ergebnisse der Pilotstudien mit chronischen Schmerzen und Phantomschmerzen Mut zu tun, um diese Anwendung von EMDR am erkunden. Die persönlichen Erfahrungen von Patienten mit chronischen Schmerzen und begleitende PTSD positiv auf die Behandlung von EMDR mit einer Reduktion der Symptome und Schmerzen in Zusammenhang stehen.

Psychological treatment of traumatic stress disorders with EMDR
Chronic pain is widespread in our society and make the medical system still major problems. Striking is the frequent co-occurrence of mental disorders. The importance of emotion in pain perception and processing has been examined only in recent years. So far there are only few studies on the role of trauma in the history and the simultaneous occurrence of chronic pain and posttraumatic stress disorder. This combination has led to attempts at treatment of chronic pain with EMDR. The first results of pilot studies to do with chronic pain and phantom pain courage to explore this application of EMDR on. The personal experiences of patients with chronic pain and concomitant PTSD are positively related to the treatment of EMDR with a reduction of symptoms and pain.

Keywords: Comorbidity, Physical Pain, Posttraumatic Stress Disorder, PTSD, Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


68. Egli-Bernd, H. (2012, Juni). EMDR in der behandlung von dissoziativen prozessen bei bindungsstörungen. Die bedeutung und schwierigkeiten bei der wahl guter kognitionen in diesen Behandlungen. Das dialog protokoll [EMDR in the treatment of dissociative processes in attachment disorders. The importance and difficulty of choosing good cognition in these treatments. Dialog protocol] . Präsentation auf EMDRIA Tag, Köln, Deutschland.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Es geht im Workshop um die Rolle der Kognitionen im EMDR bei der Bearbeitung früher und komplexer Themen aus dem Bereich der Bindungsstörungen. Durch die Aktivierung von Egostates respektive subtiler dissoziativer Prozesse in der Phase 3 der EMDR-Behandlung kommt es häufig zu Schwierigkeiten bei der Herausarbeitung bedeutungsvoller und hilfreicher Kognitionen. Das Dialog-Protokoll stellt eine Möglichkeit dar, diese Schwierigkeiten zu vermeiden. Durch die Wahl hilfreicher Kognitionen in einer dialogischen Formulierung zwischen zwei involvierten Selbstteilen wird der dissoziative Prozess aufgehoben und der Verarbeitungsprozess im Sinne der interaktiven Vernetzung von Vergangenheit und Gegenwart affektiv und kognitiv intensiviert und beschleunigt. Das Dialog Protokoll kann als die direkte und effiziente Verbindung von EMDR und Egostate-Arbeit angesehen werden. Im Workshop werden theoretische Grundlagen der Vorgehensweise vermittelt, eine kurze life Demonstration und/oder ein Video sollen die konkrete Anwendung des Dialogprotokolls anschaulich näherbringen.

[It's in the workshop on the role of cognitions in EMDR in the treatment earlier and complex topics in the field of attachment disorders. By activating Egostates respectively subtle dissociative processes in phase 3 of the EMDR treatment often leads to difficulties in the elaboration of meaningful and helpful cognitions. The dialog protocol provides a way to avoid these difficulties. By choosing more helpful cognitions in a dialogical formulation between two self-involved parts of the dissociative process is canceled and the manufacturing process in terms of the interactive network of past and present affective and cognitive intensified and accelerated. The dialog protocol can be used as direct and efficient connection of EMDR and egostate work are considered. During the workshop, theoretical foundations of the approach gives a brief demonstration of life and / or a video to bring closer the actual application of the Protocol dialog clearly.]

Keywords: Attachment Disorders  Cognitions  Dissociation  

Accuracy Verified: Yes


69. Greenwald, R. (2001). EMDR in der psychotherapie mit kindern und jugendlichen [EMDR in child and adolescent psychotherapy]. Auflage: Seiten, Kartoniert .

Language: German

Format: Book

Abstract:
EMDR ist eine psychotherapeutische Methode zur Behandlung traumatischer Erinnerungen. In seinem sehr gut lesbaren und informativen Buch beschreibt Ricky Greenwald, ein Pionier in der Anwendung von EMDR und einer der aktivsten Erforscher dieser Methode, wie EMDR zur Behandlung von Verlusterfahrungen, Ängsten, somatischen Problemen, Depression und Verhaltensproblemen von Kindern und Jugendlichen angewendet werden kann. "Das vorliegende Buch konzentriert sich auf den Einsatz von EMDR bei Kindern und Jugendlichen. EMDR ist eine noch recht neue Methode, und die meisten bei Kindern und Jugendlichen benutzten Varianten dieser Methode sind noch jüngeren Ursprungs. Der größte Teil des methodischen Materials, das in diesem Buch beschrieben wird, wurde bisher noch nicht veröffentlicht. Ich habe das Buch für all jene geschrieben, die lernen wollen, therapeutisch mit Kindern und Jugendlichen zu arbeiten, oder die ihre diesbezüglichen Kenntnisse erweitern wollen. Aus der Trauma-Orientierung bei der Durchführung einer Therapie in Verbindung mit verschiedenen Anwendungsbereichen von EMDR sind einige innovative und effektive Ansätze zu gängigen Behandlungsbereichen entwickelt worden. Die Anwendung von EMDR in der Therapie erfordert eine formelle Ausbildung und Supervision, wie sie ein Buch allein niemals leisten kann. Doch können Leser, die bereits an einer EMDR-Ausbildung teilgenommen haben, dieses Buch auch als Leitfaden für die Anwendung von EMDR zur Behandlung von Kindern und Jugendlichen benutzen." - Ricky Greenwald

EMDR is a psychotherapeutic method for the treatment of traumatic memories. Describes in his very readable and informative book Ricky Greenwald, a pioneer in the use of EMDR and one of the most active explorers of this method, how EMDR for treatment of loss experience, anxiety, somatic problems, depression and behavior problems in children and adolescents are applied. "This book focuses on the use of EMDR in children and adolescents. EMDR is still a very new method, and most children and adolescents used variants of this method are even more recent origin. The bulk of the methodological material, which in this Paper describes has not yet been published. I wrote the book for those who want to learn therapeutically with children and young people to work, or want to extend their knowledge in this regard. From the trauma reference for the implementation of a therapy in connection with different applications of EMDR are some innovative and effective approaches to common treatment areas have been developed. The use of EMDR in the treatment requires a formal training and supervision as a book alone can never achieve. But to readers who are already suffering from EMDR have participated without training to use this book as a guide for the application of EMDR to treat children and adolescents. " - Ricky Greenwald

Keywords: Adolescents  Children  Psychotherapy  

Accuracy Verified: Yes


70. Kahrs, C. & Schubbe, O. (2005). EMDR in der schwangerschaft [EMDR in the pregnancy]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Ist EMDR in der Schwangerschaft contraindiziert? Obgleich die Frage von Indikation und Contraindikation von EMDR (engl. Eye Movement Desensitization and Reprocessing) während der Schwangerschaft denkbar wichtig ist, gibt es gerade in der deutschsprachigen Literatur bislang kaum Studien zu diesem Thema. Die nachfolgenden Überlegungen basieren auf zwei englischsprachigen Artikeln (Cloyd, 1999; Forgash, 2000) und Emails, die über eine moderierte Email-Verteilerliste für Absolventen des EMDR-Instituts von Francine Shapiro ausgetauscht wurden.

EMDR is contraindicated in pregnancy? Although the question of indications and contraindications of EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing Data Sheet) during pregnancy is extremely important, it is precisely in the German-language literature to date very little research on this topic. The following comments are based on two English-language articles (Cloyd, 1999; Forgash, 2000) and emails on a moderated email distribution list for graduates of the Institute of EMDR, Francine Shapiro were exchanged.

Keywords: Pregnancy  

Accuracy Verified: Yes


71. Plassmann, R. (2005, September). EMDR in der stationaren therapie der essstorungen[EMDR in the inpatient treatment of eating disorders]. Vortrag auf der 13th International Conference on Eating Disorders, Innsbruck, Österreich.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Die stationare Essstorungstherapie lasst sich in vier Phasen unterteilen: Die Stabilisierungsphase, die Ressourcenorganisation, die Exposition und die Neuorientierungsphase. Fur diese Behandlungsphasen lassen sich Methoden der modernen Traumatherapie sinnvoll nutzen. Diese beruhen im Kern auf selbstorganisatiorischen Prinzipien, also der Arbeit mit dem psychischen Selbstheilungssystem. In Weiterentwicklung der Methodik der modernen Traumatherapie wurde fur die stationare Essstorungstherapie in der Stabilisierungsphasedas Konzept der akitiven Selbstailisierung entwickelt und fur die Ressourcenorganisation und Exposition die Technik des bipolaren EMDR. Durch Einfuhrung dieser Stategien haben sich die Behandlungsergebnisse erheblich verbessert. Der Vortag stellt die Arbeitwiese dar und die Behandlungsergebnisse an 176 Fallen stationarer Psychotherapie von Patientinnen mit Anorexie und Bulimie dar.

The steady Essstorungstherapie let be divided into four phases: the phase of stabilization, resource organization, exposition and reorientation phase. Treatment for these phases can be methods of modern trauma therapy sensibly. These are based on the core principles selbstorganisatiorischen, so working with the psychological self-healing system. In developing the methodology of modern trauma therapy for the steady Essstorungstherapie in Stabilisierungsphasedas concept of akitiven Selbstailisierung developed and resources for the organization and exposition of the art bipolar EMDR. By the introduction of this State Gien the results of treatment have improved significantly. The talk is the work area and represents the results of treatment in 176 cases of sta-tionary psychotherapy patients with anorexia and bulimia.

Keywords: Anorexia  Bulimia  Eating Disorders  Inpatient Treatment  

Accuracy Verified: Yes


72. Schubbe, O. (2000). EMDR in der therapie mit psychisch traumatisierten jugendlichen [EMDR in the treatment of the mentally traumatized young people]. Institut für Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Der erste Teil des Beitrags fasst den Stand der Forschung zu EMDR zusammen. Der zweite Teil beschreibt ein paar allgemeine Aspekte der Traumatherapie mit Jugendlichen und der dritte die Anwendung von EMDR bei Jugendlichen in Verbindung mit einer manualisierten Vorgehensweise nach Dr. Ricky Greenwald. EMDR ist keine neue Therapierichtung, sondern ein schulenergänzendes Zusatzverfahren; und so ist die hier vorgestellte Möglichkeit, EMDR bei Jugendlichen anzuwenden, nur eine von vielen, die sich allerdings bewährt hat.
Der steile Weg von EMDR zur wissenschaftlichen Anerkennung war von Anfang an von großer Begeisterung und heftigen wissenschaftlichen Kontroversen begleitet. Shapiros erste Berichte (1989a, 1989b) mit Darstellungen der Vorgehensschritte beschrieben bedeutsame Besserungen der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) nach einer einzigen Sitzung "Eye Movement Desensitization" (EMD). Auf dem Hintergrund, dass PTBS bis dahin als schwer behandelbar und die Behandlungsmethoden als langwierig, anstrengend und begrenzt wirksam galten (Solomon, Gerrity, & Muff, 1992), stieß EMDR zunächst auf skeptische Zurückhaltung. Zu diesem Zeitpunkt gab es nur noch eine weitere Wirksamkeitsstudie zur Therapie von PTBS, in der Peniston (1986) 45 Sitzungen Entspannung und Systematische Desensibilisierung plus Biofeedback mit einer Kontrollgruppe ohne Therapie verglichen und nur bei einzelnen Symptomen [Albträume, Muskelanspannung, Angst] von PTBS einen signifikanten Rückgang festgestellt hatte. Im Jahr der ersten Untersuchung von Francine Shapiro wurden noch drei weitere Untersuchungen zur Behandlung von PTBS veröffentlicht, von denen keine auch nur annähernd vergleichbare Behandlungserfolge berichten konnte.

The first part of the paper summarizes the state of research on EMDR. The second part describes some general aspects of trauma therapy with adolescents and the third is the use of EMDR among young people in conjunction with a manualized approach to Dr. Ricky Greenwald. EMDR therapy is not a new direction, but a schulenergänzendes additional procedures, and so is the opportunity presented here, EMDR applicable to young people, only one of many that has proven, however. The steep path of EMDR to the scientific recognition was accompanied by the beginning of great enthusiasm and fierce scientific controversies. Shapiro's first reports (1989a, 1989b) with descriptions of the action steps described significant improvement of post-traumatic stress disorder (PTSD) after a single session "Eye Movement Desensitization (EMD). On the background of PTSD until then treated as serious and the treatment methods were considered to be lengthy, exhausting, and have limited effect (Solomon, Gerrity, & Muff, 1992), EMDR struck first on skeptical restraint. At this time there was only one additional efficacy study for the treatment of PTSD, in the Peniston (1986) 45 meetings, relaxation and systematic desensitization plus biofeedback with a control group compared with no therapy and only in individual symptoms [nightmares, muscle tension, fear] of PTSD a significant decrease was noted. In the first investigation by Francine Shapiro, three other studies have been published for the treatment of PTSD, which was able to report not even close to comparable treatment results.

Keywords: Children  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


73. Hofmann, A., Fischer, G., Galley, N., & Solomon, R. (1999). EMDR in der therapie psychotraumatischer belastungssyndrome [EMDR in the treatment of posttraumatic stress disorder]. Stuttgart, Germany: Thieme Verlag.

Language: German

Format: Book

Abstract:
EMDR ist eine der effektivsten und verträglichsten Behandlungsmethoden für Menschen, die an den komplexen Folgen seelischer Traumatisierung leiden.Das bewährte Konzept der bisherigen Auflagen: ausführliche Darstellung des psychodynamischen Hintergrundes von Traumatisierungen Überblick über den großen Bereich der Traumafolgestörungen praxisnahe Erläuterung der einzelnen Phasen der EMDR-Behandlung Neu in der vorliegenden 3. Auflage: Nachweis der Wirksamkeit durch neue neurobiologische Erkenntnisse Erweiterung des Behandlungsspektrums durch Studien aus angrenzenden Bereichen Kriterien zur Qualitätskontrolle Das Buch wendet sich an Psychiater, Psychotherapeuten und psychotherapeutisch tätige Ärzte.EMDR ist eine der effektivsten und verträglichsten Behandlungsmethoden für Menschen, die an den komplexen Folgen seelischer Traumatisierung leiden.Das bewährte Konzept der bisherigen Auflagen: ausführliche Darstellung des psychodynamischen Hintergrundes von Traumatisierungen Überblick über den großen Bereich der Traumafolgestörungen praxisnahe Erläuterung der einzelnen Phasen der EMDR-Behandlung Neu in der vorliegenden 3. Auflage: Nachweis der Wirksamkeit durch neue neurobiologische Erkenntnisse Erweiterung des Behandlungsspektrums durch Studien aus angrenzenden Bereichen Kriterien zur Qualitätskontrolle Das Buch wendet sich an Psychiater, Psychotherapeuten und psychotherapeutisch tätige Ärzte.

EMDR is one of the most effective and tolerable treatments for people at the complex consequences of mental trauma leiden.Das proven concept of the previous editions: detailed description of the psychodynamic background of trauma Overview of the major field of trauma disorders practical explanation of the various phases of EMDR treatment New in this 3rd Reprint demonstrating the effectiveness of new neurobiological findings Extension of the range of treatments offered by studies from adjacent areas Criteria for quality control The book is intended for psychiatrists, psychotherapists and psychotherapy active Ärzte.EMDR is one of the most effective and tolerable treatments for people who have complex effects on the psychological trauma leiden.Das proven concept of previous editions: a detailed description of the psychodynamic background of trauma Overview of the major field of trauma disorders practical explanation of the various phases of EMDR treatment New in this 3rd Reprint demonstrating the effectiveness of new neurobiological findings Extension of the range of treatments offered by studies from adjacent areas Criteria for quality control The book is intended for psychiatrists, psychotherapists and psychotherapy employed physicians.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


74. Tumani, V. (2011, June). EMDR in interkulturellen therapien [EMDR in intercultural therapies]. Presentation at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Vienna, Austria.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Derzeit Migration verfügt über umfangreiche Ausmaße angenommen. Weltweit gehen wir von einer 1 bis 200 Migranten (WHO). Durch Bürgerkriege, Naturkatastrophen, politischen und wirtschaftlichen Umständen die wahre Zahl dürfte noch höher. So ist es zunehmend vor, dass Psychiater und Psychotherapeuten bei der Behandlung Einzelpersonen aus anderen Kulturen begegnen, präsentiert mit verschiedenen psychiatrischen Symptome. Die Behandlung dieser Menschen werden manchmal große Schwierigkeiten. Nicht nur wegen der Sprache, sondern auch wegen der relativen Bedeutung bestimmter Symptome in einem kulturellen Kontext, ist es wichtig, Kultur Hintergrund arbeiten Milieu und Unordnung bestimmten psychiatrischen / psychotherapeutischen betrachten. Aber was bedeutet Kultur-und Milieu sensiblen Psychiatrie oder Psychotherapie bedeuten? Basierend auf den vorhandenen Studien über Menschen mit Migrationshintergrund und die Untersuchungen des Sozio-Vision-Institute, und unsere eigenen Erfahrungen, die wir klären, wie eine interkulturelle Begegnung und ein Milieu sensiblen Psychotherapie erfolgreich angewandt werden.

Currently migration has reached extensive proportions. Globally, we assume a hundred to two hundred million migrants (WHO). Due to civil wars, natural disasters, political and economic circumstances the true figure is likely even higher. So it increasingly occurs that psychiatrists and psychotherapists encounter in their treatment individuals from other cultures, presenting with various psychiatric symptoms. The treatment of these people will sometimes face major difficulties. Not only because of language but also because of the relative importance of certain symptoms in a cultural context, it is essential to consider culture background, working milieu and disorder specific psychiatric/psychotherapy. But what does cultural and milieu sensitive psychiatry or psychotherapy mean? Based on the existing studies about people with immigrant backgrounds and the investigations of the Socio-Vision-Institute, and our own experiences we will elucidate how an intercultural meeting and a milieu sensitive psychotherapy can be successfully applied.

Keywords: Intercultural Therapies  

Accuracy Verified: Yes


75. de Roos, C. & Veenstra, S. (2008, Februar/Juni). EMDR schmerzprotokoll (für aktuelle schmerzen) [EMDR (for current pain) pain protocol]. EMDRIA Deutschland e.V. Rundbrief, 15, 12-18.

Language: German

Format: Newsletter

Abstract:
Erinnerungen an traumatische Ereignisse oder schmerzbezogene Erinnerungen, die gegenwärtig noch negative Affekte hervorrufen und eine dysfunktionale Bedeutung haben, kann man zuvor mit Hilfe des Standardprotokolls prozessieren. Dieses EMDR Schmerzprotokoll wurde für aktuelle Schmerzen als Zielsymptom entwickelt. Die Zielsetzung dieses Schmerzprotokolls besteht in der Reduktion aktueller Schmerzen.

Memories of traumatic events or pain-related memories, currently still cause negative emotions and have a dysfunctional importance before one can litigate with the standard protocol. The EMDR Pain protocol was developed for current pain as a target symptom. The objective Minutes of this pain is the reduction of current pain.

Keywords: Current Pain  Pain Protocol  

Accuracy Verified: Yes


76. Korn, D. (2013, May). EMDR the next generation: Finding your way in the dark [L’EMDR et la nouvelle génération: Trouvez votre chemin dans l’obscurité]. Presentation at the annual EMDR Canada Conference, Banff, Alberta CAN.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
In this workshop, participants will be taught to use their “true” authentic selves as a resource during EMDR processing, and to work to create a secure, responsive, and positive relational environment that supports change and integration. A number of conceptual “maps” that incorporate and build on various ideas and strategies from other trauma-focused models (e.g., AEDP, IFS, Sensorimotor Psychotherapy, Structural Model of Dissociation) will be introduced. These “maps” are provided to guide case conceptualization and moment-to-moment decision-making within a given EMDR session. Video clips will be used to demonstrate how to track a client’s progress with greater precision, using both verbal and non-verbal markers to determine where the client is on a given conceptual map and what type of interweave is needed to facilitate or deepen the client’s processing. Different types of interweaves will be delineated with a clear description of the purpose or function associated with each. Throughout this workshop, Dr. Korn will engage in spirited dialogue with participants as she presents both didactic and video material. Learning Objectives: • Develop a comprehensive AIP-based case conceptualization treatment plan that will guide their moment-to-moment decision-making during an EMDR session. • Effectively identify the informational plateaus or schema categories (responsibility, safety, control/choice) reflected in a client’s presenting issues, choice of targets, and stuck points. • Utilize dyadic regulation in working with clients with limited affect tolerance and self-capacities, with the goal of maintaining and even accelerating processing within a window of tolerance. • Apply advanced interweave strategies to address blocking beliefs, rigid defenses, and fears about internal experiences (i.e. affect, sensation, urges, fantasies). • Utilize various clinical strategies/interweaves for facilitating the expression of adaptive action tendencies, completing incomplete or truncated actions, and addressing various domains of developmental repair.

Dans son atelier, les participants apprendront à utiliser leur ‘vrai’’ et authentique soi comme une ressource durant le traitement en EMDR et à créer un environnement où la relation soit sécurisante, sensible et positive favorisant ainsi le changement et l’intégration. Dr Korn nous parlera de ce modèle conceptuel des ‘cartes’ qui incorporent des idées et des stratégies qui proviennent de d’autres modèles axés sur les traumas (‘AEDP’, ‘IFS’, Psychothérapie Sensorimotrice, Modèle de la Dissociation Structurelle). Ces ‘’cartes’’ sont un guide dans la conceptualisation de cas et la prise de décision ‘’moment par moment’’ durant une session d’EMDR. Des vidéo clips seront présentés afin de démontrer comment suivre le progrès d’un client avec une grande précision, utilisant des repères verbaux et non verbaux pour déterminer où se trouve le client sur une ‘’carte’’ donnée et quel type de tissage est nécessaire pour faciliter ou approfondir le traitement du client. Objectifs d’apprentissage: • Développer un plan de traitement compréhensif basé sur le modèle TAI –et la conceptualisation de cas comme un guide de prise de décision ‘’moment par moment’’ durant une session d’EMDR. • Identifier de manière efficace les plateaux informatifs ou les catégories de schémas (responsabilité, sécurité, contrôle/choix) qui se révèlent dans ce que le client présente comme difficultés, dans le choix des cibles et les blocages. • Utilisation de la dyade pour aider à moduler l’affect chez les clients qui ont une très faible tolérance émotionnelle avec comme but de maintenir et même d’accélérer le traitement à l’intérieur de la fenêtre de tolérance. • Avoir recours aux stratégies avancées du tissage pour traiter les croyances bloquantes, les défenses rigides et les peurs venant de la ‘’vie intérieure’’ (c’est à dire l’affect, les sensations, les pulsions, les fantasmes). • Utilisation de diverses stratégies cliniques et du tissage afin de favoriser l’expression d’action adaptative, de compléter les actions inachevées ou tronquées et d’aborder différents domaines permettant de ‘’réparer’’ les dommages survenus au cours du développement.

Keywords: AEDP  Dyadic Regulation  Informatiional Plateaus  IFS, Interweaves  Sensorimotor Psychotherapy  Structural Model of Dissociation  Trauma-Focused Models  "True" Authentic Self  

Accuracy Verified: Yes


77. Haour, F., Meignant, I., & De Beaurepaire, C. (2012, June). EMDR treatment of sexual traumas in a child offender [Tratamiento EMDR de traumas sexuales en un pedófilo]. Presentation at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Madrid, Spain.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Child offenders have been abused 3 to 6 time more than controls during childhood and these figures are probably grossly underestimated. Most of them exhibit all or many symptoms of Post Traumatic Stress Disorders (PTSD) in association with anxiety-­‐depression-­‐addiction. TCC treatments are useful but with limited efficacy (Brooks-­‐ Gordon B et al, Journal of forensic Psychiatry and Pathology, 2006; 17:442-­‐466). The treatment by the EMDR approach of the traumatic memories should be beneficial to these patients. Previous work (Ricci RJ et al, Journal of forensic Psychiatry and Pathology, 2006; 17:538-­‐562) has provided preliminary results in child molesters. Clinical Case: A 40 years old male convicted and jailed for sexual abuse (pedophilia) at 33 years of age. He lives with a wife and a son (9 year old) and has a regular job. His medications are: antipsychotic, antidepressor, antiepileptic, anxiolytic and anti androgens. He sees regularly a psychologist but is submitted to anxious attacks and pedophilic desires. He usually needs to be hospitalized several weeks twice a year. Following assessment and psychological evaluation (DSM IV, PCLS, SOS, BECK 21, DES) and case conceptualisation, the traumatic events were desensitized and reprocessed through EMDR treatment: rape and sexual abuse by an older brother from 5 to 12, familial humiliations, rape under threat, at 11 year of age by an adult, accusation by a 13 years old partner at 33 years of age, prison, trial, etc. The themes of the first 8 EMDR sessions (first 3 months) were: helplessness/control, danger/ security, and will be exposed in details. The changes in the patient appreciation of himself and his symptoms were followed during this period. A sharp decline in the anxiety scores (Beck 21) and a rapid increase in the SOS (Schwartz outcome scale: quality of life) were observed. At the same time the pedophilic desires were disappearing. This allowed the psychiatrist to reduce the antiandrogenic treatments as well as antipsychotic, antiepileptic and antidepressor. Nine month after the beginning of therapy the patient was without antiandrogens. The SOS scores remained high but episodes of anxiety and depression were still present (9 to 12 months after beginning of EMDR treatment). In conclusion, desensitization of traumatic memories lied to a dramatic improvement of anxiety and changes in sexual desire in a man convicted for pedophilia.

Los abusadores sexuales han sido, durante la infancia, víctimas de abusos sexuales de 3 a 6 veces más que los controles y estos datos están lejos de aproximarse a un dato real. Muchos de ellos exhiben todos o muchos, síntomas del Trastorno de Estrés Post-­‐traumático (TEPT) en asociación con ansiedad, depresión o adicciones. Los tratamiento TCC son útiles pero de limitada eficacia. (Brooks-­‐ Gordon B et al, Journal of forensic Psychiatry and Pathology, 2006; 17:442-­‐466). El tratamiento a través de EMDR de los recuerdos traumáticos debería ser beneficioso para el paciente. En trabajos previos (Ricci RJ et al, Journal of forensic Psychiatry and Pathology, 2006; 17:538-­‐562) han mostrado resultados preliminares en pedófilos. Caso Clínico: Un convicto varón, 40 años, entró en la cárcel por abusos sexuales (Pedofilia) a la edad de 33 años. Vive con su mujer y su hijo (9 años de edad) y posee un trabajo estable. Su tratamiento farmacológico es: Antipsicóticos, antidepresivos, antiepilépticos, ansiolíticos y anti-­‐andrógenos. Muestra un patrón psicológico regular pero está supeditado a ataques de ansiedad y deseos pedófilos. Normalmente necesita ser hospitalizado durante varias semanas 2 veces al año. Siguiendo las tareas y la evaluación psicológica (DSM IV, PCLS, SOS, BECK 21, DES), conceptualización del caso, los eventos traumáticos donde se ha aplicado el tratamiento EMDR: Violación y abuso sexual por su hermano mayor desde los 5 hasta los 12 años, humillaciones familiares, violación bajo amenaza por un adulto a la edad de 11 años., acusación por un niño de 13 años, ingreso en prisión, juicio… Las temáticas en las primeras 8 sesiones de EMDR (los primeros 3 meses) fueron: Desesperanza/Control, peligro/ Seguridad, y serán expuestas en detalle. Se hizo un seguimiento de los cambios apreciados por el paciente y sus síntomas. Una fuerte bajada de las puntuaciones en ansiedad (Beck21) y un rápido aumento de la SOS (Schwartz outcome scale: quality of life) fueron observadas. Al mismo tiempo que los deseos pedófilos iban desapareciendo. Esto permitía al psiquiatra reducir los tratamiento antiandrogénicos, antiepilépticos, antidepresores y antipsicóticos. Nueve meses más tarde del comienzo del tratamiento el paciente abandonó los antiandrógenos. Las puntaciones del SOS seguían altas pero los episodios de ansiedad y depresión seguían presentes (de 9 a 12 meses después del tratamiento EMDR) En conclusión, desensibilizar recuerdos dramáticos ligados a una espectacular mejora de la ansiedad y cambios en el deseo sexual del convicto por pedofilia.

Keywords: Child Offenders  Sexual Trauma  

Accuracy Verified: Yes


78. Korn, D. L. (2008, May). EMDR treatment with survivors of chronic abuse and neglect: Repairing developmental deficits and shattered selves - [Utilisation d’EMDR dans le traitement des survivants d’abus ou négligence chroniques: Réparer les déficits développementaux et les sois éclatés]. Presentation at an annual meeting of EMDR Canada, Montréal, Quebec Canada.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Cet atelier d’une journée met l’accent sur l’intégration de l’EMDR à l’intérieur d’un plan thérapeutique. Nous aborderons l’utilisation d’EMDR pour traiter le Stress post-traumatique complexe, de même que d’autres syndromes cliniques d’origine traumatique, tels que le Trouble de personnalité limite et les Troubles dissociatifs. Des modifications et/ou additions au protocole EMDR seront proposées afin de tenir compte des capacités limitées à tolérer les affects, des défenses rigides, de la sur-utilisation des stratégies d’évitement, des conflits entre les états du moi, des tendances à la dissociation ou des dérégulations émotionnelles importantes.

Nous aborderons l’évaluation des aspects développementaux et des besoins d’attachement du client, l’établissement d’une bonne compréhension de la situation clinique et le développement d’un plan de traitement intégré avec des objectifs atteignables et réalisables. On portera plus particulièrement notre attention sur l’intégration de l’EMDR comme moyen de renforcer l’Ego et le développement des ressources au cours des différentes étapes du traitement. This full-day workshop will focus on integrating EMDR into an overall recovery plan. The use of EMDR in treating complex PTSD as well as other trauma-related syndromes such as borderline personality disorder and dissociative disorders will be addressed. In recognition of clients’ limited affect tolerance, rigid defenses, overdeveloped avoidance patterns, ego state conflicts, dissociative tendencies, and extreme emotional dysregulation, strategies for modifying and supplementing standard EMDR protocols will be explored. Assessing the developmental and attachment needs of the client, establishing a useful case conceptualization, and developing an integrated treatment plan with achievable goals will be discussed. Considerable attention will be devoted to integrating EMDR ego strengthening and resource development protocols into all phases of treatment.

Keywords: Complex PTSD  Dissociative Disorders  

Accuracy Verified: Yes


79. Lipke, H. (2001). EMDR und andere ansätze der psychotherapie - Ein integratives modell: Theoretische und klinische empfehlungen mit schwerpunkt auf traumatischem stress [EMDR and other approaches of the psychotherapy - An inclusive model: Theoretical and clinical recommendations focusing on traumatischem stress]. Paderborn: Junfermann.

Language: German

Format: Book

Abstract:
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) wurde vor mehr als zehn Jahren von Dr. Francine Shapiro entwickelt und galt anfangs insbesondere aufgrund nachweislich sehr schneller und überzeugender Behandlungserfolge als eine der ungewöhnlichsten psychotherapeutischen Methoden überhaupt. Aufgrund der positiven Ergebnisse wissenschaftlicher Untersuchungen wird EMDR mittlerweile von vielen Therapeuten erfolgreich eingesetzt. Im Mittelpunkt des Buches steht das von Lipke entwickelte Vier-Aktivitäten-Modell, eine Ergänzung zu dem von Francine Shapiro (1995) entwickelten AIP-Modell der beschleunigten Informationsverarbeitung. Damit schafft Lipke einen Rahmen für das Verständnis psychotherapeutischer Arbeit im allgemeinen und für die Integration von Shapiros Theorie über die Verarbeitung dysfunktionaler Erinnerungen in die bisherigen Formen psychotherapeutischer Arbeit. Das vorgestellte Modell liefert eine Handlungsanleitung für die Anwendung von EMDR in der therapeutischen Praxis. Dabei kann Lipke auf seine fast dreißigjährige klinische Erfahrung mit traditionelleren Behandlungsansätzen ebenso zurückgreifen wie auf seine über zehnjährige Praxis in der Anwendung und Vermittlung von EMDR. Das Buch ist nicht als Einführung in die Theorie und Praxis von EMDR, sondern eher als Erläuterung der Arbeit mit dieser Methode in einem umfassenderen therapeutischen Zusammenhang gedacht.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) was developed more than ten years ago by Dr. Francine Shapiro and was initially due in particular proved very fast and impressive treatment success as one of the most unusual methods of psychotherapy in general. Due to the positive results of scientific studies EMDR is now used by many therapists successfully. The focus of the book which is developed by Lipke four activities model, a complement to the Francine Shapiro (1995) developed the AIP model of accelerated information processing. This creates a framework for understanding Lipke psychotherapeutic work in general and for the integration of Shapiro's theory about the dysfunctional processing of memories in the previous forms of psychotherapeutic work. The proposed model provides a guide to action for the application of EMDR in therapeutic practice. It can draw on his nearly thirty years Lipke clinical experience with more traditional treatment approaches as well as on its more than ten years of practice in the use and placement of EMDR. The book is not intended as an introduction to the theory and practice of EMDR, but rather as an explanation of the work with this method in a wider therapeutic context.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


80. Jacobs, S., Rackowitz, M., Strack, M., & de Jongh, A. (2009). EMDR und biofeedback in der behandlung der posttraumatischen belastungsstorung - Erweiterung der evaluation des neuropsychotherapeutischen behandlungsprogramms [EMDR and biofeedback in the treatment of post traumatic stress disorder - extension of the evaluation of the neuropsychological treatment program]. In S. Jacobs, (Hrsg.), Neurowissenschaften und Traumatherapie. Grundlagen und Behandlungskonzepte [Neurosciences and Trauma Therapy, Bases and treatment approaches] (pp. 51-81). Göttingen: Universitätsverlag.

Language: German

Format: Book Section

Abstract: In the year (2007) the manual of the neuropsychotherapeutic intervention program EMDR and biofeedback in the therapy of posttraumatic stress disorder by Jacobs and de Jong was published. The therapeutic concept based on new neuroscienctific findings, which declare a dissociation of implicit and explicit traumamemory as one reason for emergence a PTSD. On this background the treatment program integrates selective modules. The allocation of information carried out by an educational movie for patients, specific cognitive-behavioural intervention techniques, which are supplemented by biofeedback-supported Eye Movement Desensitisation and Reprocessing (EMDR). During the treatment the skin conductance (electrodermal activity), which is a stress parameter, is mesured. This program was already evaluated in the pilot-study. The patient pool could be enlarged, so that 28 patients were available for the evaluation. Additionally the educational movie was examined on efficiency. The total feedback was positive. After therapy-end the PTSD-symptomatology decreased consistently (demp=2.48), as well as the psychological stress in another problem areas (demp=1.30). Moreover the EMDR-method achieved objective a significant decrease of the autonomic arousal (demp=.79) and subjective an explicit reduction of the felt stress (demp=2.40), while growth of the coherence of a worked out positive cognition (demp=2.52). Three- and 12-month follow-up analysis could demonstrate the stability and sustainability of the changes. The intervention program EMDR and biofeedback was also proved to be efficient ( 19 sessions) and effective (demp=1.39) in the enlarged sample, with high

Keywords: Biofeedback  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


81. Kennert, G. (2008). EMDR und biofeedback in der behandlung von posttraumatischen belastungsstörungen [EMDR and biofeedback in the treatment of post traumatic stress disorder]. Forum Psychotherapeutische Praxis, 8(1), 45-46. doi:10.1026/1860-7357.8.1.45b.

Language: German

Format: Journal

Abstract: rezensiert von Gabriele Kennert, In dem von Stefan Jacobs und Anna de Jong vorgestellten Behandlungskonzept werden die kognitive Verhaltenstherapie, das EMDR-Verfahren sowie Biofeedback miteinander kombiniert, um die Angstreaktion im Rahmen traumatisierender Erinnerungen zu verringern bzw. zu hemmen und somit auch die Symptomatik der posttraumatischen Belastungsstörung abzubauen. Im ersten Teil des Buches gehen die Autoren eingehend auf den theoretischen Hintergrund (Neurophysiologie, Hirnfunktionen) ein, die mit der neuronalen Bahnung von traumatisierenden Erinnerungen einhergehen. Hierbei vertreten sie die These, dass sich die neuronalen Bahnungen der Traumata nicht löschen lassen, dass sozusagen die Angstreaktion in der Amygdalaregion im Gehirn löschungsresistent ist und es somit in der Konsequenz im Therapieziel nur um die Verringerung der Angstreaktion, bzw. Hemmung der Angstreaktion gehen könne. Konkret modifizieren die Autoren innerhalb des kognitiv, verhaltenstherapeutischen Vorgehens das Modell von Ehlers und Clark, ebenso das EMDR-Verfahren von Shapiro. Das Biofeedbackverfahren nutzen die Autoren als diagnostisches Instrument, um die subjektiven Bewertungen seitens der Patienten und Patientinnen auch objektiv überprüfbar zu machen mit Hilfe der Messung der elektrodermalen Aktivität (EDA). Im zweiten Teil des Buches beschreiben sie detailliert eine wissenschaftliche Studie an 16 Patienten und Patientinnen, die an dem Behandlungsprogramm an der Universität Göttingen teilgenommen haben. Hierbei sei bei allen Patienten und Patientinnen eine signifikante positive Symptomveränderung der PTB nachzuweisen gewesen. Im weiteren Teil des Buches stellen sie ihr ausführliches Therapiekonzept und Behandlungsprotokoll vor. Es wird eingehend auf die Diagnostik (psychologische Testverfahren sowie Biofeedback eingegangen, ein wichtiger Teil ist die Informationsvermittlung sowie Stabilisierung für die Patienten und Patientinnen. Danach erfolgt die Traumabehandlung mit Konfrontation und Integration. Wert wird hierbei in Abgrenzung zu Shapiro auf die frühzeitige Verbindung zur positiven Kognition gelegt in Verbindung mit Hausaufgaben, die die Patienten zwischen den Sitzungen bekommen mit eingehenden Verhaltensübungen. Die Autoren grenzen ein, dass ihre Methode nicht für alle Patienten und Patie tinnen geeignet ist, sondern dissoziative Störungen und Persönlichkeitsstörungen sowie Suchtproblematik explizit ausgeschlossen seien. Die Stabilisierungsübungen werden praktisch beschrieben (Sicherer Ort, Tresor), ebenso die praktische Anwendung des Biofeedbackverfahrens sowie das Behandlungsprotokoll für EMDR. Gegen Ende des Bandes schließen sich Fallstudien aus der Arbeit der Autoren an, um die Praxis zu verdeutlichen. Im Anhang gibt es Adressenverzeichnisse über den Bezug von Tests, Biofeedbackgeräten oder Lehrfilmen. Zusammenfassend kann man sagen, dass der Band kurzgefasst, sehr übersichtlich und konkret sowie praxisnah das neuropsychotherapeutische Behandlungsprogramm darstellt, so dass dies hilfreich für die psychotherapeutische Praxis in Bezug auf Traumabehandlungen erscheint. Das Buch richtet sich an Fachleute und ist für Laien eher weniger geeignet.

In the presented text by Stefan Jacobs and Anna de Jong, the treatments approached are the cognitive-behavioral therapy, the EMDR method and biofeedback combined to the fear reaction Framework to reduce traumatic memories or to inhibit and thus the symptoms of reduce post-traumatic stress disorder. In the first part of the book, the authors detail to the theoretical background (neurophysiology, Brain functions, a), the facilitation of the neuronal accompanied by traumatic memories. Here, they argued that the neuronal Facilitations of trauma can not be cleared, so to speak, that the fear response in the Amygdalaregion Brain is resistant to extinction and thus in consequence the goal of therapy just to reduce the fear response, and inhibiting the fear response could. Specifically, the authors modify within the cognitive, behavioral approach, the model by Ehlers and Clark, as well as the method of EMDR Shapiro. The biofeedback method, the authors use as a diagnostic tool for the subjective evaluation on the part of the patients also making objectively verifiable by measuring electrodermal activity (EDA). In the second part of the book they describe in detail a scientific study of 16 male and female patients, where the treatment program at the University Göttingen participated. Here is at all patients, and patients had a significant positive Detect symptom change the PTB have been. In another part of the book they put their detailed Therapeutic approach and treatment protocol first. It will detail the psychological diagnosis ( Test procedures and biofeedback received an important Part is to communicate information and stabilization for male and female patients. Thereafter the confrontation with trauma treatment and integration. Value in this case in contrast to Shapiro on down early connection to the positive cognition in conjunction with homework, the patients who get between meetings with incoming Behavioral exercises. The authors of a frontier that their method is not for All male and female patients is appropriate, but dissociative And personality disorders and addiction are explicitly excluded. The stabilization exercises are described practically (Safe Place, Safe), as well as the practical Application of biofeedback procedure and the treatment protocol for EMDR. Towards the end of the tape to close case studies from the work of the authors in order to clarify the practice. In the appendix, there are records of the address Terms of testing, biofeedback devices or educational films. In summary, one can say that the band concise, very clear and concrete and practical the neuro-psychological treatment program represents, so this is helpful for the psychotherapeutic Practice in relation to trauma treatment appears. The book is aimed at professionals and is for Lay less suitable.

Keywords: Biofeedback  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Treatment  

Accuracy Verified: Yes


82. Jacobs, A. & de-Jongh, S. (2007). EMDR und biofeedback in der behandlung von posttraumatischen belastungsstörungen: Ein neuropsychotherapeutisches behandlungsprogramm [EMDR and biofeedback in the treatment of post-traumatic stress disorders]. Göttingen, Germany: Hogrefe. ISBN: 9783801720391.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Das Manual stellt ein neu entwickeltes, multimodales neuropsychotherapeutisches Therapieprogramm zur Behandlung der posttraumatischen Belastungsstörung (PTB) vor. Ausgehend von neueren Befunden aus den Neurowissenschaften, die darauf hinweisen, dass eine Dissoziation zwischen implizitem und explizitem Traumagedächtnis die wesentliche Grundlage der PTB darstellt, wurden verschiedene Module in das Behandlungsprogramm integriert. Dazu gehören spezielle kognitiv-behaviorale Interventionstechniken, Biofeedback-gestütztes Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) sowie die gezielte Bereitstellung von Informationen über die Störungszusammenhänge für den Patienten. Mittels Biofeedback wird die elektrodermale Aktivität der Patienten während der EMDR-Sitzungen als Indikator für die autonome Erregung aufgezeichnet. Die bei der Traumaexposition implizit ablaufenden Prozesse werden somit an Therapeut und Patient zurückgemeldet. Dadurch ist es möglich, zu kontrollieren, ob das Ausmaß der autonomen Erregung soweit gesenkt werden konnte, dass eine erfolgreiche Verarbeitung und Abspeicherung der traumatischen Erinnerungen im expliziten Gedächtnissystem möglich wird. Studien belegen die Wirksamkeit des Programms. So zeigen Ergebnisse eine deutliche Reduktion der PTB Symptomatik sowie eine starke Abnahme der autonomen Erregung und der subjektiven Belastung.

The manual presents a newly developed multi-modal neuropsychotherapeutisches therapy program for treatment of post traumatic stress disorder (PTSD before). Based on recent findings from the neurosciences that suggest that a dissociation between implicit and explicit memory of trauma is the main basis of the PTB, different modules were integrated into the treatment program. These include specific cognitive-behavioral intervention techniques, biofeedback-assisted Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) and the targeted provision of information about the disorder correlations for the patient. Biofeedback is recorded, the electrodermal activity of patients during the EMDR sessions as an indicator of autonomic arousal. The case of trauma exposure implicit processes involved are therefore reported to the therapist and patient. This makes it possible to check whether the degree of autonomic arousal could be lowered so far that a successful processing and storage of traumatic memories is possible in the explicit memory system. Studies show the effectiveness of the program. Results nevertheless show a significant reduction of symptoms and PTB a strong decrease of the autonomous arousal and subjective burden.

Keywords: Biofeedback Therapy  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


83. Jacobs, S., & Strack, M. (2007, Mai). EMDR und biofeedback in der therapie posttraumatischer belastungsstörungen. Evaluation eines neuropsychotherapeutischen [EMDR and biofeedback therapy in post-traumatic stress disorder. Evaluation of a neuropsychology treatment program]. Symposium at the (R. Keller, Chair) Workshoptagung der European Society für traumatische Stress Studies (EWOTS), Hamburg, Deutschland.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Evaluiert wurde ein neu entwickeltes multimodales, neuropsychotherapeutisches Programm zur Behandlung der posttraumatischen Belastungsstörung (PTB). Ausgehend von neueren Befunden aus den Neurowissenschaften, die darauf hinweisen, dass eine Dissoziation zwischen implizitem und explizitem Traumagedächtnis die wesentliche Grundlage der PTB darstellt, wurden verschiedene Module in das Behandlungsprogramm integriert. Dazu gehören neben der gezielten Bereitstellung von Informationen über die Störungszusammenhänge, ein Patientenedukationsfilm, spezielle kognitiv-behaviorale Interventionstechniken sowie Biofeedback gestütztes Eye Movement Desentization and Reprocessing (EMDR). Ziel der Anwendung des Biofeedback im Rahmen der EMDR-Sitzungen ist es zum einen, den PatientInnen implizite Prozesse während der Traumaexposition zurückzumelden, zum anderen wird anhand der Biofeedback-Aufzeichnung das Ausmaß der Übereinstimmung zwischen subjektivem Belastungsgrad durch die traumatische Erinnerung (SUD-Rating) und physiologisch messbarer Erregung überprüft. Als physiologischer Parameter wurde die elektrodermale Aktivität (Hautleitwert, EDA) erhoben.

Was evaluated a newly developed multi-modal, neuro psychotherapeutic Program for the treatment of post traumatic stress disorder (PTSD). Starting by recent findings from neuroscience, the point out that a dissociation between implicit Trauma and explicit memory the essential PTB is based on, were different modules integrated into the treatment program. These include next targeted provision of information on the disorder correlations, a Patientenedukationsfilm, specific cognitive-behavioral intervention techniques and biofeedback-assisted Eye Movement Desentization and Reprocessing (EMDR). The aim of the application of Biofeedback in the EMDR sessions is to one, the patients implicit processes during the Trauma exposure report back, on the other hand on the basis of biofeedback recording the extent of Agreement between subjective stress level by the traumatic memory (SUD rating) and measurable physiological arousal reviewed. As a physiological Parameters, the electrodermal activity (skin conductance, EDA) raised.

Keywords: Biofeedback  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Symposium  

Accuracy Verified: Yes


84. Erdmann, C. (2007). EMDR und chronischer schmerz [EMDR and chronic pain]. Psychotherapeutisches Zentrum Bad Mergentheim, Deutschland.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Das in den 80er Jahren von der amerikanischen Psychologin Francine Shapiro veröffentlichte Verfahren EMDR (Eye Movement and Desensitization and Reprocessing) beinhaltet als zentrale Komponente, dass die Aufmerksamkeit des Patienten sich auf eine traumatische Erinnerung und die damit verbundenen Gedanken und Gefühle richtet, während gleichzeitig rhythmische Augenbewegungen induziert werden. (Shapiro 1998).

The published in the 80s by the American psychologist Francine Shapiro Procedure EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing and) includes as a central component that the patient's attention on a traumatic memory and associated Thoughts and feelings directed, while rhythmic eye movements are induced. (Shapiro 1998).

Keywords: Chronic Pain  Protocol  Treatment Protocol  

Accuracy Verified: Yes


85. Wintersperger, S. (2008, September). EMDR und psychoanalyse [EMDR and psychoanalysis]. Pre-Congress am 11. Kongress der European Society of Hypnosis in Psychotherapie und Psychosomatische Medizin, Wien, Österreich.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
EMDR wurde als ein Verfahren entwickelt, um belastende/traumatische Erinnerungen nachträglich zu verarbeiten/integrieren. Phase 4 des EMDR- Standardprotokolls, das sogenannte „Prozessieren“ hat hierbei eine zentrale Bedeutung, es ist ein spezifisches Kernstück in der EMDR-Behandlungstechnik. Es handelt sich dabei um eine gezielt in Gang gesetzte besondere Form des assoziativen „Denkens“, (das neurobiologisch gesprochen ein „subkortikales Denken“ ist), welches an das Freie Assoziieren in der Psychoanalyse erinnert.

EMDR was developed as a method to integrate process stressful / traumatic memories later /. Phase 4 of the EMDR standard protocol, the so-called "litigation" has a central role here, there is a specific key instrument in the EMDR treatment technology. This is a deliberately set in motion particular form of associative "thinking" (which is spoken a neurobiological "subcortical thinking"), which commemorates the free associating in psychoanalysis. Based on this observation I would make the attempt, on the one hand against the background Psychotraumatological concepts of integration and the other along the dimension of psychoanalytic concepts of insight and change illustrate this phenomenon. My working hypothesis is: The KH-views and treatment concepts of psychoanalysis and the neurobiological findings of psycho trauma are not incompatible in the focal point of change, he is now litigating or free association, faces some of the ways. As a conclusion I'm going to answer the question, can be combined if and under what conditions the EMDR treatment technique of psychoanalytic psychotherapy.

Keywords: Psychoanalysis  

Accuracy Verified: Yes


86. Saint Paul, N. V. (2001). EMDR und systemische familientherapie [EMDR and family systems therapy]. EMDRIA Deutschland e.V. Rundbrief, 2, 14-17.

Language: German

Format: Newsletter

Abstract:
Bei der gemeinsamen Betrachtung von EMDR mit familientherapeutischen Ansätzen fallen zunächst die Gegensätze auf. EMDR wird üblicherweise im Einzelsetting angewendet. Die Behandlung steht meist im Kontext von bestimmten Krankheitsdiagnosen (typischerweise von traumabedingten - aber auch anderen - Störungen). In der (systemischen) Familientherapie wird eine Diagnostizierung möglichst vermieden, Konzepte werden "verflüssigt", Symptome werden im Hinblick auf ihre Wirkung im (Familien-)System hin untersucht. Beispielsweise wird ein Patient als "Symptomträger" innerhalb der Familie bezeichnet. Man sucht also nach dem Sinn oder Nutzen, den die Symptomatik für die Familie hat. Insofern ist man recht weit davon entfernt, gezielte Interventionsmethoden zu suchen, mit denen dann der einzelne behandelt wird, um ein Symptom zu beseitigen. Allerdings wurde dies von den Begründern der Familientherapie keineswegs für ausgeschlossen erklärt (vgl. bspw. Stierlin et al. 1977, 16). EMDR ist dementsprechend in der familientherapeutischen Literatur und den einschlägigen Fachzeitschriften bisher so gut wie nicht zur Kenntnis genommen worden. Eine Ausnahme bildet The Family Therapy Networker im Jahr 1993, der dem Thema EMDR ein Special Feature widmet (vgl. Butler (1993) und O'Brien (1993)). Von Seiten der EMDR Praktizierenden gibt es durchaus Hinweise auf die Vereinbarkeit. Tinker & Wilson (2000, 229) verweisen auf die Nützlichkeit der Ergänzung der EMDR-Arbeit durch familientherapeutisches Vorgehen. Lempa (2000) beschreibt die Verbindung der EMDR-Einzelbehandlung mit familientherapeutischen Gesprächen innerhalb des stationären Settings und berichtet über positive Erfahrungen im Hinblick auf die Akzeptanz der Behandlung in den Familien. Ich halte die wechselseitige Betrachtung der Ansätze für sehr fruchtbar und möchte hier einige Gedanken und Erfahrungen dazu darstellen.

In the common view of EMDR with family therapy approaches, first fall to the opposition. EMDR is usually applied in individual settings. Treatment is usually in the context of specific disease diagnoses (typically from trauma-related - errors - but also others). In the (systemic) family therapy, a diagnosis will be avoided where possible, concepts will be "liquefied" symptoms in terms of their effect in the (family) system were investigated. For example, a patient is a "symptom carrier" within the family. Therefore, we look for the meaning or benefit that the symptoms for the family. In this respect it is quite far from seeking specific intervention methods by which the individual is then treated to remove a symptom. However, this was by the founders of family therapy not declared excluded (see, for example, Stierlin et al. 1977, 16). EMDR has been accordingly in the family therapy literature and the relevant journals previously taken almost no notice. The Family Therapy Networker an exception is in 1993, the subject of EMDR devotes a special feature (see Butler (1993) and O'Brien (1993)). Sides of the EMDR practitioner, there are indications of the compatibility. Tinker & Wilson (2000, 229) point to the usefulness of supplementing EMDR work with family therapeutic approach. Lempa (2000) describes the connection of individual EMDR treatment with family therapy calls within the inpatient setting and reported positive experiences with regard to the acceptance of the treatment in the home. I think the mutual inspection of approaches for very fruitful and would like to present some thoughts and experience to do so.

Keywords: Family Systems Therapy  

Accuracy Verified: Yes


87. Friberg, M. (2004, June). EMDR with two adolescents suffering from dissociative symptoms after sexual abuse: both with considerable weight-loss during treatment. In children and EMDR (R. Oras, Chair). Symposium conducted at the EMDR Europe Association annual meeting, Stockholm, Sweden .

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Clinical case-presentation of EMDR-treatment of a boy and a girl, sixteen and eighteen years of age respectively, both with a history of different dissociative symptoms. Both were sexually abuse and both had a considerable weight-loss during EMDR-treatment. Symptoms prior to my contact with the body was pseudo-epileptic fits with shaking, cramps, eyes turning “inside out” and sometimes turning quite blue. After he could be spoken to, he could drink and seemed oriented in time and space, but later had total amnesia of the dissociative episode that could last for several hours. He also had pain in one leg and got the diagnosis “Sympatic Dystrophia” and “Complex Regional Pain Syndrome.” Memory of the sexual abuse was completely hidden behind a screen memory of being abuse physically by a schoolmate until very late in EMDR-treatment. The girl had family relations problems, eating disturbance, suicidal behavior and intense sways in temper and server conflicts with her mother. The sexual abuse by a relative was known and the dissociation was not diagnosed before screening with DES>
Both had different kinds of somatic and/or psychological long treatment, with little success, before entering EMDR-treatment. Both had an EMDR-treatment period of almost one-year and both were given the Putnam DES-scale before, during, and eight months after treatment.
In both cases, there was decline from very high Putnam DES scores to normal. At the eight month follow-up, the boy’s results persisted and weight was regained. The girl us just about to end treatment so there are no follow-up results. However, her weight is back to normal.
Is weight loss during EMDR-treatment noticed by other EMDR-therapists?

Keywords: Children  Dissociation  Sexual Abuse  Symposium  

Accuracy Verified: Yes


88. Hofmann, A. (1996). EMDR: Eine neue methode zur behandlung posttraumatischer belastungsstoerungen [Eye movement desensitization and reprocessing: A new treatment method for post-traumatic stress disorder]. Psychotherapeut, 41(6), 368-372. doi:10.1007/s002780050045.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
8 stationäre Patienten mit chronischen PTSD wurden mit einem Durchschnitt von 4 Sitzungen der Augenbewegung Desensibilisierung und Wiederaufbereitung (EMDR) behandelt, eine neue Behandlungsmethode. Konkordant mit anderen Fallberichten und Studien, 7 der Patienten berichteten eine deutliche Entlastung von 17 schmerzhaften Erinnerungen verarbeitet, das war in der signifikanten Abnahme der Suds (subjektive Einheiten des Unbehagens, einer Skala von 0-10 dargestellt) von durchschnittlich 6,5 bis 0,9 nach der Behandlung mit EMDR (P <0,001). Dies wurde durch einen Rückgang in anderen Symptome und eine Verbesserung der negativen Selbst-bezogene Denken einher. 1 Patient zeigte keine Besserung. In einem Drittel der Erinnerungen verarbeitet werden, einen starken Anstieg der Suds (Rückblende) aufgetreten war und aufbereitet werden. Die positiven therapeutischen Wirkungen waren stabil 3 und 6 Monate nach der Behandlung, in 2 Fällen, berichtet nach einem Jahr zeigten anhaltende positive Ergebnisse. Keine negativen Ergebnisse der Behandlung berichtet wurden. Es wird vorgeschlagen, dass EMDR könnte ein nützliches Instrument bei der Behandlung von Patienten mit chronischer PTBS werden. Das Verfahren passte gut in einer psychodynamisch orientierten stationären Bereich. Diese Kombination schien zu helfen, speziell bei der Behandlung von Trauma-Patienten mit eingeschränkter Ich-Stärke. [Autor Zusammenfassung]

8 inpatients with chronic PTSD were treated with an average of 4 sessions of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR), a new treatment method. Concordant with other case reports and studies, 7 of the patients reported a significant relief of 17 processed painful memories; this was shown in the significant decrease of SUDs (subjective units of discomfort, a 0-10 scale) from an average of 6.5 to 0.9 after treatment with EMDR (P < 0.001). This was paralleled by a decrease in other symptoms and an improvement in negative self-related thinking. 1 patient showed no improvement. In one third of the memories processed, a strong increase in SUDs (flashback) occurred and was reprocessed. The positive therapeutic effects were stable 3 and 6 months after treatment, In 2 cases, reports after a year showed persistent positive results. No negative results of the treatment were reported. It is suggested that EMDR could be a useful instrument in the treatment of patients with chronic PTSD. The procedure fitted well in a psychodynamically oriented inpatient setting. This combination seemed to help specifically in the treatment of trauma patients with impaired ego strength. [Author Summary]

Keywords: Adults  Empirical Study  Longitudinal Study  Psychiatric Inpatients  PTSD  Stressors  Survivors  Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


89. Eschenröder, C. T. (1997). EMDR: Eine neue methode zur verarbeitung traumatischer erinnerungen [EMDR: A new method for the processing of traumatic memories]. Tübingen, Germany: Dgvt-Verlag..

Language: German

Format: Book

Abstract:
Die von Francine Shapiro entwickelte innovative EMDR-Methode (Eye Movement Desensitization and Reprocessing/Augenbewegungs-Desensibilisierung und Neubearbeitung) hat in der Fachwelt großes Aufsehen erregt, so sehr grenzte sie an Zauberei. Ursprünglich für die Behandlung von Trauma-Opfern gedacht, erschließen sich mittlerweile weitere Anwendungsbereiche. Was ist davon zu halten? Dieser Frage wird im vorliegenden Band beantwortet, der über den aktuellen Stand des Wissens zur EMDR informiert und zahlreiche Anwendungsbeispiele aus unterschiedlichen Bereichen und psychotherapeutischen Schulen vorstellt. Es zeigt sich, daß EMDR vor allem bei der Verarbeitung vergangener belastender Erlebnisse in manchen Fällen in erstaunlich kurzer Zeit zu einem Abklingen negativer Emotionen sowie zu neuen Einsichten und spontanen Veränderungen von Vorstellungsbildern führt.

The innovative, developed by Francine Shapiro EMDR method (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) / eye movement desensitization and revision in the professional world has a great sensation, much as it bordered on magic. Originally developed for the treatment of trauma victims intended to open up further application areas now. What should we make of it? This question is answered in this volume, which informs about the current state of knowledge on EMDR and presents numerous examples from different fields and schools of psychotherapy. It turns out that EMDR leads mainly to the processing of past stressful experiences, in some cases in a remarkably short time, a decay of negative emotions, leading to new insights and changes of spontaneous mental images.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


90. Beaulieu, P. D. (2005, October). EMI et EMDR: Ressemblances et différences. Bulletin APQ, 1(1), 14-15.

Language: English

Format: Other

Abstract:
Dans le champ de la psychothérapie, les intervenants peuvent avoir recours à différentes techniques: l’hypnose, la PNL, la désensibilisation systématique, la thérapie d’Impact, etc. À l’heure actuelle, deux d’entre elles se démarquent plus particulièrement: l’EMI (Eye Movement Integration Therapy) et l’EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing). Comme chacun le sait, ces techniques sont utilisées pour traiter les états de stress post-traumatiques et les souvenirs récurrents et négatifs. Comme elles présentent certaines ressemblances – dont la plus évidente est qu’elles font toutes deux appel à des mouvements oculaires –, il arrive souvent qu’elles soient confondues. Le présent article ayant comme principal objectif de les distinguer, nous aborderons divers aspects permettant de circonscrire leurs particularités propres: nous verrons donc les origines de chacune de ces techniques, le type de segments effectués, les mouvements oculaires impliqués et, enfin, la manière dont ces techniques s’appliquent lors des traitements.

Keywords: Eye Movement Integration Therapy  

Accuracy Verified: Yes


91. Sack, M., Lempa, W., & Lamprecht, F. (2005, September 24). Empirische befunde zu wirkmechanismen des EMDR [Empirical evidence of mechanisms of action of EMDR]. In A. Karl & W. Lempa, (Moderators), Symposium 2 Traumaspezifische Interventionen in Forschung und Praxis, Jahrestagung der deutschsprachigen Gesellschaft für Psychotraumatologie DeGPT, Dresden .

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Das Traumabearbeitungsverfahren EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) kombiniert die imaginäre Exposition mit der traumatischen Erinnerung mit repetitiver Stimulation durch Augenbewegungen oder durch taktile bzw. auditive Reize. Während die Wirksamkeit des EMDR gut belegt ist, sind die spezifischen Wirkungen der bilateralen Stimulation noch weitgehend unbekannt. Wir führten ein psychophysiologisches Monitoring mittels Impedanzkardiographie aller EMDR-Behandlungssitzungen ( N= 55) bei 10 Patienten mit PTSD durch. Aufgezeichnet wurden Herzfrequenz (HR), Parasympathikotonus (RMSSD), Sympathikotonus (PEP), und Atemfrequenz (RESP). Beginn und Ende der Stimulationsperioden (N = 811) wurden markiert. Es fand sich ein steiler Anstieg des Parasympathikotonus verbunden mit einem signifikanten Abfall der Herzfrequenz zu Beginn der Stimulationsperioden, entsprechend dem psychophysiologischen Reaktionsmuter einer deutlich ausgeprägten Orientierungsreaktion. Im weiteren Verlauf der Stimulation nahm der Parasympathikotonus wieder ab und der Sympathikotonus nahm zu, was sich als Stresseffekt während der Exposition interpretieren lässt. Im Sitzungsverlauf zeigte sich jedoch eine signifikante Abnahme der Herzfrequenz und eine Zunahme des Parasympathikotonus. Unsere Befunde weisen darauf hin, dass es während EMDR-Sitzungen zu einem signifikanten psychophysiologischen Dearousal kommt. Die Stimulation durch Augenbewegungen scheint eine Orientierungsreaktion auszulösen, die über eine passagere Erhöhung des Parasympathikotonus eine Entspannungsreaktion auslöst. Es stellt sich die Frage, inwieweit die von uns beobachteten psychophysiologischen Reaktionen mit dem Therapieerfolg korrelieren.[Author abstract]

The EMDR trauma processing method (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) combines the imaginary exposure to the traumatic memory with repetitive stimulation of eye movements or tactile or auditory stimuli. While the effectiveness of EMDR is well documented, the specific effects of bilateral stimulation are still largely unknown. We conducted a psycho-physiological monitoring using impedance cardiography of EMDR treatment sessions (N = 55) of 10 patients with PTSD. Recorded were heart rate (HR), parasympathetic tone (RMSSD), sympathetic (PEP) and respiratory rate (RESP). Beginning and end of the stimulation periods (N = 811) were selected. There was a steep increase in parasympathetic tone associated with a significant decrease in heart rate at the beginning of the stimulation periods, according to the psycho-physiological Reaktionsmuter a clearly marked orientation reaction. In the course of the stimulation of the parasympathetic tone took off again and the sympathetic tone increased, which can be interpreted as a stress effect during exposure. During the session, however, showed a significant decrease in heart rate and an increase in parasympathetic tone. Our findings indicate that occurs during EMDR sessions to significant psychophysiological Dearousal. The stimulation of eye movements seems to trigger a policy response that triggers a transient increase in parasympathetic tone a relaxation response. This begs the question of the extent to which we have observed psychophysiological responses correlate with treatment success. [Author abstract]

Keywords: Mechanism of Action  

Accuracy Verified: Yes


92. O'Neil, J. A. (2006). En réponse au Dr. Gagnon [In response to Dr. Gagnon]. Santé Mentale au Québec, 31(2), 269-271.

Language: French

Format: Magazine

Abstract:
En tant que psychanalyste, je recoure avec chaque patient à une approche générale psychodynamique, mais j’inclus aussi soit l’hypnose soit l’EMDR (ou les deux) lorsque cela est indiqué. J’estime que l’hypnose est aussi importante que l’EMDR, parfois même plus importante dans la résolution de la pathologie de certains patients, surtout pour les conditions qui semblent avoir une dimension autohypnotique, comme la dissociation. Mais je n’insiste pas sur l’approche psychodynamique. Il y a des praticiens qui prennent soit l’hypnose soit l’EMDR comme approche thérapeutique. Avec le temps, ces approches sont devenues graduellement plus riches et plus nuancées afin de s’accommoder aux complexités des patients réels (tout comme la thérapie cognitive) ; elles ont « redécouvert » des dimensions psychanalytiques (par exemple le transfert, etc.).

As a psychoanalyst, I have recourse with each patient to a general psychodynamic approach, but I include also either hypnosis or EMDR (or both) when indicated. I that hypnosis is as important as EMDR, sometimes even more important in the resolution of the pathology of some patients, especially for conditions that seem to have a self-hypnotic dimension, as dissociation. But I do not insist on the approach psychodynamics. There are practitioners who are either hypnosis or EMDR as a therapeutic approach. Over time, these approaches gradually became richer and more nuanced view of accommodate the complexities of real patients (as therapy cognitive), have "rediscovered" psychoanalytic dimensions (Eg transfer, etc..).

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


93. Datta, P., & Wallace, J. W. (1996, June). Enhancement of victim empathy along with reduction in anxiety and increase of positive cognition of sex offenders after treatment with EMDR. Presentation at the annual meeting of the EMDR International Association, Denver, CO.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Treatment of sex offenders who have been themselves sexually abused in their childhood, offers a significant challenge for many therapists. The traumas related to abuse are unique to the individual offender and need to be addressed to enhance victim empathy that is so crucial in breaking the cycle of offense. Treatment of a group of sexually abused adolescent sex offenders using eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) showed reduction in anxiety and increase in positive cognition. A pre- and post-treatment evaluation using the Datta Empathy Scale (DES), after an average of 3 sessions, showed a significant increase in empathy for respective victims. The DES was administered one year after the cessation of EMDR treatment and the results showed a sustaining effect of EMDR on victim empathy, anxiety and positive cognition.

Keywords: Empathy  Sex Offenders  

Accuracy Verified: Yes


94. Datta, P. C., & Wallace, J. W. (1996, November). Enhancement of victim empathy along with reduction in anxiety and increase of positive cognition of sex offenders after treatment with EMDR: Maintenance after three years. Presentation at the EMDR Special Interest Group at the Annual Convention of the Association for the Advancement of Behavior Therapy, New York.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Treatment of sex offenders who have been themselves sexually abused n their childhood, offers a significant challenge for many therapists. The traumas related to abuse are unique to the individual offender and need to be addressed to enhance victim empathy that is so crucial in breaking the cycle of offense. Treatment of a group of sexually abused adolescent sex offenders using eye movement desensittization and reprocessing (EMDR) showed reduction in anxiety and increase in positive cognition. A pre- and post-treatment evaluation using the Datta Empathy Scale (DES), after an average of 3 sessions, showed a significant increase in empathy for respective victims. The victim empathy (using DES), anxiety (using SUDS0, and cognition control (using VoC scale) were also measured in the available subjects one year after and three years after the cessation of EMDR treatment, the results showed a sustaining effect of EMDR on victim empathy, anxiety, and positive cognition.

Keywords: Anxiety  Sex Offenders  

Accuracy Verified: Yes


95. Ginger, S. (2008, Juillet). Enrichir la Gestalt - thérapie par l’EMDR [Enriching Gestalt - EMDR therapy]. International Journal of Psychotherapy, 12(2), 70-75.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Je pratique la Gestalt-thérapie depuis plus de trente cinq ans, en séances individuelles, en thérapie de couples et en groupes continus thérapeutiques. Je développe une variante intégrant les dimensions corporelles et émotionnelles, et je me suis intéressé de près aux phénomènes psychobiologiques concomitants, analysés par les recherches des neurosciences contemporaines. J’ai d’ailleurs détaillé ces aspects — insuffisamment explicités dans la littérature gestaltiste traditionnelle — dans deux ouvrages, traduits aujourd’hui en une douzaine de langues. Dès 1985, j’ai présenté aux États-Unis une conférence sur le thème : « Is Gestalt Therapy "Chemotherapy" Without Knowing It? »2 — où je développais l’idée que la Gestalt entraînait de rapides modifications biochimiques du fonctionnement du cerveau (nouvelles liaisons synaptiques et modifications des neurotransmetteurs), expliquant en partie son efficacité. Lorsque j’aperçus, par hasard, au cours de l’un de mes fréquents déplacements aux USA, l’ouvrage de Francine Shapiro : (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, Basic Principles, Protocols, ansd Procedures, The Guilford Press, New York, 1995) qui venait de paraître, je l’achetai donc sans hésiter, et je le parcourus avidement le soir même. Au moment où une formation sérieuse à l’EMDR s’est mise en place en France avec David Servan-Schreiber, je me suis donc formé tout naturellement à cette approche nouvelle — qui prenait délibérément en compte l’activité cérébrale (même si elle n’a pas encore réussi à l’analyser de manière scientifique explicite). Aujourd’hui, il m’arrive assez fréquemment d’introduire une série de sessions d’EMDR dans le suivi d’un client — notamment lorsqu’émerge dans l’anamnèse un traumatisme psychologique majeur : décès, suicide ou accident grave d’un proche (ou du client lui-même), agression, attentat, viol, annonce d’une maladie grave, etc., ou inversement, il m’arrive de prendre des clients en urgence en EMDR, puis de poursuivre et d’élargir éventuellement la psychothérapie, en Gestalt. Je voudrais partager avec vous quelques réflexions sur une telle pratique combinée, intégrant ces deux approches. Je ne m’attarderai pas sur la description de la Gestalt-thérapie, puisqu’il s’agit d’une méthode maintenant largement connue — bien que les styles en soient assez variés. J’ai, pour ma part, développé une approche holistique prenant en compte les cinq dimensions principales de l’être (cf. Le Pentagramme de Ginger). Je voudrais signaler, au passage, que la Gestalt-thérapie est devenue aujourd’hui l’une des méthodes les plus pratiquées au monde; ainsi, en France, elle a conquis aujourd’hui le 2e rang, après la psychanalyse, et bien avant les TCC (thérapies cognitivo-comportementales), les thérapies familiales et les autres thérapies humanistes.

I have been practicing Gestalt therapy for over thirty five years, individual sessions, couples therapy and continuous therapy groups. I develop a variant incorporating body size and emotional, and I am a keen interest in psychobiological concurrent phenomena, analyzed by the research of contemporary neuroscience. I also detailed these aspects - insufficiently explained in the traditional Gestalt literature - in two books, translated now into a dozen languages. Since 1985, I submitted to the U.S. conference on the theme: "Is Gestalt Therapy" Chemotherapy "Without Knowing It? "2 - when I developed the idea that Gestalt led rapid biochemical changes in brain function (new synaptic connections, and changes in neurotransmitters), partly explaining its effectiveness. When I saw by chance during one of my frequent trips to the USA, the work of Francine Shapiro: (Eye Movement Reprocessing and Desensitizer, Basic Principles, Protocols, Procedures ANSD, The Guilford Press, New York 1995) which had just appeared, so I bought it without hesitation, and I eagerly traveled the same evening. Just as serious training in EMDR was introduced in France with David Servan-Schreiber, so I trained quite naturally to this new approach - which deliberately took into account the brain activity (even if it has yet to analyze it scientifically explicit). Today, it happens frequently enough to introduce a series of sessions of EMDR in the monitoring of a client - including lorsqu'émerge in history a major psychological trauma, including death, suicide or serious accident of a closest (or the client itself), assault, attack, rape, announcement of a serious illness, etc.. or vice versa, I sometimes take clients emergency EMDR, then continue and possibly expand psychotherapy, Gestalt. Let me share with you some thoughts on this practice combined, integrating these two approaches. I will not dwell on the description of Gestalt therapy, since it is a method now widely known - although the styles are quite varied. For my part, developed a holistic approach taking into account the five main dimensions of being (cf. The Pentagram Ginger). I should note in passing that Gestalt therapy is now one of the most practiced in the world and in France it has won today the second largest, after psychoanalysis and long before CBT (cognitive behavioral therapy), family therapy and other therapies humanists.

Keywords: Gestalt Therapy  

Accuracy Verified: Yes


96. Ginger, S. (2007, Septembre ). Enrichir la Gestalt - thérapie par l’EMDR [Enriching Gestalt - EMDR therapy]. Document présenté au 9e Congrès de l’Europan Association for Gestalt Therapy (EAGT), Athens, Grèce.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Je pratique la Gestalt-thérapie depuis plus de trente cinq ans, en séances individuelles, en thérapie de couples et en groupes continus thérapeutiques. Je développe une variante intégrant les dimensions corporelles et émotionnelles, et je me suis intéressé de près aux phénomènes psychobiologiques concomitants, analysés par les recherches des neurosciences contemporaines. J’ai d’ailleurs détaillé ces aspects — insuffisamment explicités dans la littérature gestaltiste traditionnelle — dans deux ouvrages, traduits aujourd’hui en une douzaine de langues. Dès 1985, j’ai présenté aux États-Unis une conférence sur le thème : « Is Gestalt Therapy "Chemotherapy" Without Knowing It? »2 — où je développais l’idée que la Gestalt entraînait de rapides modifications biochimiques du fonctionnement du cerveau (nouvelles liaisons synaptiques et modifications des neurotransmetteurs), expliquant en partie son efficacité. [Author]

I have been practicing Gestalt therapy for over thirty five years, individual sessions, couples therapy and continuous therapy groups. I develop a variant incorporating body size and emotional, and I am a keen interest in psychobiological concurrent phenomena, analyzed by the research of contemporary neuroscience. I also detailed these aspects - insufficiently explained in the traditional Gestalt literature - in two books, translated now into a dozen languages. Since 1985, I submitted to the U.S. conference on the theme: "Is Gestalt Therapy" Chemotherapy "Without Knowing It? "2 - when I developed the idea that Gestalt led rapid biochemical changes in brain function (new synaptic connections, and changes in neurotransmitters), partly explaining its effectiveness. [Author]

Keywords: Gestalt Therapy  

Accuracy Verified: Yes


97. Ginger, S. (2007, Juin ). Enrichir la gestalt - Thérapie par l’EMDR [Enriching gestalt - EMDR therapy]. Document présenté au Congrès de l' European Association for Psychotherapy Europan (EA), Florence, Italie.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Je pratique la Gestalt-thérapie depuis plus de trente cinq ans, en séances individuelles, en thérapie de couples et en groupes continus thérapeutiques. Je développe une variante intégrant les dimensions corporelles et émotionnelles, et je me suis intéressé de près aux phénomènes psychobiologiques concomitants, analysés par les recherches des neurosciences contemporaines. J’ai d’ailleurs détaillé ces aspects — insuffisamment explicités dans la littérature gestaltiste traditionnelle — dans deux ouvrages, traduits aujourd’hui en une douzaine de langues. Dès 1985, j’ai présenté aux États-Unis une conférence sur le thème : « Is Gestalt Therapy "Chemotherapy" Without Knowing It? » — où je développais l’idée que la Gestalt entraînait de rapides modifications biochimiques du fonctionnement du cerveau (nouvelles liaisons synaptiques et modifications des neurotransmetteurs), expliquant en partie son efficacité. Lorsque j’aperçus, par hasard, au cours de l’un de mes fréquents déplacements aux USA, l’ouvrage de Francine Shapiro : (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, Basic Principles, Protocols, ansd Procedures, The Guilford Press, New York, 1995) qui venait de paraître, je l’achetai donc sans hésiter, et je le parcourus avidement le soir même. Au moment où une formation sérieuse à l’EMDR s’est mise en place en France avec David Servan-Schreiber, je me suis donc formé tout naturellement à cette approche nouvelle — qui prenait délibérément en compte l’activité cérébrale (même si elle n’a pas encore réussi à l’analyser de manière scientifique explicite). Aujourd’hui, il m’arrive assez fréquemment d’introduire une série de sessions d’EMDR dans le suivi d’un client — notamment lorsqu’émerge dans l’anamnèse un traumatisme psychologique majeur : décès, suicide ou accident grave d’un proche (ou du client lui-même), agression, attentat, viol, annonce d’une maladie grave, etc., ou inversement, il m’arrive de prendre des clients en urgence en EMDR, puis de poursuivre et d’élargir éventuellement la psychothérapie, en Gestalt. Je voudrais partager avec vous quelques réflexions sur une telle pratique combinée, intégrant ces deux approches. Je ne m’attarderai pas sur la description de la Gestalt-thérapie, puisqu’il s’agit d’une méthode maintenant largement connue — bien que les styles en soient assez variés. J’ai, pour ma part, développé une approche holistique prenant en compte les cinq dimensions principales de l’être (cf. Le Pentagramme de Ginger). Je voudrais signaler, au passage, que la Gestalt-thérapie est devenue aujourd’hui l’une des méthodes les plus pratiquées au monde ; ainsi, en France, elle a conquis aujourd’hui le 2e rang, après la psychanalyse, et bien avant les TCC (thérapies cognitivo-comportementales), les thérapies familiales et les autres thérapies humanist.

I have been practicing Gestalt therapy for over thirty five years, individual sessions, couples therapy and continuous therapy groups. I develop a variant incorporating body size and emotional, and I am a keen interest in psychobiological concurrent phenomena, analyzed by the research of contemporary neuroscience. I also detailed these aspects - insufficiently explained in the traditional Gestalt literature - in two books, translated now into a dozen languages. Since 1985, I submitted to the U.S. conference on the theme: "Is Gestalt Therapy" Chemotherapy "Without Knowing It? "- Where I developed the idea that Gestalt led rapid biochemical changes in brain function (new synaptic connections and changes in neurotransmitters), partly explaining its effectiveness. When I saw by chance during one of my frequent trips to the USA, the work of Francine Shapiro: (Eye Movement Reprocessing and Desensitizer, Basic Principles, Protocols, Procedures ANSD, The Guilford Press, New York 1995) which had just appeared, so I bought it without hesitation, and I eagerly traveled the same evening. Just as serious training in EMDR was introduced in France with David Servan-Schreiber, so I trained quite naturally to this new approach - which deliberately took into account the brain activity (even if it has yet to analyze it scientifically explicit). Today, it happens frequently enough to introduce a series of sessions of EMDR in the monitoring of a client - including lorsqu'émerge in history a major psychological trauma, including death, suicide or serious accident of a closest (or the client itself), assault, attack, rape, announcement of a serious illness, etc.. or vice versa, I sometimes take clients emergency EMDR, then continue and possibly expand psychotherapy, Gestalt. Let me share with you some thoughts on this practice combined, integrating these two approaches. I will not dwell on the description of Gestalt therapy, since it is a method now widely known - although the styles are quite varied. For my part, developed a holistic approach taking into account the five main dimensions of being (cf. The Pentagram Ginger). I should note in passing that Gestalt therapy is now one of the most practiced in the world and in France it has won today the second largest, after psychoanalysis and long before CBT (cognitive behavioral therapy), family therapy and other therapies humanist.

Keywords: Gestalt Therapy  

Accuracy Verified: Yes


98. Luber, M., & Shapiro, F. (2010). Entretien avec Francine Shapiro: Aperçu historique, questions actuelles et directions futures de l'EMDR [Interview with Francine Shapiro: Historical, current issues and future directions of EMDR]. Journal of EMDR Practice and Research, 4(2), 1E-17E. doi:10.1891/1933-3196.3.4.217.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet entretien avec Dr Francine Shapiro, inventrice et conceptrice de la thérapie EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing : thérapie d’intégration neuro-émotionnelle par des stimulations bilatérales alternées) apporte un aperçu de l’histoire et de l’évolution de l’EMDR depuis ses origines jusqu’aux résultats actuels et à leur utilisation, ainsi que les directions futures pour la recherche et le développement de la clinique. Dr Shapiro examine les traditions psychologiques qui ont guidé le développement de l’EMDR et le modèle de l’information adaptative, ainsi que les implications pour les traitements actuels. La logique qui sous-tend l’application de l’EMDR à un large éventail de troubles est envisagée, tout comme son intégration avec d’autres approches thérapeutiques. Les sujets évoqués comprennent la recherche sur le rôle des mouvements oculaires, l’utilisation de l’EMDR avec les vétérans de guerre, les troubles somatoformes, les questions de l’attachement et les caractéristiques uniques de l’EMDR qui ont permis son utilisation lors d’interventions de crise à travers le monde.

This interview with Dr. Francine Shapiro, inventor and developer of EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing: Integration Therapy Neuro-Emotional alternating bilateral stimulation) provides an overview of the history and evolution of EMDR from its origins to the present results and their use as well as future directions for research and development of the clinic. Dr. Shapiro examines the psychological traditions that have guided the development of EMDR and adaptive information model, and the implications for current treatments. The logic behind the application of EMDR to a wide range of disorders is considered, as its integration with other therapeutic approaches. Topics discussed include research on the role of eye movements, the use of EMDR with war veterans, somatoform disorders, issues of attachment and the unique features of EMDR which allowed its use in Response to crisis around the world.

Keywords: History  Interview  

Accuracy Verified: Yes


99. Doering, S., Bisping, V., Nora Liebergesell, N., Höffkes, B., Junghöfer, M., & Dobel, C. (2012). Erfassung neurobiologischer orrelate der EMDR-behandlung bei patienten mit zahnbehandlungsangst [Detection of neurobiological correlates of EMDR treatment in patients with dental anxiety]. Universitätsklinikum Münster, Kliniken, Psychosomatik und Psychotherapie, Forschung, Munster, Deutschland.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Im Rahmen des zuvor dargestellten Projektes werden die Patienten vor und nach der EMDR-Intervention mit einer Magnetencephalografie (MEG) untersucht. Dabei soll erfasst werden, ob die erwarteten angstassoziierten kortikalen Aktivierungen nach der EMDR-Behandlung zurückgehen. Als Angst auslösende Stimuli werden im MEG Bilder, Geräusche und Gerüche dargeboten werden, die in Zusammenhang mit der Zahnbehandlung stehen.

As part of the [Wirksamkeit des Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) bei Patienten mit Zahnbehandlungsphobie, (Doering, Bisping, Bohnke)] project a Magnetencephalografie (MEG) will be presented before the patients were examined before and after the EMDR intervention. It should be recognized that the expected angst associated cortical activations to go back to the EMDR treatment. As fear-inducing stimuli in the MEG images, sounds and smells will be presented, which are associated with dental treatment.

The purpose of this study is to find out whether Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is effective in the treatment of patients with dental phobia. This U.S. National Institues of Health Clinical trial has been completed. (U.S. National Institutes of Health ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01207960)

Keywords: Dental Phobia  

Accuracy Verified: Yes


100. Schaal, S. (2007, Februar). Erkrankungen des traumaspektrums bei Ruandischen waisen des genozids - Epidemiologie und behandlung [Trauma spectrum disorders with orphans of the Rwandan genocide - Epidemiology and treatment]. Dissertation Universität Konstanz Fachbereich Psychologie.

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Keywords: Adolescents  Children  Genocide  Orphans  Rwanda  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


101. Hornsveld, H. K., Houtveen, J. H., Vroomen, M., Kapteijn, I., Aalbers, D., & van den Hout, M. A. (2013). Evaluation de l’effet des mouvements oculaires sur les souvenirs positifs tels que ceux utilisés dans le développement et installation des ressources [Evaluation of the effect of eye movements on the positive memories such as those used in the development and installation of resources]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(1), E1-E11. doi:10.1891/1933-3196.7.1.E1.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Le Développement et installation de ressources (DIR) est une procédure EMDR (désensibilisation et retraitement par les mouvements oculaires) développée afin de renforcer les associations positives dans les souvenirs positifs qui sont pleins de ressources (Korn & Leeds, 2002). Cette étude a testé la supposition selon laquelle les stimulations bilatérales (mouvements oculaires [MO] horizontaux) dans le DIR paraissent “conduire à des augmentations spontanées et rapides de l’intensité affective... et à des associations riches et émotionnellement vives” (Korn & Leeds, p. 1469). Cette étude a également testé si les effets des mouvements oculaires pouvaient être mieux expliqués par la théorie de la mémoire du travail ou par celle de l’interaction hémisphérique. Cinquante-trois étudiants du premier cycle se sont chacun rappelé trois souvenirs de fierté, de persévérance et de confiance en soi. Ils ont apporté des évaluations prétest et posttest de chaque souvenir en termes de clarté, d’agrément et de la force éprouvée de la qualité positive, avant et après avoir réalisé trois tâches simultanées au cours du rappel : des MO horizontaux, des MO verticaux et le rappel seul. Les résultats étaient pleinement concordants avec les prédictions de la mémoire de travail, avec des diminutions significatives pour toutes les variables après les deux tâches de mouvements oculaires. Il n’y avait pas de soutien en faveur de l’hypothèse interhémisphérique. Il est conclu que l’efficacité des stimulations bilatérales dans le DIR est discutable. Les implications cliniques sont envisagées.

English Spanish Arabic Development and installation of Resources (DIR) is a procedure EMDR (desensitization and reprocessing Eye Movement) developed to enhance the positive associations in positive memories that are full of resources (Korn & Leeds, 2002). This study tested the assumption that the bilateral stimulation (eye movements [MO] horizontal) appear in the DIR "Lead to rapid increases spontaneous and emotional intensity ... and associations emotionally rich and strong "(Korn & Leeds, p. 1469). This study also tested whether the effects of eye movements could be better explained by the theory of working memory or the interaction hemispherical. Fifty-three undergraduate students each recalled three were memories of pride, perseverance and self-confidence. They provided pretest and posttest assessments each memory in terms of clarity, pleasure and strength tested positive quality, before and after performing three simultaneous tasks during recall: MO of horizontal and vertical of MO recall alone. The results were fully consistent with the predictions of the working memory with significant decreases for all variables following both eye movement tasks. There was no support for the hypothesis interhemispheric. It is concluded that the effectiveness of bilateral stimulation in the DIR is questionable. The clinical implications are considered.

Keywords: Development and Installation of Resources  DIR  Eye Movements  Interhemispheric Interaction  Memory Work  

Accuracy Verified: Yes


102. Berthon, C. (2008). Evaluation des souvenirs traumatiques dans les troubles phobiques et perspectives thérapeutiques en EMDR [Evaluation of traumatic memories in phobic disorders and therapeutic perspectives in EMDR]. Université de Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines, Versailles, France.

Language: French

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Les phobies sont des pathologies fréquentes dont l'étiopathogénie est multifactorielle. Actuellement, le traitement repose essentiellement sur les antidépresseurs et sur la thérapie cognitivo-comportementale (TCC). L'EMDR (Eye-Movement Desensitization and Reprocessing) semble efficace dans le traitement des phobies et ce d'autant plus qu'une composante traumatique est présente. Cette thérapie pourrait donc constituer une alternative intéressante aux TCC. Cependant, il n'existe à ce jour aucun outil pour sélectionner les candidats à l'EMDR. Nous avons mis au point une échelle d'hétéro-évaluation permettant de calculer un score total d'impact de souvenirs potentiellement traumatiques. Cet outil est testé chez 29 patients. Notre étude permet de confirmer la pertinence et la faisabilité d'une telle évaluation des souvenirs traumatiques. En effet, cette échelle a d'une part un intérêt étiopathogénique (évaluation de la dimension traumatique dans les phobies) et d'autre part un intérêt thérapeutique.

Phobias are common diseases whose pathogenesis is multifactorial. Currently, treatment is based primarily on antidepressants and cognitive-behavioral therapy (CBT). EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing-) appears to be effective in the treatment of phobias and even more traumatic one component is present. This therapy could therefore be an interesting alternative to CBT. However, there is currently no tool to select candidates for EMDR. We developed a scale of hetero-assessment to calculate a total score impact potentially traumatic memories. This tool has been tested in 29 patients. Our study confirms the relevance and feasibility of such an assessment of traumatic memories. Indeed, this scale has a share interest etiopathogenic (assessment in phobias traumatic dimension) and other therapeutic interest.

Keywords: Phobias  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


103. Des Groseilliers, I. B. (2009, June). Évaluation longitudinale de l'efficacité d'une nouvelle intervention dyadique, brève et précoce visant la prévention du TSPT [Longitudinal evaluation of the effectiveness of a new intervention dyadic brief and early for the prevention of PTSD]. Université du Québec à Montréal.

Language: French

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
La présente thèse s'intéresse à l'évaluation de l'efficacité à court et à long terme d'une nouvelle intervention dyadique, brève et précoce ayant pour but la prévention du trouble de stress post-traumatique (TSPT). L'exposition à un événement traumatique provoque, chez certains individus, une souffrance émotionnelle considérable qui entrave leur fonctionnement quotidien de manière parfois importante. Au cours des deux dernières décennies, des interventions curatives efficaces ont été créées, soit la thérapie cognitive-comportementale (TCC) et la désensibilisation par mouvement oculaire (EMDR). On remarque cependant un manque criant d'interventions efficaces à court et à long terme qui ont pour but la prévention du TSPT, malgré les efforts du débriefing et de la TCC brève en ce sens. Cette thèse vise donc, dans un premier temps, à faire le point sur l'état des connaissances au niveau de l'efficacité des interventions précoces et, dans un deuxième temps, évaluer de manière empirique l'efficacité à moyen (3 mois) et surtout à long terme (2 ans) d'une nouvelle intervention dyadique, brève et précoce pour prévenir le TSPT. La nouvelle intervention dont il est question dans le présent ouvrage se déroule en deux séances et est offerte à la victime et une personne-soutien de son choix par une travailleuse sociale ou une infirmière. Elle met l'accent sur la psychoéducation, l'apprentissage à la communication exempte de soutien social négatif (minimisation, hostilité, impatience, etc.) et sur l'importance de ne pas éviter les stimuli associés à l'événement traumatique. La thèse comporte quatre chapitres. Le premier propose une recension de la littérature qui met à jour les principales conclusions quant à l'efficacité du débriefing et de la TCC brève pour prévenir le TSPT. Cette recension met en évidence les principales failles méthodologiques et les difficultés d'application de ces interventions. De plus, elle expose le rationnel derrière l'utilisation du soutien social comme ingrédient actif d'une intervention de prévention de ce trouble. Le second chapitre présente une étude d'efficacité randomisée et contrôlée de l'efficacité de la nouvelle intervention. Soixante-six participants ont été randomisés soit dans la condition intervention ou dans la condition de contrôle. Les résultats ont démontré qu'au post-test de trois mois, les participants de la condition intervention manifestaient des symptômes de TSPT significativement moins intenses que ceux de la condition contrôle. De plus, les participants de la condition intervention rapportent une diminution significative du soutien social perçu, contrairement aux participants de la condition de contrôle qui n'observent pas cette différence. Il est intéressant de souligner que le taux d'abandons en cours de traitement fut équivalent et très bas au sein des deux groupes. Ceci suggère que les participants tolèrent bien cette nouvelle intervention. Aucune différence n'a été observée entre les deux groupes en ce qui a trait à l'occurrence de psychopathologies comorbides. Le troisième chapitre se veut une relance à 2 ans post-trauma de l'étude présentée au chapitre précédent. Quarante-six des 66 participants ont accepté de prendre part à cette relance. Les résultats révèlent que, deux ans après l'événement traumatique, les participants ayant reçu l'intervention étaient encore beaucoup moins symptomatiques que les participants n'ayant pas reçu cette intervention. Un fait plus qu'intéressant qui ressort de cette étude est qu'aucun participant de la condition intervention ne rapporte un TSPT et cinq participants de la condition contrôle souffrent encore de ce trouble deux ans après l'événement traumatique. Parallèlement, il a été observé que les participants ayant reçu l'intervention perçoivent encore moins de soutien social négatif que ceux de la condition contrôle. À l'instar de ce qui a été rapporté au post-test de trois mois, les deux groupes ne révèlent pas de différence significative par rapport à la manifestation d'autres affections psychologiques. Le quatrième et dernier chapitre propose une discussion générale des résultats en fonction des interprétations qui peuvent en être tirées, des différentes forces et limites intrinsèques ainsi que des implications théoriques et cliniques qui peuvent en découler.

This thesis focuses on the evaluation of the effectiveness in the short and long-term reoperation dyadic brief and early aimed at the prevention of posttraumatic stress disorder (PTSD). Exposure to a traumatic event causes in some individuals, suffering considerable emotional hinders their daily operations be significant. Over the past two decades, effective curative interventions were created either cognitive-behavioral therapy (CBT) and eye movement desensitization (EMDR). We note, however, a dearth of effective interventions in the short and long-term aim of preventing PTSD, despite the efforts of debriefing and brief CBT in this direction. This thesis therefore aims, firstly, to take stock of the state of knowledge at the effectiveness of early interventions, and in a second step, empirically assess the efficacy medium (3 months) especially in the long term (2 years) of a new intervention dyadic brief early to prevent PTSD. The new intervention mentioned in this book takes place in two sessions and is offered to the victim and a support person of their choice by a social worker or nurse. It focuses on psychoeducation, learning to communicate free of negative social support (minimization, hostility, impatience, etc..) And the importance of not avoiding stimuli associated with the traumatic event. The thesis consists of four chapters. The first provides a literature review that updates the main conclusions about the effectiveness of debriefing and brief CBT to prevent PTSD. This review highlights the main methodological flaws and difficulties in implementing these interventions. In addition, it outlines the rationale behind the use of social support as an active ingredient of an intervention to prevent this disorder. The second chapter presents an efficacy study randomized controlled effectiveness of the new intervention. Sixty-six participants were randomized to either intervention or condition in the control condition. The results showed that post-test three months, participants in the condition action had symptoms of PTSD significantly less intense than those of the control condition. In addition, participants reported response provided a significant reduction in perceived social support, unlike the members of the control condition who do not observe this difference. It is interesting to note that the dropout rate during treatment was low and similar in both groups. This suggests that participants tolerate this new intervention. No difference was observed between the two groups in regard to the occurrence of comorbid psychopathology. The third chapter is a raise to 2 years post-trauma of the study presented in the previous chapter. Forty-six of the 66 participants agreed to take part in this revival. The results show that two years after the traumatic event, participants who received the intervention were still much less symptomatic than participants who did not receive this intervention. A more than interesting fact that emerges from this study is that no participant intervention condition reported PTSD and five participants from the control condition still suffer from this disorder two years after the traumatic event. Meanwhile, it was observed that participants who received the intervention perceive less social support than the negative control condition. Like what has been reported in post-test three months, the two groups did not show a significant difference in the expression of other psychological ailments. The fourth and final chapter provides a general discussion of the results based on interpretations that can be drawn, different strengths and inherent limitations as well as theoretical and clinical implications that may arise.

Keywords: CBT  Cognitive-Behavioral Therapy  Dyadic Intervention  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


104. Kreyer, A. K. (2008). Experimentelle Überprüfung psychophysiologischer prozesse im EMDR (eye movement desensitization and reprocessing) - Ein beitrag zur psychotherapeutischen grundlagenforschung [Experimental verification of psychophysiological processes in EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing) - A contribution to psychotherapy research]. Köln, Universität, Internet-Ressource.

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Spätestens am Ende des 19. Jahrhunderts kam – damals in psychiatrischen Kreisen – die Vermutung auf, dass starke seelische Verletzungen zu speziellen Symptomkomplexen führen, welche zunächst unter der Kategorie Hysterie klassifiziert wurden (vgl. van der Kolk, Weisaeth & van der Hart, 1996/2000). Ein Jahrhundert psychotherapeutischer Erfahrungen und Forschungsbemühungen – sowohl im Zusammenhang mit den Folgen beider Weltkriege und des Vietnamkrieges als auch mit der Frauenrechtsbewegung, welche auf Gewalt gegen Frauen aufmerksam machte – verdichteten diese Vermutung. Aber es sollte noch bis 1980 dauern, bis die Posttraumatische Belastungsstörung (PTBS) als offizielle Diagnose in der psychiatrischen Nomenklatur anerkannt wurde (vgl. van der Kolk, McFarlane & Weisaeth, 1996/2000).

By the end of the 19th Century was - at that time in psychiatric circles - on the presumption that strong psychological injury on specific symptom complexes, which were initially classified under the category of hysteria (van der Kolk, Weisaeth & van der Hart, 1996/2000). A century of psychotherapy experience and research efforts - both in connection with the effects of both World Wars and the Vietnam War and with the women's rights movement, which called attention to violence against women compacted - this assumption. But it would take until 1980 until the post-traumatic stress disorder (PTSD) as an official diagnosis in the psychiatric nomenclature has been recognized (van der Kolk, McFarlane & Weisaeth, 1996/2000).

Keywords: Psychophysiological Processes  

Accuracy Verified: Yes


105. Klingler, O. J. (2010). Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) in der behandlung der posttraumatischen belastungsstörung (PTSD): Seine irksamkeit im vergleich zu alternativen verfahren [Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) in the treatment of post traumatic stress disorder (PTSD): Its effectiveness compared to alternative methods]. Grin, 34.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Hintergrund: Untersuchungen zur Wirksamkeit des EMDR in der Behandlung der Posttraumatischen Belastungsstörung liefern uneinheitliche Ergebnisse und keine ausreichende Grundlagen für Behandlungsentscheidungen. Fragestellung: Welche Entscheidungsgrundlagen liefert ein „entscheidungsorientiertes Modell der besten Vergleiche“, nach dem nur jene direkten Vergleiche mit anderen aktiven Behandlungsverfahren berücksichtigt werden, die besonderen methodischen Kriterien entsprechen? Methoden: Zusammenfassende Auswertung von randomisierten Vergleichen des EMDR mit alternativen Behandlungsverfahren bezüglich der Zielvariablen Remissionen, Schweregrad der Symptomatik, allgemeines Wohlbefinden und Completer. Ergebnisse: EMDR führt zu günstigeren Ergebnissen im Vergleich zu Placebo und ver-haltenstherapeutischer Exposition und zu keinen ungünstigeren Ergebnissen als Fluoxetine, Entspannungsverfahren und „unvollständiges“ EMDR ohne Augenbewegungen. Schlussfolgerungen: Bei Anwendung des entscheidungs-orientierten Modells der besten Vergleiche legen die vorliegenden Ergebnisse nahe, bei der Posttraumatischen Belastungsstörung EMDR vorläufig als die Behandlungsmethode der Wahl anzusehen.
[Background: Studies on the effectiveness of EMDR in the treatment of posttraumatic stress disorder deliver inconsistent results and insufficient basis for treatment decisions. Question: What are the bases for decision provides a "decision-oriented model of the best comparisons" are taken into account according to which only those direct comparisons with other active treatments that meet specific methodological criteria? Methods: Summary analysis of randomized comparisons of EMDR with alternative treatment methods in relation to the target variable remission, severity of symptoms, general well-being and Completer. Results: EMDR leads to better results compared to placebo and behavioral therapeutic exposure and no less favorable results than fluoxetine, relaxation techniques and "incomplete" EMDR without eye movements. Conclusions: Application of decision-oriented model of the best comparisons suggest the results presented at the post-traumatic stress disorder EMDR provisionally be regarded as the treatment of choice.]

Background: Studies on the effectiveness of EMDR in the treatment of posttraumatic stress disorder deliver inconsistent results and insufficient basis for treatment decisions. Question: What are the bases for decision provides a "decision-oriented model of the best comparisons" are taken into account according to which only those direct comparisons with other active treatments that meet specific methodological criteria? Methods: Summary analysis of randomized comparisons of EMDR with alternative treatment methods in relation to the target variable remission, severity of symptoms, general well-being and Completer. Results: EMDR leads to better results compared to placebo and behavioral therapeutic exposure and no less favorable results than fluoxetine, relaxation techniques and "incomplete" EMDR without eye movements. Conclusions: Application of decision-oriented model of the best comparisons suggest the results presented at the post-traumatic stress disorder EMDR provisionally be regarded as the treatment of choice.
[Background: Studies on the effectiveness of EMDR in the treatment of post traumatic stress disorder deliver inconsistent results and insufficient basis for treatment decisions. Question: What are the bases for decision provides a "decision-oriented model of the best comparisons" are taken into account according to Which only those direct comparisons with other active treatments that meet specific methodological criteria? Methods: Summary analysis of randomized comparisons of EMDR with alternative treatment methods in relation to the target variable remission, severity of symptoms, general well-being and Completer. Results: EMDR leads to better results compared to placebo and behavioral therapeutic exposure and no less Favorable results than fluoxetine, relaxation techniques and "incomplete" EMDR without eye movements. Conclusions: Application of decision-oriented model of the best comparisons suggest the results presented at the post-traumatic stress disorder EMDR provisionally be regarded as the treatment of choice].

Keywords: Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


106. Tarquinio, C., Brennstuhl, M. -J., Rydberg, J. A., Schmitt, A., Mouda, F., Lourel, M., & Tarquinio, P. (2012, October). Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) therapy dans le traitement des victimes de violences conjugales: Étude pilote [Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) therapy in the treatment of victims of domestic violence: A pilot study]. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 62(4), 205–212 .

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Introduction Cette recherche décrit les effets du traitement EMDR sur les victimes de violences conjugales. Objectif Le but de cette étude était de mettre en évidence l’efficacité de l’EMDR dans la réduction des symptômes d’ESPT, d’anxiété et de dépression. Méthode Trente-six femmes ont participé à cette étude, 12 ont été traitées avec l’EMDR, 12 avec une approche de psychothérapie éclectique et 12 ont été assignées au groupe témoin. Résultat Les femmes ayant bénéficiées de la thérapie EMDR ont vu leurs scores aux différentes échelles (ESPT, dépression, anxiété) baisser significativement, comparativement à ceux de la condition psychothérapie éclectique. Les deux approches psychothérapeutiques ont conduit à des scores significativement plus réduits après traitement que ceux obtenus par le groupe témoin. Ces effets se sont maintenus six mois après l’intervention. Enfin, les tailles d’effet pour les scores IES et STAI sont plus élevées pour les sujets traités avec la thérapie EMDR. Conclusion Cette étude a répondu à nos attentes montrant ainsi tout l’intérêt de l’approche EMDR.

Introduction: The purpose of this study was to determine the effectiveness of EMDR in reducing PTSD symptoms, anxiety and depression. Method: Thirty-six women participated in this study; 12 were treated with EMDR, 12 received eclectic psychotherapy, and 12 were assigned to the control group. Result: Women in the EMDR condition showed significantly reduced PTSD and anxiety compared with those in the eclectic psychotherapy condition. The two psychotherapy approaches led to significantly reduced scores (PTSD, depression, anxiety) after treatment compared to the control group. These effects were maintained at the 6-month follow-up. Finally, effect sizes for the IES and STAI scores were greater for the subjects in the EMDR condition. Conclusion: This study met our expectations in the sense that our findings confirm the advantages and the potential of EMDR.

Keywords: Anxiety  Depression  Domestic Violence  Eclectic Psychotherapy  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


107. Wittje-Berger, T. (2012). Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) zur belastungsreduzierung bei kindern und jugendlichen in der integrativen lerntherapie [And reprocessing eye movement desensitization (EMDR) for stress reduction in children and adolescents in integrative learning therapy]. Aachen Verlag.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Die Autorin untersucht in ihrer Forschungsarbeit den Einsatz der EMDR-Methode innerhalb der integrativen Lerntherapie zur gezielten Belastungsreduzierung bei Kindern und Jugendlichen. Die EMDR-Methode gilt als effektives Psychotherapieverfahren insbesondere für posttraumatische Belastungsstörungen bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen. Für die EMDR-Arbeit mit Kindern und Jugendlichen werden weitere wissenschaftliche Forschungsarbeiten gefordert. Dazu leistet die vorliegende Pilotstudie ihren Beitrag. Die EMDR-Therapie bietet einen methodenübergreifenden Zugang. In dieser Untersuchung wurde der Versuch unternommen, die Belastungen und Auffälligkeiten der Kinder und Jugendlichen mit einem neuen (innovativen) lern- und psychotherapeutischen Therapiekonzept (Integrative Lerntherapie plus EMDR-Therapie) zu behandeln. ...In der ?Fazitfrage? zur Einschätzung der Belastung ihrer Kinder bemerkten die Eltern am Ende des Behandlungszeitraums mit EMDR eine signifikante Verringerung der Belastungen. Bei der Intervention ohne EMDR gab es nur geringfügige Veränderungen, die sogar auf eine leicht stärkere Belastung hinwiesen. Die Daten verdeutlichen, dass die durch die Eltern wahrgenommenen Belastungen ihrer Kinder nur bei zusätzlicher EMDR-Therapie reduziert wurden. Zusammenfassend sprechen die Erfahrungen mit der praktischen Durchführung der EMDR-Behandlungen innerhalb der integrativen Lerntherapie für das vorliegende Behandlungskonzept. Ein positiver Einfluss der EMDR-Therapie auf die Reduzierung von Belastungssymptomen und Verhaltensauffälligkeiten sowie auf bessere schulische Leistungen bei Kindern und Jugendlichen scheint gegeben. Die gewonnenen Erkenntnisse könnten sich im Rahmen eines Gesamtbehandlungsplanes als praxisrelevant für lerntherapeutische Institutionen und für den kreativen Einsatz der EMDR-Methode erweisen. Darüber hinaus ermutigen sie zur weiteren Forschung und Durchführung künftiger Projekte.

The author examines the use of their research in EMDR in the integrative learning for targeted therapy stress reduction in children and adolescents. The EMDR method is considered effective psychotherapy methods, particularly for post traumatic stress disorder in children, adolescents and adults. For the EMDR work with children and young people, further scientific research will be required. This makes the present pilot study their contribution. The EMDR therapy offers a cross-access methods. In this study, an attempt was made to the stresses and abnormalities in children and adolescents with a new (innovative) approach to learning and psychotherapeutic treatment (therapy plus learning Integrative EMDR therapy) to treat. ...In? Conclusion question? to assess the burden of their children, the parents noticed at the end of the period of treatment with EMDR, a significant reduction of stress. During the intervention without EMDR There were only slight changes were even able to load a slightly stronger. The data show that the perceived pressures from parents to their children only when additional EMDR therapy were reduced. To summarize the experiences speak to the practice of EMDR treatment within the integrative learning therapy for the treatment of this concept. A positive effect of EMDR therapy on the reduction of stress symptoms and behavioral problems as well as improved academic performance in children and adolescents seems to be given. The findings could prove to be part of an overall treatment plan as a practical therapeutic relevance to learning institutions and the creative use of the EMDR method. They also encourage further research and implementation of future projects.

Keywords: Adolescents  Children  Integrative Play Therapy  Stress Reduction  

Accuracy Verified: Yes


108. Wittje-Berger, T. (2012). Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) zur belastungsreduzierung bei kindern und jugendlichen in der integrativen lerntherapie [Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) for stress reduction in children and adolescents in the integrative learning therapy]. Zugl: Hamburg University.

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Die Autorin untersucht in ihrer Forschungsarbeit den Einsatz der EMDR-Methode innerhalb der integrativen Lerntherapie zur gezielten Belastungsreduzierung bei Kindern und Jugendlichen. Die EMDR-Methode gilt als effektives Psychotherapieverfahren insbesondere für posttraumatische Belastungsstörungen bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen. Für die EMDR-Arbeit mit Kindern und Jugendlichen werden weitere wissenschaftliche Forschungsarbeiten gefordert. Dazu leistet die vorliegende Pilotstudie ihren Beitrag. Die EMDR-Therapie bietet einen methodenübergreifenden Zugang. In dieser Untersuchung wurde der Versuch unternommen, die Belastungen und Auffälligkeiten der Kinder und Jugendlichen mit einem neuen (innovativen) lern- und psychotherapeutischen Therapiekonzept (Integrative Lerntherapie plus EMDR-Therapie) zu behandeln. ...In der ?Fazitfrage? zur Einschätzung der Belastung ihrer Kinder bemerkten die Eltern am Ende des Behandlungszeitraums mit EMDR eine signifikante Verringerung der Belastungen. Bei der Intervention ohne EMDR gab es nur geringfügige Veränderungen, die sogar auf eine leicht stärkere Belastung hinwiesen. Die Daten verdeutlichen, dass die durch die Eltern wahrgenommenen Belastungen ihrer Kinder nur bei zusätzlicher EMDR-Therapie reduziert wurden. Zusammenfassend sprechen die Erfahrungen mit der praktischen Durchführung der EMDR-Behandlungen innerhalb der integrativen Lerntherapie für das vorliegende Behandlungskonzept. Ein positiver Einfluss der EMDR-Therapie auf die Reduzierung von Belastungssymptomen und Verhaltensauffälligkeiten sowie auf bessere schulische Leistungen bei Kindern und Jugendlichen scheint gegeben. Die gewonnenen Erkenntnisse könnten sich im Rahmen eines Gesamtbehandlungsplanes als praxisrelevant für lerntherapeutische Institutionen und für den kreativen Einsatz der EMDR-Methode erweisen. Darüber hinaus ermutigen sie zur weiteren Forschung und Durchführung künftiger Projekte.

The author examines the use of their research in EMDR in the integrative learning for targeted therapy stress reduction in children and adolescents. The EMDR method is considered effective psychotherapy methods, particularly for post traumatic stress disorder in children, adolescents and adults. For the EMDR work with children and young people, further scientific research will be required. This makes the present pilot study their contribution. The EMDR therapy offers a cross-access methods. In this study, an attempt was made to the stresses and abnormalities in children and adolescents with a new (innovative) approach to learning and psychotherapeutic treatment (therapy plus learning Integrative EMDR therapy) to treat. ...In? Conclusion question? to assess the burden of their children, the parents noticed at the end of the period of treatment with EMDR, a significant reduction of stress. During the intervention without EMDR There were only slight changes were even able to load a slightly stronger. The data show that the perceived pressures from parents to their children only when additional EMDR therapy were reduced. To summarize the experiences speak to the practice of EMDR treatment within the integrative learning therapy for the treatment of this concept. A positive effect of EMDR therapy on the reduction of stress symptoms and behavioral problems as well as improved academic performance in children and adolescents seems to be given. The findings could prove to be part of an overall treatment plan as a practical therapeutic relevance to learning institutions and the creative use of the EMDR method. They also encourage further research and implementation of future projects.

Keywords: Adolescents  Children  Integrative Learning Therapy  Stress Reduction  

Accuracy Verified: Yes


109. Hase, M. (2007). Eye movement desensitization and reprocessing in der qualifizierten entzugsbehandlung [Eye movement desensitization and reprocessing in the treatment of qualified withdrawal]. Bundesdrogenkongresss, Mainz.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
EMDR ist eine anerkannte Methode der speziellen Psychotraumatherapie. Bei der Komorbidität von Traumafolgestörung und Abhängigkeit liegt der Einsatz der EMDR-Methode nahe. Dabei ist unter den engen zeitlichen Grenzen des qualifizierten Entzugs eine Anwendung kritisch zu diskutieren. Anhand von Fallbeispielen wird die Praxis einer Anwendung der EMDR-Methode im qualifizierten Entzug beschrieben. Neben der Behandlung der komorbiden Traumafolgestörung bietet sich mit einer Anwendung der EMDR-Methode auf das Suchtgedächtnis eine störungsspezifische Intervention an (Wolffgramm 2000). Daten einer Pilotstudie an Alkoholabhängigen scheinen die Annahme zu bestätigen (Hase 2006).

EMDR is an accepted method of special Psycho-trauma therapy. In the comorbidity of Traumatic stress disorder and is a function of Use of the EMDR method close. It is under the tight time limits of the qualified Withdrawn an application to discuss critical. Using case examples, the practice of Application of the EMDR method in the qualified Withdrawal described. Besides the treatment of comorbid traumatic stress disorder lends itself to a Application of the EMDR method to the Addiction memory interference-specific intervention to (Wolffgramm 2000). Data from a pilot study of alcohol abusers seem to accept to confirm (Hare 2006).

Keywords: Addiction  

Accuracy Verified: Yes


110. Hase, M. H. (2006). Eye movement desensitization and reprocessing zur beeinflussung des cravings alkoholabhängiger [Eye movement desensitization and reprocessing to influence of cravings of alcohol]. Aus der Abteilung PsychosomatischeMedizin und Psychotherapie der Medizinischen Hochschule Hannover.

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Klinische Erfahrung und Ergebnisse der experimentellen Suchtforschung weisen auf die Existenz eines Suchtgedächtnisses hin (Heyne, May et al. 2000; Böning 2001; Spanagel 2001). Nach wie vor ist dies Konzept jedoch umstritten (Böning 2000; Tretter 2000; Wolffgramm and Heyne 2000). Dabei könnte eine mögliche therapeutische Beeinflussung eines Suchtgedächtnisses von erheblicher Bedeutung sein. Die etablierten Therapieangebote der Suchtmedizin versuchen eine angenommene und je nach theoretischem Hintergrund unterschiedliche Grundstörung zu behandeln, zielen auf ein verbessertes Coping, beeinflussen aber kaum die zugrunde liegenden Mechanismen der Abhängigkeit sui generis. Eine tiefgreifende Veränderung der Abhängigkeit ist somit nicht zu erwarten. Vielmehr liegt die Abhängigkeit beständig „auf der Lauer“ (Böning 2001b). Eine Aktivierung des Suchtgedächtnisses wird mit dem Phänomen des Suchtdrucks, des Cravings in Verbindung gebracht und ist hier im Kern der Abhängigkeit, dem Verlust an Kontrolle über das eigene Verhalten, zu sehen. Die therapeutische Beeinflussung des Cravings wird aufgrund der großen Bedeutung für eine Abstinenz zum Beispiel bei Alkoholabhängigen intensiv erforscht. Bisher wurden vordringlich medikamentöse Strategien untersucht. Obwohl hier einige Fortschritte erreicht wurden (Böning 1999; Croissant 2004; Croissant, Scherle et al. 2004 (b)), können die vorliegenden Ergebnisse noch nicht zufrieden stellen (Wiesbeck, Weijers et al. 1999; Wiesbeck,Weijers et al. 2000; Böning 2001; Schmidt, Kuhn et al. 2002; Körkel and Schindler 2003). Zudem ist in Anbetracht des Leib-Seele-Dualismus ein psychotherapeutischer Ansatz zur Ergänzung der medikamentösen Anti-Craving-Behandlung wünschenswert. Dabei ist in Anbetracht des intensiven Leidens abhängiger Menschen und der sozioökonomischen Belastung durch Abhängigkeitserkrankungen eine Effektivierung der Therapie von großerWichtigkeit.

Clinical experience and results of the experimental addiction research point to the existence of a Suchtgedächtnisses (Heyne, May et al. 2000; Böning 2001; Spanagel 2001). As before, this concept remains controversial (Boening 2000; Tretter, 2000; Wolff grams and Heyne 2000). This could be a possible therapeutic influence Suchtgedächtnisses one of considerable importance. The established treatment of Addiction Medicine offers an accepted and try to treat depending on the theoretical background of different basic fault, are aimed at improved coping influence, but hardly the underlying mechanisms of dependence sui generis. A profound change in the dependence is unlikely to happen. Rather, the dependence is constantly on the lookout "(Böning 2001b). Activation of the Suchtgedächtnisses is the phenomenon of craving, the Cravings brought together and is at the core of addiction, the loss seen in control over one's behavior. The therapeutic influence of craving is studied intensively because of the great importance for abstinence, for example, in alcoholics. So far, urgent medical strategies have been investigated. Although some progress has been achieved here (Boening 1999; Croissant 2004; Croissant, Scherle et al. 2004 (b)), these results may not satisfy (Wiesbeck, Weijers et al. 1999; Wiesbeck, Weijers et al. 2000; Böning 2001; Schmidt, Kuhn et al. 2002; Koerkel and Schindler 2003). Moreover, in view of the mind-body dualism, a psychotherapeutic approach to supplement the anti-craving drug treatment desirable. This is in view of the intense suffering of dependent people and the socio-economic burden of disease, more effective, depending on the treatment of großerWichtigkeit.

Keywords: Alcoholism  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Therapy  

Accuracy Verified: Yes


111. Russell, M. C., & Friedberg, F. (2010). Formation, accès au traitement et recherche sur les interventions dans les cas de trauma dans les forces armées [Training, access to treatment and intervention research in cases of trauma in the military]. Journal of EMDR Practice and Research, 4(2), 18E-26E. doi:10.1891/1933-3196.4.2.E18.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Depuis 2001, les guerres en Irak et en Afghanistan exercent une pression considérable sur la médecine militaire pour gérer efficacement la demande croissante de soins en santé mentale du personnel déployé. Cet article examine la capacité du Ministère de la défense des Etats-Unis à fournir des services de santé mentale de qualité en fonction de la disponibilité (a) de la formation clinique, (b) des interventions en santé mentale et (c) de la recherche subventionnée portant sur les traitements de l'état de stress post-traumatique. Alors que des progrès notables ont été réalisés au niveau de l'accès au traitement cognitivo-comportemental et des études dans ce domaine, l'Intégration neuro-émotionnelle par les stimulations bilatérales alternées ou EMDR (Eye Movement Desensitization & Reprocessing) est beaucoup moins disponible - peut-être à cause de la controverse actuelle qui entoure la technique. Nous suggérons qu'une meilleure disponibilité des traitements comportementaux basés sur les données probantes, peut-être par le biais de la poursuite d'un récent programme régional de formation, serait bénéfique pour les vétérans qui y ont aujourd'hui peu accès.

Since 2001, wars in Iraq and Afghanistan is considerable pressure on military medicine to effectively manage the growing demand for mental health of deployed personnel. This article examines the capacity of the Ministry of Defence of the United States to provide mental health services quality depending on availability (a) of clinical training, (b) mental health interventions and (c) sponsored research into the treatment of posttraumatic stress disorder. While significant progress has been achieved in access to cognitive behavioral treatment and studies in this field, neuro-emotional integration by alternating bilateral stimulation or EMDR (Eye Movement Desensitization Reprocessing &) is much less available - perhaps because of the current controversy surrounding the art. We suggest that greater availability of behavioral treatments based on evidence, perhaps through the continuation of a recent regional training program would be beneficial for veterans who now have little access.

Keywords: Military  Training  Trauma  Treatment  

Accuracy Verified: Yes


112. Roques, J. (2007). Guérir avec l 'EMDR: Traitement, théorie, témoignages [Healing with EMDR: Treatment, theory, evidence]. Paris: Seuil.

Language: French

Format: Book

Abstract:
Oui, on peut guérir définitivement, et dans certains cas très rapidement, d'un problème psychologique grave. Beaucoup de gens ont eu leur vie transformée grâce à cette thérapie inventée en 1987 aux Etats-Unis par Francine Shapiro. L'EMDR n'est pas un effet de mode passager, mais l'expression d'une découverte majeure : notre cerveau est naturellement équipé pour guérir de ses blessures psychiques. Il peut cicatriser. L'EMDR n'est que le moyen qui permet de remettre en route le processus de retraitement de l'information bloquée au jour de l'événement traumatique. Jacques Roques veut éclairer ce mécanisme. Il donne de nombreux exemples de pathologies : traumatismes simples, traumatismes complexes et aussi empoisonnements psychiques, quand le traumatisme, distillé à petite dose comme un venin, ne se révèle qu'au cours de la thérapie. S'appuyant sur la clinique et sur ce qu'on sait aujourd'hui du fonctionnement cérébral, Jacques Roques développe des hypothèses nouvelles permettant de comprendre ces pathologies, ainsi que le fonctionnement de l'EMDR, pour améliorer la prise en charge des malades et leur permettre de recouvrer encore plus vite la santé. Ecrit dans un langage simple, donnant la parole à ses patients aussi bien qu'à ses collègues, Jacques Roques cherche surtout à diffuser un savoir utile. Comment accepter qu'aujourd'hui tant de gens continuent à souffrir alors qu'ils pourraient être définitivement guéris?

Yes, you can be cured permanently, and in some cases very rapidly, a serious psychological problem. Many people have had their lives transformed thanks to this therapy was invented in 1987 in the United States by Francine Shapiro. EMDR is not a fashion effect, but the expression of a major discovery: Our brains are naturally equipped to heal his psychological wounds. He can heal. EMDR is the means by which to reactivate the process of reprocessing the information secure on the day of the traumatic event. Jacques Roques wants to clarify this mechanism. It gives many examples of pathologies: trauma simple, complex trauma and poisoning as psychological trauma when, distilled in small doses as a poison, is revealed that during therapy. Based on clinical and what is known about the brain function, Jacques Roques develops new hypotheses for understanding these diseases, and the operation of EMDR, to improve care for patients and enable them to recover faster health. Written in simple language, giving voice to his patients as well as his colleagues, especially Jacques Roques seeks to disseminate useful knowledge. How can we accept that today many people continue to suffer while they could be permanently cured?

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


113. Bériault, M., & Larivée, S. (2005). Guérir avec l'EMDR: Preuves et controversies [Healing with EMDR: Evidence and controversies]. Revue de Psychoéducation, 34(2), 355-396.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L'EMDR est une approche psychothérapie intégrative proposé de traiter un large éventail de troubles psychologiques. Il s'agit de la première revue française de l'efficacité de l'EMDR. L'efficacité EMDR est d'abord montrer par des études de cas non contrôlé qui souffre d'importantes lacunes méthodologiques. études de cas expérimentale des résultats équivoques. Des études contrôlées sont ensuite examinés en fonction du type de contrôle expérimental utilisé et le type de trouble traité. EMDR semble aussi efficace que la thérapie cognitivo-comportementale pour le traitement du trouble de stress post-traumatique, mais la thérapie cognitivo-comportementale reste le traitement de choix pour la phobie spécifique et le trouble panique. En outre, des études montrent que le démantèlement de façon répétée les mouvements oculaires ne sont pas nécessaires à l'efficacité de l'EMDR. Une analyse des différences et des similitudes entre l'EMDR et l'approche cognitivo-comportementale est présentée. pseudoscience éléments intégrés dans le développement de l'EMDR et la diffusion sont également présentées. (Base de données PsycINFO Record (c) 2008 APA, tous droits réservés)

EMDR is an integrative psychotherapy approach proposed to treat a wide range of psychological disorders. This is the first French review of EMDR effectiveness. The EMDR effectiveness is initially show with uncontrolled cases studies that suffers from important methodological weaknesses. Experimental case studies provide equivocal results. Controlled studies are then reviewed as a function of the type of experimental control used and the type of disorder treated. EMDR appears as effective as cognitive-behavioral therapy for the treatment of post-traumatic stress disorder but cognitive-behavioral therapy remains the treatment of choice for specific phobia and panic disorder. In addition, dismantling studies repeatedly show that eye movements are not necessary for the efficacy of EMDR. An analysis of the differences and similarities between EMDR and the cognitive behavioral approach is presented. Pseudoscience elements embedded in EMDR development and diffusion are also presented. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, all rights reserved)

Keywords: Cognitive Behavioral Therapy  Cognitive Therapy  Integrative Psychotherapy Approach  Mental Disorders  Psychological Disorders  

Accuracy Verified: Yes


114. Pieper, G. (2005, November). Hilfen für opfer von katastrophen und gezielter gewalt ein konzept zur psychotraumatologischen versorgung. Inaugural-Dissertation zur Erlangung der Doktorwürde der Wirtschafts- und Verhaltenswissenschaftlichen Fakultät der Albert -Ludwigs-Universität zu Freiburg im Breisgau [Assistance for victims of targeted violence and disasters: A framework for psycho-trauma clinician supply].

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Die vorliegende Arbeit zur psychotraumatologischen Versorgung von Katastrophenopfern ist aus der praktischen therapeutischen Arbeit des Autors mit Traumatisierten und Felderfahrungen im Bereich von Großschadensbetreuungen der vergangenen 17 Jahre entstanden. Leitprinzip war dabei, einer kritisch wissenschaftlichen Analyse zu unterziehen, was in der Praxis oft aus Sach- und Zeitzwängen heraus ohne tiefere Reflektion getan wird und die eigene Arbeit mit den Ergebnissen internationaler Forschungsberichte zu vergleichen. Darüber hinaus ist es das Ziel, basierend auf den eigenen Felderfahrungen und den wissenschaftlichen Erkenntnissen Hinweise für die Praxis zu geben, um die psychologische Betreuung von Katastrophenopfern zu verbessern.

The present work for psychotraumalogical care of disaster victims is the result of practical therapeutic work with traumatized by the author and field experience in major loss of support over the past 17 years. Guiding principle was about to undergo a critical scientific analysis, which in practice is often done out of time and material constraints out without deeper reflection and to compare their work with the results of international research reports. In addition, it is the goal, based on their own to give field experience and scientific knowledge for practical information to improve the psychological care of disaster victims.

Keywords: Catastrophe After Care  Disaster  Disaster Response  Posttraumatic Stress Disorder  Psychological First Aid  PTSD  SBK  School Violence  Seven-Step Treatment Program  

Accuracy Verified: Yes


115. van Loey, C. & Assante, S. (2011). Hypnose, EMDR, EFT -les nouveaux chemins de la guérison : soigner le corps et le psychisme par les thérapies du mouvement et de la representation [Hypnosis, EMDR, EFT-new ways of healing: healing the body and psyche in therapy movement and representation]. Escalquens : Dangles édition, ; ISBN: 9782703309000 (br) 2703309007 (br) .

Language: French

Format: Book

Abstract:
Le traumatisme est un phénomène d’arrêt sur image qui nous empêche d’habiter notre propre existence. Le sujet ne peut se réaliser pleinement car il est sans arrêt confronté à une résurgence de son passé qui l’empêche de vivre l’instant présent. Dès lors, les thérapies verbales, comme la psychanalyse restent impuissantes et ne permettent pas de produire l’impulsion nécessaire à la restitution d’un vécu authentique et plein de promesses à venir. Le sujet reste alors prisonnier de son passé, et par conséquent ne peut pas dépasser l’impact dévastateur produit par le traumatisme et cela quelque en soit l’intensité. Avec pertinence, Corinne Van Loey défend l’idée que seules les thérapies de la représentation et du mouvement nous permettent de gommer ces instants où la sidération a fait place à l’action. Elle nous propose donc de renouer le fil du temps, de réactualiser les gestes laissés en suspens en permettant leurs achèvements nécessaires. Bref, de retrouver-enfin- cette complémentarité entre corps et esprit que le traumatisme avait fait éclater. S’appuyant sur de nombreuses années de pratique, ainsi que sur les travaux les plus récents en sciences cognitives l’auteur aborde de manière détaillée et progressive tous les éléments constitutifs du traumatisme et du processus de guérison. La lecture de cet ouvrage accessible à tous, apportera les éclairages nécessaires à la compréhension de ces nouveaux chemins de guérison que sont l’HYPNOSE, l’EMDR et l’EFT.

Trauma is a picture off phenomenon that prevents us from living our own lives. The subject can not be fully realized because it is constantly facing a resurgence of his past that prevents him from living in the moment. Therefore, verbal therapies, such as psychoanalysis remain powerless and do not produce the necessary impetus for the restoration of an authentic and full of promise coming through. The subject is then a prisoner of his past, and therefore can not exceed the devastating impact caused by trauma and that in some of the intensity. With relevance, Corinne Van Loey argues that only therapies representation and movement allow us to erase those moments when the stunning gave way to action. It therefore proposes to renew over time, update actions in abeyance for their completions necessary. In short, to find-last-complementarity between mind and body that the trauma had burst. Based on many years of practice, as well as the most recent work in cognitive science the author discusses in detail all the progressive elements of trauma and healing process. Reading this book accessible to all, provide the necessary clarifications to the understanding of these new ways of healing are Hypnosis, EMDR and EFT

Keywords: EFT  Hpynosis  

Accuracy Verified: Yes


116. Plassmann, R. (2009). Im eigenen rhythmus, die EMDR-behandlung von essstörungen, bindungsstörungen, allergien, schmerz, angststörungen, tinnitus und süchten [In our own rhythm, the connection allergy disorders EMDR treatment of eating disorders, pain, anxiety disorders, tinnitus and addictions]. Giessen, Deutschland:: Psychosozial-Verlag.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Weil Emotionen direkt mit dem Körper in Verbindung stehen, treten bei starken emotionalen Belastungen regelmäßig körperliche Störungen auf, beispielsweise Magersucht, Bulimie, Allergien, Schmerzen, Tinnitus, Süchte und Kopfschmerzen. Mit erstaunlichem Erfolg haben nun einzelne innovative Therapeutinnen und Therapeuten begonnen, solche emotional bedingten Störungen mit EMDR zu behandeln, und berichten in diesem Buch darüber. Bei der EMDR-Therapie regt der Therapeut den Patienten nach strukturierter Vorbereitung zu bestimmten Augenbewegungen an, wodurch belastende Gedanken besser verarbeitet werden können. Weitere Kapitel schildern die Behandlung von Angststörungen mit EMDR, das seelische Auftanken (Ressourcenorganisation) und die Wirkmechanismen des EMDR. In ihrem Kapitel über Bindungstherapie mit EMDR zeigt Marion Seidel, wie sie mit Müttern und Kindern gemeinsam arbeitet und sich dabei die emotionalen Blockierungen lösen können. Das Buch gibt Behandelnden und Patienten einen sehr ermutigenden Einblick in die neu entwickelten Behandlungsmöglichkeiten dieser Erkrankungen.

Because emotions directly with the body are connected to contact with strong emotional stress regularly to physical disorders, such as Anorexia, bulimia, allergies, pain, tinnitus, headaches and addictions. With amazing success now have some innovative therapists and Therapists begun such emotionally related disorders with EMDR to treat, and report in this book about it. Excited at the EMDR therapy the therapist to the patient according to certain structured preparation Eye movements, thereby upsetting thoughts workable can. Other chapters describe the treatment of anxiety disorders with EMDR, the emotional refueling (Resource Organization) and the mechanisms of action of EMDR. In her chapter on bond with EMDR therapy Marion Seidel shows how it together with mothers and children working and it's emotional Can dissolve blockages. The book gives a very encouraging patients administering treatment and insight into The newly developed treatment of these diseases.

Keywords: Addictions  Anxiety Disorders  Eating Disorders  Pain  Tinnitus  

Accuracy Verified: Yes


117. Daigger, M. (2007). Imaginative techniken in der psychotraumatherapie unter besonderer berücksichtigung des motivs "Die innerern helfer" [Imaginative techniques in the psychotrauma-therapy in special view of the motif "The inner helpers"]. Zeitschrift für Psychotraumatologie, Psychotherapiewissenschaft, Psychologische Medizin (ZPPM), 5(2), 39-51.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
In psychotraumatherapy den therapeutischen Prozess (Stabilisierung, Therapie mit dem inneren Kind, Trauma-Exposition) ist oft durch mehrere Probleme behindert. Dann das Motiv "Die Inneren Helfer" als eine phantasievolle Ressource im Zusammenhang mit der suggestiven Beeinflussung durch den Therapeuten kann gute Dienste leisten. Die Inneren Helfer symbolisieren unbewussten Teile des Selbst, die losgelöst haben und verdrängten durch das Mittel der Projektion im Sinne von Fähigkeiten, die der Patient hat (noch) keinen Zugang. Die Inneren Helfer nehmen eine repräsentative Funktion für den Patienten, bis er in der Lage, diese Teile des Selbst nach Gebrauch mit integrierten ihnen. Die Aktivierung dieser Ressourcen phantasievolle ermöglicht nicht nur ein Erfolg versprechende Stabilisierung und Therapie mit dem inneren Kind, sondern auch eine sanfte und wenig Anstrengung Trauma Exposition für Patient und therapist.In diesem Artikel möchte ich zunächst das Motiv einführen "Die Inneren Helfer" . Ich weiterhin durch den Nachweis wichtige Techniken der Psychotraumatologie, indem sie Beispiele für mögliche Anwendungen der das Motiv des Inneren Helfer in schwierigen Situationen des therapeutischen Prozesses. Alle Techniken ergänzen einander und können miteinander kombiniert werden. [Autor Zusammenfassung]

In psychotraumatherapy the therapeutic process (stabilization, therapy with the Inner Child, trauma exposure) is often hindered by multiple difficulties. Then the motif "The Inner Helpers" as an imaginative resource in connection with suggestive influencing by the therapist can serve well. The Inner Helpers symbolize unconscious parts of the self that have been dissociated and repressed by the means of projection in the sense of abilities to which the patient has (yet) no access. The Inner Helpers take a representative function for the patient until he is able to use these parts of the self after having integrated them. The activation of these imaginative resources not only makes possible a success promising stabilization and therapy with the Inner Child, but also a gentle and little straining trauma exposure for patient and therapist.In this article I first want to introduce the motif "The Inner Helpers". I continue by demonstrating important techniques of psychotraumatology by giving examples of possible applications of the motif of the Inner Helpers in difficult situations of the therapeutic process. All techniques complete each other and can be combined. [Author Summary]

Keywords: Psychotrauma  

Accuracy Verified: Yes


118. Gauvreau, P., & Bouchard, S. (2010). Indications préliminaires de l’efficacité de l’EMDR dans le traitement du trouble anxieux généralisé [Preliminary indications of the effectiveness of EMDR in the treatment of generalized anxiety disorder]. Journal of EMDR Practice and Research, 4(4), E47-E62. doi:10.1891/1933-3196.4.4.E47.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cette étude préliminaire a tenté d’évaluer l’effi cacité potentielle de l’EMDR ( Eye Movement Desensitization and Reprocessing: désensibilisation et retraitement par les mouvements oculaires) en tant que modalité de traitement du trouble anxieux généralisé (TAG). L’effi cacité de 15 séances EMDR a été évaluée à travers un protocole de cas unique avec des lignes de base multiples en fonction des participants. Les résultats indiquent qu’à la suite du ciblage de facteurs expérientiels favorisant le TAG et de situations actuelles et anticipées provoquant une inquiétude excessive, les scores d’anxiété et d’inquiétude excessive ont baissé sous le seuil diagnostique et, dans deux cas, jusqu’à la rémission totale des symptômes du TAG. A la fi n du traitement et lors du suivi après deux mois, aucun des quatre participants ne relevait du diagnostic de TAG. De plus, les analyses de séries temporelles (ARMA) indiquent une amélioration statistiquement signifi cative sur les deux mesures quotidiennes de l’inquiétude et de l’anxiété au cours du traitement EMDR.
Cet article a paru que Gauvreau, P. & Bouchard, S. (2008). Les données préliminaires pour l'efficacité de l'EMDR dans le traitement du trouble anxieux généralisé. Journal de pratique EMDR et de la recherche, 2 (1), 26-40. Traduction française par Ann Rydberg Jenny.

This preliminary study attempted to assess the potential effi ciency of EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing: desensitization and reprocessing eye movement) as a treatment modality for generalized anxiety disorder (GAD). The efficiency of 15 EMDR sessions was evaluated through a protocol unique case with multiple baselines according to participants. The results indicate that following the targeting of experiential factors favoring the TAG and current and anticipated situations causing excessive worry, the scores of anxiety and excessive worry dropped below the diagnostic threshold, and in both cases up 'to the total remission of symptoms of GAD. In the fi n of treatment and at follow-up after two months, none of the four participants was outside the diagnosis of GAD. In addition, time series analysis (ARMA) indicate statistically signifi cannot improvement over the two daily measurements of anxiety and anxiety during treatment EMDR.
This article originally appeared as Gauvreau, P. & Bouchard, S. (2008). Preliminary Evidence for the Efficacy of EMDR in Treating Generalized Anxiety Disorder. Journal of EMDR Practice and Research, 2 (1) , 26–40. French translation by Jenny Ann Rydberg.

Keywords: Efficacy  GAD  Generalized Anxiety Disorder  

Accuracy Verified: Yes


119. Manfield, P. (2000). Innovative EMDR-Ansätze: Die Anwendungsfelder von EMDR [Innovative approaches to EMDR]. Paderborn: Junfermann.

Language: German

Format: Book

Abstract:
EMDR wurde von Francine Shapiro infolge einer zufälligen Entdeckung, die sie im Jahre 1987 machte, entwickelt. Wie sie selbst in ihrem Vorwort zu diesem Buch schreibt, ist "EMDR ... mittlerweile zu einer Methodologie geworden, die Aspekte aller wichtigen psychotherapeutischen Methoden zu einem fokussierten Ansatz für die Behandlung eines großen Spektrums von Pathologien vereint." Das vorliegende Buch setzt an, wo die formelle EMDR-Ausbildung endet. Mittlerweile wurde mit Hilfe wissenschaftlicher Untersuchungen nachgewiesen, daß EMDR die psychologischen Nachwirkungen traumatischer Erinnerungen ungeheuer erfolgreich zu behandeln vermag. Anhand von Fallstudien wird im vorliegenden Buch untersucht, in welchen anderen Bereichen EMDR nützliche Dienste leisten könnte. Unter diesen befinden sich so schwierig zu behandelnde Probleme wie längerfristiger Kindesmißbrauch und komplexe Fälle von posttraumatischer Belastungsstörung. Die wiedergegebenen elf Fallberichte veranschaulichen die Anwendung von EMDR auf ein großes Spektrum von Fällen. Die zahlreichen klinischen Beispiele werden angehenden EMDR-Therapeuten helfen, die neu erlernte Methode bei ihren Klienten anzuwenden, und sie liefern erfahrenen EMDR-Praktikern Modelle zur Erweiterung der Anwendung dieser Methode. Durch die gut verständlichen Erklärungen des Behandlungsprozesses wird EMDR sowohl für Kliniker als auch für Klienten entmystifiziert. Die Autoren der Einzelbeiträge sind Vertreter unterschiedlicher psychotherapeutischer Ansätze, unter anderem des psychodynamischen, des behavioristischen, des kognitiven und des systemischen.

EMDR was developed by Francine Shapiro as a result of an accidental discovery she made in 1987. As she writes in her foreword to this book, "EMDR is ... now become a methodology that combines aspects of all major psychotherapeutic methods into a focused approach to the treatment of a wide spectrum of pathologies." This book is at, where the formal EMDR training ends. Now been shown through scientific studies that EMDR can handle the psychological aftermath of traumatic memories enormously successful. Through case studies is examined in this book could make in what other areas EMDR useful services. Among these are so difficult to treat problems such as longer-term complex cases of child abuse and post traumatic stress disorder. The reproduced eleven case reports illustrate the application of EMDR to a wide range of cases. The numerous clinical examples will help prospective EMDR therapists who learned new method for their clients to apply and provide experienced EMDR practitioners to increase their use of this method. Due to the easily understandable explanations of the treatment process is demystified both EMDR for clinicians and for clients. The authors of individual contributions are representatives of different psychotherapeutic approaches, including the psychodynamic, the behavioral, cognitive, and systemic.

Keywords: Innovations  

Accuracy Verified: Yes


120. Yordy, J. (2008, Mai). Intégration des techniques de gymnastique cérébrale et de psychologie énergétique afin d’améliorer le traitement EMDR avec les enfants et les adultes [Integrating brain gym & energy techniques to Enhance EMDR processing (for children and adults)]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Cet atelier regroupe à la fois des éléments de la théorie triunique du cerveau, la kinésiologie éducative et les développements récents sur le fonctionnement du cerveau. Le matériel présenté aidera le thérapeute EMDR à comprendre pourquoi le retraitement des traumas cesse ou bloque pendant les stimulations bilatérales avec certains clients lorsqu’il cible du matériel traumatique. L’atelier aborde aussi l’évolution et le développement du cerveau et comment des informations sensorielles envahissantes peuvent déclencher des réactions primaires qui bloquent un fonctionnement adapté du cerveau. Une portion de la discussion portera sur la relation entre les 3 vecteurs énergétiques du cerveau/corps et leur influence sur le retraitement des traumatismes. Enfin, cet atelier présente et offre des outils et stratégies que les cliniciens peuvent utiliser pour aider leurs clients à être présents, équilibrés et intégrés au plan énergétique de façon à optimiser le travail avec l’EMDR.

Integrating Brain Gym and Energy Techniques to Enhance EMDR Processing is a presentation which encompasses the Triune Brain Theory, Educational Kinesiology and recent research on Brain development and functioning. Information will be presented which will help EMDR trained therapists to understand why their clients stop processing while conducting bilateral stimulation for issues related to trauma. This workshop will look at evolutionary brain development and how overwhelming sensory information can trigger the brain into habitual “bottom up” processing which will block adaptive functioning. A discussion of the three energy vectors of the brain/body and their influence on trauma processing will also be correlated. The workshop will end with the sharing of practical, hands on tools which therapists can use to assist clients to become energetically present, balanced and to have integrated brain functioning for optimal EMDR processing.

Keywords: Brain Gym  Energy Techniques  

Accuracy Verified: Yes


121. Silvestre, M. (2007, Juin). Integration EMDR et therapie familiale [Integration of EMDR and family therapy]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Cette présentation s'articule autour de l'intégration du travail EMDR avec des enfants et de l'approche de thérapie familiale systémique. Nous savons qu'à la suite d'un incident traumatique vécu par un member d'une famille, les liens familiaux souffrent au point parfois de se déchirer. Nous pouvons aider la personne traumatisée et aussi permettre à la famille de digérer les conséquences de cet incident sans perdre son unité. Le travail insistra sur l'aide individuelle (EMDR) et l'aide aux liens familiaux malmenès lors l'accidents traumatiques. Le système familial peut alors garder son intégrité et ètre un lieu de ressources. Les points de comment, quand et pourquoi intégrer ces deux approches seront illustrés par des éléments théoriques et des exemples cliniques.

This presentation focuses on the integration of EMDR work with children and the approach to systemic family therapy. We know that following a traumatic incident experienced by a member of a family, family relationships suffer sometimes to the point of tearing. We can help the traumatized person and also allow the family to digest the implications of this incident without losing its unity. The work on individual aid insistra (EMDR) and assistance to abused family ties in the traumatic accident. The family system can then maintain its integrity and be a resource. The points of how, when and why to integrate these two approaches are illustrated by theoretical and clinical examples.

Keywords: Family Therapy  

Accuracy Verified: Yes


122. Woller, W. (2011, June). Integration von EMDR in tiefenpsychologische therapien [Integration of EMDR in deep psychological therapies]. Presentation at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Vienna, Austria.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Der Workshop beschäftigt sich mit Fragen der Integration von EMDR in ein psychodynamisches Therapiesetting. Zum einen kann EMDR sinnvoll mit psychodynamischer Therapie kombiniert werden, wenn bei komplexen posttraumatischen Belastungsstörungen Symptome einer PTSD zusammen mit depressiven, dissoziativen, somatoformen und anderen Symptomen auftreten. Daneben finden sich verschiedene andere Anwendungsmöglichkeiten von EMDR im Rahmen psychodynamischer Therapien, bspw. wenn dysfunktionale Erinnerungsnetzwerke die Wirkungsweise klarifizierender, konfrontierender und deutender Interventionen blockieren. Dies gilt für Anpassungsstörungen ebenso wie fixierte, aber verhaltenssteuernde negative Selbstkognitionen und für psychosomatisch abgewehrte implizite Emotionen im Rahmen somatoformer Störungen. Schließlich können ressourcenaktivierende Interventionen im Rahmen des EMDR den Aufbau von Ich-Funktionen bei Strukturpathologien unterstützen.

The workshop will focus on integration of EMDR in a psychodynamic therapy setting. First, EMDR can be usefully combined with psychodynamic therapy, which may arise in complex post-traumatic stress disorder symptoms of PTSD with depressive, dissociative, somatoform and other symptoms. In addition, various other applications of EMDR in related psychodynamic therapies, for example, if dysfunctional memory block the operation of networks klarifizierender, confrontational and interpretive interventions. This applies for adjustment disorders as well as fixed, but behavior-controlling negative self-cognitions and psychosomatic thwarted emotions implicit in the context of somatoform disorders. Finally, support resource-activating interventions of EMDR the development of ego functions in structural pathologies.

Keywords: Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Psychodyamic Therapy  

Accuracy Verified: Yes


123. Cottencin, O., & Doutrelugne, Y. (2009, Avril). Intérêt de l'EMDR dans la prise en charge des traumatismes psychiques [EMDR in the treatment of psychological trauma]. Journal International de Victimologie, 7(1), 1-8.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) est aujourd’hui de plus en plus inscrite dans le traitement psychothérapeutique de l’état de stress post traumatique (ESPT) et le monde anglo-saxon nous donne à lire de nombreuses études contrôlées qui montrent la preuve de son efficacité même en comparaison d’autres types d’intervention (psychothérapeutiques ou médicamenteuses). Nous présentons ici les résultats d’une étude Cochrane au sujet de l’efficacité de cette thérapie. Puis nous exposons l’EMDR tant sur un plan théorique que pratique et ses parentés avec l’hypnothérapie au regard de son histoire au sein de l’école de Palo Alto et des liens cliniques et historiques de l’hypnose avec le traumatisme psychique.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is now increasingly entered in the psychotherapeutic treatment of posttraumatic stress disorder (PTSD) and Anglo-Saxon gives us to read many controlled studies that show evidence its very effectiveness compared to other types of interventions (psychotherapeutic or drug). We present here the results of a Cochrane review on the effectiveness of this therapy. Then we expose EMDR as a theory and practice and its kinship with hypnotherapy in terms of its history in the Palo Alto and links clinical and history of hypnosis with the psychological trauma.

Keywords: Internet  Mental Trauma  Posttraumatic Stress Disorder  Psychotherapy  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


124. Tarquinio, C., Schmitt, A., Tarquinio, P., Rydberg, J.-A., & Spitz, E. (2012, April-June). Intérêt de la psychothérapie « eye movement desensitization reprocessing » dans le cadre de la prise en charge de femmes victimes de viols conjugaux [Benefits of "eye movement desensitization and reprocessing" psychotherapy in the treatment of female victims of intimate partner rape]. Sexologies: Revue européenne de sexologie et de santé sexuelle / European Journal of Sexology and Sexual Health, 21(2), 92-99 doi:10.1016/j.sexol.2011.05.001 .

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’objectif de cette étude est de mettre en évidence à partir du suivi de six femmes victimes de viols par leur conjoint, les effets de la thérapie « eye movement desensitization reprocessing », notamment en ce qui concerne la réduction des symptômes d’état de stress posttraumatique, d’anxiété et de dépression. Toutes ces femmes ont, en outre, fait l’objet d’une évaluation quantitative à partir d’échelles de mesure proposées avant la prise en charge ainsi qu’à l’issue de chacune des séances. Les échelles utilisées sont l’Hospital Anxiety and Depression scale, l’Impact Event Scale et un indicateur propre à la thérapie Eye Movement Desensitization Reprocessing, le Subject Unit of Distress. Les victimes ont également participé à deux entretiens plus qualitatifs avant et après la prise en charge, afin d’évaluer plus précisément la présence ou non de symptômes d’état de stress post-traumatique sur la base des indications fournies par le Manuel Diagnostic et Statistique des troubles mentaux (American Psychiatric Association [APA], 2004). Les résultats obtenus sont conformes à nos attentes et montrent une diminution significative et progressive des scores aux différentes échelles au fur et à mesure des séances. Ainsi, comme on le rencontre classiquement dans la littérature, une prise en charge par la thérapie Eye Movement Desensitization Reprocessing conduit les sujets à s’auto-évaluer comme étant de moins en moins perturbés au fur et à mesure que la psychothérapie progresse. Nous avons également pu observer une réduction importante des scores aux différentes échelles à l’issue des deux premières séances. Enfin, la prise en charge psychologique réalisée à partir de la thérapie « eye movement desensitization reprocessing » a conduit à une diminution notable du nombre de symptômes liés au diagnostic d’état de stress post-traumatique. Cette diminution s’est révélée homogène pour les trois critères pris en compte (critère B, C et D du American Psychiatric Association [APA], 2004).

The objective of this study is to demonstrate through monitoring of six women raped by their spouses, the effects of therapy "Eye Movement Desensitization reprocessing, "including with regard to reducing symptoms of posttraumatic stress state, anxiety and depression. All these women have also been a quantitative assessment based on measurement scales proposed by the management and at the end of each session. The scales used were the Hospital Anxiety and Depression Scale, the Impact Event Scale and an indicator specific therapy Eye Movement Desensitization Reprocessing, the Subject Unit of Distress. Victims have also participated in two interviews more qualitative before and after treatment to assess more accurately the presence or without symptoms of Posttraumatic Stress Disorder on the basis of information provided by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (American Psychiatric Association [APA], 2004). The results are consistent with our expectations and show a significant decrease and progressive scores at different levels as and when the sessions. Thus, as is typically found in the literature, supported by a therapy Eye Movement Desensitization Reprocessing leads individuals to assess themselves as less disturbed as and as psychotherapy progresses. We also observed a significant reduction in scores on different scales at the end the first two sessions. Finally, the psychological care made from the therapy "eye movement Desensitization Reprocessing" led to a significant reduction in the number of symptoms to diagnosis of posttraumatic stress disorder. This decrease has been consistent for the three criteria considered (criterion B, C and D of the American Psychiatric Association [APA], 2004).

Keywords: Anxiety  Depression  Females  Marital Rape  Partner Rape  Victims  Women  

Accuracy Verified: Yes


125. Cottencin, O. (2008, Juin). Intérêt de l’EMDR dans la prise en charge du traumatisme psychiques [Interest of EMDR in the treatment of psychic trauma]. In J. Geneste (Moderateur) Ivresse et trauma: Un autre regard, Un document présenté a la 10es Journées Scientifiques Internationales des Cump, Clermont-Ferrand, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
L’EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) est aujourd’hui de plus en plus inscrite dans le traitement psychothérapeutique de l’état de stress post traumatique (ESPT) et le monde anglo-saxon nous donne à lire de nombreuses études contrôlées qui montrent la preuve de son efficacité même en comparaison d’autres types d’intervention (psychothérapeutiques ou médicamenteuses). Nous présentons ici les résultats d’une étude Cochrane au sujet de l’efficacité de cette thérapie. Puis nous exposons l’EMDR tant sur un plan théorique que pratique et ses parentés avec l’hypnothérapie au regard de son histoire au sein de l’école de Palo Alto et des liens cliniques et historiques de l’hypnose avec le traumatisme psychique.

EMDR (Eye Movement Desensitization Reprocessing and) is now more longer registered in the psychotherapeutic treatment of posttraumatic stress disorder (PTSD) and Anglo-Saxon gives us to read many studies controlled evidence showing its effectiveness even in comparison with other types of interventions (psychotherapeutic or drug). We present here the results of a Cochrane review on the effectiveness of this therapy. Then we expose EMDR as a theory and practice and its kinship with hypnotherapy in terms of its history in the Palo Alto and links clinical and history of hypnosis with the psychological trauma.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


126. Regourd-Laizeau, M., Martin-Krumm, C., & Tarquinio, C. (2012, March). Interventions dans le domaine du sport: Le protocole d’optimisme [Interventions in the field of sports: Protocol of optimism]. Pratiques psychologiques, 18(2), 189-204. doi:10.1016/j.prps.2012.02.001.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’optimisme peut être envisagé selon plusieurs approches. Il est possible d’envisager une approche directe comme, par exemple, la proposition de Carver et Scheier, 1982 et le concept d’optimisme dispositionnel. Il est également possible d’envisager une approche indirecte comme celle d’Abramson et al., 1978 et le concept de style explicatif optimiste. Quelle que soit l’option retenue, l’optimisme est associé principalement à des effets bénéfiques, et ce quels que soient les contextes : la santé, le monde du travail et de l’école, ou la performance sportive par exemple. En conséquence, mettre au point des techniques destinées à augmenter le niveau d’optimisme est devenu crucial dans différents domaines. Cet article a pour objectif de présenter brièvement certaines de ces techniques et de développer plus précisément l’apport de l’eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) au développement d’un style explicatif optimiste dans le domaine du sport. Les limites, mais aussi les pistes prometteuses seront précisées.

Summary: Optimism can be seen in several approaches. It is possible to consider a direct approach, for example, the proposal of Carver and Scheier, 1982 and the concept of dispositional optimism. It is also possible to consider an indirect approach like that of Abramson et al., 1978 and the concept of optimistic explanatory style. Whatever option is chosen, the optimism is mainly associated with beneficial effects, and whatever contexts: health, the world of work and school, or athletic performance for example. As a result, developing techniques to increase the level of optimism has become crucial in various fields. This article aims to briefly present some of these techniques and develop more precisely the contribution of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) to develop an optimistic explanatory style in the field of sport. Limits, but also promising directions will be specified.

Keywords: Intervention  Sports  

Accuracy Verified: Yes


127. Tripolt, R. (2008, September). Körpererfahrung und EMDR-prozess [Body experience and the EMDR process]. Vortrag im Rahmen der Pre-Kongress zum Thema EMDR bei der Vorkkongress EMDR beim Europaischen Hypnoeskongress, Wien.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Menschen die an einer PTBS und deren Folgen leiden, erleben den Körper und dessen Symptome oft als Feind. Die sanfte, geleitete Schulung der Körperwahrnehmung ist ein Weg sich mit dem Körper anzufreunden. Lernen, angenehme Körperempfindungen wahrzunehmen erhöht das Vertrauen und erleichtert die Verarbeitung schmerzvoller Erfahrungen. Lernen mit unangenehmen oder schmerzhaften Körperwahrnehmungen umzugehen, reduziert die Angst. Den Focus auf die Körpersensationen zu richten, setzt voraus, mit den auftretenden Körpererinnerungen, Schmerzen und/oder der Übererregung fertig werden zu können. Die Kombination von Körper- und Körperimpulswahrnehmung und bewusster Bewegung im EMDR Prozess gibt die notwendige Sicherheit und erlaubt durch tiefe und bewußte Körpererfahrung eine sanfte Verarbeitung und Integration traumatischer Erfahrungen. Stabilisierungsphase: Aufbau und Verankerung positiver Körpererfahrung und Körperressourcen mit bilateraler Stimulierung. Schulung der sinnlichen Wahrnehmung und deren Verbalisierung. Psychoedukation in Hinblick auf amnestische und/oder vorsprachlich codierte Erfahrungen im sinnlich, körperlichen Bereich. EMDR Prozess: Erweiterung des EMDR Protokolls um das Installieren von Körperressourcen. Einweben von Bewegungsimagination und gerichteter Aufmerksamkeit auf bewusste Handlungsimpulse. Bewusstmachen und therapeutisches Nutzen von Körperhaltungen, Bewegungsimpulsen und Bewegungen während der Prozessierungsphase. Abschluss und Integration: Körpertest vor Abschluss des Protokolls. Integration von neuer Körpererfahrung in Bewegung, Handlung und Begegnung. Führen eines Therapietagebuchs mit den Kategorien: Ich denke (Kognition) – Ich fühle(Emotion) – Ich spüre (sinnliches Erleben).

People suffering from PTSD and the consequences of experiencing the body and its symptoms often an enemy. The gentle, conducted training of body awareness is a way to make friends with the body. Learning to perceive pleasant body sensations increased confidence and facilitate the processing of painful experiences. Learning to deal with unpleasant or painful body awareness, reduces anxiety. The focus to addressing the body sensations presupposes being able to cope with the developing body memories, pain and / or hyperarousal. The combination of body and body movement in the conscious perception and impulse EMDR process provides the necessary security and allows the body through deep and conscious experience a gentle processing and integration of traumatic experiences. Stabilization phase: structure and anchoring positive body experience and body resources with bilateral stimulation. Training of sensory perception and its verbalization. Psychoeducation in terms of amnesic and / or encoded preverbal experience in sensual, physical area. EMDR process: expansion of the EMDR protocol for the installation of body resources. Weaving of movement and imagination directed attention to conscious action impulses. Awareness and therapeutic benefits of postures, movement, impulses and movements during the Prozessierungsphase. Completion and integration: body test before the conclusion of the Protocol. Integration of new body of experience in movement, action and encounter. Run a therapy diary with the categories: I think (cognition) - I feel (emotion) - I feel (sensory experience).

Keywords: Body Experience  

Accuracy Verified: Yes


128. Bardot, E. (2009). L 'EMDR (Eye movement desensitization and reprocessing). In A. Deneux, F.-X. Poudat, & T. Servillat (Eds.) Les psychothérapies: Approche plurielle (pp. 375-386) Paris: Masson.

Language: French

Format: Book Section

Abstract:
Les pratiques psychothérapiques se sont multipliées au cours des dernières décennies. On dénombre actuellement dans le monde près de 400 types de psychothérapies. Cette diversité peut entretenir un flou croissant autour de ces approches avec un risque d'amalgame ou de repli sur telle ou telle référence exclusive. Afin d'éviter ce risque et d'orienter les étudiants et les thérapeutes, ce livre propose de présenter les principaux courants psychothérapiques : psychanalytique, cognitivo-comportemental, systémique et stratégique. Le lecteur sera sensibilisé pour chacun des courants à leur histoire, aux enjeux théoriques et psychopathologiques, à la spécificité de la clinique, à la question des indications. Des portraits de personnalités marquantes scandent la présentation de chaque courant, apportant un éclairage biographique. L'ambition est de saisir la pluralité des champs mais également leurs complémentarités car au-delà des spécificités théoriques et techniques, on identifie un certain nombre d'invariants et de facteurs communs au processus psychothérapique. Cet ouvrage espère ainsi contribuer à un mouvement de décloisonnement et de partage des richesses et ressorts des grands courants, dans un esprit d'exigence et de respect mutuel. Des thérapeutes d'horizons et de références différents seront ainsi sensibilisés à la diversité de ces courants et pourront mieux poser les indications d'autres approches que la leur.

Psychotherapeutic practices have proliferated in recent decades. There are currently around the world nearly 400 types of psychotherapy. This diversity can sustain a growing uncertainty around these approaches with a likelihood of confusion or retreat on any particular exclusive reference. To avoid this risk and to guide students and therapists, this book proposes to present the mainstream psychotherapy: psychoanalytic, cognitive-behavioral, systemic and strategic. The reader will be sensitized to each of their common history, theoretical issues and psychopathology, the specificity of the clinic, when asked for directions. Portraits of personalities punctuate the presentation of each course, providing lighting biography. The ambition is to capture the diversity of their fields but also complementary because beyond the specific theoretical and technical, it identifies a number of invariants and common factors in the psychotherapeutic process. This book hopes to contribute to a movement of deregulation and wealth sharing and springs from the mainstream, in a spirit of care and mutual respect. Therapists backgrounds and different references are well aware of the diversity of these streams and can better ask directions other than their own approaches.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


129. Farkas, L., Cyr, M., Lebeau, T. M., Lemay, J., & McDuff, P. (2008). L'efficacité de l'approche MASTR-EMDR Auprès d'adolescent(e)s qui ont été agressé(e)s sexuellement [Treatment effectiveness of MASTR-EMDR therapy for sexually abused adolescents]. Revue Québécoise de Psychologie, 29(3), 101-115.

Language: English

Format: Journal

Abstract:
Cette étude évalue l’efficacite du traitement manualise (MASTR-EMDR) supres d’adolescents ayant subi des agressions sexuelles. Les trente participants ont été repartis au hasard dans le groupe traitement ou dans le groupe-temoin qui continuait de recevoir les services habituels. Le traitement cible a la fois les problemes comportementaux des jeunes et la resolution de leurs traumatismes. Les participants ont complete des mesures du comportement et de symptomes post-traumatiques avant et apres le traitement et au suivi de 3 mois. Des analyses de type ANCOVA indiquent que les adolescents du groupe traitement presentent use amelioration significative de leur condition et les gains se sont maintenus dans le temps.

This study aims to assess the treatment outcomes of MASTR-EMDR therapy for sexually abused adolescents. Participants (n-30) were randomly assigned to the MASTR-EMDR therapy group or to a group receiving the usual treatment offered by Youth Protection Services. The MASTR component addresses treatment obstacles in youth with behavior problems and EMDR targets trauma resolution. Participants completed questionnaires on posttraumatic symptoms and behavior problems at the start of the study (pre-treatment), after completing either MASTR-EMDR or the routine treatment, and a 3-month follow-up. Repeated ANCOVA tests showed that MASTR-EMDR is associated with significant improvements compared with a control group and that these effects are maintained over time.

Keywords: Adolescents  Conduct Disorders  MASTR  

Accuracy Verified: Yes


130. Bériault, M., Larivee, S., & Gregoire, P. A. (2006). L'EMDR est-elle une intervention efficace pour traiter l'état de stress post-traumatique? [Is EMDR an effective treatment for PTSD?]. In S. Guay & A. Marchand (Eds.), Les troubles liés aux événements traumatiques: dépistage, évaluation et traitements (pp. 215-242). Montréal: Presses de l'Université de Montréal.

Language: French

Format: Book Section

Abstract:
Certains chercheurs considèrent que l'EMDR pour représenter une ouverture importante dans le traitement du SSPT et d'autres y voient davantage une approche basée sur la pseudo-science. Ce chapitre décrit l'EMDR en tant que méthode thérapeutique et le modèle théorique sous-jacent, puis présente des preuves empiriques quant à son efficacité dans le traitement du SSPT. [Texte, p. 217] [Pilotes]

Some researchers consider EMDR to represent an important opening in the treatment of PTSD while others see it more as an approach based on pseudo-science. This chapter describes EMDR as a therapeutic method and the theoretical model underlying it, then presents empirical evidence concerning its effectiveness in treating PTSD. [Text, p. 217] [Pilots]

Keywords: Literature Review  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


131. Gambuzza, C. (2008, Novembre). L'EMDR in un trauma complesso di PN-PTSD e abuso [EMDR in a complex PN-PTSD trauma and abuse]. Poster presentato al Applicazioni Cliniche dell'EMDR Congresso Nazionale, Milano, Italia.

Language: Italian

Format: Conference

Abstract:
Propongo il caso di S. perché il PN-PTSD è poco diagnosticato e perché, attraverso una variante tecnica al floatback, il floatback-floatforward sulla timeline, sono riuscita ad aggirare la dissociazione post traumatica, a identificare i vari alter dissociati e a integrarli nella persona con l’uso del protocollo standard dell’EMDR. A sedici anni S. fu portata in studio dai genitori che l’avevano sorpresa a inalare i fumi dell’eroina; oggi ha diciotto anni e non si droga più da quel giorno. Guardandole le braccia piene di cicatrici mi resi conto che S. ricorreva alla pratica dell’autolesionismo, ma i genitori non se ne accorgevano. Qual era il segreto custodito gelosamente dalla famiglia? La storia di S. si articola intorno a due traumi: il PN-PTSD e l’abuso. Dal trauma perinatale e dalla percezione in utero degli stati emotivi depressivi della madre sono scaturiti disturbi nell’attaccamento e, per la mancanza di mirroring e di sintonizzazione affettiva, sono falliti i processi d’internalizzazione che portano all’identità. S. era consapevole del trauma dell’abbandono ma non dell’abuso, che definiva come un “pozzo nero impenetrabile”. Per affrontare il trauma che minacciava la sopravvivenza, S. faceva ricorso in maniera invasiva a un meccanismo di coping: la dissociazione dell’oggetto e del Sé. Mettere in un alter l’abuso consentiva a S. di mantenere l’attaccamento ai membri della propria famiglia che avevano abusato di lei o attivamente, o passivamente con la complicità del silenzio. Usando la scala Des non ho riscontrato risultati significativi sulla dissociazione, invece con la SCID-LIST ho rilevato valori alti. L’autolesionismo può rappresentare l’odio per il corpo che ha subito l’abuso senza ribellarsi, o, come dice S., “un modo per punirsi della colpa di esistere o di infliggersi una sofferenza fisica per coprire l’angoscia di morte”. L’EMDR ha rappresentato la sfida.

Propose the case of S. because the PN-PTSD is poorly diagnosed and because, through a variant technique to floatback the floatback-floatforward on the timeline, I managed to circumvent the Post traumatic dissociation, to identify the various alter-differentiated and integrate them in person using the standard EMDR protocol. At sixteen, S. was brought to the study by parents who had found to inhale the fumes of heroin; Today is eighteen years and not more drugs that day. Looking at the arms full of scars I realized that St. resorted to the practice of self, but the parents did not noticed. What was the secret guarded jealously by the family? The story of St. focuses on two traumas: the PN-PTSD and abuse. Since perinatal trauma and perception of emotional states of depression in the uterus of the mother are resulting in attachment disorders and the lack of mirroring and affective attunement, failed processes of internalization that lead to identity. S. was aware of the trauma of abandonment but not the abuse, which defined as a "well impenetrable black. To deal with the trauma that threatened the survival, S. was used in an invasive manner coping mechanism: the dissociation of object and self. Putting an alter abuse allowed S. to maintain the attachment to family members who had abused her or actively, or passively with the complicity of silence. Using the scale Des I have not found significant results on the dissociation, but with the SCID-LIST I observed high values. The SIB may represent the hatred of the body that has suffered abuse without rebelling, or, as Saint, "a way to punish a fault to exist or to inflict physical pain cover the anguish of death." EMDR has been the challenge.

Keywords: Complex PTSD  Poster  

Accuracy Verified: Yes


132. Gilson, S., & Foisson, P. (2005). L'EMDR science ou croyance? Une revue critique de la littérature [EMDR science or faith? A critical review of the literature EMDR science or belief?]. Acta Psychiatrica Belgica, 105(1), 47-58.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L'« Eye Movement Desensitization and Reprocessing » (EMDR) est une intervention thérapeutique controversée utilisée essentiellement dans le traitement des syndromes de stress post traumatiques (PTSD). Cet article a pour objectif de passer en revue la littérature scientifique afin d'évaluer l'état des connaissances actuelles quant à l'efficacité et la spécificité de la technique et de pouvoir éventuellement envisager d'autres champs de recherche. Le nombre et la qualité scientifique des études sont encore insuffisants. Leurs conclusions contradictoires ne permettent pas de valider l'EMDR comme une technique efficace et spécifique dans le traitement du PTSD ou d'autres pathologies. Néanmoins, certains résultats positifs, la rapidité d'action et le faible coût de la technique justifient de plus amples recherches.

The "Eye Movement and Desensitizer Reprocessing (EMDR) is a controversial therapeutic intervention used primarily in the treatment of post traumatic stress syndrome (PTSD). This article aims to review the scientific literature to assess the state of current knowledge regarding the effectiveness and specificity of the technique and to possibly explore other fields of research. The number and quality of scientific studies are still insufficient. Their contradictory findings do not validate EMDR as an effective technical and specific in the treatment of PTSD or other disorders. Nevertheless, some positive results, speed of action and the low cost of technology warrant further investigation.

Keywords: Review  Posttraumatic Stress Disorder  PSTD  

Accuracy Verified: Yes


133. Roques, J. (2009). L'EMDR [EMDR]. Paris: InterEditions.

Language: French

Format: Book

Abstract:
Initiation à la méthode de traitement des traumatismes psychiques EMDR qui s'appuie sur la désensibilisation par le mouvement des yeux et le retraitement de l'information, en vue de la résolution des symptômes liés à des événements du passé. Présente les origines, les principes et fondements théoriques, les champs d'application, le déroulement d'une séance.

Introduction to the method of treating psychological trauma EMDR based on the movement desensitization and reprocessing eye information, for the resolution of symptoms related to events of the past. Presents the origins, principles and theoretical foundations, the scope, the unfolding of a meeting.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


134. Shapiro, F. (2011, November). L'EMDR, le traitement adaptatif de l'information et la conceptualisation de cas [EMDR, adaptive information processing and case conceptualization]. Journal of EMDR Practice and Research, 5(4), 51E-73E. doi:10.1891/1933-3196.5.4.E51.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’EMDR est une approche psychothérapeutique intégrative, centrée sur le client, qui met l’accent sur le système cérébral de traitement de l’information et sur les souvenirs d’expériences perturbantes en tant que fondations des pathologies qui ne sont pas causées par un déficit ou une blessure organique. L’EMDR aborde les expériences qui contribuent aux conditions cliniques ainsi que celles qui sont nécessaires pour accompagner le client vers un état de santé psychologique robuste. L’article apporte une synthèse de l’histoire, du développement et des recherches qui ont établi l’EMDR en tant que traitement soutenu empiriquement. Après l’explication du modèle de traitement adaptatif de l’information, un exemple de cas approfondi illustre la conceptualisation de cas recommandée en EMDR et les huit phases du protocole. Cette approche est utilisée pour traiter les souvenirs antérieurs qui sont à la base de la pathologie et les situations présentes qui déclenchent le dysfonctionnement, tout en apportant les scénarios pour une action future appropriée et les comportements permettant de combler les déficits développementaux et/ ou les lacunes d’acquisition d’habiletés. Les bénéfices de l’intégration de l’EMDR avec les perspectives de la systémique familiale en vue d’apporter les effets thérapeutiques les plus complets sont décrits.

EMDR is an integrative, client-centered psychotherapy approach that emphasizes the brain's information processing system and memories of disturbing experiences as the bases of those pathologies not caused by organic deficit or insult. EMDR addresses the experiences that contribute to clinical conditions and those needed to bring the client to a robust state of psychological health. Overviews of the history, development, and research that have established EMDR as an empirically supported treatment are provided. Subsequent to an explanation of the adaptive information processing model, an extended case example is used to illustrate the recommended EMDR case conceptualization and eight phases of treatment. This approach is used to process the early memories that set the foundation for the pathology and the present situations that trigger the dysfunction, while providing templates for appropriate future action that incorporate the information and behaviors needed to overcome skill and/or developmental deficits. The benefits of integrating EMDR and family systems perspectives to provide the most comprehensive therapeutic effects are described.

Keywords: Adaptive Information Processing Mode  Systemic Family Therapy  Integrative Psychotherapy  Memories  

Accuracy Verified: Yes


135. Herceg-Eichler, S. (2007, Juin). L'emploi del la technique "butterfly" en cas de haute tension artérielle [The use of the "butterfly" technique in high blood pressure]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Le EMDR, avec sa technique “Butterfly,” est un instrument très valuable a etre untilisé par les patients aussi bien entre less séances-cabinet comme après avoir terminer les séances proprement dites.
La tension artielle trop élevée (outré 75/80 sur 140) cause des risques (crise cardiaque, serrement de Coeur, infarctus du myocarde, apoplexie…). Il y a un certain number of personnes qui tendent à voir une tension arterielle haute en raison de névroticismes et/ou de tress mal-ménagé. Ici la “butterfly” permet un très bon coping: la tension artielle élevée peut-etre diminuée sans médicant lorsqu ils agit “simplement” de stress (réactions névrotiqies en général ou à cause traumatisms).
Cet exposé a été dans mon travel de cabinet (illustré avec plusieurs examples) et je l' ai déjà présenté en férvier 2006 lors de la reunion annuelle del al Société EMDR Autriche.

The EMDR, with its technical "Butterfly" is a very Valuable to be used as basis by both patients and between-sessions less firm as after completing the sessions themselves.
Tension artiele too high (over 140 outraged 75/80) because of the risks (heart attack, heart tightness, myocardial infarction, stroke ...). There are a number of people who tend to see a high blood pressure because of Nevrotic and / or ill-tress spared. Here the "butterfly" makes a very good coping: artiele high voltage may be reduced without medication when they act "simply" stress (névrotiqies reactions in general or because Traumatism).
The presentation was in my travel of staff (illustrated with several examples) and I férvier have already presented in 2006 at the annual meeting al del Company EMDR Austria.

Keywords: Butterfly  High Blood Pressure  

Accuracy Verified: Yes


136. Dellucci, H. (2010, Novembre). La boîte de vitesses - Naviguer de manière sécurisée dans la thérapie avec des personnes souffrant de traumatismes complexes [The gearbox - Navigate safely in therapy with people suffering complex trauma]. A l'Approfondissement Psychotherapeutique en EMDR. Moderateur, EMDRRevue, Theorie et Clinique therapeutiques.

Language: French

Format: Other

Abstract:
Travailler en EMDR avec des personnes souffrant de traumatismes complexes amène souvent à des difficultés concernant le plan de traitement, mais aussi la désensibilisation et le retraitement, avec un risque de déstabilisation majeure et une rupture du traitement. Souvent, de nombreuses cibles, surtout celles de la petite enfance sont de nature préverbale et restent de ce fait implicites. Devons-­‐nous pour autant renoncer à travailler en EMDR ? Est-­‐il possible de travailler en EMDR de manière sécurisée, en l’adaptant à chaque personne, et leurs événements de vie quelque peu chaotiques, sans se perdre ? La boîte à vitesses, proposant pour la thérapie la métaphore d’un voyage en voiture, à travers la thérapie avec des personnes ayant des traumatismes complexes, suggère une structure de traitement hiérarchisée, qui permet au thérapeute de s’adapter, tout en sachant ce qu’il fait et pourquoi. En cherchant à intégrer les connaissances actuelles de a thérapie EMDR avec des personnes ayant des trauma complexes, la boîte à vitesses constitue un outil de navigation adaptatif et dynamique.

EMDR work with people with complex trauma often leads to difficulties with the treatment plan, but also desensitization and reprocessing, with a risk of destabilization and a major termination of treatment. Often, many targets, especially those of small preverbal children are capable and are thus implied. Need - we giving up work in EMDR? --- Is it possible to work EMDR in a secure manner, adapting to each person and their life events somewhat chaotic, without getting lost? The gearbox, offering therapy for the metaphor of a road trip through therapy with people with complex trauma, suggesting a hierarchical processing structure, which allows the therapist to adapt, knowing what he is doing and why. In seeking to integrate current knowledge of a EMDR with people with complex trauma, the gearbox is a navigation tool for adaptive and dynamic.

Keywords: Gearbox  

Accuracy Verified: Yes


137. Giard, M. (2009, May). La guérison, par l’EMDR, des femmes abusées sexuellement durant l’enfance [Women healing childhood sexual abuse with EMDR]. Presentation at the EMDR Canada Conference, Vancouver, British Columbia Canada .

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Do you recognize the signs that a survivor of childhood sexual abuse may not be able to talk about the abuse and yet may be suffering from it? What are some of the risks that a survivor of childhood sexual abuse may encounter when using EMDR? During this workshop you will understand how the brain stores trauma—freeze, fight, flight responses—with an emphasis on dissociation and hypervigilance as coping mechanisms. The second part of the workshop will include practicing with EMDR and alternating techniques such as anchorage, strength-building (Tomlinson, 2008), remembering and healing childhood sexual abuse.

Keywords: Childhood Sexual Abuse  

Accuracy Verified: Yes


138. Zillhardt, P. (2007, Juin). La thérapie EMDR avec les troubles des comportements alimentaires [EMDR therapy with eating disorders]. Document présenté lors de la réunion de l'Institut Français d'EMDR, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Si les troubles des comportements alimentaires (TCA) sont considérés par de nombreux auteurs comme une pathologie addictive du fait de schémas comportementaux et d’un support neurobiologique comparables aux autres dépendances (substances ou comportements), l’accord paraît unanime pour y voir une réponse spécifique à un modèle biopsychosocial. Un tel modèle implique : des facteurs inducteurs et déclencheurs, et des facteurs facilitants et de pérennisation. Par exemple, des travaux récents mettent l’accent sur la prépondérance de facteurs socio-culturels indissociables des forces médiatiques actuelles. L’importance de ces derniers facteurs se fait particulièrement ressentir depuis la seconde moitié du 20ème siècle et pourrait aller « crescendo ». En outre, la problématique des TCA est rendue plus complexe par l’existence d’une lourde comorbidité dont les éléments pathologiques sont autant causes que conséquences. Notons que 40% des patients souffrant de TCA ont eu, à un moment de leur vie, un PTSD. Nous, praticiens, ne sommes pas étonnés de constater que bon nombre de ces patients souffrent d’une altération notable de leur identité. Le caractère dit « synclétique » de la thérapie EMDR permet une approche intégrative dans le traitement des TCA : un aspect cognitif indéniable, le processus associatif induit par les stimulations alternées met souvent en lumière des matériaux reflétant des conflits intrapsychiques plus ou moins archaïques. Le travail portant sur l’imagerie mentale ou les états dissociés du moi peut aussi être associé dans les cas difficiles de patients souffrant de TCA. Le travail d’anamnèse et l’approche phénoménologique jouent un rôle primordial dans l’approche EMDR des TCA. L’un des aspects forts de la thérapie EMDR est l’identification de « clusters possibles » représentatifs des thématiques inductrices des souffrances et des symptômes inhérents à l’expérience de vie tragique de ces patients. Le plan de la thérapie est bien sûr personnalisé pour chaque patient.

If the eating disorders (TCA) are considered by many authors pathology as a result of addictive patterns behavioral and neurobiological support comparable to other addictions (substances or behavior), the agreement seems unanimous see a specific response to a biopsychosocial model. Such a model implies: inducing factors and triggers, and facilitating factors and sustainability. For example, recent studies emphasize on the balance of socio-cultural factors inseparable forces current media. The importance of these factors is particularly experience since the second half of the 20th century and could go "crescendo". In addition, the problem of TCA is made more complex by the existence of a heavy comorbidity whose elements are all pathological causes the consequences. Note that 40% of patients with TCA had, at some point in their lives, PTSD. We practitioners are not surprised to note that many of these patients suffer a significant change of their identity. The character says "Syncletica" of EMDR provides an integrative approach in the treatment CAW: a cognitive undeniable, the process associative stimulation induced by alternating often sheds light reflecting materials intrapsychic conflicts more or less archaic. The work on mental imagery or statements dissociated ego can also be associated in the case difficult patients with TCA. Work history and the phenomenological approach play an important role in the approach EMDR CAW. One of the strengths of EMDR is identifying "clusters possible" representative inducing themes of suffering and symptoms inherent in the tragic experience of life of these patients. The plan of therapy is of course customized for each patient.

Keywords: Eating Disorders  

Accuracy Verified: Yes


139. Tarquinio, C. (2007, Mai). La therapie EMDR: Dans la prise en charge du traumatisme psychique [The EMDR method: A psychotherapeutic treatment for PTSD]. Revue Francophone Du Stress et du Trauma, 7(2), 107-120.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Depuis 1989, de nombreux articles ont démontré l'efficacité de l'EMDR (mouvement Eyes désensibilisation et retraitement) la méthode et, en moins de dix ans, cette thérapie est devenue le modèle pour le traitement psychothérapeutique du trouble de stress post-traumatique (SSPT) qui a conduit à un grand nombre d'études. Il existe en effet aujourd'hui plus d'articles sur des études contrôlées du traitement de l'ESPT utilisation de la thérapie EMDR que pour tout autre type d'intervention clinique, y compris les traitements médicamenteux (cf. Centre national pour le SSPT). Le but de cet article est de permettre une meilleure compréhension de la thérapie EMDR tout d'abord en proposant un guide théorique de l'approche. Deuxièmement, nous évaluerons 15 études contrôlées et randomisées qui, à l'ensemble de confirmer la bonne efficacité de cette approche thérapeutique dans le traitement du SSPT. Enfin, après avoir présenté dans un de manière globale le protocole de base de la thérapie EMDR, nous présenterons brièvement un cas clinique traité avec cette approche.

Since 1989, numerous articles have demonstrated the effectiveness of the EMDR (Eyes movement desensitization and reprocessing) method and, in less than ten years, this therapy has become the model for the psychotherapeutic treatment of posttraumatic stress disorder (PTSD) which has led to a great number of studies. There are in fact more articles today on controlled studies of the treatment of PTSD using EMDR therapy than for any other type of clinical intervention, including medicinal treatments (cf. National Center for PTSD). The aim of this paper is to allow a better understanding of EMDR therapy by firstly proposing a theoretical guideline of the approach. Secondly, we will evaluate 15 controlled and randomized studies which on the whole confirm the good effectiveness of this therapeutic approach in the treatment of PTSD. Finally, after having presented in a comprehensive manner the basic protocol of EMDR therapy, we will briefly present one clinical case treated with this approach.

Keywords: Empirical Study  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Quantitative Study  Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


140. Tofani, L. R., & Wheeler, K. (2012). Le protocole de l'épisode traumatique récent: Evaluation et analyse des résultats de trois études de cas [The protocol for recent traumatic episode: Evaluation and analysis of the results of three case studies]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(4), 46E-63E. doi:10.1891/1933-3196.6.4.46.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet article évalue et illustre l’application du protocole de l’épisode traumatique récent (R-TEP : recenttraumatic episode protocol) avec trois clients différents : un enfant atteint d’une maladie chronique, une femme ayant subi une perte importante et un adolescent qui s’automutilait. Le R-TEP est une adaptation du protocole EMDR pour l’intervention EMDR précoce. Les séances sont présentées de manière détaillée afin de souligner les changements qui se produisent au niveau du traitement de l’information au cours de la thérapie. Des marqueurs observés identifiés ont permis d’analyser le déroulement du traitement, incluant la distanciation vis-à-vis du trauma ; la diminution des affects négatifs ou le changement des émotions rapportées ; l’accès à des informations plus adaptatives ; des changements au niveau de l’échelle des unités subjectives de perturbation (SUDS : Subjective Units of Disturbance scale) ; l’échelle de validité de la cognition (Validity of Cognition) et l’échelle révisée d’impact de l’événement (Impact of Event Scale––Revised) indiquant des modifications de la perception du souvenir traumatique. Tous les clients ont montré des gains thérapeutiques pré/post du R-TEP, avec des changements au niveau du comportement et du fonctionnement. Les soubassements du R-TEP sont envisagés à la lumière des observations rapportées. La contribution spécifique du protocole est soulignée en considération de ses composants procéduraux et des mécanismes de changement associés plausibles.

This article evaluates and illustrates the application of the protocol recent traumatic episode (R-PET: recenttraumatic episode protocol) with three different clients: a child with a chronic illness, woman who suffered a major loss and a teenager who automutilait. The R-TEP is an adaptation EMDR protocol for early EMDR intervention. The sessions are presented in detail to highlight the changes that occur in the processing of information during therapy. Observed identified markers were used to analyze the course of treatment, including distance vis-à-vis the trauma, decrease negative affect or change reported emotions; access to information more adaptive, changes at scale subjective units of disturbance (SUDS: Subjective Units of Disturbance Scale) scale validity of cognition (Validity of Cognition) and the revised scale of impact of the event (Impact of Event Scale - Revised) indicating changes in the perception of the traumatic memory. all customers have shown therapeutic gains pre / post R-TEP, with changes in behavior and functioning. The foundations of the R-TEP are considered in the light of reported sightings. The specific contribution of the protocol is emphasized in view of its procedural components and related plausible mechanisms of change.

Keywords: Evaluation of Results  Mechanisms of Action  Recent Trauma  R-TEP  

Accuracy Verified: Yes


141. Jarero, I., Artigas, L., & Luber, M. (2012). Le protocole EMDR pour les incidents critiques récents: Application à un contexte de continuum de soins en santé mentale après une catastrophe [The EMDR protocol for recent critical incidents: Application in a disaster mental health continuum of care context]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(2), E12-E25. doi:10.1891/1933-3196.6.2.E12.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cette étude de terrain randomisée et contrôlée a été réalisée après un séisme de 7,2 en Basse-Californie au Mexique. Le traitement a été offert selon les principes du continuum de soins. Un briefing de gestion de crise a été proposé à 53 individus Ensuite, les 18 individus qui avaient obtenu des scores élevés sur l’échelle IES (Impact of Event Scale : échelle d’impact des événements) ont bénéficié du protocole EMDR pour les incidents critiques récents (EMDR-PRECI: EMDR Protocol for Recent Critical Events), un protocole EMDR modifié à séance unique qui a été élaboré pour le traitement des traumatismes récents. Les participants ont été assignés de manière aléatoire à deux groupes : le groupe de traitement immédiat et le groupe de de traitement retardé/liste d’attente. Il n’y a pas eu d’amélioration dans le groupe de liste d’attente ; les scores des participants du groupe de traitement immédiat se sont significativement améliorés en comparaison avec les participants du groupe de liste d’attente. Une séance de EMDR-PRECI a produit une amélioration significative des symptômes de stress post-traumatique tant pour le groupe de traitement immédiat que pour le groupe de traitement retardé/de liste d’attente, avec des résultats maintenus lors du suivi après 12 semaines, alors que des séismes d’après-choc effrayants continuaient à survenir fréquemment. Cette étude apporte des preuves préliminaires en faveur de l’efficacité de ce protocole dans un contexte de continuum de soins en santé mentale après une catastrophe. Des études contrôlées supplémentaires sont souhaitées afin d’approfondir l’évaluation de l’efficacité de cette intervention.

This randomized, controlled group field study was conducted subsequent to a 7.2 earthquake in North Baja California, Mexico. Treatment was provided according to continuum of care principles. Crisis management debriefing was provided to 53 individuals. After this, the 18 individuals who had high scores on the Impact of Event Scale (IES) were then provided with the eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) Protocol for Recent Critical Incidents (EMDR-PRECI), a single-session modified EMDR protocol for the treatment of recent trauma. Participants were randomly assigned to two groups: immediate treatment group and waitlist/delayed treatment group. There was no improvement in the waitlist/ delayed treatment group, and scores of the immediate treatment group participants were significantly improved, compared with waitlist/delayed treatment group paticipants. One session of EMDR-PRECI produced significant improvement on symptoms of posttraumatic stress for both the immediate-treatment and waitlist/delayed treatment groups, with results maintained at 12-week follow-up, even though frightening aftershocks continued to occur frequently. This study provides preliminary evidence in support of the protocol's efficacy in a disaster mental health continuum of care context. More controlled research is recommended to evaluate further the efficacy of this intervention.

Keywords: Critical Incidents  Disaster Mental Health  Early EMDR Intervention  Natural Disaster  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Recent Events  

Accuracy Verified: Yes


142. Meignant, I. (2012, October). Le traitement des douleurs du membre fantômes en EMDR [The treatment of limb pain phantom EMDR]. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, 55(Supplement 1), e85-e86. doi:10.1016/j.rehab.2012.07.214.

Language: French

Format: Journal

Keywords: Phantom Limb Pain  

Accuracy Verified: Yes


143. Haour, F., & Servan-Schreiber, D. (2009). Les bases neuroscientifiques de l’EMDR [Neuroscientific bases of EMDR]. In J. Cottraux (Ed.), TCC et Neurosciences (pp.187-202). Issy-les-Moulineaux: Elsevier Masson.

Language: French

Format: Book Section

Abstract:
France Haour et David Servan-Schreiber présentent avec clarté la désensibilisation par les mouvements oculaires et le retraitement de l’information (EMDR), ainsi que les études qui ont été effectuées par des méthodes neuroscientifiques pour tester ces processus. Plusieurs points restent néanmoins en suspens. Effectivement, l’EMDR est d’efficacité démontrée dans le stress post-traumatique, et les traumatismes plus légers, mais il n’y a pas de données dures pour le valider dans d’autres indications. De plus, son processus, comme il est souligné dans le chapitre, demeure controversé. Il ne faudrait pas oublier qu’un EMDR sans mouvements oculaires aboutit à de résultats identiques à ceux d’un EMDR avec mouvements oculaires, dans la méta-analyse de Davidson et Parker (2001), qui inclut 13 études comparant ces deux conditions. Cinq méta-analyses ne retrouvent pas de différence d’efficacité entre TCC et EMDR. Ces faits expérimentaux ont amené aussi bien l’Association psychiatrique américaine (2004) que le rapport INSERM (2004) à classer l’EMDR dans les TCC, dont il représente une variante technique, sans véritable discontinuité. Par ailleurs, l’analogie souvent faite entre EMDR et la phase REM (phase paradoxale du sommeil correspondant au rêve et à des mouvements oculaires rapides) n’est qu’une hypothèse et ne repose pas à ce jour sur des données scientifiques. Enfin, toutes les thérapies d’exposition utilisent des distracteurs (relaxation, images mentales de sécurité, pensées positives) pour faciliter l’accès aux émotions liées au traumatisme. L’hypnose, qui a montré son efficacité dans le stress post-traumatique lors d’une seule étude contrôlée (Brom, 1989), elle aussi, se sert de mouvements oculaires, pour capter l’attention. Ainsi faisait son ancêtre, Franz Anton Mesmer, comme le montre le rapport établi en 1784 par la commission royale sur le magnétisme animal (Darnton, 1995). Quoi qu’il en soit, l’EMDR propose un protocole utile, robuste et aisé à enseigner et à appliquer.

France Haour and David Servan-Schreiber present with clarity desensitization Eye Movement and reprocessing of information (EMDR) and studies that have been conducted by neuroscientists methods to test these processes. Several points are still open. Indeed, EMDR is proven efficacy in post-traumatic stress, and lighter injuries, but there is no hard data to validate in other indications. In addition, its process, as outlined in the chapter remains controversial. We should not forget that EMDR without eye movements leads to results identical to those of EMDR with eye movements in the meta-analysis of Davidson and Parker (2001), which includes 13 studies comparing these two conditions. Five meta-analyzes found no difference in efficacy between CBT and EMDR. These experimental facts led both the American Psychiatric Association (2004) report that the INSERM (2004) to classify EMDR in CBT, which is a variant technique, no real discontinuity. Moreover, the analogy often made between EMDR and REM sleep (REM sleep corresponding dreams and rapid eye movement) is only a hypothesis and not based so far on scientific data. Finally, all therapies exposure using distractors (relaxation, mental imagery security positive thoughts) to facilitate access to the emotions related to the trauma. Hypnosis, which has shown its effectiveness in post-traumatic stress in one controlled study (Brom, 1989), it also uses movements eye for attention. So was his ancestor, Franz Anton Mesmer, as shown in the report prepared in 1784 by the Royal Commission on Animal Magnetism (Darnton, 1995). Anyway, EMDR offers a useful protocol, robust and easy to teach and apply.

Keywords: Neuroscience  Neuroscientific Bases  

Accuracy Verified: Yes


144. Dellucci, H. (2010, Novembre). Les neurones miroirs: Une nouvelle clé pour comprendre les traumatismes transmis? [Mirror neurons: A new key to understanding the trauma transmitted?]. A l'Approfondissement Psychotherapeutique en EMDR. Moderateur, EMDRRevue, Theorie et Clinique therapeutiques.

Language: French

Format: Other

Abstract:
Cet article traite de la transmission de traumatismes aussi bien transgénérationnels que vicariants en intégrant la notion de neurones miroirs. A partir du travail thérapeutique mené avec deux patientes présentant des séquelles post-traumatiques en lien avec des événements du passé qu’elles n’ont pas vécus, nous questionnons le concept de traumatismes transmis à la lumière de la notion de neurones miroirs. Nous terminons par une réflexion épistémologique sur le débat entre processus intrapsychiques et interactionnels en vue d’obtenir une lecture et une intervention thérapeutique intégrative.

This paper aims to reflect about transmitted trauma, as well transgenerational trauma as also vicarious trauma with the support of the concept of mirror neurons. Out of empirical therapeutic work with two persons who presented post-traumatic stress disorder related to historical dated events that they cannot have experienced, we reflect on transmitted trauma and its possible links with the concept of mirror neurons. We conclude with an epistemological reflection on the intrapsychic – interactional debate in order to join more integrated views and therapeutic interventions.

Keywords: Mirror Neurons  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Transgenerational Trauma  Transmitted Trauma  Vicarious Trauma  

Accuracy Verified: Yes


145. Meignant, I. (2012, April). L’approche systémique et l’EMDR: Soigner le couple [The systems approach and EMDR: Treating the couple]. Présentation à la réunion annuelle de l'EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
L’utilisation conjointe du modèle systémique du double lien réciproque de Mony ElKaïm et du modèle du Traitement Adaptatif de l'Information (TAI) d’EMDR est une nouvelle perspective pour la thérapie de couple. L'utilisation des deux approches permet de développer un plan de traitement en EMDR qui tient compte et respecte les systèmes relationnels ex : couple, homme /femme, parent/enfant, employé/employeur. Lors de cette présentation les participants apprendront quand et comment travailler avec un membre du couple comme co-thérapeute ; comment un lieu sûr sur le plan individuel peut aussi s’appliquer au niveau du couple et être utilisé durant la session et à la maison ; comment déterminer les cibles dans un plan de traitement EMDR et systémique qui soit guidées par la compréhension systémique du double lien réciproque et finalement comment adapter les 8 phases du protocole EMDR auprès du couple en se basant sur le modèle systémique.
Objectifs d'apprentissage: 1. Déterminer lorsqu’il est approprié d’utiliser l’EMDR en thérapie de couple 2. Pouvoir faire l’installation d’un lieu sûr afin que cela soit une ressource pour le couple 3. Comprendre comment utiliser le modèle systémique du double lien réciproque afin d’identifier les cibles individuelles qui contribuent aux difficultés actuelles du couple 4. Comprendre les particularités de chacune des 8 phases du protocole EMDR lorsque utilisés auprès du couple.

Using both the systemic model of the double reciprocal link Mony Elkaim and model of the Adaptive Information Processing (ADP) EMDR is a new perspective for couple therapy. The use of both approaches can develop a treatment plan that considers EMDR and respects relational systems eg couple, man / wife, parent / child, employee / employer. During this presentation participants will learn when and how to work with a member of the couple as co-therapist; how a safe place at the individual level can also be applied to the couple and used during the session and at home, how identify targets in a treatment plan that is systemic and EMDR guided by the systemic understanding of the double reciprocal link and finally how to adapt the eight phases of EMDR protocol with the torque based on the systemic model.
Learning Objectives: 1. Determine when it is appropriate to use EMDR in couples therapy 2. Able to install a safe place so that this is a resource for the couple 3. Understand how to use the systemic model of the double reciprocal link in order to identify individual targets that contribute to the current difficulties of the couple 4. Understand the particularities of each of eight phases of EMDR protocol when used with the couple.

Keywords: Couples  

Accuracy Verified: Yes


146. Lambin, M. (2012, April). L’écran, un outil clinique en EMDR [The screen, a clinical tool in EMDR]. Presentation at the annual meeting of the EMDR Canada, Montreal, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract: Il est fréquent que des clients avec lesquels nous utilisons l’EMDR présentent des symptômes de dissociation au cours de la séance, particulièrement si les émotions deviennent très intenses ou si le souvenir du trauma est réactivé de façon très aigue. Parmi les stratégies que l’on peut utiliser à ce moment pour aider le client à rester dans l’expérience, l’écran s’avère un outil clinique extrêmement efficace. Le but de cet atelier est d’amener le clinicien à découvrir et expérimenter l’utilisation de l’écran dans le traitement en EMDR. Ainsi, lors de l’application du protocole en 8 étapes, si des symptômes dissociatifs apparaissent, l’écran permet une stabilisation et favorise la poursuite du traitement adaptatif de l’information. Le déroulement de cet atelier de 3 heures comporte un grand volet pratique pour permettre l’expérimentation et les échanges chez les participants. Ce qui favorise l’intégration des connaissances actuelles en EMDR ainsi que l’expérience clinique à partir d’un cas précis. L’apprentissage de cet outil donne accès aux ressources du client.
Objectifs d’apprentissage: 1. Approfondir les connaissances pour mieux cibler l’intervention en EMDR (facteurs facilitants et écueils rencontrés) 2. Reconnaître les manifestations des symptômes dissociatifs en cours de traitement EMDR 3. Faire l’apprentissage de l’écran comme outil clinique dans le traitement adaptatif de l’information 4. Privilégier l’accès du client à ses ressources 5. Favoriser le mouvement et la stabilisation de la personne par l’utilisation de cet outil dans le cadre des 8 étapes pour poursuivre le traitement EMDR.

It is common for clients with whom we use EMDR with symptoms of dissociation during the session, especially if emotions become intense or if the memory of the trauma was reactivated very acute. Among the strategies that can be used at this time to help the client to remain in the experiment, the screen is an extremely effective clinical tool. The purpose of this workshop is to bring the clinician to explore and experiment with using the screen in the EMDR treatment. Thus, when applying the protocol in 8 steps, if dissociative symptoms appear, the screen allows a stabilization and promotes the pursuit of adaptive processing of information. The course of this 3 hour workshop includes a large practical component to allow experimentation and exchanges among participants. Which promotes the integration of existing knowledge in EMDR and clinical experience from a case. Learning this tool provides access to client resources.
Learning Objectives: 1. Deepen the knowledge to better target intervention in EMDR (facilitating factors and pitfalls) 2. Recognize the manifestations of dissociative symptoms during treatment EMDR 3. Make learning the screen as a clinical tool in the adaptive processing of information 4. Preferred customer access to its resources 5. Encourage movement and stabilization of the person through the use of this tool as part of the 8 steps to continue the EMDR treatment.

Keywords: Dissociation  Screen  

Accuracy Verified: Yes


147. Mazzola, A., Calcagno, M. L., Goicochea, M. T., Pueyrredòn, H., Leston, J., & Salvat, F. (2010). L’EMDR dans le traitement de la douleur chronique [EMDR in the treatment of chronic pain]. Journal of EMDR Practice and Research, 4(3), E31-E44. doi:10.1891/1933-3196.4.3.E31.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
La douleur chronique peut réduire considérablement la qualité de vie, engendrant dépression, anxiété et troubles du sommeil ; elle peut déclencher des processus neuroplastiques qui infl uencent la régulation de la douleur. La présente étude examine le traitement EMDR ( Eye Movement Desensitization and Reprocessing ) de 38 patients souffrant de douleur chronique, en 12 séances hebdomadaires de 90 minutes. Une batterie de questionnaires auto-administrés, portant sur la qualité de vie, l’intensité de la douleur et le niveau de dépression, a été complétée avant et après le traitement en vue d’une évaluation objective des résultats. L’Entretien clinique structuré du DSM a été administré lors du pré-traitement afi n d’identifi er les traits de personnalité des participants susceptibles d’infl uencer la perception de la douleur. Les patients ont manifesté une amélioration statistiquement signifi cative par rapport à leur état initial après 12 semaines de traitement EMDR. Nos résultats suggèrent que l’EMDR constitue un outil effi cace pour le traitement psychologique de la douleur chronique, conduisant à une diminution des sensations douloureuses, des affects négatifs en lien avec la douleur, et des niveaux d’anxiété et de dépression. Nous examinons les théories pouvant expliquer les mécanismes par lesquels l’EMDR produit ces effets. Les résultats sont cohérents avec la prémisse sous-jacente de l’EMDR selon laquelle les émotions ont un effet important sur la perception de la douleur.

Chronic pain can greatly reduce the quality of life, causing depression, anxiety and sleep disorders, and may trigger processes that influence neuroplastic regulation pain. This study examines the treatment EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) of 38 patients suffering from chronic pain, in 12 weekly sessions of 90 minutes. A battery of self-administered questionnaires on the quality of life, the intensity of the pain and depression level, was completed before and after treatment for assessment objective results. The Structured Clinical Interview of DSM was administered at pre-treatment to identify personality traits of participants likely to influence the perception of pain. Patients showed a statistically significant compared to baseline condition after 12 weeks of treatment EMDR. Our results suggest that EMDR is an effective tool cient for psychological treatment of chronic pain, leading to a loss of sensation painful, negative affect related to pain, and levels of anxiety and depression. We examine theories that explain the mechanisms by which EMDR produces these effects. The results are consistent with the underlying premise of EMDR that emotions have an effect important perception of pain.

Keywords: Chronic Pain  Douleur Chronique  Neuroplastic Processes  Processus Neuroplastiques  Regulation of Pain  Régulation de la Douleur    

Accuracy Verified: Yes


148. McGoldrick, T., Begum, M., & Brown, K. E. (2010). L’EMDR et l’autodysosmophobie. Journal of EMDR Practice and Research, 4(4), E63-E67. doi:10.1891/1933-3196.4.4.E63.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’autodysosmophobie est une maladie actuellement considérée comme un trouble délirant selon les critères DSM-IV. Les patients sont convaincus de produire une mauvaise odeur, ce qui provoque une détresse émotionnelle importante et des conséquences sociales négatives. Son étiologie n’est pas entièrement comprise ; les interventions pharmacologiques et psychothérapeutiques obtiennent généralement peu de résultats. Cet article décrit le traitement de quatre cas consécutifs d’autodysosmophobie dont les symptômes pathologiques avaient persisté depuis 8 à 48 ans. L’administration de l’EMDR se traduisait par le traitement de diverses expériences de vie qui semblaient causer ou déclencher la pathologie. Les séances EMDR ont entraîné la résolution complète des symptômes dans les quatre cas et ce résultat était maintenu lors du suivi. En considération des résultats rapides et durables, nous proposons une hypothèse basée sur le modèle du Traitement Adaptatif de l’Information (TAI) afi n d’expliquer l’étiopathologie et la rémission.
Cet article a paru que McGoldrick T., Begum, M., Brown, KW (2008). EMDR et de référence olfactive Syndrome: Une série de cas. Journal de pratique EMDR et de la recherche, 2 (1), 63-68. Traduction française par Jenny Ann Rydberg.

Olfactory Reference Syndrome is a disease currently considered a delusional disorder according to the criteria DSM-IV. Patients are confident of producing a bad smell, which causes distress important emotional and negative social consequences. Its etiology is not fully understood, pharmacological and psychotherapeutic interventions generally achieve little results. This article describes the treatment of four consecutive cases of autodysosmophobie whose pathological symptoms had persisted for 8 to 48 years. The administration of EMDR resulted the treatment of various life experiences that seemed to cause or trigger the disease. The EMDR sessions resulted in complete resolution of symptoms in four cases and this result was maintained at follow-up. In consideration of the rapid and lasting results, we propose a hypothesis based on the model of Adaptive Information Processing (ADP) afi nd'expliquer the etiopathogenesis and remission.
This article originally appeared as McGoldrick T., Begum, M., Brown, K. W. (2008). EMDR and Olfactory Reference Syndrome: A Case Series. Journal of EMDR Practice and Research, 2 (1) , 63–68. French translation by Jenny Ann Rydberg.

Keywords: Adaptive Information Processing  AIP  Olfactory Reference Syndrome  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


149. Revue de presse du Forum "Guérir" (Guerir.fr) (2005, Juin). L’EMDR pour surmonter ses traumatismes- Guérir une blessure psychique, sortir d'une histoire douloureuse sans passer des années sur le divan du psychanalyste, cela serait possible en quelques séances avec cette méthode. [EMDR to overcome her trauma - Psychic healing a wound, out of a painful history without spending years on the psychoanalyst's couch, would be possible in a few sessions with this method.]. Sante Magazine, No. 354.

Language: French

Format: Magazine

Abstract:
L'EMDR (en anglais, Eye Movement Desensitization and Reprocessing) peut se traduire par : "désensi­bilisation et reprogrammation par les mouvements des yeux". En clair, c'est une méthode de psycho­thérapie qui consiste à utiliser des mou­vements oculaires ou d'autres stimuli pour aider un patient à "digérer" un traumatisme psychique.

EMDR (in English, Eye movement desensitization and reprocessing) can result in: "Desensitization and reprogramming by eye movements. Clearly, this is a method of psychotherapy that involves using eye movements or other stimuli to help a patient to "digest" a psychic trauma

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


150. Ginger, S. (2011, Janvier). L’EMDR, une approche intégrative par Serge Ginger [EMDR an integrative approach]. Deuxième séminaire universitaire de recherche EMDR Metz. EMDRRevue, Theorie et Clinique therapeutiques .

Language: French

Format: Other

Abstract:
Aujourd’hui, il m’arrive fréquemment d’introduire une série de sessions d’EMDR dans le suivi d’un client – notamment lorsqu’émerge dans l’anamnèse un traumatisme psy-chologique majeur : décès, suicide ou accident grave d’un proche (ou du client lui-même), agression, attentat, viol, annonce d’une maladie grave, séparation brutale, etc., ou – inverse-ment – il m’arrive de prendre des clients en EMDR, puis de poursuivre et d’élargir éventuel-lement la psychothérapie, en Gestalt.

Today, I often include a series of EMDR sessions in my work with a client – especially when major psychological traumas emerge in their case history: a death, a suicide or a serious accident affecting someone close to them (or the client himself), violence, murder, rape, diagnosis of a serious illness, etc. Sometimes I also take on clients in emergency situations through EMDR, and then to go on to expand their treatment through Gestalt Therapy. I would like to share some ideas about how I combine these various practices, using these two methods.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


151. Masson, J. (2005). L’outil EMDR en alcoologie:  Reflexions theoriques et cliniques [EMDR in alcoology:  Theoretical and clinical reflections]. Psychotherapies, 25(2) 117-123. doi:10.3917/psys.052.0117..

Language: French

Format: Journal

Abstract:
La méthode EMDR, conçue et développée par Shapiro, est une psychothérapie qui, selon les études les plus récentes (Inserm, 2004), peut être efficace dans la résolution des troubles de stress post-traumatique (SSPT). Son auteur pense qu'il s'agit d'un traitement qui est en même temps, relationnelle, intrapsychique, cognitive, comportementale et corporelle. La thèse principale de cette approche est fondée sur l'idée que les souvenirs des expériences passées physiologique est la clé pour comprendre le comportement, la personnalité et le processus psychologique. objectif de cet article est de décrire cet outil thérapeutique en tenant compte des principaux aspects théoriques sous-jacents et à réfléchir sur son utilisation pour les alcooliques qui souffrent du SSPT. (Base de données PsycINFO Record (c) 2008 APA, tous droits réservés)

The EMDR method, conceived and developed by Shapiro, is a psychotherapy which, according to most recent studies (Inserm, 2004), can be effective in the resolution of post traumatic stress disorders (PTSD). Its author thinks of it as a therapy that is at the same time relational, intrapsychic, cognitive, behavioral and corporal. The main thesis of this approach is based on the idea that physiological memories of past experiences is the key to understanding behavior, personality and psychological process. This article's aim is to describe this therapeutic tool by considering the principal subjacent theoretical aspects and to reflect on its use for alcoholics suffering from PTSD. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, all rights reserved)

Keywords: Alcoholism  Evaluation  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Psychotherapeutic Processes  Psychotherapy  Secondary Alcoholism  Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


152. Gauvreau, P. (2013, Mai). L’utilisation de la table dissociative dans la Phase 2 préparation [The use of the dissociative table in preparation for Phase 2]. Presentation at the annual EMDR Canada Conference, Banff, Alberta CAN.

Language: French

Format: Conference

Abstract: n
Lorsque nous travaillons avec des clients souffrant de TSPT Complexe, il est souvent fort utile des les aider à accéder et identifier les différents états du moi, ces parties émotionnelles qui portent les réseaux de mémoires contenant les souvenirs traumatiques/matériel dysfonctionnel. Cet atelier vise à présenter la Table dissociative de Fraser comme outil de travail. Ce “lieu de rencontre interne” devient un endroit sécuritaire où les états du moi/ parties émotionnelles peuvent communiquer entre elles, facilitant la stabilisation, le renforcement de l’égo et la préparation au travail de retraitement EMDR. Cette présentation se fera par le biais de matériel didactique et de démonstrations video. Objectifs d’apprentissage: • Introduction aux principes généraux de la dissociation structurelle dans les cas de traumas complexes • Apprendre un scripte afin de mettre en pratique la table dissociative • Apprendre à mettre en place des stratégies de préparation et stabilisation via la table dissociative

When we work with clients with complex PTSD, it is often useful to help access and identify the different ego states, those parts that carry the emotional memory arrays containing traumatic memories / equipment dysfunctional. This workshop aims to present the dissociative Table Fraser as a working tool. This "internal meeting place" becomes a safe place for ego states / emotional parts can communicate with each other, facilitating stabilization, strengthening the ego and the job readiness EMDR reprocessing. This presentation will be through educational materials and video demonstrations. Learning Objectives: • Introduction to general principles of structural dissociation in the case of complex trauma • Learn a script to put into practice the dissociative table • Learn to develop preparedness strategies and stabilization via the dissociative table

Keywords: Dissociation Table  Structural Dissociatio  

Accuracy Verified: Yes


153. Boudreau, C. (2008, Mai). L’utilisation de l’EMDR en oncologie [The use of EMDR in oncology]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Peu importe le type de cancer, cette maladie crée de l’anxiété chez les patients qui en souffrent et provoque une dépression auprès d’un tiers de la clientèle atteinte. La psycho oncologie étudie ces dimensions du cancer à partir des aspects psychologiques, sociaux, comportementaux et éthiques. Le cancer devient alors une maladie du corps et de l’esprit.

No matter which type of cancer, this illness creates anxiety in and may provoke those that suffer from it. Depression in a third of cancer patients. Psycho-oncology studies these dimensions of cancer by focusing on psychological, social, behavioral and ethical aspects. Cancer therefore becomes an illness of body and mind/soul. This workshop aims to educate EMDR therapists to the traumas brought up by the diagnosis of cancer and its treatments with application to chronic illness in general. As cancer incidence increases yearly, more and more people and their close ones will be affected by this illness. Knowledge about those aspects related to psycho-oncology then becomes important for clinicians who will be increasingly involved in such clinical situations.

Keywords: Cancer  Chronic Illness  Oncology  

Accuracy Verified: Yes


154. Shapiro, F. (2007). Manuel d’EMDR – Principles, protocols, procédures [Handbook of EMDR: Principles, protocols, procedures]. Paris, France: Dunod-InterEditions.

Language: French

Format: Book

Abstract:
En complément d'information, consulter la fiche Psychothérapie. Vous y trouverez une vue d'ensemble des multiples approches psychothérapeutiques – incluant un tableau guide pour vous aider à choisir les plus appropriées – ainsi qu'un exposé sur les facteurs de réussite d’une thérapie.

In additional information, consult the psychotherapy. You will find an overview of many approaches to psychotherapy - including a graphical guide to help you choose the most appropriate - and a presentation on the factors of a successful therapy.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


155. Greenwald, R., Lebeau, T. M., & Lemay, J. (2008, Mai). MASTR (Greenwald, 2005), un modèle de traitement pour jeunes avec des problèmes de conduite qui tient compte du trauma [The MASTR Protocol (Greenwald, 2005) is a treatment model for youths experiencing conduct problems with a trauma focused framework]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Le modèle «conte de fées» et la thérapie MASTR pour traiter les traumatismes chez les jeunes ont été développés par Dr. Ricky Greenwald. Il s’agit d’un protocole thérapeutique préparatoire pour faciliter l’EMDR avec les préadolescents et adolescents. Ce modèle a permis d’obtenir des résultats intéressants pour ce qui est de l’intervention face à divers comportements problématiques, notamment les troubles de la conduite, l’agression, la violence familiale, la maltraitance et l’abus de substances. Cette présentation propose un survol des éléments du cadre théorique, un résumé des résultats de recherche en appui au modèle et l’enseignement d’habiletés cliniques qui tiennent compte du trauma pour effectuer l’évaluation et la planification du traitement. À l’aide d’exercices pratiques, d’une démonstration et d’un extrait vidéo, les quatre premières séances seront abordées : la prise de contact, l’histoire des traumas ou des pertes, le rêve d’avenir et le contrat.

The Fairy Tale Model and MASTR Protocol in the treatment of traumas in youths were both developed by Dr. Ricky Greenwald. It’s a protocol designed to prepare for and to facilitate EMDR processing with pre-teens and teens. This approach provides interesting results with a wide array of problem behaviour: aggression, family violence, substance abuse, etc. This workshop’s goal is to present the theoretical framework for this model, the results of studies supporting its use, as well as teaching clinical skills that take into account the trauma history when evaluating and planning for treatment. This workshop will focus on the first 4 sessions: contact – history taking (trauma & losses) – dreams for the future – and the therapeutic contract. Practices, demonstrations and video excerpts will be provided.

Keywords: Adolescents  Fairy Tale Model, MASTR Protocol  

Accuracy Verified: Yes


156. Hensel, T. (2002, Mai). MASTR – Ein individueller traumbasierter Therapieansatz für jugendliche mit störungen des sozialverhaltens [MASTR - An individual trauma-based therapy approach for adolescents with conduct disorders]. Vortrag auf der Jahrestagung der EMDR Europe Association, Frankfurt, Deutschland.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Chairs: Sochaczewski, E. & Meusers, M.

Keywords: Adolescents  Conduct Disorders  

Accuracy Verified: Yes


157. Egli-Bernd, H. (2009, October). MDR bei dissoziativen prozessen im rahmen von persönlichkeitsstörungen ; Zur Bedeutung der kognitionen im EMDR-prozess, Das „Dialog-Protokoll“ [EMDR in dissociative processes within the framework of Personality Disorders; On the importance of cognitions in EMDR process, The "dialogue protocol"] . EMDR Deutschland e.V. Rundbrief, 19, 20-34.

Language: German

Format: Newsletter

Abstract:
Spezifische Schwierigkeiten bei einer Gruppe von KlientInnen mit Persönlichkeitsstörungen bei der Wahl adäquater Kognitionen erfordern eine theoretische Auseinandersetzung mit der psychodynamischen Bedeutung der Kognitionen im EMDR-Protokoll. Die biographische Gemeinsamkeit dieser Patientengruppe ist der emotional-narzisstische Missbrauch in der Kindheit sowie Vernachlässigung durch primäre Bindungs- und Beziehungspersonen. Diese Lebenserfahrungen haben zur Folge, dass durch eine subtile Dissoziation (kindliche) Selbstteile entstehen, die emotional und kognitiv auf dasjenige Selbstbild fixiert sind, welches von den Bindungs- und Beziehungspartnern definiert und vom Kind verinnerlicht wurde. Das Ziel der Bearbeitung mit der EMDR-Methode ist in diesen Fällen nicht primär das anvisierte Ereignis, sondern dessen komplexe emotionale und kognitive Bedeutung für die Selbstwahrnehmung und -bewertung. Im vorliegenden Artikel wird vorgeschlagen, bei der EMDR-Bearbeitung dieser spezifischen Foki während der Bewertungsphase 3 sich der subtilen dissoziativen Struktur bewusst zu sein und sich ihrer, falls nötig, explizit zu bedienen. Dies geschieht durch die Fokussierung auf die gleichzeitige „Aktivierung“ zweier neuronaler Netzwerke (Selbstteile,) nämlich des „betroffenen (kindlichen) Selbst“ (Traumanetzwerk) und des erwachsenen „Gegenwarts-Selbst“ (Alltagsnetzwerk). Die Formulierung des schlimmsten Momentes (Bild), der Negativen Kognition sowie Affekt und Körperlokalisierung obliegen dem „betroffenen Selbst“, welches das zu bearbeitende verzerrte Selbstbild verinnerlicht hat. Die Positive Kognition hingegen soll vom „Gegenwarts-Selbst“ als eine dialogische, alternative Sichtweise aus der Gegenwartsperspektive formuliert und in den EMDR Prozess als direkte Anrede in der 2.Person Einzahl eingebracht werde n („du bist…“ etc.)

Specific difficulties in a group of clients with personality disorders in the choice of adequate cognition require a theoretical discussion of the psychodynamic significance of cognitions in EMDR protocol. The biography of this common group of patients is the emotional and narcissistic childhood abuse and neglect through primary attachment and relationship people. These life experiences have the effect that, due to a subtle dissociation (childish) Auto Parts, which are fixed to that of emotional and cognitive self-image, which was defined by the attachment and relationship partners and internalized by the child. The goal of treatment with the EMDR method in these cases is not primarily the targeted event, but the complex emotional and cognitive meaning for the self-perception and assessment. In this article it is proposed to be in the EMDR treatment of these specific foci during the evaluation phase 3 is aware of the subtle dissociative structure of her, if necessary, to use explicitly. This is done by focusing on the simultaneous "activation" of two neural networks (auto parts,) namely, the "concerned (children's) self" (Trauma Network) and the adult "present-self '(everyday network). The wording of the worst moment (picture), the negative cognition and affect and body localization is responsible for the "self-interested", which has internalized the distorted self-image to be processed. The positive cognition on the other hand will be the "present-self," formulated as a dialogical, alternative view from the present perspective, and placed in the EMDR process as a direct address to the 2nd person singular ("you are ..." etc.).

Keywords: Cognitions  Dialogue Protcol  Dissociation  Personality Disorders  

Accuracy Verified: Yes


158. Darker-Smith, S. (2007, June). Mindfulness as a stabilisation tools for trauma processing. Poster presented at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Paris, France.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Both EMDR and Trauma-Focused CBT are the two main recommended treatments for symptoms of trauma meeting diagnostic criteria for Post Traumatic Stress Disorder.
In accordance with current literature, contrasting the use of Trauma-Focused CBT with EMDR, it has been found in practise by the author that overall, clients using EMDR experience significantly less long-term distress and appears to process much more quickly than clients engaging in trauma-focused CBT. However, the effect of bodily sensations does not tend to differ between the two groups nor does flashbacks or dissociative tendencies.
Specifically, dissociation is not uncommon in traumatised clients and in clients with a diagnosis of post traumatic stress disorder. The existence of dissociative tendencies can pose a realistic problem in effectively processing traumatic memories, regardless of whether the method being used is trauma-focused cognitive-behavioural exposure-based methods or EMDR.
Mindfulness has been utilised by the Author as a stabilisation method for reducing dissociation in clients, prior to trauma processing (CEP conference – Darker-Smith, 2005) and has since been found to reduce dissociation on the DES scale, when measured pre and post teaching clients the basics of the MBSR programme (taught on a 1-to-1 basis).
Equally, the level of flashbacks and bodily reactions subside dramatically when Mindfulness is taught prior to trauma processing, compared with clients who engage in trauma processing without any form of stabilisation.
The author has not found any evidence that the use of Mindfulness body-scan increases traumatic body memory in trauma survivors.
The purpose of this workshop is to explore the application of mindfulness, through experiencing aspects of the Mindfulness programme. Case studies will be presented to demonstrate the application of mindfulness as a stabilisation took, paying specific attention to clients with dissociative tendencies and personality disorders evolving from trauma.
In addition, role plays between participants will be used to practise the skills of mindfulness in relation to stabilisation prior to trauma processing.

Keywords: Mindfulness  Poster  Stabilization  

Accuracy Verified: Yes


159. Aubert-Khalfa, S., & Roques, J. (2007, Juin). Modifications des résponses psychophysiologiques au stress chez les patients PTSD aprés une seule séance d'EMDR [Modifications of psychophysiologcal response to stress in PTSD patients after a single EMDR session]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Patients atteints de SSPT démontrer anormale des réponses psychophysiologiques aux événements stressants. Ce dérèglement automatique est donc l'une des mesures objectives de stress post-traumatique qui pourrait également être utilisé pour évaluer les effets traitement du SSPT. Étant donné que la thérapie EMDR semble être un traitement de choix pour les victimes de traumatismes, l'objectif de l'étude était de vérifier que les réponses psychophysiologiques au stress a diminué après une séance EMDR unique. Six patients atteints du SSPT ont été traités par un thérapeute EMDR. Tout d'abord, au niveau clinique, à la fin de la session, les six patients ont eu une réduction très nette de leur niveau de perturbation subjective (SUD), leurs scores SSPT diminué (évaluée par le PLC-S), et leur auto-évaluation ( COV) est devenue positive, confirmant des études antérieures sur l'efficacité de l'EMDR. Deuxièmement, leurs réponses psychophysiologiques (rythme cardiaque, la conductance de la peau, le rythme respiratoire et la température de la peau) pendant un état de détente et tout en visualisant leur propre événement traumatique ont été enregistrées avant et après la session de l'EMDR. Malgré un nombre restreint de patients, après une seule séance EMDR, les réponses physiologiques à l'évocation de l'événement traumatique a diminué de manière significative. Cela comprenait la conductance de la peau, la fréquence cardiaque et la température de la peau. Ces résultats de l'étude préliminaire de confirmer l'efficacité du traitement EMDR sur le SSPT de la première session. Ils mettent également en évidence les effets thérapie EMDR sur le système nerveux autonome. Les changements psychophysiologiques enregistrés peuvent faire partie de mécanismes sous-jacents de traitement EMDR. D'autres études, y compris ces mesures seront donc nécessaires pour tester l'hypothèse.

PTSD patients demonstrate abnormal psychophysiological responses to stressful events. This automatic dysregulation is thus one of the objective measures of PTSD which could also be used to assess therapy effects on PTSD. Given that the EMDR therapy appears to be a treatment of choice for trauma victims, the aim of the study was to verify that the psychophysiological responses to stress decreased after a single EMDR session. Six PTSD patients have been treated by an EMDR therapist. First, at the clinical level, at the end of the session, all six patients had a very clear reduction of their subjective disturbance level (SUD), their PTSD scores diminished (as assessed by PLC-S), and their self-assessments (VOC) became positive, confirming previous studies on EMDR’s efficacy. Second, their psychophysiological responses (heart rate, skin conductance, respiration rate, and skin temperature) during a relaxing state and while visualizing their own traumatic event were recorded before and after the EMDR session. Despite small number of patients, after only one EMDR session, physiological responses to the evocation of the traumatic event decreased significantly. This included skin conductance, heart rate and skin temperature. These preliminary study results confirm the EMDR treatment efficiency on PTSD from the first session. They also highlight the EMDR therapy effects on the autonomic nervous system. The psychophysiological changes recorded may be part of the mechanisms underlying EMDR treatment. Further studies including these measures will therefore be necessary to test the hypothesis.

Keywords: Immersion  Stress  Posttraumatic Stress Disorder  Psychophysiological Responses  PTSD    

Accuracy Verified: Yes


160. Meusers, M. (2001). Neurobiologie des traumas - Versuch eines theoretischen Erklärungsmodells [Neurobiology of trauma, Attempt a theoretical explanation model]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Keine Zusammenfassung verfügbar.
No abstract available.

Keywords: Neurobiology  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


161. Bodill, B. (2009, September). Patterns of reduction of distress in clinical conditions using eye movement desensitisation and reprocessing (EMDR). University of University of Kwa Zulu Natal.

Language: English

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
This study investigated the patterns of reduction of distress in clinical personality patterns, severe personality patterns, depressive constructs, other clinical syndromes, severe clinical syndromes and dissociation following EMDR treatment. Thirty-two people, ranging from 23 to 65 years old, underwent the full EMDR protocol treatment for up to three traumas. The findings regarding clinical personality patterns revealed that EMDR is most effective in reducing the symptoms of dependent personality pattern because 76% of participants with clinically significant dependent personality pattern before EMDR treatment no longer had a clinically significant score (>75) on the MCMI-III at the end of EMDR treatment; compared to 75% with masochistic personality pattern, 77% with negativistic personality pattern, 69% with avoidant personality pattern, 40% with depressive personality pattern and 29% with schizoid personality pattern. These gains were maintained on the MCMI-III at follow-up by 76% with dependent personality pattern, 64% with masochistic personality pattern, 46% with negativistic personality pattern, 38% with avoidant personality pattern, 30% with depressive personality pattern and 29% with schizoid personality pattern. The analysis of the severe personality patterns at the end of EMDR treatment revealed that the scores on the MCMI-III reduced from within one standard deviation above the mean (60-74) to below the mean (<60) for 84% of participants with borderline personality pattern, compared to 68% with paranoid personality pattern and 52% with schizotypal personality pattern. These gains were maintained on the MCMI-III at follow-up by 84% with borderline personality pattern, 68% with paranoid personality pattern and 48% with schizotypal personality pattern. The analysis of the depressive constructs revealed that EMDR is most effective in reducing symptoms of major depression as 86% of participants with clinically significant major depression before EMDR treatment no longer had a clinically significant score (>75) on the MCMI-III at the end of EMDR treatment; compared to 73% with dysthymia and 40% with depressive personality pattern. These gains were maintained on the MCMI-III at followup by 86% with major depression, 58% with dysthymia, and 33% with depressive personality pattern. The findings regarding the other clinical syndromes revealed that 91% of participants with clinically significant post traumatic stress before EMDR treatment, no longer had a clinically significant score (>75) on the MCMI-III at the end of EMDR treatment, compared to 75% of participants with anxiety. These gains were maintained on the MCMI-III at followup by 91% of participants with post traumatic stress and 69% of participants with anxiety. The analysis of the severe clinical syndromes at the end of EMDR treatment revealed that the scores on the MCMI-III reduced from within one standard deviation above the mean (60-74) to below the mean (<60) for 78% of participants with delusional disorder, compared to 67% with thought disorder, 32% with bipolar (manic), 28% with alcohol dependence and 28% with drug dependence. These gains were maintained on the MCMI-III at follow-up by 67% of participants with delusional disorder, compared to 63% with thought disorder, 53% with bipolar (manic), 48% with alcohol dependence and 57% with drug dependence. The analysis of the effects of EMDR on dissociation revealed that there was a significant decrease in symptoms of dissociation on the DES at the end of EMDR treatment and these gains were maintained at the follow-up measurement at the end of the study. Whilst the findings of the present study cannot be generalised due to the small sample size, the findings do suggest that EMDR is successful in the treatment of a number of clinical conditions in addition to post traumatic stress; with further research being strongly indicated in order to further explicate the efficacy of EMDR across different psychiatric conditions.

Keywords: Reduction of Distress  

Accuracy Verified: Yes


162. Walte, C. (2010). Posttraumatische belastungsstörung bei kindern und jugendlichen: Traumafokussierte kognitive verhaltenstherapie und eye movement desensitization and reprocessing als mögliche interventionsformen [Post-traumatic stress disorder in children and adolescents: Trauma-focused cognitive behavioral therapy, and eye movement desensitization and reprocessing as possible forms of intervention]. University of Hildesheim, Grin, 31. doi:10.3239/9783640733767.

Language: German

Format: Book

Abstract: Abstract: In der Gegenwart erfährt sowohl die Thematik des Traumas bei Kindern, als auch die Posttraumatische Belastungsstörung erhöhte Aufmerksamkeit und eine Reihe von Befunden zeigt, dass ein erheblicher Teil von Kindern nach einem Trauma eine Posttraumatische Belastungsstörung entwickelt, was eine genauere und detaillierte Betrachtung des Störungsbildes und seiner Behandlungsmöglichkeiten erfordert. Besonders die Traumafokussierte kognitive Verhaltenstherapie und die Methode des Eye Movement Desensitization and Reprocessing finden neben anderen Interventionsverfahren in der Fachliteratur vermehrt Beachtung. Auf der Grundlage dieser Aspekte habe ich die folgende Fragestellung entwickelt, die ich in meiner Arbeit untersuche: Durch welche Merkmale sind die Traumafokussierte kognitiv-behaviorale Verhaltenstherapie nach Cohen und das Eye Movement Desensitization and Reprocessing nach Shapiro als mögliche Interventionsformen der Posttraumatischen Belastungsstörung gekennzeichnet, in welchen Aspekten bestehen Gemeinsamkeiten und Unterschiede beider Therapieformen und welche Therapieform ist aus welchen Gründen wirksam(er)?
Abstract undergoes in the presence of both the issue of trauma in children, as well as post-traumatic stress disorder increased attention and a series of findings indicates that a significant proportion developed by children after a trauma a post-traumatic stress disorder, which is a more accurate and detailed consideration of the disorder and its treatment requires. In particular, the trauma-focused cognitive behavioral therapy and the method of Eye Movement Desensitization and Reprocessing find more in addition to other intervention methods in the literature attention. Based on this, I have developed the following question that I explore in my work: Which features are the trauma-focused cognitive-behavioral behavioral therapy according to Cohen and the Eye Movement Desensitization and Reprocessing for Shapiro characterized as a possible intervention forms of post-traumatic stress disorder, in which Aspects are the similarities and differences between the two forms of therapy and which treatment is effective for any reason(s)?

Keywords: Children  Adolescents  CBT  Cognitive Behavior Therapy  Posttraumatic Stress Disoder  PTSD  Treatment  

Accuracy Verified: Yes


163. Frohling, H., & Maercker, A. (2006, Mai). Posttraumatische reifung und sozialer austausch bei traumatisierten und ihren partnern [Posttraumatic maturation and social exchange with traumatized and their partners]. In T. Zöllner (Stuhl). Symposium der European Society für traumatische Stress Studies (ESTSS), Hamburg, Deutschland.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
Die Fähigkeit zur Bewältigung eines Traumas hat mit dem eigenen Selbstkonzept, dessen Regulation und der Entwicklung des Selbst in der Vergangenheit zu tun. Eine Variable, über die hinweg in der Entwicklung das Selbstkonzept und dessen Regulation nachhaltig beeinflusst wird, ist die Fähigkeit des Individuum sozialen Austausch zu betreiben. Hierbei ist das Selbst nicht nur Empfänger von Hilfeleistungen aus seiner Umwelt, sondern ein mehr oder weniger aktiver Gestalter seiner eigenen positiven Entwicklung. In einem Überblick werden resiliente und Risiko bedingende Fähigkeiten und Fertigkeiten des sozialen Austausches und der Interaktion zwischen Partnern beschrieben. Der eigene inhaltsanalytische Ansatz bedient sich der qualitativen Auswertung von Interviews mit Paaren (n = 8 Paare) nach der traumatischen Erfahrung eines Partners. Hierbei werden die mit Ankerbeispielen dargestellten Kategorien vor dem Hintergrund der Resilienzforschung erörtert und in den Zusammenhang zur posttraumatischen Reifung als einem Merkmal positiver Entwicklung gestellt. Ergebnisse der z.Z. laufenden Auswertungen werden berichtet.

Keywords: Posttraumatice Stress Disorder  PTSD  Symposium  

Accuracy Verified: No


164. Barbery, S. (2007, Juin). Pourquoi l'EMDR doit changer de nom [Why EMDR must change its name]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
"Depuis ce temps, les thérapeutes EMDR ont découvert que les différents types de stimulation double attention, comme les robinets à main et les tons sont susceptibles d'avoir les mêmes effets. En face, il ya une bonne possibilité que le dénominateur commun est le principal élément d'attention plutôt que le mouvement des muscles en particulier. Par conséquent, la désensibilisation des mouvements oculaires nom et le traitement est regrettable à bien des égards. Le mouvement des yeux terme est trop restrictive, et la même chose peut être dit pour la désensibilisation terme "(Francine Shapiro, 2002, EMDR comme une psychothérapie intégrative approche, APA, p. 28).
Je vais commencer par cette citation de poser la question cruciale: quel est vraiment le «plus petit dénominateur commun primaires" de l'EMDR?
Certainement pas les yeux car on utiliser plusieurs types de double attention! Et pourtant, la quasi-totalité de la communication externe sur l'EMDR accent uniquement sur les mouvements oculaires.
Il est la stimulation de rechange? La question reste ouverte, mais des preuves solides d'infirmer cette hypothèse.
Si la spécificité de l'EMDR ne réside ni dans les yeux, ni dans la stimulation de remplacement, at-il seulement existé? Je vais défendre mon intervention à l'idée que cette spécificité existe et repose sur la ruse de l'Assemblée des charges et des procédures d'autres techniques.
De ce point de vue, pourquoi continuer, autrement que pour des raisons marketing ou tribale, d'appeler EMDR une technique qui n'a rien à voir avec les mots censés qu'il symbolise, pour le représenter? N'est-ce pas induire en erreur et révélatrice d'une position de faiblesse pour continuer à appeler "smurf" quelque chose dont on sait qu'elle n'a rien à voir avec "Schtroumpf?" Ne l'exigence éthique de probité et de la science implique de renommer le protocole ? Le public aurait tort de là, bien au contraire. Si le nom ne doit pas être changé, l'EMDR peut avoir le même avenir que le magnétisme dans le 19ème siècle et peut être relégué dans le secteur de la parapsychologie. Il serait vraiment triste.

“Since that time, EMDR therapists have discovered that various types of dual attention stimulation, such as hand taps and tones are capable of having the same effects. In face, there is a good possibility that the primary common denominator is the attentional element rather than the particular muscle movement. Therefore, the name eye movement desensitization and processing is unfortunate in many ways. The term eye movement is unduly limiting, and the same can be said for the term desensitization” (Francine Shapiro, 2002, EMDR as an Integrative Psychotherapy Approach, APA, p. 28).
I will start from this quotation to ask the crucial question: What is really the “primary common denominator” of EMDR?
Certainly not the eyes since one use several types of dual attention! And yet almost all the external communication on the EMDR emphasis only on the eye movements.
It is alternate stimulation? The question remains open but strong evidence invalidate this assumption.
If the specificity of the EMDR lies neither in the eyes nor in alternate stimulation, does it only exist? I will defend in my intervention the idea that this specificity exists and rests on the cunning assembly of loads and procedures from other techniques.
From this point of view, why continue, otherwise than for marketing or tribal reasons, to call EMDR a technique which has nothing to do with the words supposed to symbolize it, to represent it? Isn’t this misleading and revealing a position of weakness to continue to call “smurf” something which one knows that it does not have anything to do with “smurf?” Doesn’t the ethical requirement of probity and science imply to rename the protocol? The public would be mistaken there, quite to the contrary. If the name is not to be changed, EMDR may have the same future as magnetism in the 19th century and may be relegated to the sector of the parapsychology. It would really be sad.

Keywords: Strategy  

Accuracy Verified: Yes


165. Lobenstine, F. E., & Shapiro, E. (2010). Pouvez-vous m'indiquer une technique efficace d'auto-apaisement que mes clients puissent utiliser chez eux en cas de stress? [What is an effective self-soothing technique that I can teach my client to use at home when stressed?]. Journal of EMDR Practice and Research, 4(2), 27E-30E. doi:10.1891/1933-3196.4.2.E27.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Une contribution à la "Q & A clinique" colonne, dans laquelle les cliniciens maîtres répondre aux questions posées par les lecteurs qui demandent une assistance à des défis cliniques. La question à laquelle les auteurs sont de répondre est: «Quelle est un moyen efficace d'auto-apaisante technique que je peux enseigner à mon client d'utiliser à la maison lorsque vous êtes stressé?" [Adapté à partir du texte, p. 122] [pilotes]

contribution to the "Clinical Q&A" column, in which master clinicians answer questions posed by readers who are requesting assistance with clinical challenges. The question to which the authors are replying is "What is an effective self-soothing technique that I can teach my client to use at home when stressed?" [Adapted from Text, p. 122][Pilots]

Keywords: Self-Soothing Techniques: Stress  

Accuracy Verified: Yes


166. Lamprecht, F. (2000). Praxis der traumatherapie: Was kann EMDR leisten? (mit Therapieführer) [Practice of trauma therapy: What can EMDR?]. Stuttgart: Pfeiffer bei Klett-Cotta.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Mit Therapieführer
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) wurde 1989 von Francine Shapiro als eine neue Methode zur Behandlung traumatisierter Menschen vorgestellt. Die »Augenbewegungs-Desensibilisierungstherapie« gilt als spektakuläres Verfahren, weil sich in vielen Fällen bereits nach wenigen Behandlungen erstaunliche Besserungen einstellten. Traumatische Bilder und Erinnerungen werden in EMDR-Sitzungen bearbeitet, indem der Klient diese intensiv wiedererlebt, während er gleichzeitig eine Wahrnehmungsaufgabe erfüllt: Mit den Augen folgt er der sich hin und her bewegenden Hand des Therapeuten. Dies leitet auf neuronaler Ebene einen beschleunigten Verarbeitungsprozeß ein; belastende Erinnerungen verblassen, und neue, konstruktivere Gedanken können an ihre Stelle treten. Inzwischen wurde das Verfahren in vielen unabhängigen Studien überprüft und als effektive Behandlungstechnik bestätigt. Friedhelm Lamprecht war einer der ersten Psychotherapeuten, die EMDR erlernten und anwendeten. So gehören er und sein Autorenteam zu den wenigen Fachleuten, die in der Lage sind, über eigene Anwendungserfahrungen zu berichten, die Methode kritisch zu beurteilen, ihre Möglichkeiten und Grenzen zu beschreiben, eigene statistische Erfahrungswerte vorzulegen und selbstentwickelte Weiterführungen darzustellen. Darüber hinaus gibt das Buch eine allgemeine Einführung in die Theorie und Praxis heutiger Traumatherapie und enthält einen Therapieführer. Da sich EMDR sowohl in den verhaltenstherapeutischen als auch in den psychoanalytischen Therapierahmen einfügt, ist das Buch für eine breite professionelle Leserschaft von Interesse. Mit Beiträgen von Ursula Gast, Wolfgang Lempa, Martin Sack. »Der hohe Informationswert des Buches basiert einesteils darauf, dass Friedhelm Lamprecht und sein Autorenteam im deutschsprachigen Bereich mit zu den ersten Psychotherapeuten gehörten, die EMDR erlernt haben. Infolgedessen vermochten sie für ihre psychotraumatologische Forschungsarbeit eine hohe Kompetenz einzubringen. Andererseits erhält das Buch auch dadurch eine attraktive Note, dass die Befunde in den verschiedenartigen Settings eines Universitätskrankenhauses erhoben wurden.« Hellmuth Freyberger (Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie).

With EMDR therapy guide (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) was introduced in 1989 by Francine Shapiro as a new method for the treatment of traumatized people. The "eye movement desensitization therapy" is considered spectacular procedure, because in many cases ceased after a few treatments amazing improvements. Traumatic images and memories are processed in EMDR sessions by the client this intensely relived, while he simultaneously fulfills a perception problem: With the eyes he is the to and fro moving hand of the therapist. This leads to a neuronal level, a process accelerated processing; incriminating memories fade, and new and constructive thoughts can take their place. Meanwhile, the process was in many independent studies reviewed and confirmed as an effective treatment technique. Friedhelm Lamprecht was one of the first psychotherapists who EMDR learned and applied. So he and his team of writers are among the few professionals who are able to report on their own application experience to assess the critical method to describe their capabilities and limitations, provide their own self-developed statistical experience and represent continuations. In addition, the book gives a general introduction to the theory and practice of today's trauma therapy, and includes a treatment guide. Since EMDR fits in both the behavioral and in the framework of psychoanalytic therapy, is the book for a broad readership of professional interest. With contributions by Ursula guest, Wolfgang Lempa, Martin sack. "The high information value of the book is based the one hand that Friedhelm Lamprecht and his team of authors included in the German area of the first psychotherapists have learned the EMDR. Consequently, they could for their research work psychotraumatological a high level of competence contribute. On the other hand, the book also replaced by an attractive note that the findings were collected in the various settings of a university hospital. "Hellmuth Freyberger (psychotherapy, psychosomatic medicine, medical psychology).

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


167. Lamprecht, F. (2006). Praxisbuch EMDR: Modifizierungen für spezielle anwendungsgebiete [Practice book EMDR: Modifications for special applications]. Stuttgart: Klett-Cotta.

Language: German

Format: Book

Abstract:
Kurzbeschreibung Weiterentwicklung der erfolgreichen EMDR-Methode Mit EMDR steht nicht nur eine wirksame Vorgehensweise bei der Traumaverarbeitung zur Verfügung. Der Band zeigt, wie auch traumabedingte Ängste, Schmerzen, Depressionen, Suchtverhalten und dissoziative Störungen mit diesem effektiven Ansatz behandelt werden können. Klappentext EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) ist als Behandlungsform für traumatisierte Menschen in ihrer Wirkweise von der neurologischen Forschung umfassend bestätigt: Traumatisierungen verursachen häufig eine dysfunktionale Informationsverarbeitung im Gehirn, die zu quälenden Wiederholungen des traumatischen Ablaufs ohne Verarbeitungsmöglichkeiten führt. Dieser Kreislauf kann mit der »Augenbewegungstechnik«, die immer in eine sorgfältige psychotherapeutische Behandlung einzubinden ist, unterbrochen werden.

Summary of development of the successful EMDR with EMDR method is not only an effective approach in the trauma processing. The book shows how even traumatic anxiety, pain, depression, addictions and dissociative disorders with effective this approach can be treated. Blurb EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is evidenced by fully as treatment for traumatized people in their mode of action of the neurological research: trauma often cause a dysfunctional information processing in the brain that leads to agonizing repetition of the traumatic process without processing facilities. This cycle can "with the" eye movement technique, which is always involved in a careful psychotherapeutic treatment to be interrupted.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


168. Rougemont-Buecking, A. (2006). Prendre un nouveau cap sur l’océan. EMDR et patients chroniques — quand patient et thérapeute deviennent acteurs [A new course on the ocean. EMDR and chronic patients - when patient and therapist become involved]. Santé mentale au Québec, 31(2), 277-279.

Language: French

Format: Magazine

Abstract:
Dans son exposé, André Gagnon parle des critiques souvent très vives, du rejet et des réticences qui sont exprimés à l’égard de l’EMDR par les professionnels. J’ai également cette impression, mais j’observe aussi une réticence parfois étonnante chez bon nombre de patients — surtout des patients chroniques. Je me demande s’il ne se cache pas derrière cette réticence une peur majeure de l’inconnu, et si nous ne devons pas nous pencher sur cette peur plutôt que de nous livrer à des débats dans lesquels les différents partis cherchent la faille chez l’autre à l’aide d’une argumentation dite « scientifique ».

In his presentation, Andre Gagnon speaks often of critical bright, rejection and reluctance that are expressed with respect to EMDR by professionals. I also have this impression, but I note also sometimes surprising reluctance among many patients - especially chronic patients. I wonder if it is not hidden behind this reluctance a major fear of the unknown, and if we must not look at this fear, rather than just deliver in debates in which various parties seek fault in the other using an argument called "scientific".

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


169. Tarquinio. C., Brennstuhl, M. J., Reichenbach, S., Rydberg, J. A., & Tarquinio, P. (2012, July-September). Prise en charge précoce de victimes de viols et présentation d’un protocole d’urgence de thérapie EMDR [Early treatment of rape victims: Presentation of an emergency EMDR protocol]. Sexologies: Revue européenne de sexologie et de santé sexuelle & European Journal of Sexology and Sexual Health, 21(3), 147-156 doi:10.1016/j.sexol.2011.11.013.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’objectif de cette contribution sera de tester l’efficacité d’une nouvelle forme de prise en charge précoce des conséquences de viol. Issue d’une intégration de plusieurs protocoles EMDR d’urgence comme le R-TEP (Recent Traumatic Episode Protocol) de Shapiro (2009), et Modifed Abridged EMDR Protocol de Kutz, Risnik et Dekel (2008), et inspiré par la pratique du débriefing psychologique nous avons pris en charge sur la base d’une seule séance 17 femmes victimes de viols et prises en charge dans les 24 à 78h après leur agression. Suivies après 4 semaines, puis après 6 mois, nous avons mesuré les effets de ce suivi psychologique sur la symptomatologie post-traumatique, la détresse psychologique, ainsi que sur certains indicateurs de la sexualité de ces femmes victimes, en référence à leur sexualité antérieure. Les résultats obtenus montrent qu’en une séance on assiste à une réduction intéressante des différentes mesures qui se révèle stable 4 semaines et 6 mois après la prise en charge, de la même manière que la sexualité semble réinvesti par les victimes. Si ce type d’intervention d’urgence ne se substitue en rien à une psychothérapie plus approfondie, sa contribution et sa pertinence dans le cadre d’une prise en charge immédiate ouvre des perspectives intéressantes pour la prise en charge des victimes d’agressions sexuelles.

The aim of this contribution is to test the effectiveness of a new form of early management of the consequences of rape. After an integration of several protocols EMDR emergency such as R-PET (Recent Traumatic Episode Protocol) Shapiro (2009), and modifed Abridged EMDR Protocol of Kutz, Risnik and Dekel (2008), and inspired by the practice of psychological debriefing we supported on the basis of a single session 17 women victims of rape and supported in the 24 to 78 hours after the assault. Followed after 4 weeks, then after six months, we measured the effects of psychological symptoms on post-traumatic psychological distress, as well as some indicators of sexuality of these women who, in reference to their sexuality earlier. The results show that a session there is an interesting reduction of the various measures that proves stable 4 weeks and 6 months after treatment, the same way that sexuality seems reinvested by the victims. If this type of emergency is not a substitute for psychotherapy in no further, its contribution and its relevance in the context of an immediate management opens interesting perspectives for the treatment of victims of sexual assault.

Keywords: Emergency Protocol  Rape  

Accuracy Verified: Yes


170. Montefiore, D., Mallet, L., Lévy, R., Allilaire, J-F., Pélissolo, A. (2007, Juin). Pseudo-démence conversive et état de stress post-traumatique [Pseudo-dementia conversion and post-traumatic stress disorder]. L'Encéphale, 33(3), 352-355. doi:10.1016/S0013-7006(07)92050-3.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Les états de stress post-traumatique (ESPT) sont souvent associés à d’autres troubles psychiatriques, mais la comorbidité avec les troubles somatoformes est peu étudiée. Le cas décrit dans cet article concerne un patient souffrant d’un ESPT déclenché par une agression sexuelle vécue à l’âge de 8 ans. Le déroulement de son histoire est néanmoins très particulier puisque l’agression a eu lieu plus de trente ans avant l’apparition des troubles. Pendant la plus grande partie de sa vie, entre 13 et 43 ans, le patient avait complètement occulté l’événement traumatique. Puis, pour des raisons inconnues, il développa un syndrome conversif pseudo-neurologique mimant un état démentiel inquiétant, qui persista plus d’un an. La disparition des symptômes neurologiques et la remémoration du traumatisme furent brutales, après que le patient ait vu, au cinéma, un film relatant l’histoire d’un homme victime d’une agression sexuelle. Apparurent alors les symptômes typiques d’un ESPT, puis d’un état dépressif sévère compliqué d’une tentative de suicide par pendaison. Les liens entre ESPT et conversion devraient faire l’objet d’études plus approfondies, d’un point de vueépidémiologique, clinique et de neuro-anatomie fonctionnelle.

The posttraumatic stress disorder (PTSD) are often associated with other psychiatric disorders, but comorbidity with somatoform disorders is poorly studied. The case described in this article concerns a patient suffering from PTSD triggered by a sexual assault experienced at the age of 8 years. The course of its history is still very special because the assault occurred more than thirty years before the onset of disorders. During most of his life, between 13 and 43 years, the patient had completely obscured the traumatic event. Then, for reasons unknown, he developed a neurological syndrome conversive pseudo-dementia mimicking a state concern, which lasted over a year. The disappearance of neurological symptoms and recall of trauma were brutal, after the patient has seen the film, a film which tells the story of a male victim of sexual assault. Appeared while the typical symptoms of PTSD, then a severe depression complicated by attempted suicide by hanging. The relationship between PTSD and conversion should be further studied, a point vueépidémiologique, clinical and neuro-functional anatomy.

Keywords: Amnesia  Conversion  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Sexual Abuse  

Accuracy Verified: Yes


171. Sack, M., Nickel, L., Lempa, W., & Lamprecht, F. (2003). Psychophysiologische regulation bei patienten mit PTSD: Veränderungen nach EMDR-behandlung [Psychophysiological regulation in patients with PTSD: Improvement after EMDR-treatment]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin (ZPPM), 1(3), 47-57.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Behandlung psychotraumatischer belastungsstörungen mit EMDR
Uns interessierte die Frage, ob die EMDR-Behandlung bei Patienten mit Posttraumatischer Belastungsstörung (PTSD) neben einer Symptomreduktion auch mit einer verbesserten psychophysiologischen Regulationsfähigkeit einhergeht. 15 Patienten (9 w, 6 m) mit PTSD nach Einzeltraumatisierung wurden vor und nach einer EMDR- Behandlung sowie in einer 6-Monate Katamnese per Fragebogen (PDS, IES, STAI, SCL-90-R) sowie mit psychophysiologischen Parameter (HR, HRV) während Konfrontation mit der individuellen traumatischen Erinnerung (Traumaskript) untersucht. Im Vergleich Prä-/Post, sowie Prä-/Katamnese kam es zu einer signifikanten Abnahme der Beschwerden in allen Symptombereichen. Gleichzeitig konnte nach Behandlung und in der Katamnese eine signifikante Verminderung des Anstiegs der Herzfrequenz während Konfrontation mit dem Traumaskript beobachtet werden. Der HF-Anteil der Herzratenvariabilität als Indikator für den Parasympathikotonus nahm im Vergleich Prä-/Katamnese unter Ruhebedingungen sowie während Traumaskript signifikant zu. Die EMDR-Behandlung erwies sich als wirksam hinsichtlich einer Reduktion der traumaassoziierten Symptomatik und einer Reduktion des psychophysiologischen Arousals bei Konfrontation mit der belastenden Erinnerung. Die Zunahme der HRV im Behandlungsverlauf im Sinne eines höheren Parasympathikotonus lässt auf eine Verbesserung der psychophysiologischen Regulationsfähigkeit schließen.

Our question was whether PTSD-patients would show a decrease of trauma associated symptoms as well as improved psychophysiological regulatory capacities after EMDR-treatment. 15 patients (9 female, 6 male) with PTSD after single traumatizations underwent psychometric assessment including questionnaires (PDS, IES, STAI, SCL-90-R) and psychophysiological variables (HR, HRV) during presentation of their individual trauma script before and after treatment and in a 6-month follow-up. Pre-/post as well as pre-/follow-up comparison showed significant decreases in all symptom measures. At the same time HR acceleration during trauma script decreased significantly after treatment. HF-HRV, an indicator for parasympathetic tone, increased significantly during baseline as well as during trauma script in pre-/post comparison. EMDR treatment led to an effective and lasting symptom reduction as well as to a reduction of the psychophysiological arousal associated with the traumatic memory. Enhancement of HRV after treatment in terms of a higher parasympathetic tone might be the result of improved psychophysiological regulatory capacities after successful EMDR treatment. [Author Summary]

Keywords: Adults  Effects  Posttraumatic Stress Disorder  Psychophysiology  PTSD  Stressors  Survivors  Treatment Effectiveness  

Accuracy Verified: Yes


172. Fouya, V. (2010, Novembre). Psychotherapie - EMDR: Le pouvoir des yeux [Psychotherapy - EMDR: The power of eyes]. Le Vif/L'express, (Supplement) Extra, (46), 36.

Language: French

Format: Magazine

Abstract:
Ce sont d’abord les vétérans de la guerre du Vietnam qui en ont bénéficié. Aujourd’hui, l’EMDR s’utilise pour guérir des traumatismes de toutes natures. Rien qu’en bougeant les yeux... Traumatisme. Le mot résonne avec force. Il est associé à la violence, à l’intensité, à la mémoire aussi. Le traumatisme laisse des traces, il empêche souvent de vivre. On le conçoit aisément quand il s’agit de catastrophe naturelle ou de conflit armé, mais les blessés de la vie, nous en croisons tous les jours... La perte d’un enfant, des violences sexuelles, un accident de la route, ... Comment continuer après ? Psychologue spécialisée dans les traumatismes, Evelyne Josse a appris à utiliser l’EMDR lors d’interventions humanitaires ou auprès d’enfants malades. « La psychanalyse ne fonctionne pas pour ce type d’indications. Vous pouvez revisiter votre passé à loisir et identifier les causes de vos difficultés, ce n’est pas pour autant que vous serez soulagé de vos symptômes » D’abord séduite par l’hypnose, la psychothérapeute recourt aujourd’hui également à l’EMDR - désensibilisation et retraitement par le mouvement des yeux - pour traiter les phobies, les troubles alimentaires, les acouphènes, les dépressions et les stress post- traumatiques. « Non seulement c’est efficace mais c’est aussi rapide et une fois traités, les symptômes ne reviennent plus. » Concrètement, le travail démarre par un ou deux entretiens préalables qui vont permettre au thérapeute de cerner les difficultés de son patient. Ou plutôt sa difficulté majeure car il n’est pas question ici de s’interroger ici sur le sens de l’existence.... On identifie un problème spécifique et on s’attache à le traiter. Au cours des séances, le patient doit associer une image et des sensations à son expérience négative ; pendant qu’il la revit, il suit des yeux les mouvements des doigts du thérapeute. Une manière de stimuler latéralement les hémisphères cérébraux qui permettrait de « débloquer » l’information traumatique et de la reprogrammer de manière adéquate dans le cerveau. Anne a assisté à l’assassinant de son voisin. L’image de la terrasse ensanglantée la hantait jour et nuit et elle souffrait de crampes abdominales. « Pendant les séances, dès que les mouvements oculaires commençaient, les sensations revenaient en même temps que mes crampes. Au fur et à mesure, je suis arrivée à effacer ces images insoutenables et à les remplacer par des images plus « gérables ». J’ai retrouvé le sommeil, je peux à nouveau voir du sang et je me sens suffisamment sereine. J’ai fait 6 séances en tout et pour tout.»

First come the veterans of the Vietnam War who have benefited. Today, EMDR is used to heal injuries of all kinds. Just by moving the eyes ... Trauma. The word resonates strongly. It is associated with violence, intensity, memory too. Trauma leaves its mark, it often prevents them from living. It is easy to see when it comes to natural disaster or armed conflict, but the casualties of life, we come across every day ... The loss of a child, sexual violence, a car accident, ... How to continue after that? Psychologist specializing in trauma, Evelyne Josse has learned to use EMDR during humanitarian or with sick children. "Psychoanalysis does not work for such indications. You can revisit your past at your leisure and identify the causes of your problems is not to say that you will be relieved of your symptoms "At first seduced by hypnosis, psychotherapy today also uses EMDR - desensitization and reprocessing eye movement - to treat phobias, eating disorders, tinnitus, depression and post traumatic stress. "It's not only effective but also fast and once treated, the symptoms come back. " Specifically, the work starts with one or two prior interviews that will allow the therapist to identify the difficulties of his patient. Or rather the major problem because it is not about to question here on the meaning of life .... We identify a specific problem and is working to address it. During the sessions, the patient must attach an image and feeling to his negative experience, as he saw her, his eyes follow the movements of the fingers of the therapist. One way of stimulating the cerebral hemispheres laterally that would "unlock" the traumatic information and reprogram adequately in the brain. Anne attended the killing of his neighbor. The image of the terrace bloody haunted her day and night and she suffered from abdominal cramps. "During the meeting, that the eye movements began, the feeling came back together my cramps. As in, I got to clear these unbearable images and replace them with images more "manageable." I found the sleep, I can again see blood and I feel calm enough. I made six sessions in all and for all. "

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


173. Plassmann, R. (2007, November). Psychotherapie traumatisierter patienten: Die arbeit mit der bipolaren EMDR-technik [Psychotherapy of traumatized patients: Working with bipolar technique EMDR]. Trauma und Gewalt, 1(4), 312-321.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Der Artikel beschreibt die Geschichte der modernen Trauma-Therapie seit 1989 und die Entwicklung von der EMDR-Standardprotokoll, um bipolare EMDR. Die letztere Technik wird mit Bezug auf eine Fallgeschichte demonstriert. Im letzten Abschnitt schließlich erweitert die Unterschiede und Ähnlichkeiten zwischen dem psychoanalytischen Modell von Krankheit und Therapie und ihre therapeutischen Trauma-Pendant. Besonderer Hinweis auf die Art und Weise emotionale Aspekte des Umgangs mit ihnen und den Status der psychosomatischen Symptomen aus. [Abstract Autor]

The article describes the history of modern trauma therapy since 1989 and the development from the EMDR Standard Protocol to bipolar EMDR. The latter technique is demonstrated with reference to a case history. The closing section enlarges on the differences and similarities between the psychoanalytic model of illness and therapy and its trauma-therapeutic counterpart. Special reference is made to the way emotional aspects are dealt with and the status of psychosomatic symptoms. [Author Abstract]

Keywords: Bipolar  Psychoanalysis  Psychoanalytic Psychotherapy  Psychotherapeutic Processes  Stressors  Survivors  Trauma Treatment  

Accuracy Verified: Yes


174. Schnyder, U. (2005). Psychotherapies pour les PTSD – Une vue d’ensemble [Psychotherapies for PTSD – An overview]. Psychotherapies, 25(1), 39-52. doi:10.3917/psys.051.0039.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Depuis le diagnostic du syndrome de stress post-traumatique (SSPT) a été introduit dans le DSM-III en 1980, une variété d'approches psychothérapeutiques ont été développées pour résoudre les problèmes et besoins spécifiques des patients traumatisés. Le succès du traitement du SSPT a besoin d'un bien pensée sur l'attitude thérapeutique. Le thérapeute doit trouver une position équilibrée entre les sur-identification et de se détourner de l'impuissance. Une attitude la recherche de sensations doivent être évités de même que le risque de traumatisme du fait d'autrui. Dans de nombreux cas, le SSPT peut pas être traité suffisamment par la psychothérapie seule: un plan complet de traitement multi-modal peut comprendre pharmacothérapeutique, les interventions physiques, sociaux, juridiques et autres. Les premières interventions psychothérapeutiques au lendemain d'un événement traumatique suivre les règles d'intervention de crise (immédiateté, l'accent sur les problèmes actuels de limitation de temps). Une attention particulière devrait être accordée aux questions de développement d'une relation de confiance thérapeutique, en créant une atmosphère de sécurité, aider le patient à reprendre le contrôle de et / ou se distancier de souvenirs intrusifs. traitements de désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement (EMDR) et d'autres «pouvoir» peut offrir un soulagement rapide des symptômes. Après un traumatisme collectif, des débriefings psychologiques sont largement utilisés, bien que la preuve de leur utilité dans la prévention de l'ESPT est discutable. Chez les patients porteurs chroniques du SSPT, le psychothérapeute ne devrait pas travailler exclusivement sur l'événement traumatique et ses séquelles: le traitement doit être orientée vers l'avenir plutôt que par le passé. Au lieu de l'exploration, le thérapeute devrait essayer d'activer les ressources des patients et les aider à trouver un nouveau sens à leur vie future. Il ya un besoin urgent d'soigneusement conçus, randomisés, études d'intervention contrôlée sur l'efficacité de l'intervention précoce chez les patients gravement traumatisés et la mi-aux psychothérapies à long terme chez les patients souffrant de PTSD chronique. En outre, les études futures devraient inclure les approches psychodynamiques, ainsi que des protocoles de traitement multimodal, et d'élaborer des critères d'évaluation cliniques plus sophistiqués. (Base de données PsycINFO Record (c) 2008 APA, tous droits réservés)

Since the diagnosis of posttraumatic stress disorder (PTSD) was introduced in DSM-III in 1980, a variety of psychotherapeutic approaches have been developed to address the specific problems and needs of traumatised patients. Successful treatment of PTSD requires a well thought-out therapeutic attitude. The therapist must find a well-balanced position between over-identification and turning away out of helplessness. A sensation-seeking attitude should be avoided as should the danger of vicarious traumatisation. In many instances, PTSD cannot be treated sufficiently by psychotherapy alone: a comprehensive, multi-modal treatment plan may include pharmacotherapeutic, physical, social, legal, and other interventions. Early psychotherapeutic interventions in the immediate aftermath of a traumatic event follow the rules of crisis intervention (immediacy, focus on the current problems, time limitation). Special attention should be paid to the issues of developing a trusting therapeutic relationship, creating an atmosphere of safety, helping the patient to regain control over and/or distance himself from intrusive recollections. Eye Movement Desensitisation and Reprocessing (EMDR) and other "power therapies" can offer quick relief from symptoms. After collective traumatization, psychological debriefings are widely used, although the evidence for their usefulness in preventing PTSD is questionable. In patients with chronic PTSD, the psychotherapist should not work exclusively on the traumatic event and its sequelae: treatment should be oriented towards the future rather than the past. Instead of exploring, the therapist should try to activate the patients' resources and help them to find new meaning in their future life. There is an urgent need for carefully designed, randomized, controlled intervention studies investigating the effectiveness of early interventions in acutely traumatized patients and of mid- to long-term psychotherapies in patients suffering from chronic PTSD. Furthermore, future studies should include psychodynamic approaches as well as multimodal treatment protocols, and elaborate more sophisticated clinical endpoints. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, all rights reserved)

Keywords: Crisis Intervention  Interdisciplinary Treatment Approach  Multimodal Treatment  Posttraumatic Stress Disorder  Power Therapies  Psychotherapy  PTSD  

Accuracy Verified: Yes


175. Plassmann, R. (2006, May). Psychotraumatologie der essstorungen [Psychotraumatology for eating disorders]. Psychotherapeutishches Zentrum Bad Mergentheim.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Essstörungen sind paradigmatisch für kritische Entwicklungsstillstände. Keine andere Krankheit als die Magersucht zeigt augenfälliger, wie die Entwicklung des Weiblichen zum Stillstand kommt. Wir haben beispielsweise kürzlich eine Patientin stationär aufgenommen, 20 Jahre alt, seit 8 Jahren magersüchtig, also seit ihrem 12. Lebensjahr. Sie war seither nicht nur seelisch, sondern auch körperlich nicht gewachsen. Die damalige Größe von 1,49 m war gleichsam eingefroren, ebenso ihr Gewicht, so dass sie als Zwanzigjährige bis auf einen manchmal fast greisenhaft wirkenden Gesichtsausdruck noch aussah, wie die damalige Zwölfjährige. Eine Pubertät, eine Periode hat sie nie erlebt.

Eating disorders are a paradigm for critical Entwicklungsstillstände. No other than the disease anorexia nervosa shows striking how the development the female stops. For example, we recently launched a Hospitalized patient, 20 years old, anorexic for 8 years, So since their 12th Year of life. She has since not only spiritually, but physically unable to cope. The previous size of 1.49 m was like frozen, as well as their weight, so that as up to twenty sometimes an almost senile-looking face still looked, like the then twelve year olds. A puberty, a period she has never experienced.

Keywords: Eating Disorders  

Accuracy Verified: Yes


176. Spector, J., & Kremer, S. (2010). Puis-je utiliser l’EMDR avec des clients qui expriment une idéation suicidaire? [Can I use EMDR with clients who report suicidal ideation?]. Journal of EMDR Practice and Research, 4(3), E45-E46. doi:10.1891/1933-3196.4.3.E45.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet article a paru que Spector, J., & Kremer, S. (2009). Clinique Q & A: Puis-je utiliser EMDR avec des clients qui Rapport idées suicidaires? Journal de pratique EMDR et de la recherche, 3 (2), 107-108. Traduction française par Jenny Ann Rydberg.

This article originally appeared as Spector, J., & Kremer, S. (2009). Clinical Q & A: Can I Use EMDR With Clients Who Report Suicidal Ideation? Journal of EMDR Practice and Research, 3 (2), 107–108. French translation by Jenny Ann Rydberg.

Keywords: Suicidal Ideation  

Accuracy Verified: Yes


177. Ramos-Ruggiero, L., & Sondergaard, H. P. (2008, April). Recovered traumatic memories through eye movements? A Case presentation from Sweden. Presentation at the 1st B-Annual International European Society for Trauma and Dissociation, Amsterdam, The Netherlands.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
This is a case presentation regarding the treatment of a severely traumatized woman formerly treated for depression and PTSD following incarceration in prison, “disappearance” of husband, and torture. After psychotherapy for several years, the patient improved and started to work in a qualified job. After some years, however, the patient returns because she has a feeling that the therapy was unfinished, and because of remaining psychosomatic symptoms, difficulties breathing, obesity, overeating, and recurrent urinary tract infections. The therapist then decided to try the resource installation protocol. However, in an impulse, he asked her to concentrate on her bodily sensations. Several video-recorded sequences illustrate how the patient, seemingly for the first time in her life, discovered and re-experienced childhood trauma. It seems that the eye movements during attempts at EMDR treatment made it possible to lift repression and dissociation as well as to make processing possible, thus liberating the patient from a heavy burden of mental and psychosomatic symptoms. At follow-up by the second author, the patient is entirely asymptomatic, with low DES scores and is no longer obese.
Learning objectives: 1. Somatoform symptoms as a bridge to dissociated traumatic childhood experiences 2. How dissociation might lift during treatment 3. Recent research findings regarding the effect of eye movements on episodic memory. 26

Keywords: Eye Movements  Sweden  

Accuracy Verified: Yes


178. André, I. (2009, Septembre). Réécrire son histoire avec l’ EMDR désensibilisation et retraitement des chocs émotionnels par les mouvements oculaires [Rewrite history with the EMDR desensitisation and reprocessing of emotional distress by eye movements]. O Comme Oreille, Les journees pratiques de psychosomatique sur le theme de l'oreille, Ste Foy Les Lyon, France .

Language: French

Format: Other

Abstract: The goals of the presentations during this conference are: • Former les professionnels à établir un diagnostic de trouble psychosomatique. • Faire la différence entre une maladie psychosomatique et des troubles anxiodépressifs à manifestation somatique. • Evaluer la conduite à tenir en fonction de chaque cas : • Diriger un entretien, comment faire face aux réactions émotives des patients. • Apprendre en temps que soignant à s’affirmer vis-à-vis de patients difficiles. • Apprendre à passer la main.
• Training professionals to establish a diagnosis of psychosomatic disorder. • Distinguish between a disease and psychosomatic disorders anxiodepressive to somatic event. • Assess how to behave according to each case: • Conduct an interview, how to cope emotional reactions to patients. • Learn that time carer assert itself vis-à-vis difficult patients. • Learn to hand.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


179. Hase, M., & Hofmann, A. (2005, März). Risiken und nebenwirkungen beim einsatz der EMDR-Methode [Risks and adverse effects in treatment with EMDR]. PTT: Persönlichkeitsstörungen Theorie und Therapie, 9(1), 16-21.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Eye Movement und Desensitizer Wiederaufbereitung (EMDR) ist ein etabliertes mittlerweile Ansatz in der Behandlung der posttraumatischen Belastungsstörung (PTSD). EMDR Focus auf die Aufarbeitung der traumatischen Erinnerungen und anderes Trauma-Symptomen, wie zB Trigger oder derzeitigen Trauma verbundenen dysfunktionalen Verhaltens. Eine Laissez-faire Durchsetzung und dazu beitragen, "die unzureichende technische Mai Akkumulieren Unannehmlichkeit für den Patienten. Risiken und Nebenwirkungen des EMDR con Ansatz durch umfassende diagnostische Verfahren, Bewertung der Stabilitäts-Patienten, Zubereitung, Behandlung Planung und präzisen Anwendung von EMDR entgegengewirkt werden. Die Berufsorganisationen "versuchen sollte, zu dem höchsten Niveau der ethischen und professionellen Verhaltens getroffen, um das Risiko von Nebenwirkungen zu minimieren. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, alle Rechte vorbehalten).

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is a meanwhile well established approach in the treatment of posttraumatic stress disorder (PTSD). EMDR focuses on the reprocessing of traumatic memories, and other trauma-related symptoms, e.g., triggers or current trauma-related dysfunctional behaviors. A laissez-faire application and insufficient technique may contribute to accumulating patient discomfort. Risks and adverse effects of the EMDR-approach con be counteracted by comprehensive diagnostic procedures, assessment of patient stability, preparation, treatment planning and precise application of EMDR. The professional organizations should try to ensure the highest level of ethical and professional conduct in order to minimise the risk of adverse effects. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, all rights reserved)

Keywords: Adverse Effects  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Risk Factors  Side Effects (Treatment)  Stress  

Accuracy Verified: Yes


180. Sun, H. (2005, June). The role of stabilization in EMDR for a simple case of hysteria. In "EMDR in action." Part 2. Symposium conducted at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Belgium, Brussels.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
This case study tested the effect of EMDR on a case of hysteria, with a patient whose legs were paralyzed and who had intermittent convulsions making her body into an arch. DES, IES and HAMA questionnaires were used during the therapy process. The patient was referred for twice-per-week treatment in the first month and once-per-week treatment in the following months, with main recovery after 4 months, at that point she can walk with the support although she didn't feel completely safe to do so and the convulsions had subsided. At six months follow-up she reported a complete recovery. In this case, therapist did EMDR when the scores on the questionnaires were low, and used stabilization techniques when the scores were high. Most of the time stabilization technique were indicated and played a vital role in this case.

Keywords: China  Desensitization    Hysteria  Psychotrauma  Slovakia  Symposium  

Accuracy Verified: Yes


181. Dworkin, M., & Errebo, N. (2011). Rupture et réparation dans la relation patient/thérapeute EMDR: Moments urgents et moments de rencontre [Rupture and repair in the EMDR client/clinician relationship: Now moments and moments of meeting]. Journal of EMDR Practice and Research, 5(4), E74-E85. doi:10.1891/1933-3196.5.4.E74.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet article avance l’idée qu’il serait avantageux de conceptualiser l’EMDR (désensibilisation et retraitement par les mouvements oculaires) comme une thérapie à deux personnes, c’est-à-dire une thérapie qui emploie le dialogue entre le thérapeute et le patient autour de la résonance, de l’accordage mutuel et de l’objectif de leur relation. Les recherches en cours sur le système des neurones-miroirs fournissent une possible base neurologique à cette proposition. Des exemples cliniques détaillés illustrent la rupture (moments urgents) et la réparation subséquente (moments de rencontre) de la relation thérapeutique au cours des huit phases EMDR. Nous exposons le risque élevé de rupture de la relation au cours de la thérapie EMDR. Nous faisons des propositions pour améliorer la pratique, la formation et les consultations d’EMDR en prêtant attention à l’expérience intersubjective entre le patient et le thérapeute, en particulier dans le travail avec des patients qui ont vécu des déceptions répétées et généralisées dans leurs relations amoureuses ou professionnelles.

This article proposes that eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) would be strengthened by being conceptualized as a two-person therapy; that is, a therapy that employs dialogue between clinician and client about the resonance, attunement, and intention of their relationship. Current research on the mirror neuron system provides a hypothetical neurological underpinning to this proposal. Detailed clinical examples illustrate rupture (Now Moments) and subsequent repair (Moments of Meeting) of the therapeutic relationship in the Eight Phases of EMDR. The high potential for relationship rupture during EMDR therapy is discussed. Suggestions are made for improving EMDR practice, training, and consultation by attending to the intersubjective experience between client and clinician, especially when working with clients who have experienced repeated and pervasive disappointments in love and work.

Keywords: Integrative Therapy  Now Moments  Moments of Meeting  Therapeutic Relationship  

Accuracy Verified: Yes


182. Curio, A. (2009). Rückblick und ausblick - was hat sich in der traumatherapie seit EMDR getan und wo geht es hin? [Retrospect and prospect - What has happened in the trauma therapy and EMDR since where does it go?]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
"Die Erinnerung ist nichts Abstraktes... Sie ist eine Substanz, eine lange Faser, die sich um die Wirklichkeit wickelt, sie mit Bildern aus fernen Zeiten verknüpft, deren Vibrationen verlängert und ihre Strömung bis in die verästelten Nerven des Körpers weiterleitet." (Jean-Marie Gustave Le Clézio, "Revolutionen", Kiepenheuer und Witsch, Köln 2006).

"The memory is not an abstract concept ... a substance, a long fiber, which wraps around the reality that links them with images from distant times, extended their vibrations and their flow to the nerves branching forward of the body." (Jean-Marie Gustave Le Clezio, "revolutions", Kiepenheuer und Witsch, Cologne 2006).

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


183. Stickgold, R. (2013, May). Searching for the scientific basis of EMDR [À la recherche des fondements scientifiques de l’EMDR]. Presentaton at the annual EMDR Canada Conference, Banff, Alberta CAN.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Several scientific models have been proposed to explain the unique efficacy of EMDR in treating PTSD. These include models based on the relaxation response, on working memory, and on REM-sleep associative processing. In this workshop I will describe and discuss these and other models within a larger framework that views PTSD as primarily a memory disorder. Memories are not like photographs. They evolve. After a memory is initially formed, it goes through an extended period of processing—a complex set of automatic processes, occurring without intent or conscious awareness, that modifies the memory. In the end, a memory can be substantially different from its original form, with some parts still as vivid as the day they were formed and other parts forgotten. At the same time, the memory becomes integrated into wide-ranging memory networks that create a context for the original memory and, in the process, construct an implicit interpretation of the memory. While the processing of small, everyday, distressful events is normally handled efficiently by these automatic mechanisms, grief and painful traumas can overwhelm them. When this happens, the memory is left frozen in its original form—raw, intrusive, distressing, and unexplained––a condition that can lead to PTSD. The goal of any treatment for PTSD, then, should be to “restart” these processes of memory evolution, and to thereby support resolution of the trauma. How each of the various scientific models of EMDR might explain this facilitation of memory processing will be the focus of the workshop. Learning Objectives: • The structure and physiology of the human sleep cycle • The role of sleep in memory “evolution” • How PTSD can be seen as a disorder of sleep-dependent memory evolution • How EMDR might act to restore normal memory processing

Plusieurs modèles scientifiques ont tenté d’expliquer l’efficacité de l’approche EMDR dans le traitement du SSPT. Dans ces modèles, il y a ceux portant sur la réponse de relaxation, sur la mémoire de travail, sur le processus associatif durant la phase ‘REM’ du sommeil. Dans cet atelier, l’auteur abordera ces différents modèles et bien d’autres et ce dans une optique élargie mais qui se fonde sur la prémisse que le SSPT est principalement un trouble de la mémoire. Les souvenirs ne sont pas comme des photos. Elles évoluent. Alors que le souvenir prend forme, il se passe un certain laps de temps où le traitement de l’information se poursuit –une série complexe de processus automatiques, loin du champs de la conscience, modifiant le souvenir. Finalement, le souvenir peut être considérablement différent de sa forme originale dans ce sens que certaines parties demeurent très claires et très vivides et d’autres sont oubliées. Lorsque le souvenir se forme, celui-ci est intégré dans un large réseau de la mémoire qui crée un contexte et dans son traitement de l’information construit une interprétation implicite de ce souvenir. Alors que le traitement d’événements stressants du quotidien sont normalement bien gérés par ces mécanismes automatiques, ceux-ci sont complètement envahis par les pertes ou les traumas douloureux. Quand cela se produit, le souvenir demeure ‘gelé’ (‘frozen’) dans sa forme originale- à l’état brute, intrusif, perturbant, inexpliqué- conditions pouvant mener au SSPT. L’objectif du traitement du SSPT est de ‘’redémarrer’’ ces processus évolutifs de la mémoire afin de permettre la résolution du trauma. L’intérêt premier de cet atelier est de voir comment les différents modèles scientifiques en EMDR facilitent ces processus de traitement de la mémoire. Objectifs d’apprentissage: • La structure et la physiologie du cycle du sommeil chez l’humain • Le rôle du sommeil dans ‘’ l’évolution ‘’ de la mémoire • Comment le SSPT peut être vu comme un syndrome dépendant du sommeil dans l’évolution de la mémoire • Comment l’ EMDR peut jouer un rôle important à rétablir le processus normal de la mémoire.

Keywords: Memory Processing  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Scientific Models  Sleep Cycle  Sleep-Dependent Memory Evolution  

Accuracy Verified: Yes


184. Stickgold, R. (2013, May). Searching for the scientific basis of EMDR [À la recherche des fondements scientifiques de l’EMDR]. Presentation at the annual EMDR Canada Conference, Banff, Alberta CAN.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Several scientific models have been proposed to explain the unique efficacy of EMDR in treating PTSD. These include models based on the relaxation response, on working memory, and on REM-sleep associative processing. In this workshop I will describe and discuss these and other models within a larger framework that views PTSD as primarily a memory disorder. Memories are not like photographs. They evolve. After a memory is initially formed, it goes through an extended period of processing—a complex set of automatic processes, occurring without intent or conscious awareness, that modifies the memory. In the end, a memory can be substantially different from its original form, with some parts still as vivid as the day they were formed and other parts forgotten. At the same time, the memory becomes integrated into wide-ranging memory networks that create a context for the original memory and, in the process, construct an implicit interpretation of the memory. While the processing of small, everyday, distressful events is normally handled efficiently by these automatic mechanisms, grief and painful traumas can overwhelm them. When this happens, the memory is left frozen in its original form—raw, intrusive, distressing, and unexplained––a condition that can lead to PTSD. The goal of any treatment for PTSD, then, should be to “restart” these processes of memory evolution, and to thereby support resolution of the trauma. How each of the various scientific models of EMDR might explain this facilitation of memory processing will be the focus of the workshop. Learning Objectives: • The structure and physiology of the human sleep cycle • The role of sleep in memory “evolution” • How PTSD can be seen as a disorder of sleep-dependent memory evolution • How EMDR might act to restore normal memory processing

Plusieurs modèles scientifiques ont tenté d’expliquer l’efficacité de l’approche EMDR dans le traitement du SSPT. Dans ces modèles, il y a ceux portant sur la réponse de relaxation, sur la mémoire de travail, sur le processus associatif durant la phase ‘REM’ du sommeil. Dans cet atelier, l’auteur abordera ces différents modèles et bien d’autres et ce dans une optique élargie mais qui se fonde sur la prémisse que le SSPT est principalement un trouble de la mémoire. Les souvenirs ne sont pas comme des photos. Elles évoluent. Alors que le souvenir prend forme, il se passe un certain laps de temps où le traitement de l’information se poursuit –une série complexe de processus automatiques, loin du champs de la conscience, modifiant le souvenir. Finalement, le souvenir peut être considérablement différent de sa forme originale dans ce sens que certaines parties demeurent très claires et très vivides et d’autres sont oubliées. Lorsque le souvenir se forme, celui-ci est intégré dans un large réseau de la mémoire qui crée un contexte et dans son traitement de l’information construit une interprétation implicite de ce souvenir. Alors que le traitement d’événements stressants du quotidien sont normalement bien gérés par ces mécanismes automatiques, ceux-ci sont complètement envahis par les pertes ou les traumas douloureux. Quand cela se produit, le souvenir demeure ‘gelé’ (‘frozen’) dans sa forme originale- à l’état brute, intrusif, perturbant, inexpliqué- conditions pouvant mener au SSPT. L’objectif du traitement du SSPT est de ‘’redémarrer’’ ces processus évolutifs de la mémoire afin de permettre la résolution du trauma. L’intérêt premier de cet atelier est de voir comment les différents modèles scientifiques en EMDR facilitent ces processus de traitement de la mémoire. Objectifs d’apprentissage: • La structure et la physiologie du cycle du sommeil chez l’humain • Le rôle du sommeil dans ‘’ l’évolution ‘’ de la mémoire • Comment le SSPT peut être vu comme un syndrome dépendant du sommeil dans l’évolution de la mémoire • Comment l’ EMDR peut jouer un rôle important à rétablir le processus normal de la mémoire.

Keywords: Memory Processing  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Scientific Models  Sleep Cycle  Sleep-Dependent Memory Evolution  

Accuracy Verified: Yes


185. Strenge, H. (2005). Sexuelle traumata und ihre behandlung mit EMDR [Sexual traumas and their treatment with EMDR]. In G. Nissen, H. Csef, W. Wolfgang, & F. Badura (Eds.), Sexualstörung: Ursachen - Diagnose- Therapie (pp. 147-155). Darmstadt: Steinkopff. doi:10.1007/3-7985-1600-6_12.

Language: German

Format: Book Section

Abstract:
Die EMDR-Therapie mit sexuell traumatisierten Patienten erfordert psychotraumatologische Behandlungserfahrung (Peichl 2000). Auf unbewusste Blockierungen während des Prozesses, Affektdysregulation, chronische Übererregung oder dissoziative Zustände ist zu achten und angemessen zu reagieren, beispielsweise mit geleiteten Imaginationen oder differenzierten Einwebtechniken (Shapiro 1995; Parnell 2003). Der Sicherheitsaspekt spielt eine große Rolle, vor allem bei Patienten aus inzestuösen Familien, die häufig nur im Alleinsein ausreichend Schutz und Sicherheit empfanden. Jede neue Beziehung, auch in der Therapie, muss daher im Vorfeld einen Glaubwürdigkeitstest bestehen und für den Patienten eine klare Unterscheidung zwischen Fürsorglichkeit und ausbeutender Sexualität ermöglichen. Dabei erscheint unentbehrlich, dass sich der Therapeut seiner Wertvorstellungen und Überzeugungen hinsichtlich der zahlreichen Aspekte von sexueller Gewalt bewusst wird. EMDR bei sexuell Traumatisierten stellt erhöhte Anforderungen an die Stabilisierungsbedürfnisse der Patienten und die therapeutische Flexibilität des Therapeuten. Die frühzeitige Erkennung und therapeutisch angemessene Bewertung von spontan auftauchenden dissoziativen Symptomen, Körpersensationen ohne visuelle Erinnerungen und starken Abreaktionen stellen besondere therapeutische Herausforderungen dar. Hierbei entscheidet sich, ob der Therapeut vom Patienten als empathisches, gegenwärtiges und angstfreies Objekt erlebt und geschätzt werden kann.

The EMDR therapy with sexually traumatized patients requires psychotraumatological treatment experience (Peichl 2000). blockages at the unconscious during the process, Affektdysregulation, chronic hyperarousal or dissociative states to respect and respond appropriately, for example with guided imagery or differentiated Einwebtechniken (Shapiro 1995, Parnell 2003). The security aspect plays an important role, especially in patients from incestuous families, often felt only in being alone sufficient protection and security. Each new relationship, even in therapy must, therefore run in a credibility test for the patient there and make a clear distinction between caring and exploitative sex. It seems essential that the therapist's values ​​and beliefs regarding the many aspects of becoming aware of sexual violence. EMDR for sexually traumatized places increased demands on the stabilization needs of patients and the therapeutic flexibility of the therapist. The early diagnosis and therapeutic proper assessment of spontaneously arising dissociative symptoms, body sensations without visual memories and strong abreaction provide special therapeutic challenge this will determine whether the therapist can be experienced by the patient as empathic, present, and fear-free object and appreciated.

Keywords: Sexual Trauma  

Accuracy Verified: Yes


186. Struik, A. (2011, Févrieri). Sleeping dogs: Stabilisation et EMDR pour enfants et adolescents avec traumatismes complexes [Sleeping dogs: Stabilizing and EMDR for children and adolescents with complex trauma]. Avc de l' UPC KULeuven, Campus Kortenberg, Belgium.

Language: Dutch

Format: Other

Abstract:
Stabiliser et traiter les enfants traumatisés et souvent dissociés peut être compliqué. En apparence, ils peuvent sembler fonctionner relativement bien. Leurs stratégies d'évitement paraissent efficaces et ils refusent de parler du trauma ou disent qu'ils l'ont oublié. Cela ne les perturbe plus. Mais le désir du thérapeute de laisser les chiens dormir tranquillement est une stratégie dangereuse. Sous cette apparence de bon fonctionnement extérieur l'enfant est terrifié, constamment en alerte et seul, incapable de trouver le réconfort. Cet enfant ne peut s'attacher et ce manque d'attachement sécure peut dévaster son développement futur. Cependant, ce n'est que par une anamnèse détaillée réalisée par les soignants et les instituteurs que ces problèmes souvent cachés peuvent être révélés. Arianne expliquera les principes de base de la dissociation et de la dissociation structurelle chez les enfants dans le but d'aider à les traiter. Dans ce workshop, elle fera une démonstration du "6 tests", un nouveau modèle unique de stabilisation pour enfants. La stabilisation inclut la motivation, la psycho-éducation, la création d'un lieu sûr, l'activation du système d'attachement, des outils d'auto-régulation, des changements cognitifs, etc . Le "6 tests" aide le thérapeute à décider si l'enfant a besoin de stabilisation supplémentaire et comment l'établir avant de commencer l'EMDR.

Stabilize and treat traumatized children and often dissociated can be complicated. Outwardly, they may appear to function relatively well. Their avoidance strategies seem effective and they refuse to talk about the trauma or say they have forgotten. That does not disturb more. But the therapist's desire to let the dogs sleep in peace is a dangerous strategy. Under the appearance of functioning outside the child is terrified, alone and constantly alert, unable to find comfort. This child can not concentrate and lack of secure attachment can devastate its future development. However, it is only through a detailed history completed by caregivers and teachers that these often hidden problems can be revealed. Arianne will explain the basic principles of unbundling and structural separation of children in order to help address them. In this workshop she will demonstrate the "6 tests," a new model for stabilization of single children. Stabilization includes motivation, psycho-education, creating a safe place, the activation of attachment system, tools for self-regulation, the exchange In this workshop she will demonstrate the "6 tests," a new model for stabilization of single children. Stabilization includes motivation, psycho-education, creating a safe place, the activation of attachment system, tools for self-regulation, cognitive changes, etc.. "6 test" helps the therapist to decide if the child requires additional stabilization and how to prepare before starting EMDR.

Keywords: Adults  Children  Complex Trauma  

Accuracy Verified: Yes


187. Taboada, M. J., & Baragaña, M. (2010, April). Some tecniques for emotional regulation with EMDR. Poster presented at the 2nd Bi-Annual International European Society for Trauma and Dissociation Conference, Belfast, Northern Ireland.

Language: English

Format: Conference

Abstract: The poster will present in graphic vignetes diferent tecnics which will described several intervention with EMDR usig instalation and procesing elements. Learning Outcomes
The aplications the EMDR in complex trauma cases needs a carefully planned stabilitation phase. Emotion des-regulations is a frequent problem in this clinical group. To improve self-regulation abilities is a very important aspect to develop before proceeding with trauma procesing. The

Keywords: Emotional Regulation  Poster  

Accuracy Verified: Yes


188. Brink, A. (2006). Spiritualität in der traumatherapie mit EMDR [Spirituality in trauma therapy with EMDR]. Institut für Traumatherapie. Retrieved from http://www.traumatherapie.de/users/brink/Spirituelle%20Aspekte.html on 11/16/2011.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Allgemeine spirituellle Aspekte der Traumatherapie Viktor Frankl entwickelte Ideen zu Psychotherapie und psychischer Gesundheit am schrecklichsten Ort, den die Welt je sah: in einem Konzentrationslager der NS-Zeit. Seine Schriften lesen sich gleidhwohl alles andere als schrecklich, todesnah oder morbide. Vielmehr geht es um tiefe existentielle Fragen, die Frankl stellt und fur sich selbst voll Glauben, ~i tmenschl ichdeiut nd spiritueller Einsicht beantwortet. 1st es ein Zufall, dass gelrade ein ~olocaust -~ber lebenddeer r Begrijnder der Logotherapie ist, die die "Frage nach dem Sinn" (Frankl, 1985) zum obersten Gebot des "Sinn-voll heilen" (1984) in der psychologischen Behandlung erhebt? Ich denke nicht. Die Auseinandersetzung mit dem Trauma - dem eigenen wie dem anderer - wirft vielmehr ganz voh selbst existentielle und spirituelle Fragen auf. Therapeuten wie Patienten haben sich diesen zu stellen. Ich denke, von der Gute der Antwort auf die Frage nach dem Sinn des schicksalhaften Leidens hangt die zukunftige Lebensqualitat eines Traumatisierten ab. Unsere therapeutische Aufgabe muss daher sein, gerneinsam mit dem Patienten eben diese Fragen zu stellen und ihh auf der Suche nach einer befriedigenden Antwort zu begleiten. Dabei nutzt es nichts, sith groOe Worte, wie sie in der Politik so leicht uber die Lippen gehen, anzueignen, etwa von "innerem Frieden", von "Schuld und Suhne" bzw. von "Unschuld" oder gar von "Vergebung" zu sprechen. Es zahlt nur das, was fuhlbar wird, was als innere Erfahrung auf$teigt, was als "Eingebung", "Erleuchtung", "Gedankenblitz" oder "innere Weisheit" aus delm Patienten selbst heraus entwickelt wird. In der modernen Psychotherapieforschung werden diese therapeutischen Momente als Therapieeinheiten mit bdsonders hoher Kongruenz (Grawe, 2005) beschrieben und damit als anzustrebende Therapiegestaltung: "Je intensiver solche Erfahrungen der Kongruenz sind, desto mehr wird sich sein [des Patienten] Inkongruenzniveau verringern mit all den weit reichenden positiven Folgen, die sich aus den [...KIorrelationen zwischen Verringerungen der Inko~ngruenzu nd klinischen Verbesserungen ergeben" (Grawe, 2005). Hellinger (2003), verlangt als Abschluss seiner Familienaufstellungen stets das Erweisen von Respekt, ja Versohnung und Vergebung - auch Eltern gegenuber, die ihr Kind misshandelt, ignoriert, rrhissbraucht oder weggegeben haben. Aus traumatheoretischer Sicht birgt dieses Vorgehen das Risiko einer erneuten Traumatisierung. Ganz alnders, wenn derselbe Patient ganz von allein, aus seinem eigenen Prozess heraus, zu einer Haltung der Vergebung finden kann: dann ist es mehr als eine Genesung, ein wirkliches Ganz und Heil werden, ein groOer Schritt zu einern spirituellen Bewusstsein. Wie wir noch sehen werden, wird dieser Schritt durch EMDR haufig gefordert. Er Iasst sich nicht erzwingen, aber ich durfte mehrfach Zeuge werden, wie er ganz von allein geschieht. Zunachst aber kehren wir zu der Feststellung zuruck, dass die Auseinandersetzung mit den spirituellen Seiten des Seins ihren festen Platz in der Traumatherapie hat.

Spiritual general aspects of trauma therapy Viktor Frankl developed ideas on psychotherapy and mental health in the most horrible place that the world has ever seen: in a concentration camp during the Nazi period. His papers read gleidhwohl anything but terrible, todesnah or morbid. The issue is deep existential questions that Frankl makes for himself and full of faith, i ~ nd tmenschl ichdeiut spiritual insight answered. 1st it a coincidence that Paddlewheel a ~ olocaust - ~ over lebenddeer r Begrijnder is of logotherapy, the "question of the meaning" (Frankl, 1985) the supreme command of the "cure sensible" (1984) in the psychological treatment does? I think not. Dealing with the trauma - their own as the others - quite the contrary voh throws himself on existential and spiritual questions. Therapists and patients have to face them. I think the best answer to the question of the meaning of the fatal disease depends the future Lebensqualitat from a traumatized. Our therapeutic task must be, therefore, like to make alone with the patient on this very issue and ihh to accompany the search for a satisfactory answer. It is no use sith Grooe words, as in politics go so easily over the lips, to appropriate to speak of such "inner peace", from "Crime and Suhner" or of "innocence" or even "forgiveness" . It pays only what is palpable, as the inner experience of what teigt $, which as "inspiration", "enlightenment", "mind flash" or "inner wisdom" is developed from delme patients themselves out. In modern psychotherapy research, these therapeutic moments as therapy sessions with bdsonders high congruence (Grawe, 2005) described and so as to be aimed at treatment planning: "The more such experiences of congruence, the greater will reduce his [the patient] Inkongruenzniveau far with all the reaching positive consequences arising from the [... KIorrelationen between reductions in Inko ngruenzu ~ nd clinical improvements result "(Grawe, 2005). Hellinger (2003), required as a conclusion of his family always lists the demonstration of respect, even reconciliation and forgiveness - to about parents who abused their child, ignored, have rrhissbraucht or given away. Trauma from a theoretical perspective this approach carries the risk of re-traumatization. All of ALND if the same patient come about solely from his own trial, may related to an attitude of forgiveness: it is more than a recovery, a true and full salvation to a einern groOer step spiritual awareness. As we shall see, this step by EMDR is often required. He Iasst force is not, but I could go back and witness how it happens all by itself. At first but we return back to the finding that the conflict is with the spiritual side of being a permanent place in trauma therapy.

Keywords: Spirituality  Trauma Therapy  

Accuracy Verified: Yes


189. Lopez, G. (2007, Juin). Stress vs trauma/Stress vs trauma [Stress vs. trauma / stress vs. srauma]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
La notion de Stress figure en tant qu’Etat de stress post-traumatique (F43-1) et Réaction aiguë (F43-0) dans la nomenclatures diagnostiques internationales des troubles mentaux, comme le DMS IV ou la CIM-10. Pourtant, l’expérience clinique indique que la pathologie psychotraumatique ne peut se limiter à un Etat de stress post-traumatique (ESPT) avec ou sans Trouble dissociatif (F44), ni méme à un ESPT complexe ou DESNOS (Disorder of Extreme Stress Not Otherwise Specified).
Le rôle de l’impact tramatique discrimine la pathologie consécutive au stress et la pathologie psychotruamatique qui est << une réponse differée our prolongée a une situation ou à un evénemént stressant (de courte ou de longue durée) exceptionnellement menaçant ou catastrophique et qui provoquerait des symptômes évidents de détresse chez la plupart des individus […]>> selon la CIM-10.
Cette intervention fait le point des recherches, sur la fonctionnement du systéme limbique notamment, et des connaissances cliniques recéntes concernant le rôle del la dissociation périttraumatique et des troubles dissociatifs ultérieurs dans la pérnnisation des troubles psychotraumatiques.

The concept of stress is as a state of posttraumatic stress disorder (F43-1) and acute reaction (F43-0) in the international diagnostic classifications of mental disorders, such as the DMS-IV or ICD 10. However, clinical experience indicates that the pathology psychotraumatic can not be limited to a Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) with or without dissociative disorder (F44), or even a complex PTSD or DESNOS (Disorder of Extreme Stress Not Otherwise Specified). The role of impact tramatique discriminates consecutive stress pathology and pathology psychotruamatique is "a delayed response o prolonged a situation or a stressful event (short or long term) of an exceptionally threatening or catastrophic nature and cause of obvious symptoms of distress in most people [...]>> ICD-10. This intervention provides an update on research on the functioning of the system including limbic, and recent clinical knowledge regarding the role périttraumatique del dissociation and dissociative disorders later in pérnnisation psychotraumatic disorders.

Keywords: Stress  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


190. Shapiro, E. (2012). Suggestions pour l’enseignement de l’application des mouvements oculaires en EMDR [Suggestions for teaching the application of eye movements in EMDR]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(2), E26-E30. doi:10.1891/1933-3196.6.2.E26.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Les Questions & réponses cliniques sont une rubrique régulière du Journal of EMDR Practice and Research dans laquelle des cliniciens chevronnés répondent à la question posée par un lecteur face à une difficulté clinique. Dans ce numéro, la réponse provient d’Elan Shapiro, un psychologue près de Haïfa en Israël, facilitateur de l’EMDR Institute et superviseur EMDR Europe accrédité. Les lecteurs peuvent adresser leurs questions à journal@emdria.org.

The Clinical column is a regular Journal of EMDR Practice and Research feature in which master clinicians answer a question posed by a reader who is requesting assistance with clinical challenges. In this issue's column, the response is written by Elan Shapiro, who is a psychologist near Haifa, Israel; an EMDR institute facilitator; and an approved EMDR Europe consultant. Readers can send questions for future issues to journal@emdria.org.

Keywords: Bilateral Stimulation  Eye Movements  

Accuracy Verified: Yes


191. Pelling, N., Brear, P., & Lau, M. (2006, June). A survey of advertised Australian counsellors. International Journal of Psychology, 41(3), 204-215, DOI: 10.1080/00207590544000202. .

Language: English

Format: Journal

Abstract:
As counselling is a developing profession without statutory regulation in Australia, anyone can engage in counselling practice and use “counsellor” as a professional title. Not much is known about those who call themselves counsellors in Australia. This survey research in a field setting aimed to describe Australian Yellow Pages Advertised Counsellors, thus providing a snapshot of advertised counsellors in Australia. This research was thus designed to describe those who are engaging in advertised counselling practice in Australia. Data was collected using a multiple mailing survey method and resulted in a 62.2% return rate. The counsellors' (1) demographic characteristics, (2) counselling training and development, (3) provision of counselling services, and (4) professional involvement were assessed. Advertised Australian counsellors tend to be female, mature, Caucasian, married or partnered, heterosexual, have families, and hold Christian beliefs. The majority of counsellors live in urban areas. The field could arguably benefit from increasing the diversity of its members. Nevertheless, advertised Australian counsellors are qualified professionals who tend to hold university qualifications and are likely to have received their training in counselling from a university provider. They are experienced service providers and engage in ongoing supervision as a supervisee. Moreover, these counsellors are involved in a variety of professional organizations. Advertised Australian counsellors, however, often struggle with issues related to burnout. They demonstrate their belief in the power of counselling by engaging in personal counselling. Advertised Australian counsellors actively engage in professional development, read professional journals, and report wanting further training regarding cognitive behaviour therapy, family therapy, EMDR, hypnosis, and trauma‐related difficulties. The majority of counsellors indicate making $40,000 or less per year. Survey results clearly indicate that the professionalisation of counselling is underway. Tandis que le counseling est une profession en développement sans régulation statutaire en Australie, n'importe qui peut s'engager dans la pratique du counseling et utiliser le titre professionnel de “conseiller.” Très peu est connu sur ceux qui se prétendent conseillers en Australie. Cette enquête visait à décrire les conseillers annonçant dans les pages jaunes en Australie, permettant d'avoir une image de ces derniers. Elle cherchait donc à décrire ceux qui étaient engagés dans la pratique du counseling publicisé en Australie. Les données furent collectées par le biais d'une méthode d'enquête par multiples envois postaux résultant à un taux de réponse de 62,2%. Les facteurs évalués chez les conseillers incluent: (a) les caractéristiques démographiques, (b) la formation et le développement en counseling, (c) les services desservis et (d) l'implication professionnelle. Les conseillers australiens publicisés tendent à montrer les caractéristiques suivantes: femmes, matures, caucasiens, mariés ou en couple, hétérosexuels, ayant une famille et ayant des croyances chrétiennes. La majorité des conseillers vivent dans les zones urbaines. Le domaine peut sans conteste bénéficier d'une plus grande diversité de ses membres. Néanmoins, les conseillers australiens publicisés sont des professionnels qualifiés qui tendent à posséder des qualifications universitaires et qui sont susceptibles d'avoir reçu leur formation en counseling d'une université. Les conseillers australiens publicisés sont des professionnels d'expérience et sont engagés dans de la supervision en tant que supervisés. De plus, ces conseillers sont impliqués dans une variété d'organizations professionnelles. Cependant, ils font souvent face à des problèmes reliés au burn‐out. Ils montrent leur croyance dans le pouvoir du counseling en recevant eux‐mêmes des services de counseling. Les conseillers australiens publicisés s'engagent activement dans le développement professionnel, ils lisent des revues professionnelles et ils rapportent vouloir davantage de formation sur la thérapie cognitivo‐comportementale, la thérapie familiale, la désensibilisation et le retraitement du mouvement de l'oeil, l'hypnose et les difficultés reliées aux traumatismes. La majorité d'entre eux indique faire 40,000$ ou moins par année. Les résultats de cette enquête indiquent clairement que la professionnalisation du counseling est sur la bonne voie. Debido a que en Australia el consejo es una profesión en desarrollo sin reglamentación estatutaria, cualquier persona pued.

Keywords: Counseling  Counselor Characteristics  Counselors  Counselor Education  Empirical Study  Professional Development  Professional Organizations  Quantitative Study  

Accuracy Verified: Yes


192. Tarquinio, C., Fayard, A., & Tarquinio, P. (2007, Juin). Thérapie EMDR chez des vicimes d'accident d'automobile: Une suivi de 6 mois [A 6 month follow-up if victims of automobile accidents undergoing EMDR therapy]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Objectif: présenter les résultats d'une étude réalisée dans le cadre du traitement des victimes de la route. Nous avons fait la distinction entre les sujets qui ont présenté un (complet n = 16) ou une forme partielle (n = 8) du syndrome de stress post-traumatique (définie par la présence de grappes A et B et l'un des groupes C ou D ).
Sujets: Toutes les victimes (âge moyen: 34,3, s = 4,19; 17 hommes et 7 femmes) ont subi une thérapie EMDR pour quatre séances de 90 minutes. Les sujets ont été inclus dans le projet thérapeutique de 18 mois et ont été suivis pendant 6 mois après la fin de la thérapie.
Procédure: Les sujets ont été envoyées par différentes associations de victimes de consulter l'un des auteurs qui ont pris en charge tous les traitements, après la première consultation, une proposition a été faite au sujet de faire partie d'un protocole de recherche. Après des explications ont été données au diagnostic (complet vs partielle SSPT) a été faite par les deux autres co-auteurs qui ont également participé à l'évaluation des différentes phases.
Les sujets devaient ensuite répondre aux questions de l'échelle d'impact de l'événement d'Horowitz (Horowitz et al, 1979) et la State-Trait Anxiety Inventory - STAI (Spielberger et al 1983). Dans le cadre du protocole thérapeutique, les sujets devaient faire une évaluation SUDS (Wolpe, 1990) qui mesure l'état de détresse concevable par le patient, évalué sur un formulaire échelle de 0 (aucun) à 10 (le pire). Ces différentes mesures ont été administrés à tous les sujets avant de commencer le traitement (T1), après quatre séances de l'EMDR (T2), et six mois plus tard (T3).
Principaux résultats: En raison de la petite taille de l'échantillon et une distribution non normale, les données ont été traitées avec des tests non paramétriques (Mann et Whitney pour les groupes indépendants et de Wilcoxon pour les mesures appariées). [Tableau 1 de l'étude des données du Programme de la conférence originale abstraite ne figurent pas ici.]
Les différences entre le prétest, post-test et l'évaluation après six mois sont montrés également très importante, indiquant un effet très positif avec l'EMDR sur la réduction des symptômes intrusifs et d'évitement. Les effets positifs du traitement sur l'anxiété de la victime peuvent également être des notes, ainsi que sur la réduction de la mousse.

Objective: To present the results of a study carried out in the framework of treating road victims. We have made the distinction between the subjects who presented a complete (n=16) or a partial form (n=8) of post-traumatic stress disorder (defined by the presence of clusters A and B and one of the clusters C or D).
Subjects: All the victims (mean age: 34.3, s=4.19; 17 men and 7 women) underwent EMDR therapy for four 90 minute sessions. The subjects were included in the therapeutic project for 18 months and were followed for 6 months after the end of the therapy.
Procedure: The subjects were sent by different associations of victims to consult with one of the authors who took charge of all of the treatments, After the first consultation, a proposal was made to the subject to be part of a research protocol. After explanations were given the diagnosis (complete vs. partial PTSD) was made by the other two co-authors who also participated in evaluations of the different phases.
The subjects then had to answer questions from Horowitz’s Impact Event Scale (Horowitz et al, 1979) and the State-Trait Anxiety Inventory – STAI (Spielberger et al 1983). In the framework of therapeutic protocol, the subjects had to do a SUDS evaluation (Wolpe, 1990) which measures the state of distress conceivable by the patient, evaluated on a scale form 0 (none) to 10 (the worst). These different measures were administered to all of the subjects before beginning the therapy (T1), after four sessions of EMDR (T2), and six months later (T3).
Main results: Because of the small size of the sample and a non-normal distribution, the data was processed with non-parametric tests (Mann and Whitney for the independent groups and Wilcoxon for the paired measures). [Table 1 of study's data from the original Conference Program abstract not included here.]
The differences between the pretest, the posttest and the evaluation after six months are shown to be equally very significant, indicating a very positive effect with EMDR on the reduction of intrusive symptoms and avoidance. The positive effects of the treatment on the victim’s anxiety can also be notes, as well as on the reduction of the SUDS.

Keywords: Automobile Accident  Motor Vehicle Accident  

Accuracy Verified: Yes


193. Dellucci, H. (2010, Novembre). Thérapie EMDR et troubles dissociatifs [EMDR and dissociative disorders]. Presentation a la Pré-programme du colloque: Second séminaire Universitaire de recherche sur les dimensions intégratives dans la thérapie EMDR, Universite Paul Verlaine - METZ, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
La dissociation c’est… définition Definition du DSM-IV-TR (APA 2000): « une rupture des fonctions habituellement intégrées de la conscience, de la mémoire, de l’identité ou de la perception de l’environnement » Ne contient pas d’éléments somatoformes, comme des fonctions de contrôle moteur ou de sensations physiques Moreau de Tours (1845): dissociation comme un phénomène de désagrégation psychique Pierre Janet (1907): « …une maladie de la synthèse personnelle. » « Une forme de dépression mentale caractérisée par la rétraction du champ de la conscience et une tendance à la dissociation et à l’émancipation des systèmes d’idées et des fonctions que constitue la personnalité. » 19e siècle: concepts de dissociation de la personnalité et dissociation de conscience sont utilisés conjointement Van der Hart, Nijenhuis & Steele (2006): il s’agit d’un « manque d’intégration parmi deux ou plusieurs sous-systèmes psychobiologiques de la personnalité, comme système entier, ces sous-systèmes endossant chacun au moins un sens de Soi rudimentaire. » [Extrait]

The separation is ... Definition Definition of DSM-IV-TR (APA 2000), "a breakdown in the usually integrated functions of consciousness, memory, identity or perception of the environment" Do not contain any somatoform, as functions of motor control or physical sensations Moreau de Tours (1845): dissociation as a phenomenon of psychic disintegration  Pierre Janet (1907): "... a disease of personal synthesis. "" A form of mental depression characterized by retraction of the field of consciousness and a tendency to dissociation and emancipation of the systems of ideas and functions that constitute personality. " 19th century concepts of dissociation of the personality and dissociation of consciousness are used in conjunction Van der Hart, Nijenhuis & Steele (2006): This is a" lack of integration among two or more subsystems psychobiological personality, as the entire system, these subsystems endorsing each at least a rudimentary sense of self. "[Excerpt]

Keywords: Dissociative Disorders  Research  

Accuracy Verified: Yes


194. Sautai, G. (2009, Février). Traitement des intoxications psychiques (troubles traumatiques du developpment pour les anglophones) par l’immersion EMDR [Psychological treatment of poisoning (trauma disorders in the development process for anglophones) by immersion EMDR]. EMDRRevue, Theorie et Clinique therapeutiques.

Language: French

Format: Other

Abstract:
Certains patients sont amenés à évoluer durant les premières années de leur vie dans une structure familiale (ou de substitution) et sociale qui peut présenter un/des dysfonctionnements atteignant leur développement en fonction de leur personnalité et/ou de leur sensibilité génétique. Ceci entraîne de façon très insidieuse, ce que nous appelons en référence aux travaux de Jacques Roques, des Empoisonnements Psychiques dus à un/des Troubles Traumatiques du Développement (TTD).

Some patients are likely to evolve in the early years of their lives in a family structure (or substitute) and may have a social / dysfunction reaching their development according to their personality and / or their genetic susceptibility. This results in a very insidious, what we call in reference to the work of Jacques Roques, and poisonings due to a Psychic / Traumatic Disorders of Development (TTD).

Keywords: Psychic/Traumatic Disorders of Development  

Accuracy Verified: Yes


195. Stickgold, R. (2011). Traitement du souvenir dépendant du sommeil et mode d’action de l’EMDR [Treatment of sleep-dependent memory and mode of action of EMDR]. Journal of EMDR Practice and Research, 5(1), E1-E11. doi:10.1891/1933-3196.5.1.E1.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
On pense que l’efficacité particulière de l’EMDR (désensibilisation et retraitement par les mouvements oculaires) dans le traitement de l’état de stress post-traumatique résulte de changements dans l’état cérébral et mental du sujet qui sont induits par la stimulation sensorielle bilatérale, mais la nature spécifique de ces changements et leurs conséquences demeurent inconnues. La possibilité que la stimulation bilatérale induise un état psychologique et cérébral semblable à celui qui est induit par les mouvements oculaires rapides, lors du sommeil paradoxal, est corroborée par des études montrant que le sommeil favorise certaines formes de traitement du souvenir, sans doute nécessaires à la résolution du traumatisme. Ces études, parallèlement à des recherches directes sur l’effet de la stimulation bilatérale sur le traitement des souvenirs et des émotions, et à des études comparatives identifiant les caractéristiques que doit revêtir la stimulation bilatérale pour traiter efficacement les traumatismes, nous conduiront finalement à comprendre le fondement neurobiologique de l’EMDR.

It is believed that the particular effectiveness of EMDR (desensitization and reprocessing movements eye) in the treatment of Posttraumatic Stress Disorder resulting from changes in the state brain and mind of the subject that are induced by bilateral sensory stimulation, but the specific nature these changes and their consequences are still unknown. The possibility that stimulation Bilateral induce a psychological state and brain similar to that induced by the motion rapid eye during REM sleep, is supported by studies showing that sleep promotes certain forms of treatment of memory, probably needed to resolve the trauma. These studies, along with direct research on the effect of bilateral stimulation on treatment memories and emotions, and comparative studies identifying the characteristics that make take the bilateral stimulation to treat injuries effectively, we will ultimately lead to understanding the neurobiological basis of EMDR.

Keywords: Combination Therapy  Memory  REM Sleep  Sleep  

Accuracy Verified: Yes


196. Cvetek, R. (2012). Traitement EMDR d'expériences troublantes qui ne répondent pas aux critères de l'ESPT [EMDR treatment of disturbing experiences that do not meet the criteria for PTSD]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(3), 31E-45E. doi:10.1891/1933-3196.6.3.E31.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’EMDR (eye movement desensitization and reprocessing : désensibilisation et retraitement par les mouvements oculaires) permettrait de traiter avec succès non seulement l’état de stress post-traumatique (ESPT) mais aussi d’autres troubles psychiatriques et problèmes de santé mentale dans la mesure où ceux-ci possèdent des facteurs contributifs expérientiels. Cet essai clinique randomisé a étudié les effets du traitement d’expériences troublantes (ou traumatismes petit “t”) qui ne correspondent pas aux critères de l’ESPT. Trois heures d’une forme légèrement adaptée de l’EMDR ont été comparées à une écoute active (placebo attentionnel, également de 3 heures) et à une liste d’attente. Les résultats obtenus auprès de 90 participants ont montré que l’EMDR produisait des scores significativement plus faibles sur l’échelle de l’impact des événements (Impact of Events Scale [IES]) que l’écoute active ou la liste d’attente. L’EMDR résultait également en une augmentation significativement moins importante sur la sous-échelle état de l’inventaire d’anxiété état-trait (State-Trait Anxiety Inventory) après le rappel du souvenir. Quelques limites et implications des résultats sont abordées.

EMDR (eye movement desensitization and reprocessing: desensitization and reprocessing movements eye) would successfully treat not only the state of post-traumatic stress (PTSD) but also other psychiatric disorders and mental health problems to the extent they have experiential contributing factors. This randomized clinical trial investigated the effects processing disturbing experiences (or small trauma "t") which do not correspond to criteria for PTSD. Three hours of a slightly adapted form of EMDR were compared to a active listening (attentional placebo, also 3 hours) and a waiting list. The results with 90 participants showed that EMDR produced significantly higher scores low on the scale of impact events (Impact of Events Scale [IES]) as active listening or waiting list. EMDR also resulted in a significantly lower increase in subscale inventory status state-trait anxiety (State-Trait Anxiety Inventory) after the reminder memory. Some limitations and implications of the findings are discussed.

Keywords: Dysfunctionally Stored Stressful Experiences  Effectiveness  Life Experiences  Random Clinical Trial  RCT  SlovenesS  Small “T” Trauma  Survivors  Treatment Effectiveness  Young Adults  

Accuracy Verified: Yes


197. Coste, L. (2007, Juin). Traitement EMDR d'une anorexie dan le cadre d'une thérapie globale et familiale [EMDR treatment of anorexia dangerous part of a comprehensive therapy and family]. Affiche présentée à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Voici le cadre du traitement d’une anorexie chez une adolescente, Annie, 13 ans. Le traitement a duré 10 mois.
Annie est née cinq ans après une demi-soeur, Joanna, 18 ans. Joana n’a pas même père. Le père d’Annie a accepté l’adoption.
Le père, d’Annie, la mère, Annie et Joana vivent sous le même toit. Annie entre difficilement dans l’adolecence, alors que Joana s’exhibe depuis quelques mois avec son compagnon dans la chambre contiguë de celle d’Annie. Les rapports sexuels particiliers sont utilises par Joana à la fois comme instrument de vengeiance envers sa demi-soeur, et encore pour attirer l’attention de des parents sa problématique liée à son arrive dans la famille.
Joana souhaite ainsi impliquer et irriter houte la famille pour résoudre un conflit interne.
Elle réussit à persécuter Annie qui entre dans une phase aiguë de régression avec le souhait de se fonder en sa mère, au point de devoir dormer à ses côtés. Annie développe progressive une depersonalization. Pour autant, Joans ne tente as de s’approprier sin beau-père: au contraite, elle le rejette d’autant plue qu’elle se rend très souvent sur les lieux de père-géniteur dont a elle retrouvé les traces.
Cette situation culpabilise a posteriori un beau-père qui estime avoir éléve sa belle-fille avec amour. Sa position de chef de famille est remise en cause. La situation culpabilise également la mère qui avait pourtant choisi de garder Joana plutôt que d’avorter. Joana gignote de jour en our le territoire de sa dem-soeur sans poor autant vouloir continuer à s’insérer dans cette famille.
Le traitement préconisé sera:
- dans un premier temps, d’enrayer rapidement la dénutrition d’Annie par traitement EMDR (cogntions autour de l’estime de soi) puis traitement d’une peur de mourir (cognitions liées à la sécurité/survie), suivi du choix de “réussiré (congitions liées à la possibilité de contrôle).
- de suivre en alternance les parents, Annie et Joana;
- dans un second temps, de suivre Annie et Joana;
- dans un troisième temps de traiter par EMDR quelques peurs chez Joana et abaisser son irritation en famille, puis preparer son depart.
- Séance après séance, Annie se réappropriera son corps grâce à un imagination et une activité onirique du veille mises au service de la guérison. Annie parviendra finalement à croire en la possibilité de “réussir” sa vie.

Here the treatment of anorexia in a teen, Annie, 13. The treatment lasted 10 months.
Annie was born five years after a half-sister, Joanna, 18. Joana has not even father. Annie's father accepted the adoption.
The father of Annie, mother, Annie and Joana live under the same roof. Annie easily into the adolecents, while Joana showing off for several months with his companion in the room next to that of Annie. Sex particiliers are used by Joana both as an instrument of vengeiance to his half-sister, and again to draw the attention of his parents' problems related to his arrival in the family.
Joana hopes to involve and irritate houte family to resolve an internal conflict.
She managed to persecute Annie enters a critical phase of regression with the desire to rely on his mother, to the point of having to sleep on his side. Annie develops a gradual depersonalization. However, no attempts have Joans sin to appropriate father-to Constrain, she rejects all Plue it goes very often on-site parent whose father she has found the traces.
This guilty post a stepfather who feels his pupil step-daughter with love. His position as head of family is challenged. The situation also blames the mother who nevertheless chose to keep rather than abort Joana. Joana gignote from day o the territory of its dem-sister without all the poor would continue to fit into this family.
The recommended treatment is:
- Initially, to stem the rapid wasting of Annie by EMDR treatment (cogntions around self-esteem) and subsequent treatment of a fear of dying (cognitions related to safety / survival), followed by the choice of "réussiré (congitions related to the possibility of control).
- Follow-linked parents, Annie and Joana;
- A second time, Annie and follow Joana;
- A third time to deal with some fears among EMDR Joana and lowering his irritation with the family, then prepare his departure.
- Session after session, Annie reclaim his body with an active imagination and dream of a day in the service of healing. Annie finally succeed to believe in the possibility of "successful" life.

Keywords: Anorexia  Eating Disorders  Family  Poster  

Accuracy Verified: Yes


198. Abel, N. J., & O'Brien, J. M. (2012). Traitement par l’EMDR d’états comorbides d’ESPT et de dépendance à l’alcool: Un exemple de cas [EMDR treatment of comorbid PTSD and alcohol dependence: A case example]. Journal of EMDR Practice and Research, 6(2), E1-E11. doi:10.1891/1933-3196.6.2.E1.

Language: French

Format: Journal

Abstract:
L’EMDR (désensibilisation et retraitement par les mouvements oculaires) est une thérapie qui a démontré son efficacité dans le traitement de l’état de stress post-traumatique (ESPT). Une littérature clinique encore relativement réduite, mais croissante, montre que l’EMDR peut aussi être un traitement complémentaire efficace de la toxicomanie. Le présent article passe en revue les divers protocoles qui ont été développés dans ce but, avec les protocoles de Vogelmann-Sine et al., Omaha, Popky et Hase. Une étude de cas intégrant certaines de ces interventions est présentée afin d’illustrer la réussite du traitement par l’EMDR d’une femme souffrant de longue date d’une dépendance à l’alcool et d’un ESPT comorbides. Le suivi, deux ans plus tard, a montré que cette femme restait sobre et que l’ESPT était en rémission complète. Après une discussion des aspects importants de ce cas, les auteurs explorent de futures directions de recherche.

Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) is a therapy that has been demonstrated to be effective in the treatment of posttraumatic stress disorder (PTSD). A relatively small but growing body of literature indicates that EMDR may be an effective adjunctive treatment for substance abuse. This article reviews the various protocols that have been developed for that purpose, including protocols by Vogelmann-Sine et al., Omaha, Popky, and Hase. A case study that incorporates the use of some of these interventions is presented to illustrate successful EMDR treatment of a woman who had long-standing comorbid alcohol abuse and PTSD. Two-year follow-up after EMDR showed that the woman was successfully maintaining sobriety and that the PTSD continued in full remission. After a discussion of the important aspects of this case, the authors explore future directions for research.

Keywords: Alcohol Dependence  Comorbid PTSD  

Accuracy Verified: Yes


199. Drexler, K. (2005). Transgenerational weitergegebene traumata und EMDR - eine fallvignette [Forwarded transgenerational trauma and EMDR - A case vignette]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Unbewältigte Traumata können in gravierendem Ausmaß auf die Folgegeneration übertragen werden. Dies wissen wir spätestens seit den Untersuchungen an Kindern und Enkeln Holocaustüberlebender. Diese Übertragung auf die Kinder vollzieht sich durch Introjektion des traumatisierten Elternteils.

Unresolved trauma can be transmitted to the next generation in seriousness. This we know at least since the studies of children and grandchildren Holocaust survivor. This shift to the children takes place by introjection of the traumatized parent.

Keywords: Case Study  Transgenerational Trauma  

Accuracy Verified: Yes


200. Drexler, K. (2005). Transgenerational weitergegebene traumata und EMDR - Liebe kolleginnen, liebe kollegen, haben sie den film "Die Flucht" gesehen? [Kolleginnen forwarded transgenerational traumas and EMDR - Dear colleagues, dear, they have seen the movie "The Flight"?]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Begleitschreiben diskutiert die Rezension des Films "Die Flucht" ["The Flight"] Über Trauma des Holocausts transgenerationalen Überlebenden und Opfern von EMDR behandelt.

Cover letter discusses the review of the film "The Flight" about transgenerational trauma of Holocausts survivors and victims treated by EMDR.

Keywords: Holocaust Survivors  Nazis Survivors  Trans-generational Trauma  

Accuracy Verified: Yes


201. Melbeck, H.-H. (2008, Marz). Trauma Aid/HAP setzt das Indonesien-Projekt fort [Trauma Aid/HAP continues the Indonesia Project]. EMDRIA Deutschland e.V. Rundbrief, 14, 36-38.

Language: German

Format: Newsletter

Abstract:
Im Januar 2008 flogen Frau Dr. Helga Mattheß, Herr Dr. Arne Hofmann, Frau Silke Mehler und Herr Dr. Hans-Henning Melbeck für Trauma-Aid / HAP nach Java/Indonesien, um das dort begonnene Ausbildungsprojekt fortzusetzen. Seit Anfang des Jahres 2007 engagiert sich Trauma Aid /HAP-Deutschland in einem Projekt, bei dem indonesische PsychotherapeutInnen für die Behandlung traumatisierter Menschen in der Region Aceh auf Sumatra ausgebildet werden. Silke Mehler und Dr. Andrea Möllering haben im EMDRIA-Rundbrief Nr. 11 - 2/2007 darüber berichtet. Die Region Aceh war von dem Tsunami im Indischen Ozean am 26.12.2004 mit 160.000 Toten und mehr als 500.000 Obdachlosen besonders gravierend betroffen. Eine psychosoziale Versorgung war bis dahin kaum und eine psychotraumatologische Fachbehandlung der in großer Zahl traumatisierten Bewohner überhaupt nicht möglich. Das Projekt versucht, diese humanitäre Katastrophensituation zu mildern. Es ist auf drei Jahre bis Ende 2009 angelegt und wird von der Bundesregierung (Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung, BMZ) finanziert und von Terre des hommes federführend betreut.

In January 2008, Dr. Helga flew Mattheß, Dr. Arne Hofmann, Silke Mehler and Dr. Hans-Henning Melbeck flew for Trauma Aid / HAP to Java / Indonesia, to continue the training project. Since the beginning of 2007 trauma Aid / HAP Germany is involved in a project at the Indonesian psychotherapists for treatment of traumatized people in the Aceh region of Sumatra are trained. Silke Mehler and Dr. Andrea Möllering have EMDRIA-Newsletter No. 11 - 2 / 2007 reported. Aceh was the region of the Tsunami in the Indian Ocean on 26.12.2004 with 160,000 dead and more than 500,000 Homeless hit particularly severe. A psycho-social care until then and a little psychotraumatological specialist treatment in large numbers of traumatized Residents at all possible. The project attempts to those humanitarian Mitigate disaster situation. It will run for three years until the end of 2009 and will the Federal Government (Federal Ministry for Economic Cooperation and Development, BMZ) and Terre des Hommes supports the lead.

Keywords: HAP  Indonesia Project  

Accuracy Verified: Yes


202. Bumke, P. (2011, June). Trauma centered psychotherapy and EMDR in a humanitarian mass disaster: Evaluating the ACEH experience. Keynote presented at the annual meeting of the EMDR Europe Association, Vienna, Austria.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
In a project carried out by Trauma Aid-HAP Germany between 2007 and 2009 and sponsored by Terre des Hommes and the German Official Development Assistance more than 3200 adult and child clients were treated for mental disorders related to traumatic experiences after the Tsunami in 2004 and the civil war in Aceh/ Indonesia. An accompanying monitoring and research component provided detailed diagnostic data before and after therapy. This guided both the therapeutic process, and the training process in psychotraumatology. Also with this component the long term effectiveness of the interventions was assessed. In turn these findings were related to various traumatic events, socio-economic conditions and other non-psychological factors that influenced therapy outcome. Particular attention was paid to a variety of cultural implications entailed in using therapies such as EMDR in a non-Western, deeply religious and traditional context. Main results, implications for further research and future intervention strategies will be addressed.

Keywords: ACEH  Disasters  Keynote  Plenary  

Accuracy Verified: Yes


203. Unfried, N. (2003). Trauma und entwicklung: Physiologische und biologische veränderungen nach frühen kindlichen traumata und deren behandlungsmöglichkeit [Trauma and development: Physiologic and biologic variations after early infant traumatisations and attendance of them]. Zeitschrift für Psychotraumatologie und Psychologische Medizin (ZPPM), 1(3), 59-71.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Behandlung psychotraumatischer belastungsstörungen mit EMDR
Die Entwicklung des Kindes ist heutzutage als Prozess zu verstehen. Ein Kind ist dementsprechend zu jedem Zeitpunkt seiner Entwicklung "reif", einschließlich seines intrauterinen Lebens, d.h. es verfügt über die für die jeweilige Zeit notwenige Ausstattung. Von Beginn an erfolgt dieses mehr oder weniger störanfällige Geschehen mit anderen im aktiven intra- und interagierenden informativen, energetischen und stofflichen Austausch. An diesem Entwicklungsprozess nimmt der gesamte Körper, jede Zelle, einschließlich des Gehirns als Organ der sensomotorischen und psychophysischen Verarbeitung teil. Die Stressreaktion und Stress auf bewältigbarem Niveau hilft dem Kind kritische Phasen zu überstehen (Hüther, 1999). Jedoch führt nicht bewältigbarer Stress zu tiefgreifenden Veränderungen funktionell bis strukturell, wenn der Organismus keine neue Lösungsmöglichkeit findet. Mehrere Autoren belegen, dass traumatische Erlebnisse Veränderungen im limbischen System und Cortex zeigen können (Hüther, 1999; van den Kolk, 1998; Roth, 1998). Bei unkontrolliertem Stress (frühzeitig) kommt es zur Daueraktivierung der Amygdala und über die Amygdala zur Aktivierung mehrerer Systeme, unter anderem auch der Hypothalamus-Hypophysen-Nebennieren- Achse mit einem Ausschütten von Stresshormonen. Diese Daueraktivierung löst körperlich die Notfallreaktion im Sinne einer Schockreaktion aus, gleichzeitig führt sie zur Störung der Einspeicherung von Informationen in den Hippocampus. Die imaginativ-methodische Herangehensweise scheint für frühtraumatisierte Kinder und Jugendliche eine Möglichkeit zu sein, die dissoziierten Anteile der traumatischen Szene abzurufen und somit einen Weg zur Integration zu finden. Die therapeutische Beziehung ermöglicht das Wiedererleben der Schmerzen, der Angst, aber auch die Beendigung der traumatischen Situation. Es konnte gezeigt werden, wie die triggerabhängigen Projektionen bei den Kindern endeten und Veränderungen der Persönlichkeitsentwicklung nachweisbar waren. Der Erfahrungsbericht stellt ein vorläufiges Ergebnis dar.

Psychosocial treatment of traumatic stress disorders with EMDR
Children’s development is now understood as a process. Balance and imbalance are said to alternate with one another, and impaired functioning is to be seen as an inducement for further development. Even the early organism has the opportunity of finding a new level of organisation. Right from the beginning, this process, which is susceptible to disruption to a greater or lesser extent, takes place with others in an intra- and interactive exchange of energy and material. This developmental process involves the entire body, every cell, including the brain as the organ of sensomotoric and psychophysical processing. The stress reaction and stress at a manageable level help the child to survive critical periods (Hüther, 1999). However, stress that is not manageable leads to far-reaching changes, in both functional and structural terms, unless the organism finds new solutions. There are sensitive stages during prenatal development that give the brain a high degree of adaptability; however, they also make the embryo, foetus and young infant receptive for disruptive or even hostile influences can lead to changes in the limbic system and the cortex (Hüther 1999; van den Kolk 1998; Roth, 1998). In the event of (early) uncontrolled stress, the amygdala becomes permanently activated, and via the amygdala, several systems are also activated, including the hypothalamic-pituitary-adrenal axis, by the secretion of stress hormones. This permanent activation triggers a physical emergency reaction in the sense of a shock reaction and at the same time leads to a disruption of the storage of information in the hippocampus. The imaginative approach to be a way for children and adolescents with early traumas to recall the dissociated parts of the traumatic scene and hence to find a way of integrating them. The therapeutic relationship allows the pain and fear to be reenacted, but also enables the traumatic situation to be brought to a close. It was able to be shown how the trigger-dependent projections stopped in the children, and changes in personality development were able to be observed. The report presents preliminary results.

Keywords: Attachment  Chidlren  Biologic Variations  Psysiologic Variations  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


204. Loibl, B. (2009). Traumatherapeutische elemente in der akutphase - Der ansatz des eye movement dezensitization and reprocessing (EMDR)...[Trauma therapeutic elements in the acute phase - The approach of the eye movement desensitization and reprocessing (EMDR)...] . In B. Loibl, Psychische Traumatisierungsprozesse beim Grundschulkind nach Elternsuizid: Ursachen, Warnsignale, Akutmassnahmen [Mental traumatisation the primary school child to parent suicide: causes, warning signs, acute measures,] (pp. 70-78), Protestant University of Applied Sciences Dresden, GRIN Verlag für Akademische Texte, 129 p. ISBN (eBook): 978-3-640-30050-1, ISBN (Book): 978-3-640-30533-9, DOI:10.3239/9783640300501.

Language: German

Format: Book Section

Abstract:
In der vorliegenden Arbeit geht es im Nähren um die Darstellung dreier Sachverhalte. Zum einen soll das elternbezogenen Bindungsgefüge beleuchtet werden, welches konstitutiv einen Einfluss auf die gesunde biopsychosoziale Entwicklung eines Kindes nimmt. Die irreversible Auflösung dieser fundamentalen Beziehung beansprucht weiterhin die Erörterung des kindlichen Verlusterlebens und des daraus resultierenden physischen, psychischen und sozialen Gefährdungspotenzials. Dahingehend wird besonders eine Betrachtung hinsichtlich der emotionalen Schemata des Trauerns relevant sowie gegenüber den damit korrespondierenten Phänomen der psychischen Traumatisierung. Letztlich wird es von Bedeutung sein, Hilfeinterventionen zu beleuchten, die einer Gefährdung des Kindes entgegenwirken. Da meine berufliche Handlungsfähigkeit im Arbeitsfeld der Notfallversorgung verankert ist, möchte ich diesbezüglich nach der Möglichkeit von Sofortmassnahmen suchen, die unmittelbar nach dem Verlusterlebnis eingeleitet werden können. Hinsichtlich dieser Betrachtungsweise lassen sich zwei thematische Fragestellungen formulieren. (1) Welche Relevanz übt eine Eltern-Kind-Beziehung auf die kindliche Entwicklung aus und inwieweit leitet ihre Auflösung, im Kontext eines Eltersuizides, eine mögliche trauma-basierende, psychopathologische Störung des Kindes ein? (2) Welche Massnahmen der kindlichen Akutbetreuung lassen einen adäquaten Beitrag zur kognitiven und emotionalen Rehabilitierung des Kindes versprechen?

In the present work is in nurturing the image of three issues. On the one hand, the parents moved into bond structures are illuminated, which constitutively takes a biopsychosocial influence on the healthy development of a child. The irreversible resolution of this fundamental relationship claims continue to discuss the child's loss experience and the resulting physical, mental and social potential hazard. To that effect, is a consideration particularly with regard to the emotional patterns of mourning and relevant in relation to the phenomenon of psychological trauma that korrespondierenten. Ultimately, it will be important to shed light on using interventions to counter the threat of the child. Since my professional capacity is rooted in the working field of emergency care, I would look in this regard to the possibility of immediate measures that can be initiated immediately after the loss experience. Regarding this approach can be formulated in two thematic issues. (1) What relevance exerts a parent-child relationship on child development and how far forward its resolution in a context of parental suicide, a possible trauma-based, psycho-pathological disorder of the child? (2) What measures of children's emergency care can be an adequate contribution to cognitive and emotional rehabilitation of the child's promise?

Keywords: Trauma  Treatment  

Accuracy Verified: Yes


205. Schubbe, O. (2006). Traumatherapie mit EMDR: Ein handbuch für die ausbildung [Trauma therapy with EMDR: A manual for the training]. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Language: German

Format: Book

Abstract:
"Traumatherapie mit EMDR" ist ein Trainingsmanual für Psychotherapeuten, die sich für eine Ausbildung in dieser Traumaverarbeitungsmethode interessieren oder sie in ihrer therapeutischen Arbeit bereits anwenden. EMDR steht für Eye Movement Desensitization and Reprocessing, deutsch: Desensibilisierung und Neubearbeitung mit Augenbewegungen. Es ist eine Technik therapeutischer Traumaverarbeitung und gleichzeitig eine innere Haltung und fast ein kleines Wunder. Die Methode folgt einer klaren Zielorientierung, um dysfunktionale Lernerfahrungen in funktionale verwandeln zu helfen. Ausgegangen wird davon, dass Menschen ein natürlicher Antrieb zu Wachstum und Integration von Erfahrung innewohnt. Der angeleitete EMDR-Prozess unterstützt die genaue Beobachtung und das differenzierte Erleben bewusstseinsfähiger innerer Prozesse und ein nachvollziehendes Verstehen und Akzeptieren von Zusammenhängen. Oft berichten die Klienten von spontanen inneren Einsichten, die sich mit den traumatischen Erinnerungen verbinden und anschließend zu neuen Gefühlen, Gedanken und Handlungen befähigen. Nach einer Einführung zur allgemeinen Psychotraumatologie und zum theoretischen Hintergrund werden empirische Erfahrungen m it EMDR berichtet. Der Schwerpunkt des Buches liegt auf der Erläuterung der praktischen Durchführung von EMDR. Dabei werden therapeutische Schwierigkeiten differenziert aufgegriffen, angemessene Umgangsweisen damit dargestellt, professionelles Affektmanagement und ressourcenorientiertes Arbeiten vorgestellt.

"Trauma Therapy with EMDR is a training manual for psychotherapists who are interested in training in this trauma processing method or apply them in their therapeutic work already. EMDR stands for Eye Movement Desensitization and Reprocessing, German: desensitization and revised edition with eye movements. It is a technique of therapeutic trauma processing, while an inner attitude, and almost a small miracle. The method follows a clear goal orientation, to help transform learning experiences into functional dysfunctional. The starting point is the fact that inherent in a natural human impulse to growth and integration of experience. The guided EMDR process supports the close monitoring and the differentiated experience of becoming conscious of inner processes and understand understanding and accepting connections. Often, clients report of spontaneous internal insights that are combined with the traumatic memories and then to new feelings, thoughts and actions qualify. After a general introduction to psychological trauma and the theoretical background, empirical experience w ith EMDR are reported. The focus of the book is on explaining the practical application of EMDR. These therapeutic difficulties are addressed differentiated, appropriate ways of dealing presented thus presented professional resource-management and emotional work.

Keywords: Trauma  

Accuracy Verified: Yes


206. Qirjako, E. (2007, Feburar). Traumatisierte kinder und jugendliche. Einfluss posttraumatischer belastungsstörung auf psychische auffälligkeiten bei kindern und jugendlichen [Traumatized children and youth. Influence of post-traumatic stress disorder to mental disorders in children and adolescent trauma]. Ludwig-Maximilians-Universität München.

Language: German

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Die Geschichtsbücher über die Kriege zeichnen ein furchtbares Bild des Grauens. Erlebte Realität ist nicht gedruckte Seiten, das wir lesen, sondern die Angst, Schmerz und Leiden, die uns für den Rest unseres Lebens begleiten werden. Tragische Ereignisse wie der Krieg im ehemaligen Jugoslawien haben bei der betroffenen Bevölkerung tiefe seelische Wunden hinterlassen. All das hat das Zusammenleben der verschieden ethnokulturellen Gruppen stark erschüttert und ist meistens nicht mehr möglich. Die Kriegs- und Traumaopfer leiden häufig noch Jahren unter den schlimmen Folgen der Extrembelastungen. Typische „posttraumatische“, psychische Folgen sind das ständige schmerzliche Wiedererleben der durchlittenen Situationen, Alpträume, erhöhte Schreckhaftigkeit, Reizbarkeit sowie Auswirkungen im sozialen Bereich. Diese Symptome werden seit 1980 unter dem Begriff Posttraumatische Belastungsstörung (PTB) in den offiziellen Klassifikationsmanualen psychischer Störungen zusammengefasst (DSM-IV-R, 1994).

The history books about the wars paint a terrible picture of horror. Experienced reality is not printed pages, we read, but the fear, pain and suffering that will accompany us for the rest of our lives. Tragic events like the war in former Yugoslavia have left deep emotional scars, the affected population. All this shook the coexistence of different ethno-cultural groups is not strong and more usually possible. The war and trauma victims often suffer for years under the terrible consequences of extreme stress. Typical "post-traumatic", the constant psychological consequences are painful reliving of the artist went through situations, nightmares, increased nervousness, irritability and social impact. These symptoms are grouped together since 1980 under the term Post Traumatic Stress Disorder (PTB) in the official classification manual of mental disorders (DSM-IV-R, 1994).

Keywords: Adolescents  Children  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


207. Hensel, T. (2004). Traumazentrierte psychotherapie (EMDR) bei jugendlichen mit störungen des sozialverhaltens - Das MASTR - Manual [Traumazentrierte psychotherapy (EMDR) in adolescents with disorders of social behavior - the MASTR Manual]. Institut fur Traumatherapie.

Language: German

Format: Other

Abstract:
Störungen des Sozialverhaltens (F 91, F92 ICD-10) umfassen komplexe, multifaktoriell bedingte Störungen, die sich in einem Bündel von Leitsymptomen niederschlagen. Bisherige Therapieansätze sind in ihren Effekten nicht sehr befriedigend. Allerdings berücksichtigten sie auch nicht in geplanter und systematischer Weise die Folgen kindlicher Traumatisierung, obwohl die Übereinstimmung der Symptomatik bei Störung des Sozialverhalten und Traumafolgestörungen frappierend ist (Greenwald 2002). Forschungsergebnisse belegen, dass zwischen 60 - 90 % aller Jugendliche mit Störungen des Sozialverhaltens in ihrer Lebensgeschichte schweren Traumatisierungen (Kombinationen Typ I und II) ausgesetzt waren (Steiner, Garcia, Matthews 1997, Cuffe et al. 1998).
MASTR (ein Akronym für Motivation - Adaptiv Skills - Trauma Resolution) ist ein von Dr. Ricky Greenwald (2002) entwickeltes traumabasiertes manualisiertes Behandlungsverfahren, das aus drei aufeinander aufbauenden Phasen besteht.

Disorders of social behavior (F 91, F92 ICD-10) involve complex, multifactorial, related disorders, which are reflected in a set of cardinal symptoms. Previous therapy approaches are in their effects, not very satisfactory. However, they are not even considered in a planned and systematic way the consequences of childhood trauma, although the consistency of symptoms associated with disruption of social behavior and trauma disorders is striking (Greenwald 2002). Research shows that were exposed to between 60 - 90% of adolescents with disorders of social behavior in their life history severe trauma (combinations of type I and II) (Steiner, Garcia, Matthews 1997, Cuffe et al. 1998).
MASTR (an acronym for Motivation - Adaptive Skills - Trauma Resolution) is a traumabasiertes developed by Dr. Ricky Greenwald (2002) manualisiertes treatment process, which consists of three successive phases.

Keywords: Adolescents  Social Behavior Disorders  

Accuracy Verified: Yes


208. Uttendorfer, J. (2009, October). Traumazentrierte pädagogik von der entwicklung einer kultur des sicheren ortes [Traumazentrierte Pedagogy, Trauma centered education from the development of a culture of safe places]. Festvortrag anlässlich des 10-jährigen Bestehens der Johanniter Tagesgruppen in Neuwied [Lecture to mark the 10th anniversary of Johanniter-Tagesgruppe fur Kinder und Jugendliche e. V., Neuwied], De [16 pages].

Language: German

Format: Other

Abstract:
Die vorliegende Abhandlung skizziert das Konzept der Traumazentrierten Pädagogik, die Erkenntnisse aus der Psychotraumatologie und Ergebnisse der Gehirnforschung in die Pädagogik integriert. Wesentlicher Bestandteil dieses Konzeptes ist die aus der Arbeit mit Imaginationen abgeleitete Entwicklung einer Kultur des „Sicheren Ortes“ in Jugendhilfeeinrichtungen. ... Durch die Erkenntnisse aus der Psychotraumatologie, der Neurophysiologie und Neurobiologie sowie der Hirnforschung – um einfach einmal die wesentlichen Forschungsrichtungen aufzuzählen, die multidisziplinär in diesem neuen Ansatz zusammenwirken - haben sich Fakten ergeben, an denen eine zeitgemäße Pädagogik nicht vorübergehen kann. Ich bin der Überzeugung und diese will ich Ihnen in meinem Vortrag nahe bringen: Eine zeitgemäße, traumazentrierte Pädagogik, in der die neuen Erkenntnisse einfließen, vermag bei Kindern, deren Entwicklung durch Traumatisierung blockiert ist, die Potentiale für Entwicklung wieder frei zu räumen!

The present paper outlines the concept of trauma-centered education, the findings from psycho-trauma and results of brain research in the integrated education. A key component of this concept is from the work with imagery derived development of a culture of "safe place" in youth services facilities. ... Through the findings of the psychotraumatology, neurophysiology and Neurobiology and brain research - to simply once the essential Research directions enumerate the multidisciplinary approach in this new - Work together facts have emerged, in which a contemporary Education can not pass. I am of the conviction and that I will Bring you close in my presentation: A contemporary, traumazentrierte Education, incorporated in the new knowledge can, in children whose Development is blocked by trauma, the potential for development to grant free again!

Keywords: Safe Place  

Accuracy Verified: Yes


209. Uttendorfer, J. (2008). Traumazentrierte pädagogik. Von der entwicklung der kultur eines "Sicheren Ortes" [Trauma-centered education. From the development of a culture of a "safe place"]. Unsere Jugend, 2, 50-65.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Das vorliegende Papier umreißt den Begriff des Trauma-Zentrum Bildung, die Erkenntnisse aus psycho-Trauma und die Ergebnisse der Hirnforschung in der integrierten Bildung. Ein wichtiger Bestandteil dieses Konzepts ist aus der Arbeit mit Bildern abgeleitet Entwicklung einer Kultur des "sicheren Ort" in der Jugendhilfe Einrichtungen.

The present paper outlines the concept of trauma-centered education, the findings from psycho-trauma and results of brain research in the integrated education. A key component of this concept is from the work with imagery derived development of a culture of "safe place" in youth services facilities.

Keywords: Children  Safe Place  Youth  

Accuracy Verified: Yes


210. Zillhart, P. (2007, Juin). Troubles du comportement alimentaire et EMDR [EMDR and eating behavioral disorders]. Présentation à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Défaut d’intériorsation des objets dans la théorie des relations objectales ou véritable pathologie de la consommation et du changement au carrefour des domains environnementaux et socio-culturels, les TCA constituent un probleme de santé sociale. Leur nature addictive est discutée.
Le problematique des TCA est rendue plus complexe par l’existence d’une lourde comorbidité dont les éléments pathologiques sont autant causes que conséquences. Notons que 40% des patients souffrant de TCA ont eu, à un moment de leur vie, un psychotraumatisme.
La thérapie EMDR permet une approche intégrative dans le traitement des TCA: un aspect cognitif indéniable, le processus associatif unduit par les stimulations alternées met souvent en lumuiere des matériaux reflétant des conflits intrapsychiques plus ou moins archaiques.
Le travail portant sur l’imagerie mentale ou les états dissociés du moi peut aussi etre associé dans les cas difficiles de patients souffrant de TCA Le présent atelier a pour but :
- D’éclairir les points clef des classifications nosographiques actuelles, notamment dans leur incidence thérapeutique, sans oublier les cas l’urgences.
- De présenter les aspects les plus récents du modèle bio-psychosocial des TCA, véritable clef de voute des interventions thérapeutiques, notommanent concernant la therapie EMDR. La therapie EMDR se veut indvidualisée selon l’histoire de vie de chaque patient.
La connaissance profounde de l’histoire de vie des patients avec leurs thématiques existentielles permet la construction de "clusters" multiples. Ceux-ci offrent un mode d’induction privilégié des processus associatifs de restructuration cognitive, émotionnelle, et corporelle proper à la thérapie EMDR.
- Des protocoles sont proposés selon cas et illustrés par quelques exemples et vignettes cliniques.
- De répondre à un maximum de questions durant l’atelier.

Failure intériorsation objects in the theory of object relations or true pathology of consumption and change at the junction of domains environmental and socio-cultural, the CAW is a social health problem. Their addictive nature is discussed. The problematic CAW is complicated by the existence of a significant comorbidity with pathological elements are all causes than consequences. Note that 40% of patients with ABI had, at some point in their life, a psychological trauma. EMDR allows an integrative approach in the treatment of TCA, a cognitive undeniable, the associative process unduit by alternating stimulation is often lumuiere materials reflecting intrapsychic conflicts more or less archaic. The work on mental imagery or dissociated ego states may also be involved in difficult cases of patients with ABI This workshop aims to: - To explain the key points nosographic current classifications, particularly in their therapeutic effect, without forgetting the emergency cases. - Present the most recent aspects of the biopsychosocial model CAW real keystone of therapeutic interventions notommanent on EMDR therapy. The EMDR therapy is meant indvidualisée by life history of each patient. Profound knowledge of the history of life of patients with their existential issues allows the construction of clusters multiple. They offer a privileged mode of induction of associative processes of cognitive restructuring, emotional, and physical Proper to EMDR. - Protocols are proposed under event and illustrated by some examples and clinical vignettes. - To answer many questions as possible during the workshop.

Keywords: Eating Disorders  

Accuracy Verified: Yes


211. Meignant, M. (2012, April). Un EMDR d’enfant (Formation EMDR sur la rivière Kwai) [A child of EMDR (EMDR Training on the River Kwai)]. Presentation at the annual meeting of the EMDR Canada, Montreal, Quebec, Canada.

Language: English

Format: Conference

Abstract:
Film de Michel Meignant(en anglais avec sous-titres français suivi d’une discussion en français) (Tous les niveaux)[Film by Michel Meignant (in English with French subtitles followed by a discussion in French
Lors de l’atelier de formation d’EMDR organisé en Thaïlande par Trauma-Aid, HAP Allemagne et Terre des Hommes Allemagne, la psychologue Dagmar Eckers se prépare à traiter par l’EMDR le jeune Indonésien Ooz, victime du Tsunami. Il souffre de cauchemars et de difficultés de concentration. Ce film présente deux séances d’EMDR sur cet enfant de 10 ans. Il montre aussi les efforts des formateurs EMDR qui, avec l’aide des associations caritatives, forment les Birmans, Chinois, Indiens, Indonésiens et Thaïlandais à devenir autonomes dans la pratique et l’enseignement de l’EMDR.

Objectifs d’apprentissage: 1. Comment utiliser l'EMDR pour soulager les conséquences traumatiques d'une catastrophe de la nature 2. L'utilisation d'EMDR auprès d'un enfant dans un contexte social et culturel non-occidental. (les 8 phases de la démarche EMDR dans un tel contexte)

During the training workshop held in Thailand by EMDR Trauma-Aid, PAHs and Germany Terre des Hommes Germany, psychologist Dagmar Eckers prepares to deal with the young Indonesian EMDR OOZ, victims of the Tsunami. He suffers from nightmares and difficulty concentrating. This film has two sessions of EMDR on this 10 year old child. It also shows the efforts of EMDR trainers who, with help from charities, are the Burmese, Chinese, Indians, Indonesians and Thais to become independent in practice and teaching of EMDR.
Learning Objectives: 1. How to use EMDR to relieve the traumatic consequences of a catastrophe of nature 2. The use of EMDR with a child in a social and cultural non-Western. (the 8 phases of EMDR approach in this context)

Keywords: Video  

Accuracy Verified: Yes


212. Gupta, M., & Gupta, A. (2003, September/October). Use of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) in the treatment of dermatologic disorders. Journal of Cutaneous Medicine and Surgery, 6(5), 415-421. doi:10.1007/s10227-001-0116-8.

Language: English

Format: Journal

Abstract:
Background: The use of psychological therapies in dermatology is being increasingly recognized because stress and negative emotions are major factors in a wide range of dermatologic disorders. Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) is a relatively new psychological intervention which was first described to be effective in post-traumatic stress disorder, a condition associated with extremely stressful life situations. Objective: We evaluated the efficacy of EMDR in primary dermatologic disorders where psychological stress plays an important part in the pathogenesis of the disorder, and in clinical situations where the dermatologic symptom is the feature of a stress-related psychiatric disorder. Methods: Four patients (two patients with atopic dermatitis and psoriasis, respectively, whose symptoms were exacerbated by stress, one patient with acne excoríee associated with body image pathology as a result of childhood emotional abuse, and one patient with generalized urticaria associated with post-traumatic stress disorder) were treated using the standard EMDR protocol with 3–6 sessions for a period ranging from 4 to 12 weeks, and followed up for 6–12 months after the end of EMDR therapy. Results: All 4 patients experienced a marked improvement in their symptoms after 3–6 sessions of EMDR, within a period of ?3 months, and maintained improvement during followup periods of 6–12 months. Conclusion: Our preliminary findings suggest that EMDR may be beneficial in the treatment of a wide range of stress-mediated dermatologic symptoms.

Antécédents: Le stress et les émotions négatives étant les principales causes de certaines dermatoses, la psychothérapie est de plus en plus reconnue en dermatologie. La désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement est une intervention psychologique relativement nouvelle, qui, à l'origine, était décrite comme efficace pour le syndrome de stress post-traumatique, une condition associée à un style de vie extrêmement stressant. Objectif: Nous avons évalué l'efficacité de la désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement dans les troubles dermiques primaires, où le stress psychologique joue un rôle important dans la pathogenèse du trouble, et dans les situations cliniques où le symptôme cutané est causé par le trouble psychique relié au stress. Méthodes: Quatre patients (2 patients souffrant l'un de dermatite atopique et l'autre de psoriasis, dont les symptômes ont été exacerbés par le stress, une patiente souffrant d'acné excoriée associée à un complexe de l'image du corps découlant d'abus psychologiques durant l'enfance et un patient atteint d'urticaire genéralisée associée au syndrome de stress post-traumatique) ont été traités à la désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement, avec 3 à 6 séances durant une période allant de 4 à 12 semaines, et suivis pendant 6 à 12 mois après la fin du traitement. Résultats: Les 4 patients ont été soulagés de leurs symptômes aprés 3 à 6 séances de traitement au cours d'une période ne dépassant pas 3 mois et leur amélioration s'est maintenue durant les 6 à 12 mois de suivi. Conclusion: Les résultats préliminaires suggèrent que la désensibilisation des mouvements oculaires et retraitement pourrait être bénéfique dans le traitement d'un éventail de symptômes cutanés reliés au stress.

Keywords: Dermatological Disorders  

Accuracy Verified: Yes


213. Scott, R. M. (2000). The use of eye movement desensitization and reprocessing in treating a public speaking anxiety/phobia for individuals of high, moderate, and low absorption ability. Saybrook Graduate School and Research Center, San Francisco, CA. AAT 3105575.

Language: English

Format: Dissertation/Thesis

Abstract:
Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is a relatively new and seemingly effective but controversial therapeutic treatment used primarily for Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) and related anxiety disorders such as phobias. In this study, EMDR was used to treat a public speaking anxiety or public speaking phobia. It was predicted that EMDR would be an effective treatment but that the efficacy would vary as a function of the absorption ability of the participants. 30 healthy male and female participants between the ages of 18 and 55 were categorized into 3 groups based on their being high (n = 10), moderate (n = 10), or low (n = 10) in absorption ability. Only participants who scored low on the Dissociative Experience Scale (DES) were included in the study. Participants received up to 3 sessions of EMDR and were measured on 9 different outcome variables. Significant decreases in Subjective Units of Distress Scale (SUDS) verbal ratings were found from baseline to the end of session 1 for all three groups (ps < .05); no other significant improvements were found after the first session (ps > .10). Confidence in verbal reports of positive cognitions (Validity of Cognition scale; VoC) increased equally over the course of treatment for all absorption groups. Between-group comparisons revealed no significant differences between the absorption groups at the end of treatment on their verbal reports of disturbance (SUDS) and positive cognitions (VoC) regarding past, ongoing, and future projected speaking events. (PsycINFO Database Record (c) 2008 APA, all rights reserved) Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering. 64(9-B), 2004, pp. 4635.

Keywords: Anxiety  Eye Movements  Phobias  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Public Speaking  Public Speaking Anxiety  

Accuracy Verified: Yes


214. Donneau, D., Barry, S., Heteau, C., Hamrioui, M., Journniac, K., Ferric, O., Heron, A., & Paris, P. (2012, Decembre). Utilisation de l'outil EMDR pour améliorer la prise en charge des psycho-traumatismes dans un service d'urgence psychiatrique [Using EMDR tool to improve the management of psychological trauma in a psychiatric emergency service ]. Poster présenté au 40ème Congrès annuel de l'Association Française de Thérapie comportementale cognitive de et), Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Problématique : L’outil thérapeutique EMDR est recommandé par l’HAS dans la prise en charge du psycho-traumatisme. Mais comment le mettre en place en pratique dans nos unités d’urgence psychiatrique ? Méthode : La structuration suit les 8 phases du protocole validé, dont la « préparation » où l’on détermine l’indication et les cibles à traiter , une phase « ressources » indispensable dans les traumatismes complexes et en cas de risque de déstabilisation. Enfin, la phase de « désensibilisation des cognitions inadaptées et « d’installation » des cognitions plus adaptées amenant à une restructuration cognitive. Résultats : 83 patients (sex ratio=0.76) ont mobilisé 330 interventions, soit 3.9 interventions/patient en moyenne. Ces PEC ont conduit à 6% de séances complètes de désensibilisation à l’impact de souvenir traumatique, 10% de séances incomplètes de désensibilisation, 13% d’arrêts précoces en raison d’une déstabilisation persistante ce qui est la Contre-Indication fonctionnelle principale . Dans le cas des traumatismes récents, l’efficience de l’EMDR a été confirmée avec un nombre moyen de 3 séances de 90 min par patient, permettant d’obtenir une désensibilisation complète. Dans les cas de traumatismes complexes, le nombre de séances de préparation est plus important (>5 séances) car ils nécessitent une recherche de ressources. Discussion : L’EMDR est un outil utilisable aux urgences psychiatriques qui peut être très efficace dans le cas de traumatismes récents et simples. Le protocole est structurant et permet ainsi une bonne implication des patients et des intervenants. Mais cela nécessite une formation exigeante et couteuse. L’organisation est plus difficile dans le cas des traumatismes complexes, anciens, avec comorbidités psychiatriques. L’espacement des séances de 10j est difficile à respecter en pratique hospitalière, elles sont chronophages et fatigantes, aussi bien pour le soigné que le soignant. Projet : à la suite de cette observation, démontrer en 2013 que cette approche pourrait réduire la durée d’hospitalisation et la fréquence des récidives dans les cas de troubles de la personnalité souvent associés à des traumatismes anciens en permettant en quelque sorte d’activer une restructuration cognitive.

Problem: The EMDR therapeutic tool is recommended by the HAS in the management of psychological trauma. But how to set up in practice in our emergency psychiatric units? Method: The structure follows the eight phases of the validated protocol, the "preparation" where we determine the indication and the target process, a phase "resources" essential in complex trauma and in case of risk of destabilization. Finally, the phase of "desensitization inadequate cognitions and" installation "cognitions leading to a more appropriate cognitive restructuring. Results: 83 patients (sex ratio = 0.76) mobilized 330 interventions, or 3.9 interventions / patient on average. These PEC led to 6% of full sessions of desensitization to the impact of traumatic memories, 10% incomplete desensitization sessions, 13% of stops early due to a persistent destabilization which is the main functional Counter Indication . In the case of recent trauma, EMDR efficiency was confirmed with an average of 3 sessions of 90 minutes per patient to obtain a complete desensitization. In cases of complex trauma, the number of preparation sessions is larger (> 5 sessions) because they require research resources. Discussion: EMDR is a useful tool for psychiatric emergencies that can be very effective in the case of recent trauma and simple. The protocol allows structuring and good involvement of patients and stakeholders. But it requires a demanding and costly. The organization is more difficult in the case of complex trauma, elders with psychiatric comorbidities. The spacing of sessions 10j is difficult to achieve in hospital practice, they are time consuming and tiring for both the cared caregiver. Project as a result of this observation, in 2013 demonstrate that this approach could reduce the duration of hospitalization and the frequency of relapses in cases of personality disorders often associated with trauma Oldest to somehow activate a cognitive restructuring.

Keywords: Emergency Service  Trauma  

Accuracy Verified: Yes


215. Demick, I. (2007, Juin). Utilisation du dispositif tac/audioscan (neurotek) dans la traitement des migraines [Use of the tac/audioscan machine (neurotek) in treatment of migraines]. Document présenté à la réunion annuelle de l'Association EMDR Europe, Paris, France.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Ce qui suit est une procédure expérimentale proposée comme traitement préliminaire pour les patients souffrant de migraines chroniques qui nécessitent de repos total, le retrait de tous active sociale et professionnelle et qui doivent être traités par des médicaments. Cette procédure utilise l'EMDR, l'hypnose et la relaxation et est destiné aux patients souffrant de douleur chronique (symptômes connus et traités depuis cinq à 10 ans).
Les trois composantes de la migraine sont les suivants: MENTALE - expressions de l'impuissance, la solitude, le rejet, l'épuisement physique et psychique, perte de contrôle; émotionnel - la dépression, la colère, la peur, et physique - les sensations physiques, dans des séquences fluctuant évalué entre 6 et 10 sur le échelle de la douleur.
La durée moyenne de ce traitement est de 4 mois pour 6 consultations.
L'objectif du traitement est de rétablir la confiance du patient par l'amélioration physique et bien-être psychologique.
Le principe cliniques: Le patient
douloureux chronique alterne entre le désespoir, la peur de ne jamais trouver un remède (un état mental qui peut être provoquée par l'entourage familial et médical), de la colère contre une histoire personnelle qui peut être amené le syndrome douloureux ( maltraitance parentale ou de l'absence, accident, intervention chirurgicale), l'épuisement physique et l'espoir qu'il ya encore la possibilité d'une guérison. Il est donc important de transmettre un message d'espoir et de la vision d'un traitement qui implique les patients avec son physique, émotionnelle, les ressources psychiques. Explication de la souffrance comme une accumulation de facteurs de stress et le cerveau comme ayant la possibilité de solution, il est proposé au patient de se concentrer sur cette partie du corps qui «parle» dans le phénomène de la douleur. Le patient entend »ou« sent »le mouvement alternatif du Tac / machine Audioscan (Neurotek) tout en étant assuré de la physique et bien-être psychique au cours du traitement.
Le principe neuropsychologiques:
Le patient se concentrer sur la "douloureuse" zone associés sensorielle, psychique souvenirs conscients et inconscients; ces souvenirs traités progressivement par le mouvement de la Tac / machine Audioscan qui fonctionne comme un balayage interne pour éliminer les tensions et à intégrer mental, émotionnel, physique et informations par les chaînes successives.

The following is an experimental procedure proposed as preliminary treatment for patients suffering from chronic migraines which require total rest, withdrawal from all social and professional activates and which must be treated by medication. This procedure used the EMDR, hypnosis and relaxation and is intended for patients suffering from chronic pain (symptoms known and treated since five to 10 years).
The three components of the migraines are: MENTAL – expressions of impotence, loneliness, rejection, physical and psychic exhaustion, loss of control; EMOTIONAL – depression, anger, fear; and PHYSICAL – physical feelings in fluctuating sequences evaluated between 6 and 10 on the pain scale.
The average duration for this treatment is 4 months for 6 consultations.
The objective of the treatment is to restore the patient’s confidence by improving physical and psychological well-being.
The clinical principle:
The chronic painful patient alternates between despair, fear of never finding a cure (a mental state which may be provoked by the family and medical entourage), anger against a personal history which may have cause the painful syndrome (parental maltreatment or absence, accident, surgical operation), physical exhaustion and hope that there is still the possibility for a cure. It is therefore important to transmit a message of hope and the vision of a treatment which involves the patients with his physical, emotional, psychic resources. Explaining the suffering as an accumulation of stressful factors and the brain as having the possibility of solution, it is proposed to the patient to concentrate on that part of the body which 'speaks’ in the phenomenon of pain. The patient ‘hears’ or ‘feels’ the alternative movement of the Tac/Audioscan machine (Neurotek) while being assured of the physical and psychic well-being during the treatment.
The neuropsychological principle:
The patient’s concentration on the “painful zone” associates sensory, psychic conscious and unconscious memories; these memories treated progressively by the movement of the Tac/Audioscan machine which operates like an internal sweeping to eliminate tensions and to integrate mental, emotional, and physical information by successive channels.

Keywords: Medical Illness  Migraines  

Accuracy Verified: Yes


216. Laliotis, D. (2008, Mai). Utiliser l’EMDR comme psychothérapie contemporaine [Using EMDR as a contemporary psychotherapy]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Il y a 20 ans l’EMDR débutait en tant que technique pour aider les clients à retraiter des expériences traumatiques. Depuis, l’EMDR s’est développé et constitue une approche thérapeutique complexe utilisée pour traiter des enjeux d’estime personnelle, de difficultés relationnelles ou de performances qui ne sont pas toujours reliées à des traumatismes majeurs, mais plutôt à des réseaux d’expériences non-intégrées. Le but de cet atelier est d’aider les cliniciens à développer une vision quant à la façon d’appliquer l’EMDR à ces situations où les « traumas » ne sont pas aussi évidents, mais où les expériences du passé ont encore des impacts importants sur les difficultés actuelles du client. Des présentations cliniques sur bande vidéo, permettront d’illustrer l’évolution du traitement EMDR et la manière adéquate de traiter la nature insidieuse de ces expériences de l’enfance. Les participants apprendront à conceptualiser le traitement, à appliquer les tissages cognitifs de façon à faciliter le processus de retraitement, et comment développer des projections futures qui supporteront la croissance personnelle et des changements durables.

Twenty years ago, EMDR began as a clinical technique used to help clients reprocess major traumatic experiences. Since then, EMDR has developed into a comprehensive psychotherapy approach which is being used to treat low self-esteem, relationship difficulties, and performance issues not connected to major trauma but rather to networks of unprocessed early experiences. This workshop will help clinicians develop a way of thinking about and applying EMDR to these cases where the “traumas” are not so obvious but nonetheless a powerful contributor to the client’s current difficulties. Cases will be presented in depth with videotape to illustrate how the treatment process evolves using EMDR and how to adequately address the insidious nature of these childhood experiences. Participants will learn how to conceptualize the case over time, how to apply cognitive interweave strategies to facilitate the client’s process, and how to develop future templates to facilitate personal growth and lasting change.

Keywords: Practice  Theory  

Accuracy Verified: Yes


217. Cybela, D. & Karger, B. (2008, Mai). Utiliser l’EMDR pour l’amélioration de la performance et développement du leadership dans des organismes gouvernementaux [Using EMDR in Performance Enhancement for Leadership Development in a government organization]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
Ce programme d’amélioration de la performance utilisant l’EMDR peut être un outil efficace de développement du leadership. La problématique de gestion du stress relié à la gestion a été identifiée comme obstacle au leadership efficace. Ce programme innovateur de développement du leadership a démontré des résultats positifs sur l’amélioration de la confiance en soi, l’optimisme, les habiletés sociales et la réduction du stress dans le milieu de travail. En combinant un instrument de mesure des stratégies de gestion du stress et EMDR, ce programme identifie les croyances négatives et positives spécifiques à ces populations. Le programme présenté inclut la description de la préparation, du protocole, de son application et du follow-up utilisés avec les gestionnaires et administrateurs au Marathon County.

A Performance Enhancement Program using EMDR can be an effective leadership development tool. The issue of management-related stress was explored as a roadblock to effective leadership. APEX, LLC, in partnership with Marathon County (State of Wisconsin), has established an innovative program for leadership development which has demonstrated positive results in improving the participant's self-confidence, optimism, and social skills in the work setting, along with reducing overall job stress. The Performance Enhancement Program incorporates EMDR and a non-clinical personality instrument to assess the individual's coping style for managing stress in the workplace. Specific strategies for identifying negative & positive cognitions unique to this population are noted for the EMDR protocol. The program includes a description of the set-up, protocols, pilot program, implementation, and follow-up ("refresher course option") used with Marathon County managers and administrators.

Keywords: Leadership Development  Management Stress  Performance Enhancement  

Accuracy Verified: Yes


218. Kroger, C., Kliem, S., Sarmadi, N. B., & Kosfelder, J. (2010). Versorgungsrealität bei der behandlung der posttraumatischen belastungsstörung: Eine umfrage unter psychotraumatologisch erfahrenen psychologischen psychotherapeuten [Psychotherapeutic care for posttraumatic stress disorder as it really is: A survey of licensed psychotherapists which are experienced in psychotraumatology]. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 39(2), 116–127.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Theoretischer Hintergrund: Verschiedene stabilisierende und traumafokussierende Verfahren wurden in Behandlungsleitlinien zur posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) empfohlen. Fragestellung: Welche Verbreitung haben diese Verfahren im klinischen Alltag? Welche prädiktive Bedeutung hat der Einsatz traumafokussierender Interventionen für die von Therapeuten eingeschätzte Verbesserung der Symptomatik? Methode: In der naturalistischen Studie wurden Selbstberichte von Psychologischen Psychotherapeuten (N = 126) und Informationen über einen Fall ausgewertet, der in den letzten 24 Monaten behandelt wurde. In linearen Regressionsanalysen sollte die Verbesserung der posttraumatischen, dissoziativen und allgemeinen Symptomatik zu Therapieende durch Patientenmerkmale und traumafokussierende Interventionen vorhergesagt werden. Ergebnisse: Über ein Drittel der befragten Therapeuten setzten Vorstellungsübungen zur Stabilisierung und Distanzierung ein. Interventionen der dialektisch-behavioralen Therapie (DBT) wurden hingegen kaum angewendet. Eine dosierte Exposition mittels Bildschirm- oder Beobachtertechnik wurde der Exposition in sensu vorgezogen. Als Prädiktor für die durch die Therapeuten eingeschätzte Verbesserung der Symptomatik erwies sich der Einsatz von traumafokussierenden Interventionen der kognitiven Verhaltenstherapie (TF-KVT) und – mit Einschränkung – der Methode des Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Interventionen der Psychodynamisch-imaginativen Traumatherapie (PITT) waren indessen negativ mit der Einschätzung von Vermeidung und Dissoziation assoziiert. Schlussfolgerungen: Zukünftig sollte die Wirksamkeit der PITT im Vergleich zur DBT bzw. TF-KVT in randomisiert-kontrollierten Studien untersucht werden.

Background: Several stabilizing and trauma-focused treatment methods for post-traumatic stress disorder (PTSD) are currently recommended by expert guidelines. Objective: How widely are these methods used in clinical practice? Do trauma-focused interventions predict symptom improvement as rated by practitioners? Method: This naturalistic survey included self-reports from licensed psychotherapists (N = 126) and data from one case treated within the last 24 months. Using linear regression analyses, improvement regarding PTSD symptoms, dissociation, and general symptoms at post-treatment was predicted by trauma-focused interventions and patient characteristics. Results: More than one-third of the therapists included in this study applied imaginative techniques in order to stabilize patients and allow them to distance themselves from the trauma. Interventions from dialectical-behavioral therapy (DBT) were hardly used. Practitioners preferred dosed exposure via on screen or observer techniques over exposure in sensu. From their point of view, improvement was predicted by trauma-focused interventions based on cognitive-behavioral therapy (TF-CBT) and, with some reservations, eye movement desensitization and reprocessing. However, interventions from psychodynamic imaginative trauma therapy (PITT) were negatively associated with therapists’ improvement ratings on avoidance and dissociation. Conclusion: Future research should examine the efficacy of PITT compared with DBT and TF-CBT in randomized controlled trials. Key words: post-traumatic stress disorder, trauma-focused cognitive-behavioral therapy, eye movement desensitization and reprocessing, psychodynamic imaginative trauma therapy, dialectical behavior therapy

Keywords: DBT  Dialectical Behavior Therapy  Posttraumatic Stress Disorder  Psychodynamic Imaginative Trauma Therapy  PSTD  Survey  Trauma-focused Cognitive-behavioral Therapy  

Accuracy Verified: Yes


219. Tarquinio C., Schmitt, A., & Tarquinio, P. (2012, January-March). Violences conjugales et psychothérapie eye movement desensitization reprocessing (EMDR): études de cas [Conjugal violence and eye movement desensitization and reprocessing (EMDR): Case studies]. L’évolution Psychiatrique, 77(1), 97-108. doi:10.1016/j.evopsy.2011.11.002 .

Language: French

Format: Journal

Abstract:
Cet article décrit les effets d’une prise en charge de femmes victimes de violences conjugales par la thérapie Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR). L’objectif était de mettre en évidence les effets curatifs de la thérapie EMDR en ce qui concerne la réduction des symptômes d’état de stress posttraumatique (ESPT), d’anxiété et de dépression. La population était constituée de cinq femmes ayant suivi entre trois et neuf sessions de 60 minutes d’EMDR. Les femmes prises en charge grâce à la thérapie EMDR, voient l’ESPT et l’anxiété dont elles souffraient accuser une baisse significative et durable (maintenue à la réévaluation, six mois après la prise en charge). Les résultats obtenus vont dans le sens d’une efficacité de la thérapie EMDR auprès de ce public particulier. Ces études de cas permettent de se pencher sur la fac¸on dont se résorbent les symptômes d’ESPT (vitesse de diminution rapide mais non homogène entre les différents symptômes). Malgré l’absence de groupe contrôle constituant une limite, ces études de cas laissent entrevoir des résultats encourageants et dégagent des pistes de réflexion en vue de nouvelles études.

The objective of this article is to investigate the effects of Eye Movement Desensitization Reprocessing treatment for victims of domestic violence. Five women were offered treatment with between three and nine 60-minute EMDR sessions. Assessments were completed at pre-treatment, post-treatment, and at the 6-month follow-up, with the purpose of demonstrating the ability of EMDR psychotherapy to reduce Posttraumatic Stress Disorder (PTSD), anxiety, and depressive symptoms. Results showed a significant reduction in PTSD scores (intrusion, avoidance symptoms), anxiety, and depression, and were maintained after 6 months. This study opens up original perspectives for the treatment of domestic violence victims. The question of EMDR therapy's adequacy and pertinence for the treatment of domestic violence will be discussed. In any case, EMDR therapy seems to offer a promising therapeutic, social, and clinical response for this population, which is often difficult to treat.

Keywords: Anxiety  Cognitive Therapy  Depression: Domestic Violence  Posttraumatic Stress Disorder  Psychological Balance  PTSD  Questionnaire  Symptom Clinical Case  

Accuracy Verified: Yes


220. Akemi, L. (2011, Novembro 20). Viva a autoestima! Conheça pessoas que viraram o jogo [Long live the self-esteem! Meet people who have turned the game]. Gazeta do Povo. Obtido em http://www.gazetadopovo.com.br/viverbem/comportamento/conteudo.phtml?id=1193281&ch on Novembro 20, 2011.

Language: Portuguese

Format: Other

Abstract:
Esse processo de “desmanche” vem de traumas do passado. “Algo acontece com a criança e ela cresce com essa desvalorização de si mesma, acreditando em coisas a respeito dela que são falsas”, diz Carla, que trabalha com a terapia denominada Des¬¬sen¬¬sibilização e Reprocessa¬¬mento através de Movimentos Oculares – EMDR, na sigla em inglês. Pode vir da relação com a família, colegas, professores. Casos de bullying, por exemplo, costumam deixar marcas profundas. “Às vezes, a pessoa arranja mecanismos de defesa e consegue driblar. Mas qualquer coisa que acontece pode abalar sua autoconfiança.”

This process of "dismantling" comes from past trauma. "Something happens to the child and it grows with this devaluation of herself, believing things about it that are untrue," said Carla, who works with therapy called Des sen ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ reprocesses raising and training through the Eye Movements - EMDR, its acronym in English. You can see the relationship with family, peers, teachers. Bullying, for example, often leave deep scars. "Sometimes the person arranges defense mechanisms and can dribble. But anything that happens can shake your confidence. " [Excerpt]

Keywords: General  Practice  

Accuracy Verified: Yes


221. Kliem, S., Kröger, C., Sarmadi, N. B., & Kosfelder, J. (2012). Wie werden verbesserungen nach typ-II-traumata infolge unterschiedlicher traumabearbeitender interventionen eingeschätzt? Eine re-analyse der umfrage unter psychotraumatologisch erfahrenen psychologischen psychotherapeuten [How will improvements assessed for type II traumas due to different editing trauma interventions?]. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie: Forschung und Praxis, 41(1), 30-37. doi:10.1026/1616-3443/a000117.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
Hintergrund: Für die Behandlung von Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) nach Typ-II-Trauma, verschiedene Trauma-Verarbeitung Methoden sind derzeit in der klinischen Praxis eingesetzt. Ziel: Um zu ermitteln, wie sich die Verbesserungen in mehreren Symptom-Clustern (Intrusion, Vermeidung, Übererregung, Dissoziation, zusätzliche Beschwerden), retrospektiv sind von Praktikern als Funktion der Verwendung verschiedener Trauma-Verarbeitung Interventionen bewertet. Methode: In einer Umfrage der lizenzierten Psychotherapeuten (N = 272), wurden die Fälle enthalten, in denen die Therapeuten (1) ein Ereignis, das den Typ-II-Trauma zugeordnet werden konnten berichtet, und (2) identifizierten spezifischen Trauma-Verarbeitung Eingriffe nach zur Trauma-Focused Cognitive-Behavioral Therapy (TF-CBT), Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), oder Psychodynamische Imaginative Trauma-Therapie (PITT) (n = 37). Zusätzlich, Therapeuten retrospektiv die Verbesserungen auf dem Symptom-Clustern an post-Behandlung bewertet. Ergebnisse: Mehr als 40% der Therapeuten berichteten über imaginative Techniken zur Dissoziation und Emotionsregulation sowie die Verarbeitung des Täters Introjekte sensu PITT durch Trauma-Verarbeitung Interventionen entweder TF-CBT (35,1%) oder EMDR (21,6%) gefolgt. Diese Therapeuten, die mit Interventionen der beiden letztgenannten Methoden des Patienten verbessern höher in allen Symptom Cluster als Therapeuten, die mit Trauma-Verarbeitung Interventionen PITT gemeldet bewertet berichtet. Fazit: Die retrospektive Bewertungen von Verbesserungen stehen im Einklang mit den Empfehlungen der Leitlinien für die Behandlung von PTSD. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, alle Rechte vorbehalten).

Background: For the treatment of Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) following type-II-trauma, different trauma-processing methods are currently used in clinical practice. Objective: To determine how the improvements in several symptom clusters (intrusion, avoidance, hyperarousal, dissociation, additional complaints) are retrospectively rated by practitioners as a function of using different trauma-processing interventions. Method: In a survey of licensed psychotherapists (N = 272), those cases were included in which the therapists (1) reported an event that could be assigned to type-II-trauma, and (2) identified specific trauma-processing interventions according to Trauma-Focused Cognitive-Behavioral Therapy (TF-CBT), Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), or Psychodynamic Imaginative Trauma-Therapy (PITT) (n = 37). Additionally, therapists retrospectively rated the improvements on the symptom clusters at post-treatment. Results: More than 40% of therapists reported using imaginative techniques for dissociation and emotion regulation, as well as processing the perpetrator’s introjects sensu PITT, followed by trauma-processing interventions of either TF-CBT (35.1%) or EMDR (21.6%). Those therapists who reported using interventions of the latter two methods rated the patient’s improvements higher in all symptom clusters than therapists who reported using trauma-processing interventions of PITT. Conclusion: The retrospective ratings of improvements are in line with the recommendations of guidelines for the treatment of PTSD. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved).

Keywords: Intervention  Posttraumatic Stress Disorder  PTSD  Psychotherapists  Trauma  

Accuracy Verified: No


222. Sack, M. (2008, September). Wirkmechanismen von EMDR [Work mechanisms in EMDR]. Pre-Congress presentation at the 11th Congress of the European Society of Hypnosis in Psychotherapy and Psychosomatic Medicine, Vienna, Austria.

Language: German

Format: Conference

Abstract:
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) ist ein expositionsbasiertes Verfahren zur Behandlung von Patienten mit posttraumatischen Belastungsstörungen (PTSD). Während die Wirksamkeit der EMDR-Behandlung empirisch gut nachgewiesen ist, besteht nach wie vor Unklarheit, ob die beim EMDR eingesetzte bilaterale Stimulation durch Augenbewegungen einen spezifischen Effekt hat. Wir stellen Ergebnisse aus mehreren Studien zum Monitoring autonom-vegetativer Parameter während Traumatherapiesitzungen mit EMDR vor. Es lässt sich unmittelbar nach Beginn der Augenbewegungen ein starker Anstieg des Parasympathikotonus und ein Abfall der Herzfrequenz beobachten. Diese
Reaktion erstreckt sich über etwa 10 Sekunden und entspricht damit dem Verlaufsmuster einer so genannten Orientierungsreaktion auf einen neuen Stimulus. Im Sitzungsverlauf zeigt sich, dass die Herzfrequenz abfällt und der Parasympathikotonus ansteigt. Damit liefern unsere Befunde eine empirische Bestätigung für die Hypothese, dass es während EMDR-Sitzungen zu Orientierungsreaktionen kommt. Nach unserer Einschätzung werden durch die bilaterale Stimulation biologische Ressourcen aktiviert, die eine Verarbeitung traumatischer Erinnerungen begünstigen.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is an exposure based method for the treatment of patients with post-traumatic stress disorder (PTSD). While the effectiveness of EMDR treatment is well established empirically, there is still uncertainty whether the bilateral stimulation used in EMDR by eye movements has a specific effect. We present results of several studies on vegetative-autonomous monitoring parameters before, during trauma therapy sessions with EMDR. It can be observed immediately after the start of eye movement, a sharp increase parasympathetic tone and a decrease in heart rate. This reaction extends over about 10 seconds and corresponds to the pattern during a so-called orientation reaction to a new stimulus. During the session shows that decreases the heart rate and increases the parasympathetic tone. Thus our findings provide empirical confirmation for the hypothesis that during EMDR sessions is to guide responses. In our view be activated by bilateral stimulation of biological resources, encourage the processing of traumatic memories.

Keywords: Bilateral Stimulation  BLS  Mechanisms  Vegetative-Autonomous Monitoring Parameters  

Accuracy Verified: Yes


223. Eckert, A. (2011, September). Zimmer mit aussicht- Erinnern als unverzichtbares therapeutisches element [Room with a view, Rememberance as indispensible element]. Forum der Psychoanalyse, 27(3), 239-262. doi:10.1007/s00451-011-0079-3.

Language: German

Format: Journal

Abstract:
In diesem Beitrag stelle ich dar warum die Rekonstruktion des traumatischen Geschehens eine unverzichtbare Phase in der Therapie traumatisierter Patienten ist. Eine integrierende Rekonstruktion umfasst die äußere und die innere Realität des Patienten, beide gleichermaßen schwer zugänglich. Die Rekonstruktion ist ein Prozess und bedarf einer Anpassung des Settings. Es werden Fallvignetten der stationären psychotherapeutischen Rekonstruktionsarbeit mit Hilfe von Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) vorgestellt.
In this paper, I figure why the reconstruction of the traumatic event is an essential phase in the treatment of traumatized patients. An integrating reconstruction includes the outer and the inner reality of the patient, both equally difficult to access. The reconstruction is a process and requires an adjustment of the settings. We present the case of inpatient psychotherapeutic vignettes reconstruction work using Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR).

Keywords: Reconstruction of the Trauma  

Accuracy Verified: Yes


224. Botkin, A. L. & Hogan, C. (2009). Zwischen trauer und versöhnung IADC, therapeutische kommunikation mit verstorbenen - Heilung von schuld und trauma. 1. Aufl, Kirchzarten bei Freiburg: VAK-Verl.-GmbH .

Language: German

Format: Book

Abstract:
Weitere Angaben Verfasser: Dr. Allan L. Botkin ist Psychotherapeut mit eigener Praxis. 20 Jahre lang hat er am Veterans Administration Hospital in Chicago mit Kriegsveteranen gearbeitet, wo er Menschen behandelte, die massivste Traumata erlitten hatten. Dr. R. Craig Hogan ist Direktor des Business Writing Center, eines Online-Trainingsinstituts für professionelles Schreiben....

Keywords: After Death Communication  

Accuracy Verified: Yes


225. Horne, B. (2008, Mai). “Montrez-moi la structure d’un dossier et je vous montrerai la structure d’un cas clinique” [“Show me the structure of a file and I’ll show you the structure of the case”]. Présentation à la Conférence EMDR Canada, Montréal, Québec, Canada.

Language: French

Format: Conference

Abstract:
La structure du dossier n’est pas qu’une affaire de notes – c’est cliniquement important ! Cette présentation suggère que la façon dont vous montez un dossier peut améliorer significativement l’efficacité et l’efficience de la thérapie EMDR. Un cadre de référence centré sur le client et qui s’appuie sur les 8 phases du EMDR sera présenté. On y propose des lignes directrices : pour l’histoire de cas, pour la préparation et la planification du traitement, ainsi que pour documenter le progrès. Par l’utilisation des documents offerts, les cliniciens seront en mesure de savoir où ils se situent et où ils doivent aller à l’intérieur du processus thérapeutique. Des exemples de cas et des pratiques supervisées font aussi partie de la présentation.

The structure of a file is not just a clerical matter - it is clinically crucial. This presentation will argue that the way in which you set up a case file can dramatically improve the effectiveness and efficiency of your therapy. A specific client-centered framework for structuring Phases 1-8 will be provided, including clear guidelines for history-taking, preparation and treatment planning, as well as documentation of clinical progress. Using the forms provided, you will be aware at all times about where you are and where you need to go next, throughout the tenure of the case. Case examples and supervised practice will be provided.

Keywords: Eight Phases  

Accuracy Verified: Yes